صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ریزش ۳۰ درصدی مخاطبان تلگرام بعد از فیلتر

پیمایش در سطح ۷ دانشگاه در تهران نشان داد 82 درصد دانشجویان در بین شبکه‌های اجتماعی از تلگرام استفاده می‌کنند
کد خبر : 254826

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، محمد صادق افراسیابی؛ مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران در چهاردهمین عصرانه این انجمن گفت: طی پیمایشی که با روش تصادفی در اردیبهشت ماه همین امسال در سطح 7 دانشگاه مادر شهر تهران، انجام دادم، برایم روشن شد که 82 درصد دانشجویان در بین تمام شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان عمومی و تخصصی شامل داخلی و خارجی از تلگرام استفاده می‌کنند. همچنین 57 درصد دانشجویان اظهار کردند که اگر فقط نیم ساعت برای استفاده از اینترنت فرصت داشته باشند تنها در این زمان محدود از شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان استفاده می‌کنند و این بیانگر این مطلب است که رفته رفته مردم تنها چیزی که از اینترنت می‌دانند استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان است.


وی با بیان اینکه قبل از فیلتر تلگرام گزینه‌های زیادی روی میز داشتیم که به آن توجه نکردیم، گفت: جدی‌ترین گزینه ما تقویت پیام رسان داخلی بود. گزینه بعدی تقویت سواد رسانه‌ای و اجرای طرح شامد بود. اگر این اقدامات انجام شده بود فضای مجازی سالم، مفید و ایمن داشتیم و دیگر نیازی به فیلتر موقت تلگرام در گذشته نبود و البته الان هم حرف‌هایی به گوش می‌رسد که هنوز گزینه فیلتر تلگرام روی میز اعضای شورای عالی فضای مجازی کشور قرار دارد و این گزینه حذف نشده است.
وی با انتقاد از تناقض در رفتار برخی سیاست‌گذاران، تاکید کرد: متاسفانه ما برای پیام رسانه‌ای داخلی فضای اجتماعی و اقتصادی ایجاد نمی‌کنیم و گاهی فقط در زمینه ضرورت حمایت سخن می‌گوییم، در حالیکه برندسازی و حمایت معنوی و رفع موانع کسب و کار در فضای مجازی به مراتب مهمتر از راهکارهای فعلی است و اگر به عقب برگردیم می‌بینیم خودمان تلگرام را به برند اول ایران تبدیل کردیم و حالا می‌خواهیم این برند را بشکنیم.
افراسیابی افزود: برخی دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای در کشور پاسخ دهند که چرا بیسفون که موفق بود شکست خورد و چه کسانی در داخل کشور بیسفون را زمین زدند؟
در ادامه محمد ابوالحسنی تهیه کننده مجموعه انیمیشن‌های دیرین دیرین گفت: برای موفقیت پیام رسان‌های داخلی ابتدا باید اسم پیام رسان داخلی را از آنها گرفت و نگاه بین‌المللی داشت. مگر تلگرام پیام‌رسان داخلی بود که موفق شد بازار ایران را تسخیر کند؟ دومین گام این است که برای تبلیغ پیام‌رسان داخلی به هیچ عنوان از تلویزیون استفاده نشود. همچنین نباید فراموش کنیم خود تلگرام بهترین فضا برای تبلیغ پیام رسانه‌ای داخلی است البته نه با اسم داخلی.
وی تصریح کرد: پیام رسانه‌ای داخلی باید یک نیاز را شناسایی کنند و در همان محدوده فعالیت کنند تا کم کم مخاطب خودش بیاید.
ابوالحسنی بدترین کار برای ضربه به پیام‌رسان داخلی را فیلتر تلگرام عنوان کرده و گفت: فیلتر تلگرام فایده خاصی نداشت. فقط به کسب و کارهای کوچک که امکان تبلیغات در تلویزیون را نداشتند و از این فضا کسب درآمد می‌کردند و شغلشان را تبلیغ می‌کردند، ضربه زد.
وی در پایان سخنانش گفت: دولت باید کمی با مردم مهربان‌تر باشد.
در ادامه، رضا نامی نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان نرم افزار تلفن همراه ایران تاکید کرد: اگر می‌خواهیم پیام‌رسان داخلی داشته باشیم، اولین نکته آن است که حاکمیت باید پشت پرده پنهان شود تا کسی متوجه حضورش نشود و ثانیا توجه کنیم که وقتی تجمیع در بازار اتفاق می‌افتد دیگر نمی‌شود وارد کار شد. در پیام رسان‌ها تجمیع داریم و در حال حاضر تجمیع روی تلگرام است.
وی افزود: مقصود من از تجمیع این است که بازار پیام رسان‌های داخلی و خارجی اشباع شده است و دیگر ظرفیت ندارد و حتی زمانی که تلگرام فیلتر شد و ما از برخی شرکت‌های خارجی خواستیم برای ورود به بازار ایران اقدام کنند آنها گفتند مطالعات ما نشان می‌دهد مردم ایران هر طور شده باز هم از تلگرام استفاده خواهند کرد و فیلتر تلگرام حداکثر باعث ریزش 30 درصد مخاطبان تلگرام خواهد شد.
وی گفت: ما در حوزه پیام رسان‌ها نه دانش فنی داریم و نه محصول مناسب داریم و معتقدم هیچ جایگزینی نداریم که اگر قرار است فلان پیام رسان فیلتر شود، فلان جایگزین را داشته باشیم.
احسان جوادی مدیر پیام رسان گپ در پاسخ به نکات مطرح شده در چهاردهمین عصرانه سواد رسانه‌ای گفت: نگاه ما در گپ ارائه خدمات و توسعه و تجمیع خدمات است. ما مباحث تجاری را مدنظر قرار داریم. مباحث و خدماتی مثل امکان شارژ یا پرداخت قبوض و ... که هیچ کدام از این امکانات در تلگرام وجود ندارد و اگر این امکانات خوب اطلاع رسانی شود احتمالا خیلی از مردم دیگر از تلگرام استفاده نخواهند کرد و یا اگر استفاده کنند همزمان از گپ هم استفاده خواهند کرد.
وی ادامه داد: من هم قبول دارم که بدترین اقدام رفتن به سمت فیلترینگ است چون ما نمی‌توانیم به کاربر چیزی را اجبار کنیم.
جوادی ادامه داد: معتقدیم باید کار در یک فضای تجاری و بیزینسی و بین شرکت‌های خصوصی انجام شود و موانع رقابت با تلگرام برداشته شود چون چیزی که تا کنون در کشور اتفاق افتاد این بود که عملا همه برای برندسازی تلگرام کمک کردند.
وی در پایان سخنانش تاکید کرد که باید تهدیدهای تلگرام هم دیده شود و مراقب تهدیدهایی نظر پول تلگرامی باشیم که ممکن است اقتصاد کشور را فلج کند.
بر اساس این گزارش، سعید بیدرنگ مسئول شبکه اجتماعی پروفایل اظهار داشت: پروفایل شبکه‌ای است که افراد هویت تخصصی و اجتماعی خود را در آن قرار می‌دهند و همان طور که نتایج پژوهش ارائه شده در این نشست نشان داد فضای دانشگاهی ما امروز تشنه یک شبکه اجتماعی علمی و تخصصی است که متاسفانه چنین چیزی وجود ندارد و مسئولین همه درگیر موضوعی به نام تلگرام شده و از توسعه شبکه‌های اجتماعی علمی و تخصصی غفلت کرده‌اند و من نگرانم دوباره روزی برسد که یک شبکه علمی و تخصصی خارجی به نیازهای دانشجویان و اساتید ما پاسخ بهتری بدهد و آن وقت دوباره ما به فکر بیفتیم که چه باید کرد؟
وی دلیل گرایش مردم به تلگرام را نبودن بسترهای دیگر دانست و گفت: در پروفایل ما در ابتدا نمی‌گوییم اعتماد کنید. ابتدا مخاطب بیاید و استفاده کند و حتی نیازی به ثبت نام اولیه نیست و بعد اگر خواست اعتماد کند. در پروفایل چون بستری برای ارائه هویت تخصصی و اجتماعی است راحت تر افراد وارد می‌شوند.
بیدرنگ با نقد سیاست‌گذاری‌های منفعلانه تاکید کرد: اینکه ما همیشه بنشینیم و هر وقت یک رسانه غربی فضا را در اختیار گرفت به فکر تقویت رسانه‌های داخلی بیفتیم ایراد دارد و الان زمان مناسبی برای تقویت شبکه‌های اجتماعی تخصصی است.
محمد صادق افراسیابی مدیر عامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران در جمع بندی مباحث به این موضوع اشاره کرد که لازم است سواد رسانه‌ای مسئولین و سیاست‌گذاران عمومی کشور افزایش یابد و خاطر نشان ساخت: ما هر روز شاهد تعارض دیدگاه‌های برخی مسئولین و سیاست‌گذاران عمومی کشور در سطح رسانه‌های جمعی هستیم و این تشتت آرا بدترین چیز است و نشان میدهد مسئولین یا رسانه را خوب نمی‌شناسند که برای هر کاری از تریبون رسانه استفاده می‌کنند و اختلافات داخلی خود را به سطح بدنه جامعه می‌کشانند و یا اینکه اهمیت دستیابی به یک بسته سیاستی کلان و یکپارچه را در حوزه فضای مجازی از یاد برده‌اند.
وی خاطر نشان ساخت: زمانی که طرح شامد در کشور اجرا شد اگر همه از آن حمایت کرده بودند بسیاری از نگرانی‌ها رفع می‌شد.


منبع: فارس


انتهای پیام/

ارسال نظر