آموزشوپرورش باید دورههای اجرای «ارزشیابی توصیفی» برای معلمان برگزار کند
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از خانه ملت، میرحمایت میرزاده با اشاره به مزیتهای ارزشیابی توصیفی، گفت: یکی از بهترین شیوههای سنجش، ارزشیابی توصیفی است؛ این روش در بسیاری از کشورهای دنیا اجرا میشود؛ این روش به دنبال کیفیتبخشی به نظام آموزشی بوده و در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است.
نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات اجرای ارزشیابی توصیفی در کشور، تصریح کرد: تا زمانی که کنکور برگزار میشود و مدارس نمونه و تیزهوشان وجود دارد خانوادهها تمایل دارند فرزندانشان به این مدارس خاص وارد شده و سپس در کنکور قبول شوند و این عامل باعث فدا شدن ارزشیابی توصیفی میشود.
میرزاده با اشاره به اهداف ارزشیابی توصیفی، اظهار کرد: این ارزشیابی برای شکوفایی خلاقیت دانشآموزان، کشف استعداد واقعی و هدایت درست آنها برای تحصیل و اشتغال و مهارتهای زندگی در آینده بسیار مناسب است.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از فشار خانوادهها برای برگزاری کلاسهای تست در مدارس، تاکید کرد: برخی خانوادهها با اصرار نابهجا مدارس را به برگزاری کلاسهای تستی یا استفاده از کتابهای کمک درسی مجبور میکنند که این اقدام باعث آسیب به سیستم ارزشیابی توصیفی و دانشآموزان میشود.
وی ادامه داد: معلمان پس از فارغالتحصیلی از دانشگاهها با ارزشیابی توصیفی آشنایی چندانی ندارند چرا که خود با سیستم سنتی آموزش دیدهاند و در برخی موارد نمیتوانند این سیستم را اجرایی کنند؛ آموزشوپرورش باید دورههایی برای معلمان در زمینه آموزشهای لازم برای اجرایی کردن ارزشیابی توصیفی برگزار کند.
میرزاده با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان همانند دیگر سایر دانشگاهها کمتر در راستای ارزشیابی توصیفی حرکت کرده است، بیان کرد: زمانی که دانشجویان با سیستم نمرهدهی فارغ التحصیل میشوند نمیتوانند به صورت توصیفی نمره دهند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان افزود: برای تحقق ارزشیابی توصیفی آموزشوپرورش باید مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان را جمعآوری کند و یا حداقل آزمونهای ورودی این مدارس به صورت تستی برگزار نشود.
انتهای پیام/