صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در بازدید از غرفه خبرگزاری آنا:

کشور ما نیازمند توجه به سینمای استراتژیک است/ سیاست جدید فارابی توجه به تمامی حوزه‌ها است

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن تاکید بر این امر که سیاست جدید بنیاد سینمایی فارابی توجه به تمامی حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... است، بیان کرد: جامعه امروزی نیازمند توجه به سینمای استراتژیک است.
کد خبر : 226091

علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در حاشیه بازدید از غرفه خبرگزاری آنا در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات، عنوان کرد: سینمای امروز ایران نیازمند یک رویکرد سیاست‌گذاری استراتژیک است. ما می‌توانیم با توجه به جایگاه و کارکردهای نوظهوری که در سینمای جهان از جمله سینمای ایران رخ داده، به این باور برسیم که سینما در جامعه امروز ما تنها محلی برای نمایش فیلم و دورهم بودن نیست، بلکه یک فضای گفتمان جدید را در کشور، منطقه و فضای بین‌المللی رقم زده و خرده گفتمان‌های تازه‌ای را خلق و تجربه کرده است.


وی افزود: کشور ما در جامعه امروزی نیازمند توجه به سینمای استراتژیک است. به عقیده من می‌توان با ساخت فیلم‌هایی که فرصت‌های جدیدی برای سینمای ایران فراهم می‌کنند، معناهای تازه‌ای به جامعه، محصولات فرهنگی و فکری ایران وارد کرد.


مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه با تفکیک بخش‌های مورد توجه سینما، تصریح کرد: بخشی از سینمای ایران نگاه سینما به هویت محلی، ملی، تمدنی و بومی کشور دارد که بسیار هم حائز اهمیت است. بخشی دیگر از سینمای ایران وجه گفتمان و انتقادات است که میان اقشار جامعه اتفاق می‌افتد و می‌تواند این نوع سینما را بازنمایی کند. به علاوه بخش دیگری از سینما، وجه آموزشی آن است که با سرمایه‌گذاری که سینما می‌تواند روی نسل جدید به خصوص کودکان و نوجوانان انجام دهد، می‌تواند به منصه ظهور برسد.


تابش افزود: سینما بستری است برای بروز و ظهور انواع هویت‌ها در میان گروه‌های اجتماعی اعم از زنان، کودکان، نوجوانان، افراد کم‌برخوردار، معلولان و... البته باید گفت سینما وجه سرگرمی نیز دارد که در کنار سرگرمی می‌توان به فضای زیبایی‌شناختی آن بیشتر توجه کرد.


وی یادآور شد: همچنین سینما فضایی است جهت ظهور و بروز خلاقیت‌های فرهنگی و هنری، بدین‌معنا که می‌توان در کنار ساخت فیلم‌هایی برای کودکان و نوجوانان، بازاری از خدمات فرهنگی مانند عروسک‌ها و بازی‌ها و سرگرمی‌هایی از این نوع، در آن ایجاد کرد.


مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با بیان اینکه در حوزه سیاسی، فرهنگی و هنری کشور ما اولویت‌ها و جهت‌گیری‌هایی دارد، تصریح کرد: سینما می‌تواند در عرصه منطقه و بین‌الملل از منظر سیاستگذاری استراتژیک آینده کارهای ارزشمندی را تولید کند. نهایتا مطالعه، گفت‌وگو، اندیشه، تفکر و پژوهش در هر عرصه از سینما با این نگاه استراتژیک می‌تواند موجب حضور استراتژیکی فیلم و سینمای ایران در محیط‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ایران شود که دولت و ملت‌های دیگر را متاثر کرده و تاثیرگذار باشد.


وی افزود: بنیاد سینمایی فارابی به عنوان نهادی که سابقه‌ای بیش از 3 دهه در سینمای کشور دارد، در زیست متعامل اجتماعی، فرهنگی، هنری، صنعتی، رسانه‌ای، سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی سینما و جامعه طرح سینمای استراتژیک را دنبال می‌کند. در همین راستا نشست‌های حرفه‌ای را در بنیاد سینمایی فارابی برگزار کردیم که نگاهمان در این نشست‌ها نگاه آینده‌گرا، پژوهش‌محور و با رویکرد رشد و پیشرفت سینمای ملی است.


تابش ادامه داد: این نشست‌ها سرآغاز یکسری گفت‌و‌گو با اصحاب فکر، فرهنگ، اقتصاد و سیاست است که نهایتا قرار است از دل آن‌ها به یک سیاست‌گذاری فرهنگی-اجتماعی برسیم.


وی افزود: در واقع می‌توان سیاست‌گذاری رشد و پیشرفت کشور را از دل این نشست‌ها استخراج کرد، حتی در حوزه بازرگانی و تبادلات تجاری و صنعتی می‌توان نگاه سینما را ارزیابی کرد و همین‌طور بُعد رسانه‌ای سینما در کنار وجه صنعتی و هنری.


تابش با ابزار امیدواری برای موفقیت در نشست‌های اخیر بنیاد سینمایی فارابی، گفت: امیدوارم در حوزه دیپلماسی فرهنگی، همراه و همدل با سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و قشر هنرمندان بتوانیم فضای گفتمانی جدیدی را در سینما ایجاد کنیم. این تحول در دوره جدید رخ می‌دهد و کاری نیست که یک شبه به سرانجام برسد. باید این گفتگوها انجام شده و از دل آن‌ها اولویت‌ها استخراج شود و ما به تولیدکنندگان سفارش تولید دهیم که بخشی از این تولیدات می‌تواند تولیدات مشترک، فیلم‌های کوتاه یا مستند باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر