صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون آموزش متوسطه وزارت‌ آموزش‌و‌پرورش:

تعطیلات زمستانی نباید موجب شکاف آموزشی شود

معاون آموزش متوسطه وزارت‌ آموزش‌و‌پرورش با تاکید بر اینکه در سند تحول بنیادین بحث تغییر تقویم آموزشی مدارس مطرح شده‌است، بیان کرد: در مبانی نظری سند تحول بنیادین این موضوع تحت عنوان «زمان آموزش» مطرح و عنوان شده‌است که تعطیلات مدارس نباید به نحوی باشد که شکاف زمانی ایجاد کند.
کد خبر : 249188

علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌و‌پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص پیشنهاد سازمان حفاظت از محیط زیست مبنی بر تعطیلی زمستانه مدارس در جهت کاهش آلاینده‌های هوا، گفت: این مساله‌ای است که در گذشته نیز عنوان شده و تنها سازمان محیط زیست مطرح کننده این پیشنهاد نبوده است بلکه وزارت آموزش‌و‌پرورش و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز از این مساله به جهات مختلف دفاع کرده‌‌اند.


وی افزود: در دوره قبل پیشنهاد تعطیلات زمستانی مدارس توسط سازمان میراث فرهنگی مطرح و به هیات وزیران ارسال شد و یکبار نیز توسط سازمان حفاظت از محیط زیست مطرح و تبدیل به یک ماده واحده شد و مورد بررسی کمیسیون مجلس قرار گرفت اما در دولت با این طرح موافقت نشد. وزارت آموزش‌و‌پرورش نیز بر اساس سند تحول بنیادین این موضوع را مطرح کرده است.


تعطیلات زمستانی نباید موجب شکاف آموزشی شود


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌و‌پرورش با تاکید بر اینکه در سند تحول بنیادین بحث تغییر تقویم آموزشی مدارس مطرح شده است، بیان کرد: در مبانی نظری سند تحول بنیادین این موضوع تحت عنوان «زمان آموزش» مطرح شده است و عنوان شده تعطیلات مدارس نباید به نحوی باشد که شکاف زمانی ایجاد کند. هم‌چنین در سند تحول مطرح شده که منظور از شکاف آموزشی این است که تعطیلات نباید طولانی مدت باشد و فاصله زمانی بسیاری را بین یادگیری دانش‌آموزان ایجاد کند.


زرافشان باتوجه به اینکه در سند تحول بنیادین مطرح شده که وزارت آموزش‌و‌پرورش موظف است بر اساس شرایط متفاوت (استان‌های مختلف) تقیوم آموزشی تهیه کند، تصریح کرد: بنابراین وزارت آموزش‌‌وپرورش از منظر یاددهی و یادگیری موضوع تعطیلات زمستانی را هم‌پای سایر ارگان‌های مسئول مطرح کرده است.


جبران ساعت تعطیلی بر عهده آموزش‌و‌پرورش است


وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه چنانچه تقویم آموزشی تغییر نکند و میزان آلودگی هوا از حد مشخصی بالاتر رود مدارس باید تعطیل شود، گفت: جبران ساعت تعطیلی دانش‌آموزان مشکلی برای وزارت آموزش‌و‌پرورش است که این امر نیز با تغییر زمان آموزشی به خصوص در ایامی که وارونگی دما رخ می‌دهد برطرف می‌شود. برای مثال گزارش‌های سالانه نشان می‌دهد که در کدام فصل‌های ساله وارونگی بیشتر رخ می‌دهد که در این زمان می‌توان با تعطیلی مدارس علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن زمان آموزش، مانع افزایش ترددها و غلظت آلاینده‌ها شد.


توزیع تعطیلات دانش‌آموزان موجب تقویت گردشگری می‌شود


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌و‌پرورش با تاکید براینکه توزیع تعطیلات مدارس می‌تواند در مسائل ایرانگردی و جهانگردی نیز تاثیر مثبت داشته باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعطیلات مدارس در فصل تابستان متمرکز شده است بنابراین با توجه به شرایط آب‌و هوایی این فصل مردم بیشتر به شهرهای شمالی کشور سفر می‌کنند در واقع در تابستان نقاط جنوبی کشور هیچ‌گونه جاذبه‌ای برای گردشگران ندارد بنابراین اگر تعطیلات در طول سال توزیع شود میزان سفر‌ها به شهرهای جنوبی نیز افزایش می‌یابد.


زرافشان یادآور شد: متاسفانه اطلاعات دانش‌آموزان و مردم نسبت به جاذبه‌های گردشگری مناطق جنوبی کشور بسیار کم است بنابراین اگر تعطیلات در طی سال توزیع شود گردشگری به کل کشور تعمیم می‌یابد و این امر در شکل‌گیری هویت دانش‌آموزان، انسجام ملی و افزایش گردشگری نیز تاثیر می‌گذارد.


تصویب تعطیلات زمستانی امری بین سازمانی است


وی با تاکیدبراینکه توزیع تعطیلات مدارس دارای ابعاد گسترده‌ای است، بیان کرد: این امر یک مساله بین سازمانی است و همه باید بدان توجه داشته باشند. طرح توزیع تعطیلات از سوی وزارت آموزش‌و‌پرورش در راستای اجرای راهکار 2110 سند تحول بنیادین است که باطراحی و ساماندهی تقویم سال تحصیلی با رعایت انعطاف و توجه اقلیمی مناطق را جزو وظایف آموزش‌و‌پرورش می‌داند.


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌و‌پرورش در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اگر بنا باید برای توزیع تعطیلات مدارس لایجه جدید مطرح شود کدام سازمان مسئول خواهد بود، گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست، میراث فرهنگی، آموزش‌و‌پرورش و حتی وزارت اقتصاد مشترکا باید در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.


ضرورت هماهنگی مجلس با شورای عالی انقلاب فرهنگی


زرافشان در خصوص سخنان اخیر دبیرکل شورای عالی آموزش‌و‌پرورش مبنی‌براینکه با تعطیلات زمستانی به شرطی موافقیم که مصوبه مجلس برای آغاز سال تحصیلی در مهرماه و پایان آن در اردیبهشت ماه اصلاح شده و اختیار اعمال تغییر در تقویم آموزشی به شورای عالی آموزش‌و‌پرورش یا هیات دولت واگذار شود، اظهار کرد: شورای عالی آموزش‌و‌پرورش، مجلس و مرجع قانونگذاری در وزارت آموزش‌و‌پرورش است بنابراین اگر قرار باشد تغییراتی در قوانین اعمال شود باید شورای عالی در این امر ورود پیدا کند.


وی افزود: مجلس شورای اسلامی در سال 1376 مصوبه‌ای را تصویب کرده است که در آن مهر ماه آغاز و خرداد پایان سال تحصیلی اعلام شده است بنابراین ما هر گونه تغییری را بخواهیم با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام دهیم امکان‌پذیر نیست زیرا در مجلس مصوب نشده است بنابراین ضروریست مجلس با شورای انقلاب فرهنگی هماهنگی‌هایی انجام و اختیاراتی را به وزارت‌ آموزش‌و‌پرورش بدهد.


تعطیلات زمستانی برای خانواده‌ها هزینه‌ای ندارد


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌و‌پرورش در واکنش به اظهارات برخی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مبنی براینکه توزیع تعطیلات مدارس در زمستان خانواده‌ها را متحمل هزینه‌های بسیاری می‌کند، گفت: مگر خانواده‌ها در سه ماه تابستان که دانش‌آموزان تعطیل هستند چه اقدامی انجام می‌دهند که در زمستان نمی‌توان آن را انجام داد. والدینی که شاغل هستند در تابستان نیز مشغول کار هستند و تعطیلات زمستان و تابستان برای آنها تفاوتی ندارد و برنامه‌های آموزشی و تفریحی فرزندانشان را بر اساس زمان تعطیلی تنظیم می‌کنند و خانواده‌هایی که مادر خانه‌دار است مشکلی نخواهند داشت.


زرافشان افزود: تعطیلات زمستانه دانش‌آموزان نه تنها خانواده‌ها را متحمل هزینه نمی‌کند بلکه باعث می‌شود والدین شاغل نیز مرخصی‌های سالیانه خود را در طی سال توزیع کنند و زمان بیشتری با خانواده و فرزندان سپری کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر