صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۰۰ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
وزیر آموزش و پرورش خبر داد:

کاهش نرخ بی‌سوادی در کشور به 10 درصد

وزیر آموزش و پرورش نرخ بی‌سوادی در اوایل انقلاب را 50 درصد اعلام و تصریح کرد: با تلاش‌های خوبی که انجام شده این نرخ به 10درصد کاهش یافته است.
کد خبر : 210998

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت‌ آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز سید محمد بطحایی در همایش ملی سوادآموزی اظهار کرد: بیش از نیم قرن است که هشتم سپتامبر از طرف یونسکو به عنوان روز جهانی سوادآموزی نامگذاری شده است، اما همچنان میلیون‌ها نفر در سطح دنیا، با مشکل بی‌سوادی دست و پنجه نرم می‌کنند.


وی افزود: امروزه، تعریف سوادآموزی با دهه‌های قبل متفاوت است، زیرا سواد، دیگر به معنای خواندن و نوشتن نیست، بلکه قابلیتی است برای کسب مهارت‌های ارتباطی در جامعه، بنابراین باید برای توسعه روابط و تعامل در جامعه، تلاش کرد.


بطحایی نرخ بی‌سوادی در اوایل انقلاب را 50 درصد اعلام و تصریح کرد: با تلاش‌های خوبی که انجام شده این نرخ به 10درصد کاهش یافته است، اما در جامعه‌ای که پشتوانه همایش، آموزه‌های مذهبی است و از فرهنگ غنی ایرانی برخوردار است، این 10 درصد، آمار بسیار بالایی است.


وی ادامه داد: برای تغییر این آمار به کمتر از 2درصد، که هدف دور از دسترسی هم نیست، باید مسیرها تغییر یابد و در فرآیندی که لازمه ریشه کنی بی‌سوادی است، شتاب ایجاد شود.


وزیر آموزش و پرورش تحول را شرط ایجاد شتاب در امر ریشه کنی بی‌سوادی خواند و خاطرنشان کرد: اولین اصل، چرخش از برنامه‌ریزی‌های ملی و متمرکز نسبت به برنامه‌های ریزی‌‌های بومی و محلی که گام‌های ابتدایی آن نیز انجام شده است و دومین اصل، پرهیز از تصدی‌گری دولتی و چرخش به سمت بخش‌های غیردولتی، از جمله تحولاتی است که باید انجام گیرد.


وی ادامه داد: جایگزینی روش‌های نوین فناوری به جای روش‌های سنتی، سومین اصل تغییر و تحول در این راستا است و چهارمین اصل تغییر و تحول، چرخش از دستورالعمل و مقررات خشک اداریی به سمت انعطاف پذیری و کاهش ضوابط دست و پاگیر است.


بطحایی افزود: با اجرایی کردن این چهار اصل، انشاء الله شاهد شتاب گرفتن امر آموزش در حیطه سوادآموزی و توسعه آموزشی خواهیم بود.


وزیر آموزش و پرورش اظهارکرد: عامل ایجاد حرکت، انگیزه و مهم‌ترین زمینه انگیزه، احساس نیاز است و این مساله باید در برنامه ریزی‌های حوزه سواد آموزی مورد توجه قرار گیرد.


وی ادامه داد: با مساعدت وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی باید احساس نیاز بی‌سوادان به آموزش را تقویت کنیم و با عزم ملی در دولت دوازدهم، گام‌های جدی‌تری برای ریشه کنی بی‌سوادی در جامعه برخواهیم داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر