آغاز بازنگری راهنمای برنامه درسی دوره پیش دبستانی/ محتوای آموزشی پیش دبستانی نباید در رنگآمیزی خلاصه شود
فاطمه رمضانی، معاون ابتدایی دفتر تالیف کتابهای درسی در گفتوگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره محتوای آموزشی کتب دوره پیش دبستانی، گفت: برای دوره پیش دبستانی در سازمان تالیف کتابهای درسی یک «راهنمای برنامه درسی» وجود دارد که بر اساس آن تولید محتوا انجام میشود. اما تولید محتوا در دوره پیش دبستانی برخلاف سایر پایههای تحصیلی به صورت متمرکز و سراسری نیست بلکه اداراههای آموزشوپرورش استانها بر اساس راهنمای برنامه درسی، کتابهای دوره پیش دبستانی استان خود را تالیف میکنند.
تالیف کتابهای پیش دبستانی باید بر اساس راهنمای برنامه درسی باشد
وی افزود: معیارهای تولید محتواهای آموزشی برای دوره پیش دبستانی در «راهنمای برنامه درسی» به صورت دقیق مطرج شده و این برنامه مصوب شورای عالی آموزشوپرورش است بنابراین تمامی کتاب و محتوای آموزشی که بر اساس این راهنما تهیه شده باشد قابل استناد و مورد تایید است.
رمضانی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا محتوای آموزشی دوره پیش دبستانی مکمل و برطرف کننده پیش نیاز دوره ابتدایی است، یادآور شد: محتواهای آموزشی دوره پیش دبستانی رسالتهای مختلفی دارد که یکی از آنها آماده کردن نوآموز برای ورود به مدرسه و آغاز آموزش رسمی است که اگر کتابهای این دوره بر اساس راهنمای برنامه درسی تهیه شود قطعا پاسخگوی نیاز نوآموزان خواهد بود.
معاون ابتدایی دفتر تالیف کتابهای درسی با تاکید براینکه در دوره پیش دبستانی علاوه بر آمادهسازی نوآموز برای ورود به مدرسه به رشد همهجانبه وی نیز توجه میشود، بیان کرد: دوره پیش دبستانی و آموزشهای این دوره باید به رشد فکری، اخلاقی، عاطفی، روحی و ... نوآموز نیز کمک کند بنابراین هدف از پیش دبستانی صرفا آمادهسازی نوآموز برای ورود به مدرسه نیست.
ضرورت یکپارچهسازی تجربیات نوآموزان در دوره پیش دبستانی
وی یکپارچهسازی تجارب نوآموزان را یکی دیگر از اهداف مهم دوره پیش دبستانی مطرح کرد و افزود: نوآموزان قبل از ورود به دوره پیش دبستانی دارای تجارب بسیار متفاوتی هستند که یکی از رسالتهای پیش دبستانی تجمیع این تجارب و یکپارچه سازی آن است.
رمضانی یادآور شد: یکی دیگر از رسالتهای مهم دوره پیش دبستانی آمادهسازی نوآموز برای ورود به اجتماع است که البته این وظیفه طی سالیان اخیر کمرنگتر شده است زیرا در حال حاضر والدین قبل از پیش دبستانی زمینه حضور فرزندانشان را در مهدکودک، کلاسهای بازی، سرگرمی و فعالیتهای اجتماعی فراهم کردهاند و نوآموز به محض حضور در پیش دبستانی بسیاری از مهارتها را از قبل آموخته است.
محتوای آموزشی پیش دبستانی نباید در رنگآمیزی خلاصه شود
معاون ابتدایی دفتر تالیف کتابهای درسی در واکنش به انتقاد برخی کارشناسان مبنی براینکه کتابهای دوره پیش دبستانی صرفا در رنگآمیزی و الصاق تصاویر خلاصه شده است، بیان کرد: انتقادهایی به کتابهای دوره پیش دبستانی وارد است اما اگر تمامی ادارههای آموزشوپرورش بر اساس راهنمای مصوبه محتوای آموزشی تولید کنند این انتقادها کمرنگ میشود. اما این انتقاد در برخی استانها وارد است و عمده محتوای آموزشی نوآموزان به رنگآمیزی و الصاق تصاویر مشابه به یکدیگر خلاصه شده است.
آغاز بازنگری راهنمای برنامه درسی دوره پیش دبستانی
وی در پاسخ به اینکه آیا سازمان تالیف کتابهای درسی در زمینه بازنگری مصوبات راهنمای برنامه درسی کتابهای پیش دبستانی اقدامی انجام خواهد داد، خاطرنشان کرد: این برنامه مصوب سال 1387 است این در حالیست که نیازهای نوآموزان تغییر کرده و کشور در تمامی حوزههای پیشرفت کرده است بنابراین ضروری است در این مصوبه بازنگری صورت بگیرد که البته این اقدام در حال حاضر در حال انجام است که به محض اتمام امسال یا سال تحصیلی آینده اجرا خواهد شد.
رمضانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا ضروری است نوآموزان در دوره پیش دبستانی به مهارتهایی مانند خواندن و نوشتن مسلط شوند، گفت: مصوبه راهنمای برنامه درسی کتابهای دوره پیش دبستانی تاکید دارد تا در این دوره یادگیری از طریق فعالیتهایی مانند نمایش خلاق، قصهگویی، قصه خوانی، حس تجربههای اول مانند انجام برخی آزمایشها و ساخت برخی وسایل و ... باشد.
وی خاطرنشان کرد: در مصوبه دوره پیش دبستاتی هیچ الزامی وجود ندارد که نوآموز خواندن و نوشتن را بیاموزد زیرا ضروری به انجام آن نیست بلکه بهتر است در این دوره صرفا به نوآموز مهارت و نحوه صحیح قلم در دست داشتن را بیاموزند به گونهای که نوآموز در دوره ابتدایی بدون خستگی دست بتواند یک خط را به اتمام برساند و نیازی نباشد برای استراحت انگشت، دستان خود را مداوم از روی کاغذ بردارد.
پیش دبستانیها نباید با کاغذ و قلم سرگرم شوند
معاون ابتدایی دفتر تالیف کتابهای درسی با تاکید براینکه نباید نوآموزان را در دوره پیش دبستانی با مداد و کاغذ سرگرم کرد، افزود: نوآموزان باید در دوره پیش دبستانی مهارتها و تجربیات جدید را کسب کنند تا بتوانند برای ورود به اجتماعی به نام مدرسه روحیه مناسب و آمادگی داشته باشد.
رمضان یادآور شد: البته این بدان معنا نیست که دور دوره پیش دبستانی نوآموزان را با حروف آشنا نکنیم بلکه نوآموزان باید علاوه بر کسب مهارت، خلاقیت، نحوه صحیح در دست گرفتن قلم و .... بتواند با حروف نیز آشنا شود.
رمضانی با بیان اینکه امید است با بازنگری راهنمای برنامه درسی کتابهای درسی دوره پیش دبستانی بتوانیم نقدهای وارد به محتوای آموزشی این دوره را برطرف کنیم، تصریح کرد: امید است هر چه سریعتر اقدامات بازنگری به اتمام برسد تا پس از اجرا و رفع اشکالات آن بتوانیم نوآموزان را مطابق با نیازهای روز جامعه و پیشرفتهای صورت گرفته تربیت کنیم.
انتهای پیام/