صدا و سیما؛ سازمان جریانساز در مسیر ترویج الگوهای اسلامی و ایرانی مد و لباس
به گزارش گروه فرهنگی به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و بر اساس، قانون ساماندهی مد و لباس، تعدادی از دستگاههای اجرایی کشور مکلف به اجرای ماموریتهای پیش بینی شده هستند از این رو و به منظور حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی، ارج نهادن، تبیین، تثبیت و ترویج الگوهای بومی و ملی، هدایت بازار تولید و عرضه البسه و پوشاک بر اساس طرحها و الگوهای داخلی و برخی دیگر از اهداف کلان این قانون گزارش عملکرد خود را به کارگروه اعلام میکند. بدین خاطر این روابط عمومی نیز گزارشهای رسیده را دسته بندی و علاوه بر اعلام به زیربط قانونی و برای آگاهی افکار عمومی در اختیار رسانهها قرار می دهد. تعدادی از دستگاههای اجرایی مکلف به اجرای ماموریتهای مختلفی هستند.
بر اساس قانون مذکور اعضاء کارگروه ساماندهی مد و لباس متشکل از یک نفر نمایندگان تامالاختیار از وزارتخانههای فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، بازرگانی، صنایع و معادن (صنعت،معدن و تجارت)، سازمان صدا و سیما، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور(سازمان برنامه و بودجه)، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، تعدادی از نمایندگان صنوف ذیربط و نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مکلف به اجرای قانون هستند.
طی روزهای اخیر، گزارش عملکرد حوزههای برنامهساز سازمان صدا و سیما با موضوع «ساماندهی مد و لباس» در بخشهای معاونت صدا، معاونت سیما، معاونت سیاسی و معاونت امور استانها در سال 1395 به این دبیرخانه واصل شده است.
این گزارش از سوی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و معاونت پژوهش، برنامهریزی و نظارت در اختیار کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور قرار گرفته است.
بنابراین گزارش، عملکرد حوزههای تولید برنامه سازمان به تفکیک میزان زمان پخش در جداول مجزا مشخص شده است.
توجه به لزوم پرداخت مؤثر به الگوسازی در زمینه پوشش با تکیه بر مبانی اسلامی و فرهنگ خانوادههای ایرانی در برنامههایی همچون «خانه و خانواده» و «راه زندگی» از سوی معاونت صدا و پرداختن به این حوزه در قالب ساخت برنامههایی همچون «مردم چی میگن؟»، «حریر فرهنگ»، «به خانه برمی گردیم»، «صبح و زندگی» در تلویزیون از جمله نمونههای پرداختن به موضوع «ساماندهی مد و لباس» است.
از برنامه های گفتگو محور و تاثیرگذار دیگر رسانه ملی نیز میتوان به برنامه غیرمحرمانه شبکه 2، ویترین خبر شبکه خبر، جریانسازی و آگاهی دادن به مردم درباره رویدادها، توجه به معضلات و مشکلات حاکم بر عرصه پوشاک کشور از طریق بخشهای مختلف خبری از طریق تهیه خبر، مستند خبری، مصاحبهها و سایر روشهای اجرایی از مهمترین اقدامات این بخش بوده است. ساخت بالغ بر 60 برنامه در صدا و سیمای مراکز استانها در راستای ترویج نمادها و الگوهای پارچه و لباس ایرانی و بومی مناطق از دیگر موارد مطرح در این گزارش است.
مجموع ساعات پخش این برنامهها از 4 معاونت مطرح، 1036 ساعت عنوان شده است.
میزان پخش برنامههای معاونت صدا به مدت 74 ساعت، میزان پخش برنامههای معاونت صدا به مدت 142 ساعت، میزان پخش برنامههای معاونت سیاسی به مدت 136 ساعت، میزان ساعات برنامههای تولیدی معاونت سیاسی به مدت 19 ساعت، میزان پخش برنامههای صدای مراکز استانها به مدت 491 ساعت و میزان پخش برنامههای سیمای مراکز استانها به مدت 190 ساعت در این گزارش عنوان شده است.
از جمله وظایف سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در قانون ساماندهی مد و لباس میتوان به ترویج الگوهای مناسب پوشش منطبق با ارزشهای فرهنگی، اسلامی و ملی، تهیه و پخش برنامههای تلویزیونی برای معرفی و ترویج نمادها و الگوهای پارچه و لباس ایرانی و بومی مناطق، پرهیز از ترویج الگوهای غربی، انعکاس جشنوارهها و نمایشگاههای مد و لباس اسلامی و ملی و تدوین دستورالعمل برای نحوه حضور بازیگران در تلویزیون و سینما با همکاری و هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد
انتهای پیام/