صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۳۲ - ۰۲ مهر ۱۳۹۶
رونمایی از کتاب «همراه» روایت همسر سردار رحیم‌صفوی

شبابی: همسرم در جبهه غرش داشت و در خانه کرنش

مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس و آیین رونمایی از کتاب «همراه» روایت مهرشاد شبابی همسر سردار یحیی رحیم‌صفوی دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری صبح امروز یکشنبه دوم مهرماه در موزه دفاع مقدس برگزار شد.
کد خبر : 215323

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در ابتدای این مراسم سردار اصلانی معاون اجرایی سپاه و مدیر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به ایراد سخن پرداخت و توضیحاتی را در ارتباط با اهمیت پرداختن به مساله دفاع مقدس و تاریخ شفاهی فرماندهان ارائه کرد.


دفاع مقدس؛ تهدیدی که به فرصت تبدیل شد


وی گفت: دوره 8 ساله جنگ تحمیلی که ابتدا برای ما تهدید به حساب می‌آید با رهبری داهیانه امام راحل به فرصتی تبدیل شد که در آن شاهد شکوفایی استعدادها، اتکا به نفس، رشد فضائل معنوی و تقویت پایه‌های نظام بودیم.


سردار اصلانی ادامه داد: ما در هر حوزه‌ای که توانستیم الگوی مناسبی را از گنج ارزشمند دفاع مقدس کشف کنیم شاهد رشد و شکوفایی بوده‌ایم مثل رشد و شکوفایی در عرصه صنایع موشکی و دفاعی.


معاون اجرایی سپاه و مدیر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: این مرکز برای اینکه لایه‌های پنهان ظرفیت‌های دفاع مقدس را پیدا بکند تصمیم گرفته در کنار انتشار تاریخ شفاهی فرماندهان به مصاحبه با همسر فرماندهان نیز بپردازد.


وی اظهار داشت: ویژگی این پروژه این است که انحصار به تاریخ 8 ساله جنگ ندارد و از ابتدای زندگی، تحصیل، دوره انقلاب، جنگ تحمیلی و سه دهه از زندگی همسران همراه فرماندهان را شامل می‌شود.


سردار اصلانی درباره کتاب همراه که اولین کتاب از مجموعه مصاحبه با همسر فرماندهان است، گفت: شرح، بازشناسی و تحلیل برخی رویدادهای دفاع مقدس از بخش‌های این کتاب به شمار می‌آید که خانم شبابی ضمن اشاره به آنها روایتی صادقانه و صمیمانه از ازدواج و زندگی با سردار صفوی را نیز ارائه کرده است.


وی خاطر نشان کرد: در این آوردگاه که شاهد هجوم فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌های مختلف به حریم خانواده‌ها هستیم خواندن این کتاب سلاح مجهز و کارآمدی است که نسل حاضر و آینده می‌توانند با الگو قرار دادن آن از مخاطرات فرهنگی مصون بمانند.


کشور ما قهرمان زیاد دارد


علی دارابی مدرس دانشگاه و معاون سیمای سازمان صدا و سیما دیگر سخنران این مراسم بود. وی درباره تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس و اهمیت آن گفت:‌ این دو دوره بخش اعظمی از تاریخ معاصر ما را در بر می‌گیرد و ما هر قدر از این گنجینه برداشت کنیم، تمام نخواهد شد.


دارابی با اشاره به جایگاه قهرمانان کشورهای دیگر در جهان افزود: ژنرال دوگل توانست بعد از جنگ جهانی دوم با تشکیل لشگری توانست فرانسه را نجات دهد و امروز بناهای نمادین متعددی از او در این کشور وجود دارد اما جالب است که 250 هزار کتاب درباره ژنرال دوگل در جهان نوشته و منتشر شده است.


وی ادامه داد: حتی برخی از کشورها که قهرمان واقعی ندارند دست به قهرمان‌سازی می‌زنند این در حالی است که کشور ما پر از قهرمان است و پرداختن به آنان امری حیاتی به شمار می‌آید.


دارابی با اشاره به کتاب «همراه»، قهرمان این کتاب را سردار صفوی خواند و گفت: قهرمان این کتاب در سال ازدواجش به همراه جمعی برای جنگ در کردستان عازم می‌شود و با فرماندهی او سنندج از دست تجزیه‌طلبان آزاد می‌شود؛ فرماندهی که در ادامه و با آغاز جنگ تحمیلی خدمات خود را در جبهه‌ها ادامه می‌دهد.


وی در تشریح ضرورت پرداختن به حقایق دفاع مقدس در کلام فرماندهان گفت: بخش خاورمیانه دانشگاه هاروارد در اوایل انقلاب تولیداتی را در حوزه تاریخ شفاهی سفارش می‌دهد که مطابق با آن با 134 نفر از مسئولان و مدیرانی که در بین سال‌های 1299 تا 1360 فعالیت داشتند گفت‌وگو می‌شود.


دارابی افزود:‌ تنها یکی از این کتاب‌ها به مصاحبه با نخست وزیر وقت ابوالحسن بنی‌صدر اختصاص یافت که ده‌ها شبهه و تحریف را درباره جنگ مطرح کرده است بنابراین پاسخگویی به این شبهات و تحریفات از وظایف ما است که با بازخوانی تاریخ انقلاب و دفاع مقدس میسر می‌شود.


وی درباره کتاب همراه گفت:‌ بر خلاف کتابی که اوریانو فالاچی درباره جنگ نوشت و «جنگ و دیگر هیچ» نام داشت در سراسر این کتاب که به جنگ و دفاع مقدس پرداخته زندگی جریان دارد و دکتر شبابی در جای جای این کتاب روایت‌گر یک زندگی عاشقانه، همراهانه و مجاهده‌گرانه بوده است.


جنگ بدون حمایت عاطفی زنان پیروز نمی‌شد


سردار رحیم صفوی در ادامه این مراسم قهرمان حقیقی جنگ را شهدا، جانبازان و ایثارگران خواند و گفت:‌ ما ریزه‌خواران 500 هزار شهید و جانباز دفاع مقدس بوده‌ایم و هستیم.


وی اظهار داشت: مساله این است که آیا بعد از گذشت سال‌ها از جنگ تحمیلی می‌توانیم با الگوی مدیریت دفاع مقدس در عرصه جنگ اقتصادی و فرهنگی که در حال حاضر کشور ما دچار آن است عبور کنیم؟


مشاور عالی مقام معظم رهبری با تاکید بر نقش زنان و خانواده‌ها در دفاع مقدس گفت: جنگ بدون حمایت عاطفی و صبوری مجاهدت گونه زنان پیروز نمی‌شد. این در حالی است که 2/5 میلیون نفر در دفاع مقدس شرکت کردند که حداقل 500 هزار نفر از آنان همسر داشتند و بیشتر آنها مادر.


وی با تاکید بر اهمیت الگو قرار گرفتن فرهنگ دفاع مقدس در دوره‌ای که مواجه با حماقت‌هایی نظیر حماقت رئیس جمهوری آمریکا در جهان هستیم، اظهار داشت: کشور ما اعم از قوای سه گانه و مردم ایستاده‌اند که ایران را به آزاد و سرافرازی برسانند.


رحیم صفوی در پایان ابراز امیدواری کرد که کتاب «همراه» بتواند مدل مناسبی را از دفاع مقدس، فداکاری پدران و مادران جوانان به نسل‌های بعدی ارائه کند.


غرش در جبهه؛ کرنش در خانه


سخنان مهرشاد شبابی همسر سردار رحیم صفوی و راوی کتاب «همراه» یکی دیگر از بخش‌های این مراسم بود. وی در ابتدای سخن ضمن اشاره به حضور زنان و خانواده‌ها در واقعه عاشورا بر اهمیت نقش زنان به عنوان سفیر کربلا یاد کرد.


شبابی گفت: حضور خانواده و زنان در کاروان امام حسین یک خرق عادت بود و حالا به این فکر کنید که در طول 8 سال دفاع مقدس چه خرق عادت‌هایی صورت گرفته و زنان در عمق جبهه یعنی خانواده‌ها چه نقش‌ آفرینی‌هایی که نکردند.


وی درباره تهیه کتاب «همراه» توضیح داد: در ابتدا من قائل به انجام این مصاحبه و انتشار این کتاب نبودم چرا که معتقدم سایر همسران فرماندهان و شهدا سهم بیشتری در دفاع مقدس داشته‌اند اما از آنجا که قرار است مرکز اسناد در ادامه به سراغ سایر همسران فرماندهان نیز برود، این پیشنهاد را قبول کردم.


شبابی با اشاره به فضائل اخلاقی همسرش سردار رحیم‌صفوی گفت:‌ این کتاب مشتی نمونه از خروار عقبه راهبردی دفاع مقدس که زنان بودند، است اما دومین نکته این است که مردان رزمنده مانند سردار صفوی در آن دوره در جبهه‌ها غرش داشتند و در خانه کرنش بنابراین از این منظر این کتاب می‌تواند یک الگو باشد.


وی ادامه داد: سردار صفوی در قامت یک فرمانده صلابت داشت و در ردای همسری و پدری دریایی از محبت و لطافت بود.


همسر سردار صفوی خاطر نشان کرد:‌ سومین هدفی که این کتاب پیگیری می‌کند این است که جوانان بدانند پدران و مادران‌شان چه سختی‌هایی را در جنگ تحمیلی متحمل شدند و زنان چگونه با وجود مشکلات فراوان عمود خیمه خانواده‌ها را حفظ می‌کردند.


شبابی درباره جنگ تحمیلی و ضرورت زنده نگه داشتن فرهنگ دفاع مقدس گفت:‌ جنگ ظاهرا به اتمام رسید و مناطق جنگی سال‌ها پیش از مین‌ها پاکسازی شدند اما به نظر من جنگ هنوز برای جانبازان، خانواده اسرا و خانواده شهدا ادامه دارد.


وی ادامه داد:‌ امروز جنگ به عرصه‌های مجازی رسیده و تهاجم فرهنگی دارد جوانان ما را درو می‌کند بنابراین وقت آن رسیده که جوانان پرچم جنگ را به دست بگیرند.


در ادامه نیازی مدیر بخش مطالعات اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به بیان توضیحاتی درباره شکل‌گیری ایده انتشار تاریخ شفاهی در گفت‌وگو با همسران فرماندهان پرداخت و رونمایی از کتاب «همراه» پایان بخش این مراسم بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر