صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۲۸ - ۱۵ مهر ۱۳۹۶
مدیرعامل شرکت ملی پست خبر داد

تعرفه‌‌های پستی امسال افزایش نمی‌یابد

مدیرعامل شرکت ملی پست گفت: برای رقابت با بازیگران جدید، سرویس‌های پستی باید به سه ویژگی دسترسی در لحظه، قیمت مناسب و شفافیت اطلاعات مجهز شوند و از همین رو امسال تعرفه‌های پستی افزایش نمی‌یابد تا در رقابت باقی بمانیم.
کد خبر : 219036

به گزارش گروه اقتصادی آنا، حسین مهری مدیرعامل شرکت ملی پست در نشست خبری به مناسبت 17 مهر روز جهانی پست با ارائه آخرین آمار از شبکه پستی کشور، اظهار داشت: همچنان که جهت‌گیری پست دنیا به سمت کالا و اسناد است، بررسی روند پست جهانی در 13 سال گذشته نشان از افزایش ترافیک پست یا کالا و کاهش ترافیک پست‌نامه دارد.


وی توضیح داد: در سال 2004، ترافیک پست‌نامه 435 میلیارد و سرانه پست‌نامه به ازای هر نفر 68.3 عدد بوده که این رقم در سال 2015، به 320 میلیارد پست‌نامه با سرانه 43.8 عدد به ازای هر نفر کاهش یافته است.


مهری ادامه داد: همچنین در این مدت در حالی که در سال 2004، ترافیک بسته و امانت 5 میلیارد و 400 میلیون با سرانه 854 بسته به ازای هر هزار نفر بوده این رقم در سال 2015 به 7 میلیارد و 900 میلیون بسته با سرانه 1083 به ازای هزار نفر افزایش یافته است.


مدیرعامل شرکت ملی پست افزود: به همین نسبت در ایران نیز در سال 95 بسته و امانت پستی حدود 50 درصد و در 6 ماهه نخست 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل 41.8 درصد رشد داشته است.


وی با بیان سهم سرویس‌های پستی در ترافیک پستی کشور، گفت: در 6 ماهه نخست سال 96، نسبت به مدت مشابه سال قبل ترافیک پستی سه درصد رشد داشته است. پست سفارشی با 8 درصد کاهش، پست پیشتاز با 51 درصد رشد، پست ویژه 2 درصد کاهش، بسته و امانات 48 درصد رشد و سرویس‌های الکترونیکی 13 درصد و پست عادی 18 درصد رشد داشته‌ اند.


وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم سه ویژگی دسترسی در لحظه، قیمت مناسب و شفافیت اطلاعات را در سرویس‌های پستی فراهم کنیم، گفت: برهمین اساس امسال افزایش تعرفه‌ پستی نداریم تا همزمان با بهبود کیفیت، در رقابت باقی بمانیم.


سه طرح مهم در دستور کار پست


وی به سه طرح سیماک، پست لجستیک و جی‌نف (Gnaf) به عنوان سه پروژه مهم در دستور کار پست اشاره کرد و توضیح داد: پروژه سیماک تحولی در حوزه ملک با مشارکت 28 سازمان ایجاد خواهد کرد و از این طریق شهروندان هر عملیاتی درباره ملک دارند از طریق این سامانه انجام خواهند داد؛ به وسیله پروژه پست لجستیک نیز هزینه‌های بالاسری که تولید را غیر اقتصادی می‌کند، حذف خواهد شد.


مدیرعامل شرکت ملی پست درباره تفکیک فعالیت اپراتورهای پست خصوصی از شرکت ملی پست،‌ گفت: ابتدا قرار بود اپراتورهای خصوصی در بخش تجزیه مبادلات و مدیریت توزیع وارد نشوند که در نهایت مقرر شد این اپراتورها تمام عملیات و سرویس‌های پستی را ارائه دهند تا زمینه رقابت، افزایش کیفیت و کاهش قیمت فراهم شود. در نتیجه شرکت پست 2 وظیفه رقابت با اپراتورها در سرویس‌های ارزش‌افزوده و ارائه تمامی سرویس‌ها در مناطق کمتر برخوردار و ارائه خدمات پایه پستی با قیمت استطاعت‌پذیر (حتی قیمت زیر قیمت تمام شده) در شهرها و به ویژه مناطق محروم و را برعهده دارد.


کارپوشه ملی ایرانیان برای ارائه خدمات دولتی


وی با اشاره به ثبت‌نام کارپوشه ملی ایرانیان در دفاتر منتخب پستی گفت: این پروژه ماحصل همکاری سه ساله سازمان فناوری اطلاعات ایران با دستگاه‌های ارائه دهنده خدمت است که به وسیله آن دولت الکترونیک و دولت همراه عملیاتی می‌شود و باعث افزایش سرعت، افزایش دقت، کاهش هزینه و جلوگیری از تخریب محیط زیست خواهد شد و البته به طور مستقیم بر کاهش مرسولات پست‌نامه اثرگذار خواهد بود.


وی افزود: ثبت نام کارپوشه ملی ایرانیان برای مردم رایگان است و به زودی نرم‌افزار آن در روستاها نیز نصب خواهد شد.


وی توضیح داد: طرف اصلی در کارپوشه شرکت‌هایی هستند که با مکان سر و کار دارند مانند شرکت‌های آب و مخابرات. قرار است ارتباط شهروندان با این شرکت‌ها از این طریق باشد.


مهری درباره چرایی نقش پست در کارپوشه ملی ایرانیان، گفت: به جای اینکه مردم مستقیم با شرکت‌ها در ارتباط باشند و برای امور الکترونیکی بیش از 20 پسورد داشته باشند در تجربه‌ سایر کشورها، یک شخص ثالث (پست) این ارتباط را بر عهده می‌گیرد و مکاتبات بین مردم و دستگاه را تأیید می‌کند.


مهری همچنین از وعده پست‌بانک برای راه‌اندازی نرم‌افزار جهانی پست تا آذر ماه خبر داد.


وی با اشاره به بهنگام سازی اماکن شهری و روستایی، گفت: در بهنگام‌سازی اماکن روستایی عقب هستیم و هنوز نتوانستیم صددرصد آدرس‌های روستایی را بهنگام کنیم.


مهری از برنامه‌ریزی برای چاپ جدیدترین تمبر فاخر در دهه فجر سال جاری خبر داد و گفت: در تمبر فاخر شاید شرکت پست 150 میلیون تومان تا 200 میلیون تومان سود کند و این تجارت بیشتر برای خریداران تمبر سودمند است و جنبه ارزشگ‌ذاری برای تمبر را دارد.


مدیرعامل شرکت ملی پست با بیان اینکه 50 درصد پرسنل پست در بخش توزیع و 20 درصد در بخش رهسپاری و جمع‌آوری مشغول هستند، گفت: در مجموع حدود 70 درصد پرسنل شرکت پست زیر سقف کار نمی‌کنند و در دمای 50 درجه اهواز و منفی 30 درجه اردبیل باید سر کار بروند.


وی ادامه داد: همچنان که شاهد مصدومیت 124 نفر از همکاران پستی و فوت 13 نفر از آنها بوده ایم و برای جبران این زحمات رسیدگی به معیشت آنها حداقل کار ممکن است. در این باره در 4 سال گذشته به طور متوسط 145 درصد حقوق پرسنل شرکت پست افزایش یافته است.


وی خاطرنشان کرد: شرکت پست 14 هزار بازنشسته دارد.


انتهای پیام/

برچسب ها: پست
ارسال نظر