صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون فرهنگی دانشجویی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی:

آمدنیوز فرزند نامشروع دجال است/ حکم فقهی درباره آمدنیوز، همان حکم کتب ضاله است

معاون فرهنگی دانشجویی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است که آمدنیوز فرزند نامشروع دجال است چراکه خصوصیات آن را در انحراف‌آفرینی دارد.
کد خبر : 245238

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، استفاده از کانال‌های تلگرامی در میان مردم به طور فزاینده‌ای روبه‌رشد است و امروز به عنوان اولین منبع خبری مردم تبدیل شده است. مطالب کانال‌ها اما و اگرهای زیادی دارد چرا که هر کسی می‌تواند از کنج اتاقش صفحه‌ای را باز کند و مخاطبانی را گرد هم آورد و هر چه را بخواهد راست یا دروغ به آنها القا کند. منبع اکثر نوشته‌های این کانال‌ها مشخص نیست نمی‌توان گفت کدام مطلب راست و کدام دروغ یا شایعه است.


در این میان کانال تلگرامی آمدنیوز که بسیار سروصدا کرده، برخلاف شعار درج شده در پروفایلش مبنی بر «آگاهی، مبارزه، دموکراسی»؛ گردش آزاد اطلاعات، به دنبال شایعه‌پراکنی و دروغ و در بهترین شرایط اختلاط راست و دروغ است تا از این طریق مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهد.


بررسی از مطالب این کانال نشان می‌دهد که در این کانال هیچ خط قرمزی وجود ندارد و هر چه که مربوط به نظام جمهوری اسلامی ایران است در این کانال عنوان می‌شود، حال راست و دروغش بماند پای گردانندگان آن و مخاطبانی که مطالبش را می‌خوانند. در این زمینه حجت‌الاسلام و المسلمین حجةالله ذاکر، معاون فرهنگی دانشجویی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی درباره این کانال توصیه‌هایی دارد که در ادامه می‌آید.


*ارزیابی شما از وضعیت فعلی فضای مجازی چیست؟


بحث فضای مجازی یکی از موضوعات بسیار با اهمیت است که در مواجهه با آن قرار گرفتیم، اهمیت آن به اندازه‌ای است که مقام معظم رهبری درباره آن فرموده‌اند که اگر مسئولیت فعلی را نداشتم و می‌توانستم مسئولیتی را بگیرم در حوزه فضای مجازی کار می‌کردم. یعنی اینقدر اهمیت دارد که رهبر یک کشور و رهبر مسلمین جهان چنین نظری را دارد.


فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید. اگر مراقبت نکنیم تهدیدش می‌تواند به بحران‌هایی منجر شود. مثلا در مباحث اجتماعی و خانواده می‌تواند بحران ایجاد کند. اگر شرایط امروز زندگی مردم را بررسی کنیم می‌بینیم که خیلی از طلاق‌های عاطفی به خاطر همین فضای مجازی است، پرداخت‌های بیش از حد به فضای مجازی می‌تواند زن و شوهر را از هم دور کند و گرمای خانواده را از بین ببرد.


* اثرگذاری فضای مجازی از حیث اعتقادی چگونه است؟


در موضوعات اعتقادی هم همینطور است و فضای مجازی می‌تواند در بی‌اعتقاد کردن افراد بسیار تاثیرگذار باشد. همانطور که فضای مجازی می‌تواند در بااعتقاد کردن افراد تاثیر بگذارد. در مباحث سیاسی هم جریانی می‌تواند با استفاده یا سوءاستفاده از فضای مجازی خودش را مطرح کند و رای مردم را به نفع خودش بگیرد. همینطور در موضوعات اقتصادی، می‌تواند هم ظرفیت ایجاد کند مانند استارآپ‌هایی که وجود دارد و هم می‌تواند تهدید باشد به طوریکه افراد ناگزیر می‌شوند که پول زیادی را صرف اینترنت کنند که در اقتصاد خانوار خدشه ایجاد می‌کند.


امروزه قشر عظیمی از مردم در کانال‌های تلگرامی عضو هستند. کانال‌هایی که در مباحث سیاسی و اعتقادی علیه نظام جمهوری اسلامی کار می‌کنند، حکم کتب ضاله را دارند و روی صحبت من کانال منحوس آمدنیوز است.


حکم فقهی درباره آمدنیوز، همان حکم کتب ضاله است


حکم فقهی درباره آمدنیوز، همان حکمی است که درباره کتب ضاله وجود دارد. کتب ضاله در میان اشخاص به واسطه اطلاعات و پراکندن اخبار دروغ و تشویش اذهان عمومی ایجاد شبهه می‌کند. وقتی کسی کتاب ضاله را می‌خواند، منحرف و از صراط مستقیم خارج می‌شود، آمدنیوز مصداق کتب ضاله و گمراه‌کننده است.


خبر داریم، بسیاری از اقشار مذهبی عضو این کانال می‌شوند برای اینکه ببیند آن طرف چه خبر است و جریان معاند و اپوزیسون چه می‌گویند. سوال اینجاست که چه کسانی می‌توانند کتب ضاله را بخوانند؟ آن کسانیکه اعتقادشان به اندازه‌ای است که با ورود به این مطالب گمراه نمی‌شوند می‌توانند این مطالب را مطالعه تا نقد و نظر صحیح را در جامعه منتشر کنند.


به افراد مومن و انقلابی توصیه می‌کنم که اگر وارد چنین فضای مجاز می‌شوند و به سلامت خارج شوند. افرادی که سست ایمان هستند و ایمانشان به اندازه کافی نیست ورودشان به چنین فضایی حرام است.


درباره انسان غیرمومن هم روشن است که ورود به این کانال قطعا حرام است. چون می‌خواهند استفاده ناروا علیه نظام جمهوری اسلامی استفاده کنند. امام خمینی(ره) فرموده‌اند حفظ نظام از اوجب واجبات است. این حرف را یک مرجع تقلید گفته است چراکه اگر کاری در خلاف جهت حفظ نظام کنیم حرام است. اگر کسی از این مطالب استفاده کند تا افراد نسبت به جمهوری اسلامی بدبین شوند یا اعتقاد مردم کم شود از بدترین حرام‌هاست.


به نظر شما اداره این قبیل کانال‌ها به دست چه کسانی انجام می‌شود؟


موسسان این کانال افرادی هستند که خودشان زخم‌خورده نظام جمهوری اسلامی می‌دانند در فتنه‌ها مخصوصا در فتنه 88 از مردم جدا شدند و به اپوزیسون پیوستند. وقتی بیوگرافی اینها را می‌بینید، این افراد از نظر عقلی، روانی، روحی دچار افراط و تفریط هستند و اعتدال روانی ندارند. در پیشینه کاری هم افراد سلیم‌النفسی نبوده‌اند و متاسفانه گاهی لقمه‌های حرامی به جهت سوءاستفاده از بیت‌المال باعث شده که اینگونه باشند و این افکار و اخبار نادرست و ضاله را منتشر کنند.


آمدنیوز فرزند نامشروع دجال است


نکته دیگر اینکه وقتی به روایات مراجعه می‌شود این کانال و امثال این کانال مصداق برخی چیزها می‌توانند باشند. آمدنیوز فرزند نامشروع دجال است. وقتی خصوصیات دجال را می‌بینیم همینگونه به دنبال انحراف بودند.


نشر اکاذیب، باعث بدبین‌کردن مردم می‌شود. این کانال مدام از دزدان، قاچاقچیان و از کفار و مشرکان صهیونیسم مفسدان، شرابخواران دفاع می‌کند و این را افتخار خودش می‌داند که از حق دفاع می‌کند. دفاع از فسق و کفر و بی‌بندباری را دفاع از حق و مظلوم جلوه می‌دهد.


همچنین کار آمدنیوز انتشار اراجیف است، اراجیف در لغت به معنی اضطراب افکندن است. در قرآن هم عنوان مرجفون آمده است یعنی اضطراب افکنان. نشر اخباری که باعث می‌شود در جامعه اضطراب و تشویش ایجاد شود مصدایق بارز اراجیف است و گردانندگان این کانال از مرجفون هستند. حضرت آیت‌الله جوادی آملی هم با نگاه علمی خودشان به این امر اشاره کرده‌اند و گردانندگان این کانال از مصدایق مرجفون قرار دادند.


محتوای خبری آمدنیوز سرشار از ضدونقیض‌ است


نکته دیگر اینکه اگر شخصی عاقل اخبار این کانال را ببیند ضدونقیض‌های فراوانی را می‌بیند. اگر کاربران این کانال تعقل کنند ضد و نقیض‌های را خواهند دید و کذب مطالب آشکار می‌شود.


این کانال در هر جای عالم که یک ایرانی باشد و هر کاره، مفسد و دزد باشد حمایت می‌کند. در قرآن نیز آمده است که در انتخاب دوستان نگاه کنید که از افرادی حمایت می‌کنند. دوست و دشمنش کیست. در تاریخ این نقل وجود دارد که معاویه نسبت محمد بن عُطبه حساس شده بود. معاویه به او گفت که شما فامیل ما هستی چرا در جبهه من نیستی در جبهه علی هستی. پاسخ داد هر انساان رذل و پست، ابش که وجود دارد دور تو هستند و هر انسان صالح است دور امام علی(ع) هستند. حال ببنید این کانال از چه کسانی حمایت می‌کند، از اراذل و اوباش، مفسدان حمایت می‌کند.


البته در این میان هم باید به این نکته توجه شود که افرادی در داخل که شاید مسئولیت‌هایی دارند، این اکاذیب را تهیه می‌کنند و برای آمدنیوز می‌فرستند. شاید برخی از مردم حمایت از آنها می‌کنند ولی گردانندگان این کانال تلگرامی باید بدانند که به خاطر بدعتی که ایجاد می‌کنند تا روز قیامت به تعداد افرادی که برسد، شریک جرم خواهند بود.


برنامه معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد علوم تحقیقات دانشگاه‌ آزاد اسلامی برای حضور در فضای مجازی چیست؟


نوع کار ما در حوزه‌های مختلف است و تخصصی در یک حوزه نیست. اگر در زمینه اعتقادات بخواهیم کار کنیم کانال‌های قویتر از ما کار که تخصصی‌شان پاسخ به شبهات، احکام، تاریخ و فلسفه است، وجود دارد. یا در مباحث مربوط به حجاب و عفاف هم همینطور است. ما کانال داریم اخبار ما روی کانال علوم و تحقیقات منتشر می‌شود اما به طور خاص به صورت معاونت فرهنگی نه هنوز اتفاق نیافتاده است. امیدواریم در آینده بتوانیم فعالتر باشد چون جزو سیاست‌های ما هم هست. در این زمینه با کسانی صحبت کرده‌ایم و همچنین قصد داریم کارگاه‌های سواد مجازی برگزار کنیم؛ با هدایت جوانان در زمینه‌هایی که علاقه دارند و ذوق هنری، ادبی و پژوهشی دارند، نظارت، حمایت و هدایت کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر