صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۲۲ - ۰۸ آبان ۱۳۹۶

دانشگاه علامه طباطبائی میزبان همایش گفت‌و‌گوهای فرهنگی- تمدنی ایران و چین

همایش بین المللی گفت و گوی فرهنگی- تمدنی ایران و چین با حضور استادان و پژوهشگران، مقامات علمی و فرهنگی دو کشور ایران و چین ۸ و ۹ آبان در محل دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
کد خبر : 226835

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، این همایش دو روزه با همکاری و مشارکت انجمن بین‌المللی کنفسیوس چین، گروه‌های آموزشی فلسفه، زبان چینی و تاریخ دانشگاه علامه‌طباطبائی، دانشگاه مطالعات خارجی پکن و انجمن فلسفه میان فرهنگی ایران برگزار می‌شود.


دکتر احمدعلی حیدری دبیر علمی این همایش درباره روابط فرهنگیِ و دیرینه دو تمدن کهن ایران و چین از تاریخی و زمینه‌های شکل‌گیری این همایش مشترک اظهار داشت: «به گواهی گزارش‌ها، رویدادنامه‌ها، سفرنامه‌ها و مکتوبات مورخان چینی و ایرانی، روابط به بیش از ۲۵۰۰ سال گذشته بر می‌گردد. این روابط در ادوار مختلف تاریخی، قبل و بعد از اسلام به صورتی نسبتا پایدار و صلح‌آمیز برقرار بوده است. هرچند به زعم کثیری از پژوهشگران، سرآغاز روابط ایران و چین، جاده ابریشم و داد و ستدهای تجاری و روابط بازرگانی بوده، اما اینک تردیدی وجود ندارد که ره آورد این تعاملات اقتصادی، تاثیر و تاثرات فرهنگی، مبادلات علمی، هنری و دینی بین دو کشور بوده است.»


او افزود: «تاثیرات متقابل فرهنگی، هنری و ادبی ایرانیان و چینی‌ها و حتی ورود مذاهب مختلف ایرانی اعم از زرتشتی، مانوی، نسطوری، بودائی و اسلام به چین از جمله این شواهد است.»


حیدری با اشاره به اهداف برگزاری این همایش دو روزه گفت: «چین در سال‌های اخیر نشان داده است که می‌تواند میان گذشته‌ی خود و مقتضیات نو در عصر مدرن و پسا‌مدرن توافقی قابل تأمل ایجاد کند. پاره‌ای از موفقیت‌های چین در حوزه‌های اقتصادی و کوشش برای مفاهمه‌ی فرهنگی (از رهگذر تشکیل انجمن‌هایی نظیر کنفوسیوس) نشانه‌‌هایی از اهمیت بسیار چین برای گفت‌وگوهای فرهنگی متقابل است.»


دبیر علمی این همایش، پیشینه تاریخی، ابعاد فرهنگی، دین و اخلاق، ادبیات، هنر و ابعاد زیباشناختی، افق‌های آینده، منبع شناسی را از محورهای این همایش مشترک بیان کرد و افزود: «این همایش تلاش دارد تا چنین زمینه‌هایی را فراهم کند. مضامین مشترک قابل توجه در این زمینه، از قبیل علم الاساطیر، هنر، شعر و ادب و برخی آیین‌های دینی و آموزه‌های عرفانی که از علایق مورد اقبال دو کشور محسوب می‌شود، می‌تواند در رسیدن به‌ این مقصود اثرگذار باشد.»


او تاکید کرد: «بدون تردید کشور چین با برخورداری از سابقه و با پیشینه‌ی مناسبات فرهنگی و تمدنی با ایران و اسلام می‌تواند در جریان مبادلات فرهنگی و علمی در عصر جدید مبدا الهام‌بخشی برای سرزمین ما گردد و متقابلا از بسترهای حکمی و معرفتی این خطه منتفع گردد.»


حیدری در پایان گفت: «در این همایش دو روزه ۲۲ سخنرانی و ارائه مقاله چینی و ۲۰ مقاله و سخنرانی از سوی استادان و صاحبنظران دو کشور ارائه خواهد شد. در مراسم افتتاحیه دکتر اعوانی رئیس هیات مدیره انجمن حکمت و فلسفه ایران، آقای خی یانگ رایزن فرهنگی چین در ایران و آقای لی ون یانگ معاون رئیس انجمن بین المللی کنفوسیوس و دکتر غلامرضا ذکیانی رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی سخنرانی خواهند کرد. لازم به ذکر است مراسم افتتاحیه همایش ساعت ۸ صبح روز ۸ آبان ماه در محل سالن اجتماعات شهید عضدی دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی برگزار خواهد شد.»



انتهای پیام/

ارسال نظر