صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پوریا آذربایجانی در «دو قدم تا سیمرغ» مطرح کرد:

«جشن دلتنگی» یک فیلم چهار اپیزودی است

پوریا آذربایجانی؛ کارگردان فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» در چهارمین نشست روز پنجم برنامه «دو قدم تا سیمرغ» با اشاره به چهار اپیزودی بودن فیلم گفت: یکی از روایت ها محسن کیایی و بهنام تشکر، دیگری پانته آ پناهی ها و دخترش در فیلم، بعدی بابک حمیدیان و مینا ساداتی و روایت چهارم، روایت ساغر قناعت است که به تنهایی آن را می‌گرداند.
کد خبر : 255838

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، نشست معرفی فیلم «جشن دلتنگی» با حضور پوریا آذربایجانی کارگردان، مونا سرتوه نویسنده، بهنام تشکر و ساغر قناعت بازیگران این اثر سینمایی شب گذشته-یکشنبه 8 بهمن- در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.


آذربایجانی با اشاره به چهارمین تجربه فیلمسازی خود و اینکه همیشه رجوع به احوال خوب گذشته را دوست داشته، درباره قصه «جشن دلتنگی» گفت: این فیلم شرح حال و روز فعلی ما است. زندگی در این روزها به دلیل هجوم ارتباطات مجازی فرصت کمی را برای دیدن همدیگر در اختیارمان قرار می دهد.


وی افزود: آدم‌ها باید با منطق آینه واری، خودشان را در این فیلم ببینند. جشن به معنای دورهمی در فضای مجازی و دلتنگی به معنای تنهاتر و تنهاتر شدن مان در آینده است.



آذربایجانی همچنین درباره 4 اپیزود بودن فیلم ادامه داد: یکی از روایت ها محسن کیایی و بهنام تشکر، دیگری پانته آ پناهی ها و دخترش در فیلم، بعدی بابک حمیدیان و مینا ساداتی و روایت چهارم، روایت ساغر قناعت است که به تنهایی آن را می گرداند. این روایت ها به طور موازی و متقاطع پیش می روند و مخاطب با همه همراه می شود.


این کارگردان خاطر نشان کرد: این فیلم فارغ از شعار دادن، زیاده گویی و جهت گیری، در منطق روایی اش، شامل پیش گویی است، اما داستان این رسالت را از ابتدا برای خود در نظر نگرفته است.


کارگردان «اروند» با اشاره به این که فیلم او را فیلمسازان مهمی دیده اند، عنوان کرد: خوشحالم 4 فیلمسازی که دوست شان داشته ام، نظرات مثبتی نسبت به فیلم داشته اند. اگرچه نظرات آن ها متفاوت بود، اما نظرات خوبی را در مجموع دریافت کرده ام و فیلم از نظر هیات انتخاب از میان 7 رای، 6 رای مثبت به خود اختصاص داده است.


وی به ملاک هایش در انتخاب بازیگران اشاره کرد و گفت: بازی ساغر قناعت را در فیلم «مالاریا» دوست داشتم و همان زمان از دستیارم خواستم شماره او را پیدا کند و به راحتی به کار دعوت شد و با هم همکاری کردیم. بهنام تشکر نیز بسیار بازیگر توانایی است و به دلایل زیادی تا امروز در سینما آنطور که باید دیده نشده است. یک روز به بازیگرانی که می توانند رضایِ فیلم «جشن دلتنگی» را بازی کنند فکر کردم و به ایشان رسیدم. بعد از سه جلسه گفت و گو لطف کردند و قرارداد بستند. رضا جدا از این که کاراکتر باورپذیری است، ما را با بهنام تشکر متفاوتی رو به رو می کند.


آذربایجانی در پاسخ به این که اگر یک سیمرغ در اختیار داشته باشد، به چه رشته یا کسی اهدا می کند، عنوان کرد: ما سعی کردیم در این فیلم هیچ بخشی از فیلمبرداری، بازی و... دیده نشود و تماشاگر بگوید چه قصه خوبی داشت! نمی دانم فیلم ما چقدر قابلیت سیمرغ گرفتن دارد. اما من فیلمنامه اثر را خیلی دوست دارم و همین طور فیلمنامه نویس آن را و ترجیح می دهم سیمرغ را مونا که عزیزترین آدم زندگی من است و خوشحالی او خوشحالی من است، دریافت کند.


وی در پایان گفت: جشن دلتنگی بدون یک ریال کمک دولتی ساخته شده است. به نظرم علی قائم مقامی کار بزرگی کرد و با سرمایه شخصی خود این اثر را ساخت. از او و هر سرمایه گذاری که به سینماگران اعتماد می کنند، تشکر می کنم.


مونا سرتوه؛ نویسنده «جشن دلتنگی» نیز درباره قصه توضیح داد: به نظرم همه آدم های جامعه می توانند خود را در این قصه بیابند. ما 4 خانوده را که ما به ازای بیشتری در جامعه دارند، انتخاب کرده ایم.


وی درباره نگاه فیلم به موضوع فضای مجازی افزود: ما بد یا خوب مطلق به این فضا نگاه نکرده ایم. بلکه فیلم، قضاوت را برعهده تماشاگر می گذارد و موقعیت هایی را نیز برای این دیدن خود در آینه اثر، به بیننده می دهد.


این نویسنده درباره میزان باورپذیری قصه برای غیر ایرانی ها ادامه داد: به نظرم اصلی ترین اشتراک این فیلم برای همه این است که فضای مجازی تنهایی آدم ها را پررنگ تر کرده است. مردم به جای نگاه کردن به هم، درگیر موبایل هستند و این اتفاق، مختص ایران نیست. اینستاگرام توهم بزرگی است که ربطی به یک ملیت و قوم ندارد.


ساغر قناعت نیز درباره نقش سارا توضیح داد: سارا بر اساس یک بحران به فضای مجازی پناه می برد و این اپیزود ارتباط آدم ها را در فضای مجازی نشان می دهد.


بهنام تشکر نیز با اشاره به تفاوت نقش خود با دیگر نقش هایش تاکنون عنوان کرد: تلاش کرده ام تا تفاوت نقش من در راستای قصه باشد. ویژگی این قصه و نقش من، بحران است. این شخصیت ها که از ما دور نیستند، آدم نوستالژیکی است و قصه های دور و دراز زندگی را دوست دارد. شاید هم بیشتر به واسطه فضای مجازی است که این حس به سراغش آمده است.


وی درباره علت انتخاب نقش رضا افزود: من در ابتدا فیلمنامه جذابی دیدم. همچنین مدتی است تصمیم گرفته ام در سینما و تلویزیون به سمت نقش های جدی بروم. نقشی که چیزی به من اضافه کند. امیدوارم خروجی بازی ام نیز خوب باشد.



انتهای پیام/

ارسال نظر