صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۲ - ۲۱ آبان ۱۳۹۶
معاون ابتدایی دفتر تالیف کتاب‌های درسی در گفت‌و‌گو با آنا:

کتاب کمک درسی باید متناسب با نیاز هر دانش‌آموز توصیه شود

معاون ابتدایی دفتر تالیف کتاب‌های درسی با تاکید براینکه کتاب کمک درسی باید متناسب با نیاز هر دانش‌آموز توصیه شود، بیان کرد: در واقع وقتی ما وارد یک کلاس می‌شویم باید شاهد آن باشیم که هر دانش‌آموز در یک ماده درسی بر حسب نیاز خود یک کتاب کمک درسی داشته‌باشد.
کد خبر : 230754

فاطمه رمضانی،‌ معاون ابتدایی دفتر تالیف کتاب‌های درسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص نیاز دانش‌آموزان ابتدایی به کتاب‌های کمک درسی، گفت: کتاب‌های کمک درسی رسالت خاصی را بر عهده دارند که وجود آن برای برخی دانش‌آموزان لازم و ضروری است. در واقع کتاب‌های کمک درسی باید متناسب با نیاز هر دانش آموز برای تفهیم‌سازی بهتر مفاهیم درسی، پاسخگویی به نیاز ویژه دانش‌آموزان پرتلاش و ... تجویز شود.


کتاب کمک درسی متناسب با نیاز دانش‌آموز باید تهیه شود


وی افزود: کتاب‌های درسی برای تمام دانش‌آموزان با ضریب‌ هوشی‌های متفاوت یکسان تالیف شده است و باید در بازه زمانی خاصی تدریس شود بر همین اساس ممکن است برخی دانش‌آموزان نتوانند هم‌پای سایر دانش‌آموزان تمام مفاهیم را به درستی درک کنند و برخی نیز ممکن است فراتر از تدریس معلم پیش روند که در ایم مواقع معلم موظف است برای هر یک «کتاب خاصی» را توصیه نکند اما متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که معلمان برای هر کتاب درسی یک کتاب کمک درسی یکسان را برای تمام دانش‌آموزان نوصیه می‌کنند که این نه تنها کمک به یادگیری بهتر مفاهیم کتاب‌های درسی نمی‌کنند بلکه موجب دلزدگی و روزمرگی دانش‌آموزان نیز می‌شود.


رمضانی یادآور شد: در واقع وقتی ما وارد یک کلاس می‌شویم باید شاهد آن باشیم که در یک ماده درسی مانند ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی و ... هر دانش‌آموز باید بر حسب نیاز خود یک کتاب کمک درسی داشته باشد یعنی در یک کلاس شاهد چند نوع کتاب کمک درسی باشیم که چنین مساله‌ای در مدارس ما رعایت نمی‌شود.


تهیه کتاب‌های کمک درسی برای تمام دانش‌آموزان اجباری نیست


معاون ابتدایی دفتر تالیف کتاب‌های درسی در ادامه با تاکید براینکه تمام دانش‌آموزان اجباری به تهیه کتاب‌های کمک درسی ندارند، خاطرنشان کرد: دانش‌آموزانی که کتاب درسی پاسخگوی نیاز آنهاست نیازی به تهیه کمک درسی ندارند بنابراین صرفا دانش‌آموزان که مشکل یادگیری و یا نیاز ویژه بریا یادگیری فراتر دارند باید کتاب کمک درسی را با توصیه معلم تهیه کنند.


تعدد کتاب‌های درسی موجب دلزدگی می‌شود


وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی براینکه تعدد کتاب‌های کمک درسی نشان از ضعف محتوای کتاب‌های درسی است یا بازار داغ نشر، عنوان کرد: تعدد کتاب‌های کمک درسی ارتباطی با محتوای کتاب‌های درسی ندارد زیرا محتوای اکثر کتاب‌های کمک درسی یکسان و برابر است و گاها با تغییر محسوس در کتاب‌های درسی تالیف شده‌اند.


رمضانی تصریح کرد: متاسفانه تکرار محتوای کتاب‌های کمک درسی دانش‌آموزان را دلزده و خسته کرده است که این مساله برای آموزش مناسب نیست بنابراین به والدین و مسئولان مدرسه از جمله معلمان توصیه می‌شود فقط به دانش‌آموزانی که نیاز دارند کتاب‌های کمک درسی مناسب توصیه کنند و توجه داشته‌ باشند که کیف دانش‌آموزان را نباید با کتاب‌های کمک درسی سنگین کرد و برای هر یک کتاب اصلی یک کتاب کمک درسی توصیه شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر