صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۸ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش‌و‌پرورش اعلام کرد؛

تخصیص صفر درصدی اعتبارات برای تجهیز هنرستان‌ها/ نیازمند حمایت‌های نمایندگان مجلس هستیم

مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش‌و‌پرورش با توجه به مشکلات هنرستان‌ها برای استقرار پایه دوزادهم، بیان کرد: امسال در اعتبارات تملک دارایی -سرمایه‌ای، برای تجهیز هنرستان‌ها 54 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که تاکنون حتی یک ریال هم از این اعتبار اختصاص نیافته است.
کد خبر : 256508

محسن حسینی مقدم، مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش‌و‌پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با توجه به مشکلات هنرستان‌ها با استقرار پایه دوازدهم، گفت: با استقرار نظام جدید آموزشی در دوره دوم متوسطه مدت آموزش در هنرستان‌ها از 2 به 3 سال افزایش می‌یابد که پاسخگویی به این افزایش مستلزم افزایش فضا آموزشی، تجهیزات کارگاهی -آموزشی و نیروی انسانی است.


وی با بیان اینکه هنرستان‌ها طی سال‌های اخیر دچار مشکلاتی از قبیل کمبود فضا و نیروی انسانی بوده‌لند، افزود: ما طی این سال‌ها پیگیری‌های لازم را برای رفع نیازها انجام داده‌ایم اما با استقرار پایه 12 این مشکلات مجدد تشدید می‌یابد.


استفاده از ظرفیت‌های دبیرستان‌ها برای رفع کمبود‌های هنرستان‌ها


حسینی مقدم تصریح کرد: نغییر کاربری برخی مدارس و فضاهای آموزشی از جمله اقدامات ما برای رفع مشکل کمبود فضای آموزشی بوده که در این راه تا حدی موفق عمل کرده‌ایم. برای مثال در سال‌آینده با حذف پایه پیش‌دانشگاهی یک چهارم به فضاهای آموزشی دبیرستان‌ها افزوده می‌شود که ما در تلاش هستیم با تغییر کاربری این مراکز بتوانیم به نفع هنرستان‌ها حرکت کنیم.


به گفته وی، دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای در تلاش است با تعامل در بحث نوسازی مدارس نیز به سمت ارتقا و افزایش فضاهای آموزشی هنرستان‌ها گام بردارد.


ضرورت مدیریت تراکم کلاس‌های هنرستان‌ها


مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش‌و‌پرورش یادآور شد: مدیریت تراکم کلاس‌ها نیز از جمله برنامه‌های ما برای رفع مشکل کمبود فضای آموزشی است.


حسینی مقدم خرید خدمات آموزشی را از دیگر برنامه‌های ارتقای فضای آموزشی هنرستان‌ها برای سال آینده دانست و گفت: به دلیل اینکه سال آینده هنرستان‌ها خروجی برای ورود به دانشگاه نخواهد داشت برنامه‌ریزی کردیم از ظرفیت‌های دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، علمی و کاربردی و سما برای آموزش دانش‌آموزان بهره‌مند شویم.


بخشی از آموزش‌های کاردانش برون‌سپاری می‌شود


وی افزود: بخشی از آموزش‌های دانش‌آموزان در مقطع کاردانش در غالب برون‌سپاری و خارج از مدرسه انجام خواهد شد.


مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش‌و‌پرورش با تاکید براینکه کمبود فضای آموزشی، تجهیزات و نیروی انسانی سال‌ آینده با مشکل جدی مواجه خواهد بود، خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکلات به خصوص مشکلات مالی نیازمند یاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم.


اعتبارات تملک دارایی -سرمایه‌ای سال 96 تاکنون تخصیص نیافته است


حسینی مقدم تصریج کرد: امسال در اعتبارات تملک دارایی -سرمایه‌ای برای تجهیز هنرستان‌ها 54 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که تاکنون که در ماه‌های پایانی سال هستیم حتی یک ریال از این اعتبار در اختصاص نیافته و هیچ پولی به هنرستان‌های استان‌ها پرداخت نشده است.


وی افزود: عدم تخصیص این اعتبار مشکلات ما افزون کرده است که در این زمینه نیازمند یاری و حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم. برای سال آینده نیز ما پیشنهاد داده‌این در اعتبارات تملک دارایی- سرمایه‌ای برای تجهیز هنرستان‌ها 120 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شود که متاسفانه نه تنها این این مبلغ موافقت نشده است بلکه ما شاهد کاهش بودجه نیز بوده‌ایم. این در حالی است که ما از نمایندگان درخواست کرده بودیم برای توسعه اشتغال‌زایی، اقتصاد مقاومتی و آموزش‌های مهارتی برای تخصیص این اعتبار حمایت و مقاومت کنند.


هنرستان‌ها نیازمند توجه ویژه هستند


مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش‌و‌پرورش با تاکید براینکه باید نگاه ویژه به هنرستان‌ها داشت، یادآور شد: سال‌ آینده هنرستان‌های کشور با کمبود 16 هزار هنر آموز (معلم) و 25 هزار استاد کار (معلم کارهای عملی در کارگاه‌ها) مواجه خواهند بود.


حسینی مقدم با توجه به اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش باید به 50 درصد برسد، بیان کرد: در حال حاضر این آمار حدود 36 درصد است اما باید در سال 1397-98 به 40 درصد برسد.


رفع مشکلات نیازمند حمایت‌های نمایندگان مجلس است


وی در پایان ضمن درخواست از نمایندگان مجلس برای حمایت از هنرستان‌ها، گفت: از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود با توجه به آگاهی از مشکلات هنرستان‌ها و بودجه وزارت آموزش‌و‌پرورش برای افزایش اعتبارات، تخصیص به موقع و ... بودجه سال آینده تلاش کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر