توضیحات محمدیان درباره ادامه فعالیت در نهاد: مسئله نه «استعفا» بود نه «بودجه»
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مأوا، حجت الاسلام محمد محمدیان، در جمع مسئولان دفاتر استانی نهاد رهبری در دانشگاههای کشور به ادامه فعالیت خود به عنوان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: «در اینجا لازم است توضیحی درباره ادامه کارم در نهاد، عرض کنم. البته بنده استعفا نداده بودم اما بههرحال اینطور مطرح شد که بنده استعفا دادهام. اگر دوستان اساسنامه نهاد را ملاحظه کنند، میبینند که دوره ریاست نهاد، سه سال است. البته ممکن است این دوره دو سه بار تجدید شود، اما بالاخره این تجدید هم یک عرفی دارد!»
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: «آقای قمی که خدا به زحمات ایشان در نهاد بهترین پاداشها را عنایت کند، هشت سال ریاست نهاد را بر عهده داشت، ولی دوره ما الان به دوازده سال رسیده است. لذا بحث استعفا مطرح نیست؛ بحث این است که دوره این مسئولیت خیلی وقت است که تمام شده است.»
اعتقاد شخصیام این است که هشت سال برای این مسئولیتها کافی است
او ادامه داد: «اعتقاد شخصی بنده این است که برای این مسئولیتها، هشت سال کافی است، و بیشتر از این نباید این پُستها را نگه داشت، بلکه باید تحویل نفرات تازهنفسی داد که بتوانند این مسیر را بهتر و کاملتر ادامه دهند و این جابهجاییها هم غیرطبیعی نیست، بلکه اتفاقا ماندن در این مسئولیتها یکمقدار جای سؤال دارد که یک فرد چقدر میخواهد در یک مسئولیت بماند درحالیکه در این مجموعه، افراد بسیار شایستهای وجود دارند که خیلی بهتر میتوانند کار را ادامه دهند.»
«استعفا» کلمه مناسبی نبود که برای این مسئله بهکار برده شد
محمدیان در ادامه گفت: «امسال این مطلب را بهصورت مکتوب خدمت حضرت آقا نوشتم و در این نامه عرض کردم که دوره ما خیلی وقت است که تمام شده و نهاد هم نیروهای خوبی دارد که میتوانند این مسئولیت را انجام دهند، لذا اجازه بدهید این فضا تغییر کند و فضای جدیدی در مجموعه نهاد ایجاد شود و روح تازهای در نهاد دمیده شود. بنابراین "استعفا" کلمه مناسبی نبود که بهکار برده شد، چون معمولا در استعفا یک نوع قهر یا خستگی وجود دارد، ولی ما از هیچکسی قهر نکردهایم و اصلا باوجود دوستانی به این خوبی، جای قهر هم وجود ندارد. الحمدلله بحث خستگی هم مطرح نیست و الان هم بنده احساس خستگی ندارم.»
او افزود: «اینکه بنده بهخاطر بودجه استعفا دادهام، نیز برداشت دقیقی نبود، چون مشکلات بودجهای ما، مربوط به امسال نیست بلکه چندسال است که ما از نظر بودجه مشکل پیدا کردهایم. البته نه اینکه ما بهلحاظ مالی تحت فشار نیستیم، اما واقعا بحث بنده به این فشارها ارتباطی نداشت. هرچند من احتمال میدادم که اگر تغییر و تحولی بشود، از این جهت هم گشایشی برای نهاد اتفاق بیفتد ولی این جزو عوامل اصلی محسوب نمیشد.»
رهبر انقلاب فرمودند که الان جابهجایی مصحلت نیست، لذا شما به کارتان ادامه دهید
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: «من در آن نامه، از رهبر انقلاب خواهش کردم که اینبار با ملاحظه بیشتری به این مسئله عنایت بفرمایید لذا ایشان هم دستور دادند که این موضوع در دفتر بررسی شود، حالا اینکه نتیجه بررسیِ دفتر ایشان چه بوده، بنده کاملا در جریان نیستم، اما نهایتش این شد که فرمودند که الان بههیچ وجه مصحلت نیست، لذا شما به کار خودتان ادامه دهید.»
او افزود: «بنده وظیفه داشتم که خودم را عرضه کنم و نظر کارشناسی خودم را بیان کنم، اما وقتی دستور این است که ادامه دهید ما هم بهعنوان یک سرباز تا وقتی که نظرِ ایشان هست، ادامه میدهیم. ما برای خودمان نسبت به ایشان مقامِ حرفی قائل هستیم، نه مقام اسمی یا فعلی! فرق حرف با اسم و فعل این است که خودش هیچ معنایی ندارد مگر اینکه در کنار یک اسم یا فعل قرار بگیرد. ما ایشان را نائب امام زمان(ع) میدانیم و اطاعت از ایشان را هم اطاعت از امام زمان(ع) میدانیم. انشاءالله که بتوانیم در این دوره جدید، آنطوری که خواست ایشان هست و رهنمودهای ایشان در اختیار ما قرار داده، عمل کنیم.»
او ادامه داد: «مجموعهای که امروز بهعنوان نهاد رهبری در دانشگاهها دارد فعالیت میکند چه روحانیون و چه غیرروحانیونی که در نهاد مشغولند، به اعتقاد بنده فاخرترین مجموعه است؛ از جهت بصیرت، آگاهی و نوعِ تعامل با فاخرترین مجموعه کشور که دانشگاه است. البته این هم غیرطبیعی نیست، چون این مجموعه با فاخرترین مجموعه کشور که دانشگاه است، تعامل دارد. اکثر دوستان ما در دفاتر نهاد دانشگاهها، طوری عمل کردهاند که دانشگاهیان، درایت و تدبیر و تقوای ایشان را تصدیق می کنند و دانشگاهیان هم عوام نیستند؛ آنها طبیعتا سلامت نفس و فضل و تدبیرِ آدمها را خوب میفهمند و تشخیص میدهند.»
محمدیان افزود: «ما خدا را شکر میکنیم که دوستان بسیار خوبی در مجموعه نهاد، مشغول فعالیت هستند. البته اینهم به برکت انفاس قدسی حضرت امام(ره) و خود حضرت آقاست که این اتفاق افتاده است، و به امثال بنده که مدیریت میکنیم، هیچ ربطی ندارد.»
امروز دفاتر نهاد در دانشگاهها، تکیهگاه نیروهای ارزشی و انقلابی دانشگاه هستند
او ادامه داد: «امروز دفاتر نهاد در دانشگاهها، عموما تکیهگاه نیروهای ارزشی و انقلابی دانشگاه هستند. نشانهاش هم این است که هر کدام از مسئولین این دفاتر را میخواهیم عوض کنیم، مقاومت در آن دانشگاه-در مقابل این جابهجایی- پدید میآید. این نشان میدهد که نهاد در دانشگاهها جاافتاده است.»
محودیان گفت: «در بخش گروه معارف هم با توجه به حجم بسیار گسترده کاری که وجود دارد، خیلی اساتید خوبی در این بخش داریم. در بخش دانشافزایی هم کاری که در نهاد اتفاق افتاد، بسیار خوب بود. یک زمانی آرزوی ما این بود که پنجهزار استاد را تحت پوشش قرار دهیم ولی امروز بیش از هفتاد هزار استاد در این مسیر آمدهاند و از آن استقبال کردهاند.»
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها افزود: «در بخش تشکلهای دانشجویی نیز همینطور است. امروز تشکلهای بسیار خوبی در دانشگاهها وجود دارد که این تشکلها در دانشگاه، در واقع سنگرهای قوی انقلاب اسلامی هستند. الحمدلله نیروهای ارزشی در دانشگاه دارند با افتخار، از ارزشهای انقلاب و امام و رهبری دفاع میکنند؛ چه بسیج، چه انجمنها، جامعه اسلامی یا جنبش عدالتخواه.»
او ادامه داد: «البته وقتی به انتظاراتمان نگاه میکنیم، طبیعتا انتظارات ما خیلی بیش از اینهاست، اما وقتی به آنچه موجود است نگاه میکنیم، میبینیم که جریان ارزشی در حساسترین بخش کشور که دانشگاه است، خیلی زنده و بانشاط دارد به وظایف خود عمل میکند. هرچند گلایهها و انتظاراتی هم وجود دارد که جزء وظایف ماست و ما در این بخشها باید بیشتر کار کنیم؛ در حمایت از نیروهای انقلابی در دانشگاه و حفظ روحیه انقلابی و ترویج معنویتِ صحیح در دانشگاه، ما وظایف سنگینی بر دوش داریم که باید به آن بپردازیم.»
هنوز نتوانستهایم از همه ظرفیتمان استفاده کنیم
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: «این برای ما جای افتخار است که در یک مجموعه فاخر، فعالیت میکنیم، ولی این به آن معنا نیست که ما نسبت به خودمان نقد نداریم و راههایی را که نرفتهایم، اصلا نمیبینیم! ضمن اینکه انتظارات هم از ما، بسیار بالا هست. اگر هم گاهی افرادی نسبت به دفاتر نهاد، زبان به شکوه باز میکنند، آنهم بهجای خودش بهحق است؛ چون انتظار بالایی دارند و این هم انتظار بهجایی است. از مجموعهای که چنین وجههای در دانشگاه دارد، طبیعتا انتظار خیلی بالا هست.»
محمدیان ادامه داد: «این حس وجود دارد که ما هنوز نتوانستهایم از همه ظرفیتمان استفاده کنیم. این طرحِ راهبری که امسال سال سومش هست، با یک آسیبشناسی خاصی طراحی شد، و آن اینکه ما یکسری ظرفیتهایی داریم که هنوز از آنها استفاده نکردهایم، فرصتهای زیادی در دانشگاهها وجود دارد که نهاد هنوز از آنها بهره لازم را نگرفته است. لذا در دور جدید حتما لازم است که به این بحث طرح راهبری توجهِ ویژهای داشته باشیم.»
مهمترین کار ما در این دوره جدید، تکمیل طرح راهبری است
او گفت: «در این دوره جدید-که از طرف حضرت آقا بر ما تکلیف شده و ما باید کار را ادامه بدهیم، بهنظرم مهمترین کارمان همین تکمیل طرح راهبری است. اگر بتوانیم این طرح راهبری را با همه ابعادش پیاده کنیم و آن را در دفاتر نهاد، نهادینه کنیم، به حول و قوه الهی، تاثیرگذاری نهاد نسبت به گذشته، خیلی بیشتر خواهد شد. و انتظاری که در این دوره جدید از ما میرود، این است که دوستان در همین طرح راهبری، فعالتر و جدیتر وارد شوند و حرکت کنند.«
محمدیان ادامه داد: «ما هر سال نیاز به تحلیل جدید از محیط خودمان داریم. هر سال باید ببینیم در محیطی که کار میکنیم، وضع موجودمان چه تغییراتی کرده است؟ وضع موجود ما نسبت به سال گذشته چگونه است؟»
در طرح راهبری، شناخت فرصتها و تهدیدها و اولیتبندی آنها بسیار مهم است
محمدیان گفت: «اینکه هر سال یک تحلیل جدید و دقیقتری نسبت به محیط خودمان داشته باشیم، خیلی مهم است. این تحلیلی که ما در طرح راهبری از همه دوستان درخواست میکنیم، یعنی آن زوایایی که معمولا دیده نمیشود را ببینیم. گاهی به فرصتهای نزدیک توجه نمیکنیم و به سراغ فرصتهای دور میرویم، و گاهی تهدیدهای دور را میبینیم اما به تهدیدهای نزدیک، کمتر توجه میکنیم!»
او ادامه داد: «البته طرح راهبری، فقط به شناخت فرصتها و تهدیدها محدود نمیشود، بلکه اولیتبندی هم باید داشته باشیم که البته کار سختی است. یعنی باید ببینیم که در بین فرصتها، به کدام فرصت باید بیشتر بپردازیم؟ چه راهبردی را انتخاب کنیم که ما را زودتر به نتیجه برساند؟ و به دنبال تعریف راهبردهای جدید و مناسب برای کار خودمان باشیم.»
او افرود: «روحِ طرح راهبری یعنی فعالسازیِ همه نیروهای بالقوه دانشگاه در جهت اسلامیشدنِ دانشگاه روحِ طرح راهبری هم این است که ما بهجای اینکه خودمان تصدیگری کنیم، بتوانیم قستهای مختلف دانشگاه و مجموعههای دیگر را فعال کنیم و آنها را به میدان بیاوریم. روح این راهبری یعنی دیگران را به میدان آوردن و از همه ظرفیتها استفاده کردن، و همه بخشها را بهگونهای درگیرِ کار کردن و فعالسازی همه نیروهای بالقوه دانشگاه برای اسلامیشدن دانشگاه.
اگر بتوانیم طرحِ راهبری را کامل کنیم، بسیاری از انتظاراتی که از نهاد وجود دارد، تحقق پیدا خواهد کرد.»
روند جدید دانشگاه آزاد، یک فرصت است
او افزود: «دانشگاه آزاد حدود یکسوم ظرفیت آموزش عالی کشور را در اختیار دارد. اگر در اینجا دیدگاههای درست حاکم شود و دفاتر نهاد در آن تقویت شود، و زیرساختها فراهم شود، انشاءالله میتواند بر کل آموزش عالی، سایه بیفکند و تأثیرگذار باشد. انشاءالله با کمک و راهنمایی شما عزیزان در استانها، دانشگاه آزاد در ریل درست خودش قرار بگیرد.»
فرصت دیگری که در اختیار نهاد هست، کرسیهای آزاداندیشی است
محمدیان گفت:«فرصت دیگری که در اختیار ما هست، بحث کرسیهای آزاداندیشی است. متاسفانه بهدلیل گرفتاریهای زیاد، هنوز بحث این کرسیها، جایگاه خودش را پیدا نکرده است و سایه سنگین مسائل سیاسی که در بحث کرسیها بود، خیلی از فعالان این عرصه را نسبت به کرسیها، کمتوجه کرده است.»
او ادامه داد: «کرسیهای آزاداندیشی ظرفیت بزرگی است و یکی از گلایهها از ما، در همین بخش است و میگویند که نهاد خیلی به بحث کرسیها نپرداخته است، باید توجه کنیم که میشود کرسیهای تخصصی و کوچکتری در دانشگاه برگزار کرد و مجموعه اساتید و تشکلها و فعالان را تشویق کرد به اینکه این کرسیها را برگزار کنند، و این کار باید خارج از هیجان و هیاهوی فضای رسانهای باشد.»
نهاد نسبت به تشکلهای جدید اصلاحطلب هم مسئولیت دارد و نباید به آنها بیتوجه باشد
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها افزود: «در کنار این مسائل، بحث تشکلها هم باید مد نظر باشد. یکی از راهبردهای اصلی ما بحث تشکلها است. هرچند تعداد کسانی که در تشکلها فعالیت میکنند نسبت به کمّیت دانشگاهیان زیاد نیستند، اما از نظر کیفی، بسیار تأثیرگذار هستند. اگر بناست که ما کاری انجام دهیم، عمدتا از طریق همینها باید انجام دهیم. البته ما کارهای دیگری هم داریم، ولی تأثیرگذاریِ عمده ما از طریق تشکلهاست.»
او ادامه داد: «اینکه تشکلها در دانشگاه بتوانند نقش بیشتری ایفا کنند، از فرصتهای نزدیک برای ما محسوب میشود. همه اینها هم مثل هم نیستند، بلکه طیفهای مختلفی دارند. نهاد نمیتواند به اینها بیتوجه باشد. بسیاری از اینها جوانانی هستند که کاملا میتوانند تحت تأثیر نهاد قرار بگیرند؛ بهطور مستقیم یا غیرمستقیم. همینکه ما بتوانیم جلوی تندروی برخی از اینها را بگیریم، خیلی خدمت بزرگی کردهایم؛ هم به خودِ آنها و هم به دانشگاه و هم به نظام. چون در طبع اینطور تشکلها، تندروی هست. ما نسبت به اینها هم مسئولیت داریم و اتفاقا از جهتی بیشتر مسئولیت داریم؛ چون اینها در معرض خطر بیشتری هستند. اگر آنها به سراغ ما نمیآیند ما باید به سراغشان برویم و ارتباط بگیریم. باید آغوش نهاد باز باشد و اینها را هم زیر چتر خود بگیرد. البته معنایش این نیست که ما از مواضع خودمان کوتاه بیاییم! ما مواضع خودمان را داریم و آنها را هم نقد میکنیم؛ اما مثل نقدی که یک پدر نسبت به فرزند خودش دارد.»
یکی از اولیتهای ما بحث «معرفتافزایی تشکلها» است
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها افزود: «یکی دیگر از اولیتهای ما مربوط به بحث معرفتافزایی تشکلهاست. برخی از این نیروهای ارزشی ما در میدان مباحثه و مناظره کم میآورند و خیلی نمیتوانند از عهده استدلال و جواب دادن به شبهات و سؤالات، بر بیایند. چون خیلی تاریخ نمیدانند و در مسائل اعتقادی و معرفتی هم ضعیف هستند. درحالیکه اینها باید از بقیه، قویتر باشند.»
او ادامه داد: «قبلا تحت عنوان «توانمندسازی تشکلها» برخی دوستان تلاش میکردند که درسهای معارفِ ویژهای برای این تشکلها بگذارند. شما میتوانید مثلا از ترم بعد(چون برای این ترم، دیگر دیر شده) این طراحی را انجام دهید و تحت هر عنوانی که خواستید، این را ارائه دهید. ارتباطاتِ صمیمی و عاطفی با تشکلها بسیار خوب است ولی باید زمینهسازی شود که این ارتباطات به معرفتافزایی برسد؛ هم معرفتافزایی در بحثهای اخلاقی و اعتقادی و هم در بحثهای سیاسی.»
گروههای معارف تنها بخشی است که نهاد میتواند با «بدنه دانشجویی» ارتباط برقرار کند
او ادامه داد: «نکته دیگر، بحث گروههای معارف است. تنها بخشی که میتوانیم با بدنه دانشجویی ارتباط برقرار کنیم، در همین گروههای معارف است. و الا تشکلها که در هر دانشگاه، تعداد محدودی هستند.»
محمدیان افزود: «من معتقدم معاونت فرهنگی لااقل باید 50درصد توانش را برای کمک به دوستان گروه معارف بگذارد تا اساتید معارف بتوانند با دست پُر، به کلاس درس بروند. این عرصهای است که کارِ برزمینمانده زیاد دارد. الان دیگر ما بهجای گرفتار شدن در بحثهای شکلی و اداری و ساختاری، باید بیشتر برویم در بحثهای محتوایی کار کنیم. در این سی سال، عمده توان نهاد، صرفِ بحثهای ساختاری و شکلی شده است، البته این کارها هم مفید بوده، ولی اصلِ وظیفه ما بحثهای محتواییِ آنجاست. استادی که سرِ کلاس میرود، باید بتواند با مطالب غنی سرِ کلاس حاضر شود تا واقعا تأثیرگذار باشد و دانشجو را جذب کند.»
محمدیان افزود: «گروههای معارف یک فرصت بسیار طلایی است که در اختیار ما قرار دارد، این فرصت را قدر بدانیم و بیشتر برایش وقت بگذاریم. و از اساتید معارف دفاع کنیم و به آنها کمک کنیم که از عهده کلاسهای معارف بر بیایند.»
بخش آموزش مجازی هم جزء فرصتهایی است که برای نهاد پدید آمده
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها افزود: «قسمت آموزش مجازی هم جزء فرصتهایی است که برای نهاد پدید آمده است. پیشبینی آینده هم این است که این مجموعه بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. این میتواند مکمل دروس معارف و سایرِ طرحهای شما باشد. ضمن اینکه خودِ شما هم میتوانید از ظرفیت و امکانات دانشگاه استفاده کنید و آموزشهایی را برقرار کنید.»
ورودیهای جدید دانشگاه، از فرصتهای ویژه برای نهاد هستند
محمدیان ادامه داد: «یکی دیگر از فرصتهای ویژه، ورودیهای جدید دانشگاهها هستند. کسی که تازه وارد دانشگاه میشود، اولین برخوردها خیلی میتواند برایش سرنوشتساز باشد. اگر ما نتوانیم با ورودیهای جدید، درست ارتباط برقرار کنیم بعدا دیگر معلوم نیست که دیگران این فرصت را برای ما باقی بگذارند! خصوصا به نخبگانی که در بین ورودیهای جدید هستند، خیلی توجه کنید. مثلا در بین هزار نفر ورودی جدید در هر دانشگاه، شاید پنج نفرشان جزء برترینهای کنکور هستند و یا جزء آدمهای ویژه هستند. خوب است که نهاد اولین جایی باشد که اینها را در دانشگاه تحویل میگیرد و از آنها دعوت میکند و کاری میکند که این ارتباط برقرار شود.»
او ادامه داد: «ابتدای سال تحصیلی هم فرصتی است که ما جلسات خودمان را با بخشهای مختلف دانشگاه، تجدید کنیم. خودِ همین اولِ سال هم یک عنوان ویژه و فرصت خاص است که میتوانید بچههای نشریات، تشکلها و کانونها و انجمنهای علمی را به بهانه اولِ سال، دعوت کنید و دوباره این ارتباط را برقرار کنید.»
استثناییترین فرصت برای ما، ماه محرم و اربعین است
او گفت: «استثناییترین فرصت برای ما، همین ماه محرم است که در پیش روی ما قرار دارد که همه با پای خود، بلکه با پای دل، بهسراغ مراسم ما میآیند. و کاری که امام حسین(ع) با دلها میکند، فوقالعاده است. این فرصت ویژه محرم را هم قدر بدانید.»
محمدیان افزود: «اربعین هم در پیش است که باید قدر آن را هم بدانید. من فکر میکنم اگر یک دانشجو یکبار اربعین به کربلا برود و برگردد، با تمام فعالیتهای فرهنگی که از اول ابتدایی تا آخر دانشگاه در معرضش قرار گرفته، برابری میکند بلکه تأثیرگذارتر است. دانشجویان را تشویق کنید که در پیادهروی اربعین شرکت کنند، اما خودتان متصدی نشوید که خودتان ثبتنام کنید و دانشجویان را ببرید. تصدیگری را خودتان به عهده نگیرید، این کار را به هیئتها و تشکلها و بسیج واگذار کنید. شما کار تشویقی را انجام دهید و سعی کنید از این ماه محرم هم استفاده کنید تا جایی که ممکن است، دانشجویان بروند و در اربعین شرکت کنند. اربعین یک پدیده فوقالعادهای است که در این چندسال اخیر، خداوند دارد بهوسیله امام حسین(ع) واقعا هنرنمایی میکند.»
انتهای پیام/