سیمرغ سینمای ایران در امپراطور جهنم
آنقدر سابقه درخشان و افتخارات کسب کرده که شاید اگر تیتروار به آنها اشاره شود، خودش یک صفحه روزنامه را پر میکند. علی نصیریان از آن دسته هنرمندانی است که همچون قالی کرمان با گذر زمان ارزشمندتر و سرزندهتر میگردد. کارش را با تئاترهای مدرسه و همکلاسیهایی همچون مهدی فتحی، جمشید لایق و اسماعیل داور فر شروع میکند و کمکم اجراهایشان را به سمت اکرانهای عمومیتر کشانده میشود و با اضافهشدن افراد دیگر یک تیم متحد تشکیل میدهند. خودش میگوید «از کودکی شیفته تعزیه بودم» و اصلا گرایشش به سمت تئاتر از همین علاقه آغاز میشود.
سپس با تیمش به تلویزیون راه پیدا میکنند و تئاترهای تلویزیونی متعددی را به اجرا میگذارند. کارگردانی و بازیگری توامان در بسیاری از این تلهتئاترها را نصیریان خود بر عهده میگیرد. این دوره نزدیک ده سال به طول میانجامد و با اضافه شدن هنرمندان دیگری همچون عزتالله انتظامی و جعفر والی روزبهروز بر تجربه و توانایی این گروه افزوده میشود.
این اجراها آنقدر هماهنگ و خوب پیش میرود که بالاخره داریوش مهرجویی یکی از همین تلهتئاترها را با همان تیم بازیگری تبدیل به فیلم سینمایی «گاو» میکند و این شروع فعالیت سینمایی علی نصیریان است. مهرجویی از آن به بعد در همه آثارش با نصیریان کار میکند. بعد از مدتی و در سال 51 برای فیلم «ستارخان» به گروه علی حاتمی ملحق میشود و آنقدر توانمندی از خود نشان میدهد که علی حاتمی نیز دست از سرش بر نمیدارد.
بعد از انقلاب نیز این همکاریها ادامه مییابد و این همکاریها بخصوص با حاتمی جلوه بیشتری پیدا میکند. سریال ماندگار «هزاردستان» و فیلم سینمایی «کمالالملک» را میتوان اوج این همکاریها دانست. همکاریاش با مهرجویی به دلیل نپذیرفتن کار اجارهنشینها به خاطر حضور همزمان در فیلم ماندگار «ناخدا خورشید» ادامه پیدا نمیکند. مسعود جعفری جوزانی کارگردان دیگری است که از او به عنوان بازیگری توانا در فیلمهایش بهره میگیرد. اثر ماندگار «شیرسنگی» نتیجه یکی از این همکاریهاست. «دایی غفور» بوی پیراهن یوسف میشود و در «برجِ مینو» نیز با حاتمیکیا همکاری میکند. سپس با حسن فتحی آشنا میشود و در مجموعههای «روشنتر از خاموشی» و «میوه ممنوعه» در تلویزیون با او همکاری میکند که در زمان خود بسیار مورد پسند تماشاگران قرار گرفت.
این تنها بخش کوچکی از کارنامه مرد «خستگیناپذیر» سینمای ایران به شمار میرود که حتی ذکر نام آنها نوشتهای مجزا میطلبد. به غیر از ده سال تله تئاتر مستمر در تلویزیون، نصیریان در 37 فیلم سینمایی و نزدیک به 30 سریال تلویزیونی ایفای نقش کرده است. ناگفته نماند یکی از اصول حرفهای نصیریان عدم حضور همزمان در دو پروژه نمایشی است چرا که معتقد است چندکار همزمان، تمرکز مورد نیاز بازیگر را برای انجام کارش به هم میزند و همین مسئله موجب شده تا در خیلی از آثار حضور پیدا نکند. نکتهای که بازیگران جوان امروز هیچ کدام به آن پایبند نیستند و تنها پول و شهرت برایشان در اولویت قرار دارد. در کنار تکنیکهای بازیگری، اخلاق و انسانیت، عدم مادیگرایی در بازیگری و عدم شهرتگرایی از دیگر مواردی است که بازیگران نسل جدید باید از این هنرمند الگوبرداری کنند.
نصیریان در جدیدترین همکاریاش با فتحی، شبکه نمایش خانگی را نیز تجربه کرد. مجموعه «شهرزاد» حول محور شخصیتی به نام «بزرگ آقا» با بازی او چنان درخشید که تا مدتها در محافل رسانهای و در بین مردم دیالوگهای این نقش رد و بدل میشد و حتی استیکرهای تلگرامی آن هم بسیار پرطرفدار شد و مهمترین دلیل عدم اقبال فصل دوم شهرزاد به گفته منتقدین نبود «کارکتر بزرگ آقا» با بازی جذاب نصیریان بوده است.
گرچه نصیریان شروعِ کار خود را با تئاتر آغاز کرده اما در سالهای اخیر نیز در چندین تئاتر هنرنمایی کرده و در آخرین اجرای خود در سن 83 سالگی در شهریور ماه امسال در تئاتر «اعتراف» به کارگردانی شهاب حسینی حضور یافت و با صلابت هرچه تمامتر به روی صحنه رفت. این روحیه بالا در این انسانِ «تمام نشدنی» قابلِ ستایش است. کارنامه کاری نصیریان بدون شک او را در زمره پنج مرد ماندگار تاریخ سینمای ایران قرار میدهد. وی با لیاقت تمام در سال 80 به عنوان چهره ماندگار تئاتر و سینمای ایران لقب گرفت و نشان درجه یک هنری را نیز دریافت کرد.
یکی از نقشهای متفاوتی که در سالهای اخیر نگاهها را به سمت نصیریان معطوف کرد، شخصیت یک خاخام یهودی بود که در فیلم «شکارچی شنبه» با کارگردانی پرویز شیخ طادی به نمایش درآمد. یک فیلم متفاوت با نگاهی از درون به رژیم صهیونیستی که جنجال بسیاری در رسانههای جهان و بخصوص صهیونیستی به پا کرد. بازی درخشان علی نصیریان در این فیلم، در این مورد بسیار تاثیرگذار بود و حتی خبرهایی مبنی بر اعمال محدودیتهایی برای او از طرف رژیم صهیونیستی در برخی کشورها به میان آمد اگرچه او از اعتقادش عقب نکشید.
«کسی که کار هنری میکند، ریشهاش در جامعه خودش است.» با اعتقاد به چنین تفکری و با وجود حضور فرزندانش در خارج از کشور، هیچگاه به مهاجرت و خروج دائمی از کشور فکر نکرد. وجود چنین افرادی در هر کشوری غنیمت است و استاد علی نصیریان که شاید در کارنامهاش خبری از جوایز جشنوارهای نباشد، بدون اغراق حکم سیمرغی برای هنر این مرز و بوم را داراست و ثانیهها و لحظههای حضورش برای این سینما، تئاتر و تلویزیون مغتنم است.
استاد نصیریان در جشنواره سیوششم فیلم فجر با یک اثر متفاوتِ دیگر از شیخ طادی با عنوان «امپراطور جهنم» حضور دارد که این بار داعش و گروهکهای تروریستی و حامیان آنها سوژهی این کارگردان شدهاند. همین که نصیریان در این فیلم است دیدن آن را جذاب میکند علاوه بر اینکه آنچه از خبرها حاکی است، یک نقش ماندگار دیگر از این بازیگر تواناست و باید منتظر ماند و دید این بار هنرنمایی او چگونه رقم خوردهاست.
*کارشناس رسانه
انتهای پیام/