صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
همراه با جشنواره مردمی عمار؛

سینمای ایران به حرف‌های تازه نیاز دارد/ نگه داشتن مخاطب سخت‌تر شده‌است

کارگاه تخصصی فیلمنامه بهروز افخمی به عنوان یکی از کارگاه‌های آموزشی هشتمین دوره جشنواره فیلم مردمی عمار، عصر نخستین روز جشنواره درسینما فلسطین برگزار شد.
کد خبر : 246498

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، بهروز افخمی در کارگاه فیلمنامه «دوره راه‌نما» که با نام «شهید مرتضی حسین پور» در حاشیه هشتمین جشنواره عمار برگزار شد، تسلط بر فن قصه‌گویی را از اصلی‌ترین شیوه‌های زنده ماندن اثر ذکر کرد و گفت: هارون الرشید چون نمی‌توانست بیشتر از چهار زن داشته باشد، هر شب یکی از زن هایش را می کشت اما شهرزاد تنها زنی بود که با قصه گویی برای خلیفه هر شب قصه را در نقطه‌ای حساس تمام می‌کرد، به طوری که خلیفه که خواب آلود شده بود نه می‌توانست از دنبال کردن داستان منصرف شود و نه می‌توانست ادامه آن را حدس بزند به همین دلیل شهرزاد را زنده نگه می‌داشت تا ادامه قصه را فردا شب برای او تعریف کند و این گونه توانست هزار یک شب از خلیفه مهلت بگیرد.


بعد چه شد؟


افخمی اظهار داشت: گاهی ممکن است، هدف فیلمنامه‌نویس پول یا شهرت باشد اما برای رسیدن به هدف‌ا‌‍‌ش باید مخاطب را پای فیلم نگه دارد پس باید خوب قصه بگوید. یعنی «بعد چه شد» را در قصه‌اش لحاظ کند. اگر شما فن زنده ماندن قصه را بلد نباشید دیگر فرقی نمی‌کند هدف شما بیان یک ایده ذهنی باشد یا به تصویر کشیدن حقیقت چون در هر صورت شما به هدف‌تان نخواهید رسید.


وی افزود: ایجاد سوال «بعد چه شد» تنها قاعده حفظ مخاطب است ولی اصلا کار ساده‌ای نیست، چون ممکن است برخی از مخاطبان علاقه‌ای به شنیدن ادامه داستان شما نداشته باشند. روزانه میلیون‌ها مخاطب در جهان در انتظار خوراک هستند و بیشتر از ۳۰ ثانیه به شما وقت نمی‌دهند چون کنترل تلویزیون دستشان است و اگر قصه آنها را جذب نکند خیلی راحت شبکه را عوض می‌کنند.


این کارگردان با اشاره به اینکه خلق لحظه‌ای که در آن مخاطب طوری گرفتار شود که هم نتواند از خیرش بگذرد و هم نتواند آن را حدس بزند سخت است، افزود: در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی امکان دسترسی راحت‌تری برای جلب مخاطب وجود دارد. فضای مجازی یکی از بسترهایی است که این امکان را برای شما فراهم می‌کند اما به همان میزان نگه داشتن مخاطب سخت‌تر شده است؛ چرا که او گزینه‌های متعددی برای انتخاب دارد و خیلی راحت می‌تواند شما را کنار بگذارد.


ضعف مدارس سینمایی در کارکردهای آموزشی


وی در ادامه به شرایط سهل الوصول و در عین حال سخت و دشوار برای فیلمسازان جوان اشاره کرد و گفت: امروزه مدارس سینمایی کارکردهای آموزشی خود را از دست داده‌اند. زمان ما حجم کتاب‌ها و اطلاعاتی که درباره سینما موجود بود از یک قفسه با ده ردیف کتاب بیشتر نمی‌شد اما امروز اوضاع تغییر کرده است و اطلاعات منحصرا در دست مدارس نیست. اگر زبان بلد باشید که کار برایتان خیلی راحت است اگر هم بلد نباشید با همین زبان فارسی ۱۰۰ برابر اطلاعاتی که زمان ما بود را می توانید به دست بیاورید.


افخمی با اشاره تسهیل شدن شرایط ساخت برای همگان گفت: از نظر امکانات شرایط برای ساخت مهیاتر از قبل شده، برای همین هر کس می‌تواند فیلم بسازد و هر کسی می تواند از طریقی که خودش کشف کرده است مخاطب شما را بدزدد.


وی افزود: شما یا می‌توانید فیلم بسازید یا نمی‌توانید. اما آن کسی که بلد نیست با انواع و اقسام شیوه ها توجیه می‌کند. مثلا می گوید فیلم من را ۲۰ سال دیگر می‌فهمند یا می‌گویند تماشاچی‌ها مبتذل شده‌اند و فیلم مبتذل می‌بینند.


سینما به حرف تازه نیاز دارد


کارگردان فیلم سینمایی «روباه» در خصوص شیوه‌های تمرین و کسب مهارت گفت: هر چیزی که به صورت الگو درآمده باشد دیگر به درد نخواهد خورد چون ما در سینما به حرف تازه نیاز داریم. شما هیچ الگویی را نمی‌توانید تعقیب کنید چون شخصیت تازه‌ای هستید و با میلیون‌ها آدم دیگر فرق می‌کنید اگر در این زمینه حرف تازه‌ای داشته باشید معلوم می شود که این کاره هستید یا نیستید.


انتهای پیام/

ارسال نظر