صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اختتامیه جشنواره فیلم شهر با طعم هندوانه/ قالیباف: در خدمت شما هستیم

مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر شب گذشته (12 خردادماه) با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.
کد خبر : 21505

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا پیش از آغاز رسمی مراسم اختتامیه به مناسبت میلاد با سعادت حضرت قائم (عج) میهمانان شاهد آتش بازی در فضای باز مرکز همایش‌های برج میلاد تهران بودند و از میهمانان با انواع آش، شربت، طالبی، هندوانه و... پذیرایی شد.


پس از آتش بازی و پذیرایی، مراسم رسمی اختتامیه پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با پخش سرود و قرائت قرآن و همچنین پخش تیزر جشنواره و با اجرای امیرحسین مدرس آغاز شد.


دبیر جشنواره: تنور سینمای ما فقط با آتش غیرت فیلمسازان گرم مانده، همه برای یاری به پا خیزید


در ابتدا سیاوش حقیقی دبیر جشنواره متنی را به شرح زیر قرائت کرد:


«میلاد نجات جهان! موعود مردمان، معشوق مسلمانان، امام زمان و مکان، زمین و آسمان حضرت مهدی صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را به یکایک شما عاشقان و منتظران تبریک عرض کرده و حضورتان را در این نشست فرهنگی خوشامد می‌گویم و بدون هیچ مقدمه‌ای به سراغ تقدیم گزارش مختصر اما دقیق جشنواره به محضر شما عزیزان، هنرمندان و مدیران می‌روم.»


پس از وقفه‌ای چند ساله در کار برگزاری جشنواره فیلم شهر، به همت و اراده شهردار فرهنگ مدار شهر تهران جناب آقای دکتر قالیباف عزم آن شد که این جشنواره با قدرت و در بهترین شکل احیا شود و بر اساس این تصمیم در تاریخ بیستم مرداد ماه یکهزار و سیصد و نود و سه حکم دبیر جشنواره با نظر مساعد و اطمینان به اینجانب توسط مدیریت وقت محترم و معزز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای شهاب مرادی صادر شد و پس از تحول در سازمان نیز این حکم توسط مدیریت جدید جناب آقای دکتر محمود صلاحی تایید و دبیر همچنان ابقا شده و در ادامه مسیر مورد حمایت همه جانبه ایشان قرار گرفت.


از فردای روز بیستم مرداد و صدور حکم، دبیرخانه پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر دائر، جذب مدیران آغاز، احکامشان صادر و کارها با ریتم نسبتا تندی آغاز شد.


اطلاع‌رسانی‌ها، فراخوان‌های گوناگون، اعلام‌های رسانه‌ای، گفت‌وگوهای مطبوعاتی و غیره، همه و همه با شتاب مناسبی انجام شد تا جشنواره پربار و با شکوه شکل گیرد، اما پاسخی که از سوی هنرمندان و فیلمسازان ایرانی، از همه طیف‌ها و تفکرات مختلف سینما و فیلمسازان خارجی به طرف ما آمد به راستی باورنکردنی و شگفت‌انگیز بود.»



2064 اثر در بخش ملی، 1461 اثر در بخش سینمای ایران، اقلام تبلیغاتی اعم از عکس و پوستر و آنونس و تیزر و تیراژ حدود 1000 اثر یا دقیق‌تر بگویم 949 اثر و در بخش آثار خارج از مرزهای میهمانان 332 اثر از بیش از 50 کشور جهان؛ از ایالت متحده تا کشور همسایه مان افغانستان، از امریکای لاتین تا خاور دور، از جای جای اسکاندیناوی تا حاشیه خلیج همیشگی فارس و از اکثر کشورهای اروپایی تا کشورهای مشترک المنافع آسیای میانه.


تمامی این آثار به هیأت‌های انتخاب که همه از افراد آگاه و صاحب‌نظران فیلم و سینما بودند، سپرده شد و پس از گذر از این مسیر 366 اثر به بخش رقابت و مسابقه راه پیدا کردند که در نهایت 40 اثر حاصل قضاوت هیات‌های مختلف داوری که آنان نیز از نخبگان و آبدیدگان سینمای ایران بودند، برگزیده شدند که تا دقایقی دیگر هدایا و جوایزشان را در حضور شما دریافت خواهند کرد.


و بالاخره امشب حاصل هفته‌ها و ماه‌ها تلاش بی‌وقفه، تماس‌ها، ارتباط‌ها، آمد و شدها، بیدار خوابی‌های مکرر همکاران سخت‌کوش ما به انجام خواهد رسید و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر به سرانجام.


ناگفته نماند در یک حرکت ابتکاری و بی‌سابقه تعداد 1070 هنرجو از 12 تا 72 ساله در سطح شهر تهران و تمامی فرهنگسراهای 22 گانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به فراگیری، کارگردانی، تصویربرداری و تدوین فیلم به صورت رایگان پرداختند که از تولیدات آنان 158 فیلم 137 ثانیه‌ای تقدیم گنجینه سینمای ایران شد.


سخن آخر:


در این لحظه که احساس می‌کنم شانه‌هایم از مسئولیت جشنواره پنجم آسوده خاطر شده و ماموریتم در برگزاری این حرکت بزرگ به پایان آمده، ضمن درخواست بخشش از درگاه خداوند و خانواده بزرگ سینمای کشور و مدیران و مسئولان محترم مرتبط و ادارات مختلف شهرداری تهران نسبت به تصورها و تقصیرهایی که خواسته یا ناخواسته در طول این روزها و هفته‌ها و ماه‌ها پیش آمده، اجازه می‌خواهم تا صراحتا و از مقام و حیثیت هنری خویش یعنی مقام فیلمسازی که حیثیت حقیقی و حقوقی راستین اینجانب است کلماتی چند و درخواستی از عمق جان را تقدیم بزرگان این نشست نمایم.


آقایان! پیروان، کارگزاران عزیز نظام مقدس‌مان، مدیران محترم و دلسوز، خدمتگزاران شریف و صدیق فرهنگ و جامعه، بانیان حرکت‌های مخلصانه و جهش‌های موثر هنری و سینمایی، چونان همین جشنواره به یاری و حمایت سینمای کشور برخیزید.


امروز در شرایط بحران‌ها و تحریم‌های خصمانه تحمیل شده بر این ملت بزرگ، تنور سینمای ما فقط با آتش غیرت فیلمسازانی چند که زندگیشان را در این مسیر داده‌اند، گرم مانده است. سینمای ما نیاز به نفس‌های تازه و ذهن‌های خلاق و جوانان خستگی‌نشناس دارد تا آوازه پیشرفت این ملت و حاصل و محصول انقلابمان را به گوش ملت‌های جهان برساند و پرچم پر افتخار پیام‌های آسمانی‌مان را بر بام جهان برافرازند و این ممکن نیست مگر به کمک و یاری مادی و معنوی شما بزرگان اداره کشور.


می‌دانیم و می‌دانید که سینما بر دو پایه استوار است: هنر و صنعت.


نیمه اول آن هنر و هنرمند در جای جای این خاک هنرخیز و این سرزمین هنرپرور به وفور در دسترس است و اگر چرخ‌های نیمه آن به لطف و مدد شما به حرکت درآید با اطمینان می‌گویم دلیلی برایش در سراسر گیتی نخواهد بود.


و شهرداری تهران یکی از بهترین و شایسته‌ترین و تواناترین نهادهایی است که می‌تواند در این میدان حامی فیلمسازان و دلگرمی هنرمندان باشد.


ان شاء الله...»


در ادامه این مراسم امیر اسفندیاری، مدیر بخش بین‌الملل جشنواره بر روی صحنه حاضر شد و ضمن خوشامدگویی جوایز بخش بین‌الملل را به دو زبان فارسی و انگلیسی اهدا کرد.


پیش از اهدای جوایز هر بخش هیات انتخاب و داوری ان بخش با پخش تیزری ویژه معرفی و جوایز هر بخش توسط اعضای هیات داوری همان بخش اهدا می‌شد.


مهرداد اسکویی که یکی از داوران بخش مستند بین‌الملل بود، به دلیل اینکه در سفر بود، در مراسم حضور نداشت.


همچنین نماینده انگلیس نیز برای گرفتن بهترین دستاورد فنی در بخش مسابقه بین‌الملل فیلم‌های بلند در مراسم حضور نداشت و اسفندیاری اعلام کرد که جایزه او توسط دفتر جشنواره برایش ارسال خواهد شد.


پس از اهدای جوایز این بخش گزارش تصویری جشنواره به نمایش در آمد.


پس از گزارش تصویری اسفندیاری مجددا روی صحنه آمد و ضمن عذرخواهی اعلام کرد که به دلیل شتابی که در اجرای این بخش داشتند جایزه ویژه هیات داوران در بخش بلند فراموش شده است و سپس جایزه این بخش را به آتسوشی فوماهاشی کارگردان «شکوفه‌های سرد» اهدا کرد. فوماهاشی پس از دریافت جایزه‌اش مورد تشویق طولانی حضار واقع شد.



قالیباف: نمی‌خواهم بگویم مکلفیم فقط زیبایی‌ها را نشان دهیم


پس از اهدای جوایز بخش بین‌الملل محمدباقر قالیباف روی صحنه حاضر شد و ضمن خوشامدگویی به هنرمندان، دوستداران هنر و مهمانان خارجی جشنواره و آرزوی اینکه میهمانان با خاطره‌ای خوب از شهر ما بروند، گفت: «مدتی وقفه‌ای در برگزاری این جشنواره اتفاق افتاد و خداوند بزرگ را شاکریم که جشنواره کار خود را مجددا شروع کرد و امیدواریم که برگزاری جشنواره فیلم شهر از سال آینده تداوم داشته باشد.»


وی با اشاره به جایگاه شهر در زندگی امروز خاطرنشان کرد: «امروز شهرها هستند که تمدن‌سازند و آینده مردم را رقم می‌زنند. شهرها مرکز توحیدند و جامعه را می‌سازند. شهرها مرکز قدرت، ثروت، معرفت و منزلت‌اند و ما هستیم که باید تلاش کنیم این شهرها به درستی شناخته شوند و در حقیقت شهرها را برای شهروندانمان، آحاد جامعه و اجتماع شهری خودمان به درستی به نمایش بگذاریم.»


شهردار تهران با تاکید بر نمایش درست کاستی‌های شهر اظهار کرد: «ما نمی‌خواهیم بگویم که مکلفیم فقط زیبایی‌ها را نشان دهیم، چه بسا که گاهی نمایش بعضی نازیبایی‌ها برای شهروندان و مدیران مناسب باشد و باعث ارتقاء کیفیت زندگی شود. مهم این است که هنرمندان در به تصویر کشیدن زشتی یا زیبایی، ما را به سمت پیشرفت و ارتقای کیفی رشد دهند.»


قالیباف سپس با تشریح حزئیات شهر مطلوب گفت: «شهر مطلوب بر دو پایه است. اینکه شهری مناسب برای زندگی اخلاقی باشد از یک سمت و از سوی دیگر شهر کارآمدی بر بستر تفکر و عمل باشد که بر این دو پایه، شهر به سمت پیشرفت حرکت می‌کند.»


وی در ادامه با تاکید بر نیاز شهرداری تهران به همکاری با هنرمندان بیان کرد: «با صراحت تمام، دست نیاز را برای








قالیباف: ما مکلفیم با اولویت از هویت فرهنگی، ملی و دینی خود دفاع کنیم و شک نداریم که بسیاری از فرهنگ‌ها و مخصوصا فرهنگ غربی آمریکایی آثار منفی خودش را دارد. این حساسیت را حتی در کشورهای غربی مثل فرانسه، کانادا و... نیز می‌بینیم، اما اگر اشکالی در یک کار بود نباید طوری فشار بیاوریم و هنرمندی را از عرصه هنر به حاشیه برانیم

پیشرفت به سمت هنرمندان دراز می‌کنیم. تهران اکنون در حوزه زیرساخت به نقطه قابل قبولی رسیده، اما برای پیشرفت بیشتر نیازمند تحول جدی زیرساخت‌های فرهنگی و تعامل جدی مردم و مسئولین هستیم. این اتفاق نمی‌افتد مگر آنکه اصحاب هنر و فرهنگ واسطه‌گری موثر خودشان را انجام داده و به کمک ما بیایند که اگر این اتفاق بیفتد، در زمان کوتاه شاهد تغییری عظیم در شهر هستیم.»


وی تاکید کرد: «بنده خودم را مکلف می‌دانم با افتخار در خدمت اصحاب فرهنگ و هنر در این کشور باشم. تلاش کرده‌ام که در طول مدیریتم لحظه‌ای از همکاری و حمایت اصحاب فرهنگ و هنر غفلت نکنم، چرا که هنرمندان را مهمترین عامل برای آگاهی بخشی و اثرگذاری می‌دانم. امروز اصحاب فرهنگ و هنر نخبگان این کشور، شهر و سرمایه‌های بزرگ کشور هستند.»


شهردار تهران در ادامه سخنانش با اشاره به نکته مهمی درباره حمایت از هنرمندان اظهار کرد: «گاهی ممکن است یک اثر هنری با ضعفی روبه‌رو باشد و باعث شود که آن هنرمند را به انزوا و دوری بکشاند. این بدین معنی نیست که در جوامع و یا جامعه ما خط قرمزی وجود ندارد؛ همه جوامع خط قرمز دارند. چرا که ما مکلفیم با اولویت از هویت فرهنگی، ملی و دینی خود دفاع کنیم و شک نداریم که بسیاری از فرهنگ‌ها و مخصوصا فرهنگ غربی آمریکایی آثار منفی خودش را دارد. این حساسیت را حتی در کشورهای غربی مثل فرانسه، کانادا و... نیز می‌بینیم، اما اگر اشکالی در یک کار بود نباید طوری فشار بیاوریم و هنرمندی را از عرصه هنر به حاشیه برانیم.»


محمدباقر قالیباف در پایان سخنانش با خوشامدگویی مجدد به میهمانان جشنواره فیلم شهر گفت: «ما در شهرداری تهران با تمام توان برای اثرگذاری و زندگی بهتر برای همه نسل‌ها و اقشار در خدمت شما هستیم.»


در ادامه قالیباف به همراه صلاحی و حقیقی از ابراهیم حاتمی‌کیا به سبب پرداختن در مجموعه آثار به موضوع شهر و اتفاقاتی که در شهر رخ می‌دهد، تقدیر کردند.


پس از پایان سخنان قالیباف مهمانان خارجی برای بازدید از برج میلاد سالن را ترک کردند.



حاضر و غایب های اهدای جوایز


بخش بعدی مراسم اهدای جوایز سینمای ایران بود که با معرفی هیات انتخاب و داوری فیلم‌های کوتاه داستانی آغاز شد.


در بخش اهدای جوایز فیلم‌های بلند سینمایی محمد احسانی مدیر شبکه یک سیما نیز هیات داوران را برای اهدای جوایز همراهی کرد.


مریلا زارعی و مازیار میری که در سال گذشته درگیر اختلافاتی بودند، با رفع کدورت‌ها و حل اختلافات حضوری دوستانه به عنوان اعضای هیات داوران بخش فیلم‌های بلند سینمایی این جشنواره داشتند و هنگام اهدای جوایز به طور محسوسی با یکدیگر گفت‌وگو می‌کردند.


رویا افشار که برای دریافت تندیس زرین بهترین بازیگر فیلم‌های بلند ویدئویی روی صحنه آمده بود گفت: «خیلی ممنون به خاطر وقت ویژه‌ای که به من دادید. فکر می‌کنم در میان این همه هنرمند انتخاب کار سختی برای هیات اوران بوده است. از اینکه مرا انتخاب کردید سپاسگزارم و برای همه روزهای خوب، امنیت و آرامش آرزو دارم.»








در بخشی از این مراسم «گروه آوازی تهران» به سرپرستی میلاد عمرانی به اجرای یک قطعه موسیقی بدون کلام و همچنین اجرای ترانه «تبریز در مه» پرداختند که نحوه اجرای آنها (تقلید صدای انواع سازها و اجرای موسیقی با دهان) برای حضار بسیار جذاب بود

همچنین تندیس زرین بهترین بازیگر مرد در فیلم بلند ویدئویی به شهاب حسینی برای بازی در فیلم «تعبیر خواب» اهدا شد که خودش به دلیل حاضر بودن سر صحنه فیلمبرداری در مراسم حاضر نبود، اما نماینده ای به نیابت از او برای گرفتن جایزه روی سن آمد و با اشاره به کاراکتر کودک سرطانی فیلم، جایزه را از هیات داوران دریافت کرده و از طرف شهاب حسینی آن را به کودکان سرطانی تقدیم کرد.


در بخشی از این مراسم «گروه آوازی تهران» به سرپرستی میلاد عمرانی به اجرای یک قطعه موسیقی بدون کلام و همچنین اجرای ترانه «تبریز در مه» پرداختند که نحوه اجرای آنها (تقلید صدای انواع سازها و اجرای موسیقی با دهان) برای حضار بسیار جذاب بود.


تندیس بهترین بازیگر زن به طور مشترک به مهتاب کرامتی برای بازی در فیلم «عصر یخبندان» و آهو خردمند برای بازی در فیلم «میهمان داریم» تعلق گرفت که آهو خردمند به دلیل مسافرت در مراسم حضور نداشت و منوچهر محمدی به نمایندگی از او جایزه‌اش را دریافت کرد.


وحید جلیلوند که تندیس بهترین کارگردانی را برای فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» گرفت نیز روی صحنه آمد و ضمن تشکر از حاضرین گفت: «امشب دلم می‌خواست که برزو ارجمند برای گرفتن تندیس روی صحنه بیاید و مطمئن بودم در این صورت یادی از پدرش انوشیروان ارجمند هم می‌کرد. تقدیم به انوش ارجمند.»


ژن اعتراضی رسول ملاقلی‌پور در فرزندش


در پایان این مراسم علی ملاقلی پور که جایزه ویژه دبیر جشنواره را دریافت کرد گفت: «امیدوارم کامتان همواره شیرین باشد، اما یک گله دارم از هیات داوران و آن اینکه هیچ یک از عوامل فیلم «قندون جهیزیه» را حتی لایق نامزدی در هیچ یک از بخش‌ها ندانستند؛ در حالی که موسیقی فیلم ما ساخته همین میلاد عمرانی و گروه آوازی تهران بود ولی هیات داوران هیچ نوآوری در آن مشاهده نکردند. برای این هیات داوران متاسفم و از دبیر جشنواره برای لطفی که به من داشتند سپاسگزارم.»


امیرحسین مدرس پس از صحبت‌های ملاقلی‌پور گفت: «همان روحیه و ژن اعتراضی رسول ملاقلی‌پور در فرزندش هم هست. یادش گرامی.»



در این مراسم بسیاری از مدیران و سینماگران از جمله محمدباقر قالیباف، محمود صلاحی، سید علی اخمدی، حجت الاسلام علوی، سیاوش حقیقی، محمد احسانی، حسین مسافر آستانه، علیرضا تابش، سید هادی منبتی، محمد خزاعی، سید رضا میرکریمی، محمدرضا عباسیان، مقصود جباری، یزدان عشیری، مسعود کیمیایی، مهتاب کرامتی، مریلا زارعی، مازیار میری، فرهاد اصلانی، امین تارخ، رسول صدرعاملی، مصطفی کیایی، حسین مهکام، حجت قاسم‌زاده اصل، سید محمود رضوی، سجاد افشاریان، امیر سمواتی، مجتبی راعی، شبنم مقدمی، الهام کردا، علیرضا رئیسیان، بهرام عظیمی، پرویز شهبازی، علیرضا امینی، منوچهر محمدی، منصور لشگری قوچانی، هاتف علیمردانی، سعید چنگیزیان، وحید جلیلوند، علی جلیلوند، محمدحسین لطیفی، برزو ارجمند، بهروز افخمی، مرجان شیرمحمدی، امیر آقایی، رویا افشار، گوهر خیراندیش، پوران درخشنده، لیلا زارع، شبنم مقدمی، یکتا ناصر، مرجان اشرفی‌زاده، شیرین یزدانبخش، تینا پاکروان، حمیدرضا آذرنگ، علی ملاقلی‌پور، داریوش بابائیان، آرش کمالی، میلاد کی‌مرام، ماه‌چهره خلیلی، حسین ملکی، سحر احمدپور، محمد حمزه‌ای، فرامرز روشنایی، و... به همراه جمعی از میهمانان خارجی جشنواره حضور داشتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر