آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی باید کارآمد شود
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری از سما، دکتر محمد مهدی طهرانچی عضو هیات امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در جلسه شورای نظارت و هماهنگی سما استان تهران، با گرامیداشت هفته بسیج گفت: «میوه شجره طیبه بسیج در قالب گروههای حزبالله، حشدالشعبی و فاطمیون کام جهان اسلام را شیرین کرد و شبکه تشیع از زمان امام یازدهم علیرغم وجود محدودیتها به فعالیتهای خود ادامه داده است و از ایران و عراق و شامات تا آفریقا این شبکه کارکرد خود را داشته است و در نهایت قضای الهی به این امر تحقق یافت تا امام دوازدهم در پرده غیبت قرار گیرد.»
او افزود: «باید بدانیم فلسفه داشتن مدرسه توسط یک دانشگاه و چالشهای پیشروی نظام آموزش و پرورش در تربیت فرزندان این کشور چیست؟ پس از شناخت چالشها باید دست به اقداماتی بزنیم که دیگران که در این حوزه فعالیت میکنند، انجام ندادهاند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران به مقایسه مدارس سما با سایر مدارس پرداخت و گفت: «باید در عمل و در برونداد تفاوت بین مدارس سما و سایر مدارس مشخص شود. باید دانشآموزانی را تربیت کنیم که تحصیلات خود را از سما آغاز کرده باشند و در دانشگاه ادامه تحصیل بدهند و دارای ویژگیها و شاخصهایی باشند که از دیگر افراد متمایز باشد.»
طهرانچی ادامه داد: «باید شرایطی فراهم شود تا مدارس و دانشگاه از پتانسیل یکدیگر بهره مند شوند تا هر دو طرف بتوانند از وجود یکدیگر بهره مند شوند. به عنوان مثال رابطه ای بین مدارس و دانشجویان علوم تربیتی و روانشناسی ایجاد شود تا دانشجویی که در دانشگاه آزاد اسلامی در رشتههای مرتبط با علوم آموزشی درس میخواند بتواند دورههای تعلیمی و کسب تجربه خود را در فضای حقیقی تجربه کند تا همانند دانشجویان پزشکی که دوره تعلیم خود را در بیمارستان تجربه میکنند، بعد از فراغت از تحصیل تبدیل به افراد کارآزموده شوند. مدارس سما و واحدهای دانشگاهی این توان را دارند تا با اجرای چنین طرحهایی برای یکدیگر ایجاد انگیزه کنند.»
او با اشاره به اهمیت داشتن یک مدل آموزشی –تربیتی گفت: «با داشتن یک مدل آموزشی و تربیتی اعم از مدل دینی، فرهنگی، علمی و مهارتی مناسب باید از افتادن در دام مدلهای ناکارآمد آموزشی روزمره جلوگیری کرد. مدارس سما باید رابطه خود را با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مشخص کند. به عنوان مثال دیگر مدارس سما باید مدل و الگوی مناسبی در مواجهه با کنکور و نحوه برخورد با آن و تربیت دانشآموزان در این راستا داشته باشند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با اشاره به اهمیت مهارتآموزی افزود: «باید ضریب اشتغال فارغالتحصیلان را رصد کرد تا نقاط قوت و ضعف ما در رابطه با بازار کار مشخص شود. ما باید بدانیم که تفاوت ما با سایر مراکز نظیر فنیوحرفهای، علمی و کاربردی و ... چیست؟ و سهممان در بازار کار چه میزان است؟»
او افزود: «آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی باید کارآمد شود و کارآمدی یعنی متناسبسازی تحصیل با اشتغال. فرصت خوبی برای مدارس سما و واحدهای دانشگاهی است تا از شرایط نیروی انسانی متخصص یکدیگر بهره مند شوند و سما باید با رصد کردن تحولات علمی، پیشروی واحدهای دانشگاهی و ارائه برنامههایی در این راستا به این تعامل عمق بیشتری بخشد.»
او شرط همکاری همهجانبه واحدهای دانشگاهی را با سما، پیدا کردن هویت دانشگاهی سما و تبین آن دانست.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ادامه داد: «باید در حوزه مدرسه و دانشگاه برای رویارویی با فضای مجازی برنامه و مدل داشت تا دانشآموزان و دانشجویان از آسیبهای ناشی از استفاده ناصحیح از فضای مجازی مصون بمانند.»
داشتن هستههای فکری در امور مختلف و پرداختن به آموزشهای غیررسمی و پودمانی مانند مدیریت چرخه تامین دارو، غذا، آموزش افراد صاحب مشاغل آزاد، از توصیههای طهرانچی به مسئولان سما تهران در این جلسه بود.
علیرضا آزادبر دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما استان تهران نیز در این جلسه نیز با ارائه گزارشی از وضعیت مدارس و آموزشکدههای سما استان تهران، با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم 120 ثانیهای، گفت: «با هماهنگی آموزش و پرورش، برای کشف استعداد و خلاقیت دانش آموزان در جهت حمایت همه جانبه از آنان، اقدام به برگزاری جشنواره فیلم 120 ثانیهای کردهایم که این جشنواره بزودی برگزار خواهد شد.»
او با اشاره به حضور در مسابقات رباتیک گفت: «امسال تمامی مدارس سما با تشکیل تیمهای رباتیک و بهرهمندی از مدرسان با تجربه در این امر، در مسابقات بینالمللی IRAN OPEN شرکت خواهند کرد.»
دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما استان تهران به تحقق شعار هر دانش آموز یک مهارت در مدارس سما تهران، اشاره کرد و افزود: «با توجه به اهمیت مهارتآموزی، آموزش یک مهارت در سال جاری در تمامی مدارس به انجام می رسد که در سالهای گذشته نیز پرورش قارچ و پرورش گلهای زینتی، آموزش مکانیک خودرو، مباحث مربوط به نجوم، نمونههایی از فعالیتهای مهارت محور در مدارس سما تهران است.»
او با اشاره به آموزش مهارتهای ICDL در مدارس سما تهران گفت: «با همکاری بنیاد بینالمللی ICDL آموزش این مهارت هفتگانه در مدارس سما تهران انجام میشود و طی جلسهای که با معلمان و مسئولان آموزش رایانه داشتیم این مفاهیم از مقطع دبستان تا دبیرستان به صورت منسجم و مکمل تدریس میشود.»
علیرضا آزادبر با اشاره به تشکیل انجمن خیرین در سما تهران ادامه داد: «برای کمک به دانش آموزان و دانشجویان کمبضاعت، بزودی انجمن خیرین را با همکاری افراد خیر، راهاندازی خواهیم کرد.»
مدیر مشارکتهای مردمی آموزش و پرورش شهر تهران نیز با حضور در این جلسه با تبین رویکرد آموزش و پرورش نسبت به مدارس غیرانتفاعی، گفت: «با توجه به رویکرد مثبت آموزش و پرورش به مدارس غیر انتفاعی، فرصت مناسبی برای سما است که نسبت به گسترش مدارس خود اقدام کنند و ما نیز به عنوان آموزش و پرورش آمادگی همکاری همهجانبه با سما را داریم.»
در ادامه جلسه سایر مسئولان سما استان تهران به بیان نظرات و دیدگاههای خود پرداختند.
انتهای پیام/