صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری «کامیون» مطرح شد:

منشا فیلمنامه «کامیون»، مشکل همکارم در سال ۶۶ بود

اولین نشست پرسش ‌و پاسخ جشنواره سی و ششم فیلم فجر با اجرای محمود گبرلو، به فیلم سینمایی «کامیون» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی اختصاص داشت.
کد خبر : 257127

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، در نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «کامیون»، کامبوزیا پرتوی؛ کارگردان، تورج اصلانی؛ فیلمبردار، سعید آقاخانی؛ بازیگر، نسرین مرادی؛ بازیگر، رامین راستاد؛ بازیگر، میلاد موحدی؛ آهنگساز حضور داشتند.


در ابتدای این نشست، پرتوی در مورد فیلمنامه بیان کرد: چند سال پیش فیلمنامه را نوشتم اما در دوره آقای شمقدری به من مجوز ساخت ندادند و اگر گفتند کارگردان تغییر کند می‌توانید این فیلم را بسازید.


وی در مورد شباهت این فیلم با فیلمنامه «فراری» که سال گذشته نویسنده آن بود، توضیح داد: نمی‌دانم چقدر این دو به هم شبیه هستند، این فیلمنامه را سال ۲۰۰۰ نوشتم اما فرصت نشد آن را بسازم و شاید اگر آن زمان می ساختم امروز می گفتید «فراری» تحت تاثیر این فیلم بوده است.


وی ادامه داد: بنده از سال ۲۰۰۰ میلادی درگیر فیلمنامه ای با موضوع طالبان بودم که متأسفانه شرایط تولید آن فیلم هیچ گاه برایم فراهم نشد اما با روی کار آمدن داعش، فیلمنامه ام را تغییر دادم و تحقیقات جدیدی برای بازنویسی فیلمنامه انجام دادم که نتیجه آن فیلمنامه «کامیون» شد که قصه یک خطی آن داستان یک راننده کامیون ایرانی است که خانواده ای از اهالی کردستان عراق را که به عنوان پناهجو وارد کشور ما شده اند برای یافتن پدر خانواده به تهران می آورد.


پرتوی یادآور شد: فیلمنامه ای که در سال ۲۰۰۰ در رابطه با گروه طالبان و جنایت های وحشیانه آن ها نوشته بودم در سال ۲۰۰۱ میلادی در ۲ جشواره بین المللی جوایزی گرفت و بسیاری از سینماگران و داوران این جشنواره ها را به تفکر واداشت؛ بنده خاطرم می آید در یکی از این جشنواره ها شرایط به گونه ای بود که نویسنده فیلمنامه باید مقابل هیأت داوران می نشست و به سوألات آن ها در رابطه با فیلمنامه اش پاسخ می گفت؛ آن زمان هنوز آمریکا به افغانستان حمله نکرده بود و اعضای هیأت داوران به اتفاق از من پرسیدند آمریکا که اخطار داده به افغانستان حمله می کند و طالبان از بین می برد پس به نظرتان فیلم شما به چه دردی می خورد؟


این سینماگر ادامه داد: من به آن ها گفتم اگر آمریکا حمله کند شاید طالبان از بین برود اما قطعا آوارگی و در به دری مردم بی گناه همچنان ادامه پیدا می کند از سوی دیگر آیا شما قول می دهید این آخرین حمله آمریکا به یکی از کشورهای دنیا باشد و آمریکا دیگر هیچ گاه به هیچ کشور دیگری حمله نکند و در کار کشورها مداخله نکند؟ آمریکا قطعا به کشورها بازهم در آینده حمله خواهد کرد و آوارگی و جنگ به وجود می آورد؛ این پاسخ بنده همه اعضای هیأت داوران آن جشنواره را قانع کرد.


پرتوی در خصوص ایده اولیه فیلمنامه «کامیون» توضیح داد: منشا این فیلم از سال ۶۶ در ذهن من شکل گرفت، آن سال در جنگل های شمال سر کار بودیم و آقای سجادی‌حسینی دستیارم بود که یک روز دیدیم خیلی مضطرب است و مدام به شهر میرفت و مدام از او پرسیدم چه اتفاقی افتاده است که در نهایت گفت یک خانه در تهران گرفتم که وسایلمان را با کامیون به تهران بردیم اما فروشنده خانه را به ما نداده و با یک کامیون پر از اثاث آواره خیابان ها شدیم.


این کارگردان بیان کرد: اگر تاریخ حمله به ایزدی‌ها را بیان کنم متوجه می‌شوید که در تابستان بود که همه به کوه ها پناه برده بودند اما در فیلم این ماجرا برعکس شد و ما برف را انتخاب کردیم، این فیلم برای خودم نتیجه پناه‌جویی را به دنبال داشت که به آوارگان پناه دهیم. خودمان می‌توانیم برای خودمان پناه امن باشیم.


وی در مورد بازی بهروز وثوقی که در سال ۲۰۰۰ قرار بود نقش را بازی کند گفت: من بعد از فیلم «افسانه دو خواهر» ممنوع الکار شدم و تصمیم کرفتم در کشور دیگری کار کنم و به ترکیه رفتم و طرحم را ارایه کردم و چون می خواستم در ترکیه فیلم را بسازم فیلمنامه را برای بهروز وثوقی فرستادم و قرار شد مجوز حضور او را بگیریم اما نتوانستیم هزینه تولید فیلم در ترکیه را فراهم کنیم در نتیجه تصمیم گرفتم به ایران برگردم و هر زمان از ممنوع‌الکاری درآمدم فیلم را بسازم و که بعد هم اجازه حضور آقای وثوقی را ندادند، مدتی گذشت و تغییر و تحولی در فیلمنامه ایجاد شد و در نهایت آقای آقاخانی این نقش را ایفا کرد.


این کارگردان در مورد شخصیت آقاخانی در فیلم گفت: بیان کردن از گذشته و معرفی کردن خود، همراهی با شخصیت نیست. این شخصیت آدم متعهدی است و پایبند به قولی که داده و مسئولیتی است که قبول کرده است.


میلاد موحدی؛ آهنگساز فیلم در مورد همکاری خوانندگان «کرد زبان خانم» بیان کرد: برای این فیلم نیاز به آواهایی داشتیم که باید خانم‌ها این آواها را اجرا می کردند در نهایت از صدای یکی از آن‌ها استفاده کردیم
که در سکانس‌هایی که درد در آن زیاد بود شنیده می‌شود.


سعید آقاخانی نیز ضمن عرض سلام بیان کرد: خوشحالم که این کار به من پیشنهاد شد، پیش از این با آقای پرتوی در مجموعه های کودک تلویزیونی همکاری داشتم و زمانی که فیلمنامه این فیلم را خواندم، به اندازه ای درست بود که حس خوبی به من منتقل شد، فیلمنامه من را هدایت کرد وباعث شد اتفاق خوبی رخ دهد.


وی افزود: با اینکه گریمم بیست سالی از سنم بیشتر بود اما خیلی گریم خوبی بود که من را ۵۰ درصد رو به جلو برد.


تورج اصلانی؛ فیلمبرادر نیز گفت: امیدوارم فیلم «کامیون» که از سینمای مستقل است به درستی حمایت شود.


رامین استاد دیگر بازیگر این فیلم در ادامه بیان کرد: ۱۰ سال در کنار استاد پرتوی بودم و کار دستیاری انجام دادم و وقتی این موقعیت برای من پیش آمد که در فیلم آقای پرتوی بازی کنم و همزمان افتخار دستیاری داشته باشم استقبال کردم و این نقش را بازی کردم.


انتهای پیام/

ارسال نظر