صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو هیات انتخاب سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران:

مستند کوتاه، دچار ضعف آموزش است

محسن رمضان‌زاده؛ عضو هیات انتخاب سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با اشاره به ضعف آموزش در حوزه مستند کوتاه، گفت: الگوبرداری‌های خامی در زمینه مستند کوتاه صورت می گیرد که ریشه همه این اتفاق ها آموزش ضعیف و ناکارآمد است.
کد خبر : 220543

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، محسن رمضان‌زاده گفت: ضعف آموزشی در بخش سینمای مستند به ویژه در فیلم کوتاه امری کاملا مشهود است. این مسئله که بنیادی‌ترین امر در این پیکره از سینما است به نظر به دلیل سیستم‌ها و شیوه‌های غلط آموزش در این حوزه رخ داده است.


وی ادامه داد: با توجه به این ضعف‌ها، بسیاری از فیلمسازان ما از طُرق دیگری خلاء‌های ناشی از این آموزش غلط را پر می‌کنند. بیشتر فیلمسازان سعی می‌کنند از راه‌هایی غیر آموزشگاهی این کمبود و خلاء را جبران کنند.


عضو هیات انتخاب جشنواره اضافه کرد: این مسئله منجر به دیدن فیلم‌های کوتاه خارجی فراوانی توسط فیلمسازان ما می‌شود که خود آسیب‌های فراوانی را به دنبال دارد و متاسفانه الگوبرداری‌های خامی در زمینه مستند کوتاه صورت می‌گیرد که ریشه همه این اتفاق‌ها آموزش ضعیف و ناکارآمد است.


رمضان‌زاده با اشاره به اینکه در این سال‌ها به دلیل حضور در هیات رییسه جشن مستند خانه سینما مجموعه اتفاق‌هایی که در سینمای مستند رخ داده را با نگاه دقیق و در شکلی وسیع مشاهده کرده است، بیان کرد: بنا بر پژوهش‌هایی که در این مدت صورت گرفته ما جدای از خلاء آموزشی، کمبودهایی را هم در بخش مدیریت داریم که در همه بخش‌های این سینما تاثیر گذاشته است.


وی اظهار داشت: این نابه‌سامانی‌هایی که مشاهده می‌کنیم به گونه‌ای رشد کرده که بسیاری از فیلمسازان یک تنه بار این کمبودها را به دوش می‌کشند و ممکن است به واسطه ارتباطی که با اساتید این عرصه دارند و نزدیکی که با کلونی‌های موفق پیدا کرده‌اند منجر به آن شوند که بسیاری از این خلاء‌ها دیده نشود.


این مستندساز ادامه داد: اگر امروز ما در حیطه مستند کوتاه کارهای قوی نمی‌بینیم، بخش اعظم آن وابسته به آن است که ما مدیریت واحدی نداریم. به همین دلیل است که نمی‌توانیم بگوییم سینمای مستند و کوتاه ما در چه مسیری حرکت می‌کند.


وی گفت: به دلیل این که ساختار ما شکلی دائمی دارد ما سال‌هایی سینمایی شکوفا و عالی داریم و سال‌هایی نیز با مشکلات فراوانی در کیفیت هنری مواجهیم و سیر نزولی و صعودی مشخصی وجود ندارد و سینمای مستند و کوتاه ما به شدت وابسته به اتفاق‌های خاص مقطعی است.


رمضان‌زاده اضافه کرد: این ساختار دقیقا در فیلم‌ها نیز دیده می‌شود. ما در جشنواره امسال مقدار زیادی فیلم‌های عالی داریم و تعداد بسیار زیادی فیلم متوسط که آمار خوشایندی است.اما ضعف هایی که اشاره شد در آن ها مشهود است.


این مستند ساز درباره اهمیت جشنواره فیلم کوتاه در رشد این بخش سینما گفت: اگر ما در دو بخش آموزش و تولید و مدیریت در عرضه، تعریف مشخصی داشته باشیم و در پیرامون این جشنواره در طول یک سال برنامه‌های هدف‌داری را تعریف کنیم این جشنواره می‌تواند موفق باشد. این جشنواره به همان اندازه که با برنامه‌یزی می‌تواند مثبت باشد پتانسیل آن را دارد که با یک مدیریت غلط آسیب‌های زیادی به پیکره سینما مستند و فیلم کوتاه وارد کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر