صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شکل‌گیری نسل چهارم دانشگاه‌ها نیازمند برنامه‌ریزی است

یکی از دانشجویان نخبه در دیدار با مقام معظم رهبری پیشنهاد کرد در کنار توجه به دانشگاه نسل سوم و ادامه و تکمیل آن لازم است از هم اکنون پیش‌نگری کرده و به فکر نسل چهارم دانشگاه و برنامه‌ریزی برای آن باشیم تا از رقابت جهانی مثل سابق عقب نمانیم.
کد خبر : 223757

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد حق‌شناس دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی در مراسم دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری درباره لزوم شکل‌گیری نسل چهارم گفت: «سخن بسیار است و زمان کوتاه در این مجال کوتاه سعی خواهم کرد در مورد نسل چهارم دانشگاه و لزوم تغییر نگاه وزارت علوم و مدیریت دانشگاه ها سخن گویم. علی رغم وجود دانشگاه های متنوع در کشورهنوز دانشگاه های ما نتوانسته مسئولیت خود در رابطه با پرورش دانش آموختگان، متناسب با نیاز واقعی کشور را به سرانجام رساند.»


حق شناس خطاب به مقام معظم رهبری ادامه داد: «اگر نسل اول دانشگاه‌ها را تعلیم آموزش، نسل دوم را دانشگاه پژوهش محور و نسل سوم را در کنار ماموریت‌های آموزش و پژوهش کارآفرینی بدانیم امروز هنوز نتوانسته‌ایم نسل سوم را به طور کامل در دانشگاه‌های کشور ایجاد کنیم. رابطه صنعت و دانشگاه در وضعیت خوبی نیست و دانشگاه‌ها در بسیاری از رشته‌ها تبدیل به کمپانی تولید مدرک شده‌اند.»


او افزود: «بسیاری از دانشگاه‌ها فقط ادعای فعالیت در مسیر کارآفرینی را دارند و غالبا به فکر پرورش دانش آموخته مهارتی درعمل نیستند. رویه جذب دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی حتی در دانشگاه‌هایی که ظرفیت هیات علمی کافی ندارند به معضل جدی تبدیل شده است که لازم است جهت حل آن اقدامی انجام شود و تصمیم قاطعی گرفته شود و این رویه دانشگاه‌ها با پرورش دانش آموخته مهارتی و تقسیم وظایف بین دانشگاه‌ها اصلاح شود.»


این برگزیده جایزه تحصیلی بنیاد ملی نخبگان در سال 94 گفت: «به نظر می‌رسد در کنار توجه به دانشگاه نسل سوم و ادامه و تکمیل آن لازم است از هم اکنون پیش نگری کرده به فکر نسل چهارم دانشگاه و برنامه ریزی برای آن باشیم تا از رقابت جهانی مثل سابق عقب نمانیم. نسل چهارم دانشگاه نسلی تعالی‌گرا است که در آن دانشگاه مرکز تمام تحولات علمی، تکنولوژیک و فرهنگی در کشور خواهد بود و ارتباط آن با جهان پیرامون داخلی و بین‌المللی نقش کنش‌گر و آغازگر خواهد داشت. در این وضعیت دانشگاه های کشورمان به دانشگاه‌هایی رقابت‌کننده با سایر دانشگاه‌های جهان مشارکت‌کننده در تمام امور سیاست‌گذاری تبدیل خواهد شد.»


حق شناس با بیان اینکه این دانشگاه در کنار ماموریت‌های آموزشی و کارآفرینی خود نقش بسترساز اخلاقی خواهد داشت گفت: «در این زمان در مورد کشورمان می‌توان توقع داشت که توسعه دهنده ارزش‌های ایرانی و اسلامی بوده و رویکرد یک جانبه تقلید صرف از غرب را با نقش مبلد خود جایگزین کند. دانشگاه نسل چهارم با عنوان تعالی‌گرا می‌تواند آغازگر مفهومی بومی برای ریل‌گذاری دانشگاه‌ها با هویت اسلامی و ایرانی در داخل کشور باشد که از شما تقاضا داریم در این مسیر سیاست‌های لازم را تبیین کنید.»


او در بخش بعدی سخنان خود درباره نقش جامعه نخبه و دانش آموخته برای بستر سازی نسل چهارم دانشگاه ها پیشنهاداتی را ارائه داد و بیان کرد: «تزریق نخبگان به صنعت نخستین پیشنهاد است و راه حل آن نیز این است که حمایت دولتی از صنایع بزرگ و کوچک را منوط به تاسیس واحدهای تحقیق و توسعه در آن سازمان‌ها و به کارگیری از پژوهشگران و نخبگان دانشگاه‌ها کنیم. همچنین استفاده از دانش و استعداد نخبگان در فعالیت‌های سیاست‌گذاری به خصوص در نهادهای مهمی همچون مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر مراکز تصمیم‌گیری که بسترساز نقش آفرینی مستعدان خواهد شد.»


رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد به عنوان پیشنهادات بعدی گفت: «تغییر مدیریت ضعیف و ناکارآمد دستگاه‌های اجرایی و جایگزینی بسیاری از مدیران و کارکنان کلیدی سازمان دولتی ضعیف و ناتوان با دانش آموختگان پرانگیزه دانشگاهی انقلابی و متدین، تغییر رویکرد دانشگاه‌ها از پژوهش‌های نظری و محتوایی به سمت پژوهش‌های کاربردی، اثرگذار و بومی و ایجاد نهاد علم سنج برای ممیزی مقالات و پژوهش‌های علمی و امتیازبندی آن و هدایت‌گری پژوهشگران زیر نظر وزارت علوم یا نهادی کاملا مستقل برای انجام پژوهش های مستقل و بومی از پیشنهادات بعدی است.»


او خطاب به مقام معظم رهبری در پایان سخنان خود گفت: «اما رهبر انقلاب دو نکته در پایان سخنانم به عرض مبارک می‌رسانم. مورد نخست در مورد مناطق محروم و بحث اردوهای جهادی است که اعزام دانشجویان و مستعدین به این مناطق با آشنا کردن آنها با محرومیت‌ها و ضعف‌ها، دیدن ظرفیت‌های نهفته مناطق مختلف باعث خواهد شد این فضای بسته دانشگاه‌ها شکسته شود. با ارج نهادن به این رویه نیکو که در حال انجام است پیشنهاد می‌شود در کنار فعالیت‌های عمرانی از ظرفیتهای علمی و تخصصی دانشجویان برای آبادانی مناطق مختلف نیز استفاده شود. اما نکته دوم حضرت آقا بسیاری از دوستان حاضر در این جلسه دغدغه، ایده و نظرات بسیاری داشتند تقاضا دارم کانالی را فراهم کنید که این مطالب به طور مستقیم و دائم به شما یا مشاورانتان مطرح شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر