صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۳۸ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۶
«یاد و یادگار» در شبکه مستند؛

همنشینی رنگ و صدا در ساخته مشترک مصطفی رزاق‌کریمی و فرهاد ورهرام

مستند «یاد و یادگار» ساخته مشترک مصطفی رزاق‌کریمی و فرهاد ورهرام امشب ساعت 21 در شبکه مستند پخش می‌شود.
کد خبر : 210147

به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، مصطفی رزاق‌کریمی درباره این اثر گفت: ساخت این مستند سال 76 شروع شد و حدود 3 سال طول کشید، سعی کردیم در آن‌همه ایران را از منظر جغرافیایی، آیینی و معماری و ... پوشش دهیم.


وی گفت: من سال‌ها در اتریش زندگی کردم، وقتی به ایران برگشتم و دیدم چه مملکت وسیعی است، با برادرم مرتضی که تهیه‌کننده است صحبت کردم و قرار شد مستندی دراین‌باره بسازیم.


رزاق‌کریمی گفت: برای فیلمبرداری این مستند محمود بهادری را انتخاب کردم و همه تصاویر با دوربین 35 میلی‌متری که از مونیخ خریداری کرده بودم، فیلمبرداری شد، البته با شروع «یاد و یادگار» دوستان خوبی دیگری مثل محمود کلاری، همایون پایور و.. با ما همکاری داشتند، همه برای آئینی باهم شروع کردیم و دوستان هم همکاری کردند.


وی ادامه داد: در ساخت «یاد و یادگار» سعی کردیم همه‌چیز با دقت انجام شود، عباس گنجوی این مستند را تدوین کرد و ساخت موسیقی و صدایش هم به محمدرضا علیقلی سپرده شد.


این مستندساز گفت: «یاد و یادگار» که قرار بود از شبکه برون‌مرزی (سحر) پخش شود در دو نسخه تهیه‌شده که نسخه تلویزیونی‌اش 124 دقیقه و فیلم سینمایی‌اش 85 دقیقه است.


وی بابیان اینکه در «یاد و یادگار» نزدیک به 95 درصد فیلم، حرکت است، ادامه داد: سعی کردیم پیش از ورود به مراحل تولید، تحقیقی دقیق و فاقد هرگونه احساس انجام دهیم، منتظر شدیم تا قصه مشخص شود و با رعایت دقت، بتوانیم به اجرا فکر کنیم.


رزاق کریمی افزود: شناختی که آقای ورهرام از ایران داشتند کمک کرد که مکان‌ها را با دقت بیش‌تری ارزیابی کنیم و در تحقیق همه‌چیز مشخص شود به‌طوری‌که اگر قرار بود از دیوار ضلع جنوبی مسجد جامع یزد تصویر بگیریم روی همین نقطه متمرکز بودیم و ولاغیر.


وی افزود: این اثر با نهایت وسواس تولید شد، فیلم اضافهای نگرفتیم که بگوییم سرمونتاژ و میز درست می‌شود، همه‌چیز دقیق بررسی‌شده بود و گنجوی هم زحمت تدوین اثر را کشید.


بخش اول مستند «یاد و یادگار» به تهیه‌کنندگی مرتضی رزاق کریمی امشب ساعت 21 پخش و فردا ساعت 9 بازپخش می‌شود.


این اثر تلفیقی زیبا از موسیقی و تصویر با موضوع ایران‌شناسی، کوچ‌نشینان، طبیعت ایران، آداب‌ورسوم مردم این سرزمین، کشاورزی، اقوام ایرانی و ... است و مناظری بدیع از هم‌نشینی رنگ و صدا را ترسیم می‌کنند.


انتهای پیام/

برچسب ها: شبکه مستند
ارسال نظر