صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
علی معلم در نشست خبری پانزدهمین جشن حافظ:

کسوت و نداشتن کسوت دلیل دریافت جایزه در جشن حافظ نیست/ راهیابی یک سریال به خانه‌های مردم از معیارهای ماست

نشست خبری پانزدهمین جشن حافظ ظهر امروز (25 خردادماه) با حضور علی معلم، آذر معماریان و جمعی از خبرنگاران در دفتر مجله دنیای تصویر برگزار شد.
کد خبر : 23482

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در ابتدای این نشست علی معلم به تشریح جزئیات جشن پرداخت و گفت: «دوره پیشین جشن حافظ در خرداد ماه سال گذشته برگزار شد و امسال پانزدهمین دوره آن را برگزار می‌کنیم. این جشن تنها جشنی است که به صورت خصوصی و با همکاری موسسات و شرکت‌های خصوصی سر پا مانده و هر ساله حجم گسترده‌ای از هنرمندان سینما و تلویزیون در آن حضور دارند.»


وی اظهار کرد: «امسال 78 فیلم سینمایی در این جشن مورد بررسی قرار گرفته است که این فیلم‌ها دقیقا فیلم‌هایی است که حداقل یک هفته در طول سال نمایشی 93 از ابتدای فروردین تا 28 اسفند ماه اکران شده‌اند و تمامی این آثار در حوزه‌های مختلف همچون تلویزیون، سینما، مستند و شبکه نمایش خانگی قابلیت دسترسی برای مخاطبان داشته‌اند.»


وی توضیح داد: «امسال بیش از 20 فیلم از بخش هنر و تجربه نیز به این آثار اضافه شده و به همین دلیل تعداد آثار مورد بررسی که سال‌های قبل حدود 50 اثر بود، به 78 اثر افزایش یافته است.»


معلم: سینما شامل همه فیلم‌هاست و مختص یک یا چند فیلم نیست


معلم اذعان داشت: «یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های جشن حافظ با سایر جشنواره‌ها این است که جشنواره‌های دیگر منوط به فیلم‌هایی است که خودشان خواهان شرکت در جشنواره هستند، اما جشن حافظ همه فیلم‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. همچنین اگر در کاندیداها دقت کنید، متوجه می‌شوید که شامل دو دسته هستند؛ یک دسته آثاری که پرفروش بوده‌اند و دسته دیگر آثاری که جنبه‌های خاص‌تری داشته و به واسطه خاص بودنشان موفق بوده‌اند، هچون «ماهی و گربه» و «پرویز». زیرا اعتقاد ما بر این است که سینما شامل همه فیلم‌ها است و مختص یک یا چند فیلم مشخص و پرفروش نیست.»


وی با اشاره به اینکه بسیاری از فیلم‌ها و هنرمندان ما نخستین جایزه‌شان را از جشن حافظ دریافت کردند، خاطرنشان کرد: «ساموئل خاچیکیان 50 سال در سینمای ایران فعالیت کرد، اما وقتی از دنیا رفت تنها جایزه‌ای که در خانه‌اش وجود داشت جایزه جشن حافظ بود. همچنین جشن حافظ تنها جشنی بوده که به دوبلاژ پرداخته و در این رشته جوایزی را اهدا کرده است.»


مدیرمسوول مجله دنیای تصویر تصریح کرد: «به طور کلی سیاست ما این است که بخش‌های نادیده را مد نظر قرار دهیم. سعی ما این بوده که به سینمای مستقل بپردازیم سینمایی که اغلب سرمایه‌اش را از بخش خصوصی تامین کرده و به همین دلیل در جشن امسال شاهد حضور فیلم‌های مختلف از «ماهی و گربه» و «ردکارپت» تا «ایران برگر» و «رخ دیوانه» هستیم. به نظر من اصلا درست نیست که ما به هر دلیل کسی را کنار بگذاریم و کیفیت را فدای نام‌ها کنیم.»


معلم ادامه داد: «به عنوان مثال برخی از سینماگران همچون مهرجویی جزو ارزشمندترین افراد در سینمای ایران هستند، اما لزوما مهرجویی نباید جایزه دریافت کند. کسوت و نداشتن کسوت دلیل دریافت جایزه در جشن حافظ نیست. جشن حافظ تنها جشنی است که به یک نفر در چند دوره مداوم جایزه داده است. حقیقت این است که ما برای جایزه‌هایمان سهمیه قائل نمی‌شویم. در جشن حافظ ژانر مانع از داوری نشده و نقش و مضمون اهمیت اصلی قرار نگرفته است.»


وی عنوان کرد: «یکی از بخش‌هایی که امسال به این جشن اضافه کرده‌ایم بخش انتخاب برترین چهره تلویزیونی است که متاسفانه در سال‌های قبل به دلیل کمبود چنین افرادی در تلویزیون، این بخش را حذف کرده بودیم، اما امسال با توجه به اینکه در طول سال گذشته برنامه‌هایی وجود داشته که قابلیت مجری‌هایش می‌توانست مورد بررسی قرار گیرد، 4 مجری برنامه‌های پر بیننده و موفق 90، پایش، خندوانه و ماه عسل را برای رقابت در این بخش انتخاب کردیم که البته این برنامه ها تفاوت موضوعی دارند.»


دبیر جشن حافظ: یکی از بزرگترین موفقیت‌های تلویزیون‌ها در جهان چهره‌سازی است


وی ادامه داد: «متاسفانه تلویزیون در برخی مواقع سیاست‌هایی دارد مبنی بر اینکه چهره‌سازی نکند یا اگر چهره‌ای مطرح شد او را حذف خواهند کرد، در حالیکه یکی از بزرگترین موفقیت‌های تلویزیون‌ها و شبکه‌های بین‌المللی چهره‌سازی و تولید برنامه‌هایی است که با تکیه بر مجری کارشناسان خود در حوزه کاریشان معتبر هستند.»


دبیر جشن حافظ اظهار کرد: «به گفته یکی از مدیران تلویزیون جشن حافظ در سال‌های گذشته توانسته در سطح کیفی سریال‌های تلویزیونی نیز تاثیرگذار باشد زیرا در حقیقت ما تنها جشنی هستیم که سریال‌های تلویزیون را هم مد نظر قرار می‌دهیم و این فرصت خوبی برای دیده شدن بازیگران تلویزیون است. بازیگرانی مثل مهران مدیری، مرجان گلچین، مریم امیرجلالی و... در هیچ کجای دیگر فرصت دیده شدن و دریافت جایزه ندارند.»



وی در ادامه به تنوع انتخاب کاندیداهای جشن حافظ پرداخت و به حضور شهرام ناظری در کنار همایون شجریان، علی لهراسبی و رضا یزدانی و همچنین مجیدرضا مصطفوی در کنار مسعود جعفری جوزانی و ابوالحسن داودی اشاره کرد.


معلم همچنین در مورد فقدان بخشی با عنوان انتخاب مردمی در جشن حافظ شرح داد: «قصد داریم در سال آینده برنامه‌ریزی انجام دهیم که یک فیلم یا سریال توسط مخاطبان انتخاب شود، اما این انتخاب باید رقم رای میلیونی باشد. روش‌های رایج برای دریافت رای مخاطبان همچون روش‌هایی که در جشنواره فجر انجام می‌شود و روش‌های پیامکی می‌تواند خطای زیادی داشته باشد و آن قدر که باید معتبر نیست، زیرا امکان تقلب دارد. ما زمانی انتخاب مردمی خواهیم داشت که بتوانیم مکانیزم دقیقی برای ثبت آرا داشته باشیم.»


علی معلم درباره بخش موسیقی و ترانه فیلم‌ها نیز توضیح داد: «موسیقی و ترانه فیلم‌ها و سریال‌ها از آن قسمت‌هایی است که یکی از حلقه‌های مهم ارتباطی بین مردم با تلویزیون یا سینماست. جشن حافظ در واقع تذکری است به ارتباط تلویزیون و سینما با مخاطبین.»


راهیابی یک سریال به خانه‌های مردم از معیارهای این جشن است


وی در مورد بخش سریال‌های تلویزیونی شرح داد: «متاسفانه در سال گذشته اوضاع تلویزیون و شبکه نمایش خانگی خوب نبوده و به همین دلیل فقط توانستیم 4 نامزد در این بخش معرفی کنیم. حتی کارنامه تلویزیون کارنامه ضعیف‌تری است. تلویزیون برای اینکه مردمی‌تر و قوی‌تر باشد باید از سریال‌سازان بهتری استفاده کند. اینکه یک سریال بتواند به خانه‌های مردم راه پیدا کند از معیارهای این جشن است.»


در ادامه این نشست، علی معلم در مورد جزئیات اجرایی پانزدهمین جشن حافظ توضیح داد: «مجری اصلی مراسم خودم هستم. همچنین یک مجری ابتدایی داریم که امسال بهنوش بختیاری این مسئولیت را بر عهده دارد. همانگونه که در سال‌های گذشته نیز یکی از خانم‌های بازیگر همچون مهتاب کرامتی، لیلا اوتادی، بهاره کیان افشار، نیوشا ضیغمی، آنا نعمتی و... به عنوان مجری ابتدایی برنامه در این جشن حضور داشتند. کارگردان برنامه علی اوجی و دبیر اجرایی آن نیز آذر معماریان است که عملیات اصلی جشن به عهده اوست.»


وی افزود: «همچنین دو بخش موسیقی داریم که طی آن دو ترانه از رضا یزدانی رونمایی می‌شود. یک ترانه در مورد سینما و یک ترانه در مورد حافظ. دلیل انتخاب یزدانی این است که ترانه‌های او به طور کامل با سینما نسبت دارند. یکی دیگر از بخش‌های این برنامه نیز یک استندآپ کمدی و شوخی با مسائل مربوط به سینما است.»


وی ادامه داد: «جشن همچون دوره گذشته ساعت 19:30 در تالار وزارت کشور آغاز می‌شود و به دلیل اینکه تعداد جوایز زیاد و در واقع برنامه یک شوی تلویزیونی شبیه مراسم گلدن گلاب است، طولانی خواهد بود، زیرا مراسم باید جذابیت کافی را داشته باشد و از آنجا که ما شبکه تلویزیونی خصوصی نداریم و مردم نمی‌توانند از امکان پخش تلویزیونی این مراسم استفاده کنند، بنابراین آن را به صورت دی وی دی عرضه خواهیم کرد تا علاقه‌مندان بتوانند تهبه کنند.»


دبیر پانزدهمین جشن حافظ در مورد دلیل انتخاب تالار وزارت کشور نیز شرح داد: «دلیل اینکه تالار وزازت کشور را انتخاب کردیم این است که ما هیچ سالن بزرگی به غیر از این سالن، برج میلاد و سالن میلاد نمایشگاه نداریم. متاسفانه سالن خصوصی که ظرفیت زیادی داشته باشد هم موجود نیست و از سوی دیگر هیچ یک از سالن‌ها به غیر از تالار وحدت نیز امکانات پشت صحنه مناسب ندارد. بنابراین بهترین گزینه برای ما تالار وزارت کشور بود. »


وی در مورد افراد حاضر در جشن توضیح داد: «سال گذشته 800 نفر از اهالی سینما در این جشن حضور داشتند و بیشترین حجم حاضران را اهالی سینما و رسانه‌ها تشکیل می‌دادند. همچنین شرکت‌ها و موسسات اعتباری که به جشن کمک کرده‌اند نیز بخشی از مدعوین جشن را شامل می‌شوند.


وی اظهار کرد: «جشن حافظ تنها جایی است که خانواده سینما در آن حضور دارد. هنرمندان و دست‌اندرکاران سینما و تلویزیون مایلند که با خانواده‌هایشان در این جشن شرکت کنند، ولی متاسفانه ظرفیت کافی وجود ندارد که اگر شرایط مناسب مهیا بود، قطعا شاهد حضور بیش از 6 تا 7 هزار نفر در این جشن بودیم.»


معلم گفت: «یکی از نکات برجسته جشن حافظ ملاقات هنرمندان با مردم است، زیرا به غیر از این جشن شرایط دیگری برای این ملاقات‌ها وجود ندارد بنابراین تعداد زیادی از مردم و به ویژه مخاطبان مجله دنیای تصویر علاقه‌مند به حضور در این جشن هستند که ما بنا به فضایی که در اختیار داریم توانسته‌ایم شرایط حضور تعداد محدودی از این افراد را فراهم کنیم.»


مدیر مسئول مجله دنیای تصویر در ادامه در مورد برگزاری جشنواره‌ای مستقل برای شعر و موسقی که در سال‌های پیش مطرح شده بود شرح داد: «برای برگزاری این بخش تصمیمات لازم گرفته شده و مقررات نیز نوشته شده است. با آقای مرادخانی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نیز مطرح شد که مورد موافقت قرار گرفت. خوشبختانه سیاست دولت در وزارت ارشاد با برگزاری جشن‌ها و جشنواره‌ها به صورت خصوصی موافق است و معاونت هنری نیز از این طرح استقبال کردند، اما از آنجا که حساسیت‌ها در حوزه شعر و موسیقی بیشتر است و همچنین امکان برگزاری جشن در تمام ماه‌های سال نیست، برنامه‌ریزی برای این کار بسیار دشوار بود، ولی امیدواریم بتوانیم در شهریور ماه مراسمی را در حافظیه شیراز برگزار کنیم که آغازگر جشن شعر و موسیقی خواهد بود.»


وی تصریح کرد: «برای این جشن 11 جایزه طراحی کرده‌ایم و موارد مختلفی شامل بهترین آلبوم، بهترین ترانه، بهترین موسیقی ملی و پاپ و... در آن گنجانده شده است و امیدواریم بتوانیم آن را طبق برنامه‌هایی که طراحی شده به بهترین شکل برگزار کنیم.»


معماریان: مجوزهای وزارت ارشاد باید کامل و کافی باشد


در ادامه این نشست آذر معماریان دبیر اجرایی پانزدهمین جشن حافظ گفت: «ما با تعداد اندکی از افراد این جشن را برگزار می‌کنیم و در واقع آدم‌ها به خاطر عشقشان به علی معلم در این پروژه کار می‌کنند. ما سربازان جان بر کف علی معلم هستیم که بی هیچ چشم‌داشتی کار می‌کنیم.»


وی افزود: «این جشن در همه بخش‌ها باشکوه‌تر از تمام جشن‌ها برگزار می‌شود، اما یکی از بزرگترین مشکلاتی که داریم در رابطه با اسپانسرها است. اسپانسرها به تازگی بیشتر دلالی می‌کنند و بودجه‌های آنها بیشتر در بخش‌های دولتی است. اسپانسرهای بخش خصوصی نیز به استقلال جشن لطمه می‌زنند و در واقع می‌خواهند جشن را مصادره کنند.»


وی ادامه داد: «ما سعی می‌کنیم تمام پولی را که از اسپانسرها می‌گیریم برای جوایز خرج کنیم و هزینه برگزاری این جشن را خودمان پرداخت می‌کنیم.»


معماریان همچنین اظهار کرد: «یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات ما مجوزهایی است که برای برگزاری چنین مراسمی لازم است. ما مجوزمان را از وزارت ارشاد می‌گیریم، اما ناچاریم مجوزهای دیگری را هم از ارگان‌ها و نهادهای دیگر دریافت کنیم. خوب است که وزارت ارشاد با بقیه ارگان‌ها و نهادهای دیگر ارتباط برقرار کند و ما مجبور نباشیم چند روز برای گرفتن مجوزهای برگزاری معطل شویم و به جاهای مختلفی مراجعه کنیم. به نظر من مجوزهای وزارت ارشاد باید کامل و کافی باشد.»


وی اذعان داشت: «اگر مسئولان نظام می‌خواهند چنین جشن‌هایی برگزار شود، باید شرایط را برای برگزارکنندگان تسهیل کنند. ما در مدیریت‌های کلان هیچ مشکلی نداریم، اما متاسفانه بیشترین مشکلات را در رابطه با مدیران میانی داریم.»


وی ادامه داد: «برای اطمینان بخشی فعالیت‌هایی از این دست باید یکسان‌سازی وجود داشته باشد و اگر می‌خواهند بخش خصوصی وارد این عرصه‌ها شود، باید حمایت از آنها انجام شود. به عنوان مثال تالار وزارت کشور برای یک مراسم دولتی یک میلیون دریافت می‌کند، در حالیکه از ما 45 میلیون تومان پول گرفته است. این در حالی است که ما ملزم به پرداخت مبالغ دیگری برای در اختیار داشتن یک سری امکانات نیز هستیم.»



انتهای پیام/

برچسب ها: جشن حافظ علی معلم
ارسال نظر