برگزاری کرسی آزاداندیشی«انسانشناسی در مدیریت منابع انسانی» در واحد علوم و تحقیقات
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، معاون فرهنگی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات گفت: انسان موجودی اجتماعی خلق شده است، او را گریزی جز زندگی کردن با دیگران و برقراری ارتباط با آنها نیست.
دکتر کرماله دانشفرد با طرح سوالاتی چون آفریننده انسان کیست؟ آیا انسان محصول ماده یا برخاسته از حیوان دیگری است؟ آیا انسان آفرینندهای دارد به نام خداوند؟ ادامه داد: یکی از بحثهای مهم انسان شناسی، درباره سرشت و طبیعت انسان است، به این معنی که آیا طبیعت انسان(سرشت) خوب است یا بد؟ هر پاسخی به این پرسش، داده شود، مدیریت و سازماندهی مبتنی بر آن، کاملاً متفاوت است.
دانشفرد با توجه به نظر قرآن کریم درباره طبیعت انسان، اظهار کرد: قرآن در این خصوص داوری کلی نمیکند، و میفرماید: انسان موجودی است برگزیده از طرف خداوند، خلیفه و جانشین او در زمین، نیم ملکوتی و نیم مادی، دارای فطرتی خدا آشنا، آزاد، مستقل، امانت دار خدا و مسئول خویشتن و جهان، مسلط بر طبیعت زمین و آسمان و.... حقیقت انسان از نظر قرآن کریم انسان مرکب از روح و بدن است. افزون بر جسم، برای انسان جان و روح نیز قائل است. بر اساس نظام های سکولاریستی، اومانیستی و... روح انسان جلوهای از ماده است و فاقد حقیقت ماورایی.
دانش فرد خاطرنشان کرد: کتابهای متعددی درباره انسان تدوین شده ولی هیچکدام یک تعریف واحدی از انسان ارائه ندادند.
در این کرسی آزاداندیشی مطالبی با محورهای انسان و مفهوم آن، ارزیابی حقیقت انسان، تفاوت بین انسان و بشر از دیدگاه اهل لغت، دامنه ارتباطات انسانی، آفرینش انسان، آفرینش انسان از دیدگاه اسلام و غرب، طبیعت انسان، قرآن کریم و طبیعت انسان، نظر قرآن کریم درباره طبیعت انسان، حقیقت انسان، حقیقت انسان از دیدگاه اسلام و غرب، حقیقت انسان از نظر قرآن کریم، ارزیابی حقیقت انسان، انسان محوری (اومانیسم)، معانی انسان محوری، دیدگاههای مختلف مکاتب در مورد انسان کامل، مقایسه سه گروه مدرنیسم، پست مدرنیسم و خداپرستان در مورد ماهیت انسان، جهتگیریهای انسان شناختی، جهتگیریهای ارزش شناختی و نقد جهتگیریهای انسان شناختی مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
انتهای پیام/