صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آغاز هفتمین دوسالانه مجسمه سازی با استقبال هنرمندان

ملانوروزی: امیدواریم همه انجمن‌ها با توان و نظر خود دوسالانه‌ها را برگزار کنند

افتتاحیه هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران با استقبال هنرمندان و علاقه مندان سه شنبه 14 شهریور ماه در سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
کد خبر : 210018

به گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط‌عمومی این برنامه،‌ کورش گلناری دبیر هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران در ابتدای این مراسم گفت:حدود 14 ماه است که دوستان ما در انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران، شورای سیاستگذاری و همچنین مرکز هنرهای تجسمی تلاش کردند که هفتمین دوسالانه مجسمه سازی پس از شش سال وقفه برگزار شود.


گلناری ادامه داد: دوسالانه قلب تپنده و گرمی و برای هنرمندان فضای حرفه ای و فعال است که انتظار می رود برای رشد فضای جدی هنر بتوانیم آن را به جایگاه واقعی آن برسانیم.امروز در بسیاری از شهرهای ناشناخته و در کشورهایی نه چندان پیشرفته بی ینال های هنر برگزار می شود که شهرت بسیاری هم پیدا کرده اند. امروز این یک خواست است که بی ینالهنر تهران برگزار شود و می تواند به شکل حرفه ای مانند بسیاری از این بی ینال ها تبدیل به یک برند شود.


دبیر هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران افزود: ما امسال نخواستیم از یک فضای بسته استفاده کنیم و از افرادی که بیرون از انجمن مجسمه سازان فعالیت می کنند و یا فارغ التحصیل رشته ای غیر از مجسمه سازی هستند هم آثاری را پذیرفتیم و این به نظر حسن دوسالانه است. امروز هنرمندانی که گرایش مجسمه سازی دارند در هنر معاصر که فضا و عرصه بازتری است حضور دارند و یک ترکیب بینارشته ای داریم که حاصل هنر معاصر است.


گلناری گفت: آنچه را نقطه ضعفدوسالانه می دانیم کم اهمیت جلوه دادن فضای نظری در دوسالانه ها در این سال ها است، در دوره های قبل تم نداشتیم و یا یک تم در کنار موضوع آزاد در دوسالانه مطرح می شد. امروز که در دنیای هنر معاصر زیست می کنیم اهتمام داشتیم که فضای نظری و فکری را برای این دوسالانه مفروض کنیم و با پیشنهاد محمدپرویزی فضای نظری دوسالانه را بر اساس بخشی از آرای داریوش شایگان قرار دادیم و فکر کردیم از آن منظر با توجه به فرصت مفیدی که بود وضعیت پیرامونی که از آرای شایگان گرفته شد می تواند مبنای فعالیت قرار گیرد. مرسوم است که با پایان هر بی ینال تِم بی ینال بعدی را مشخص می کنند اما ما حدود هفت ماه قبل از برگزاری دوسالانه تِم آن را معرفی و سعی کردیم اتمسفری ایجاد کنیم که هنرمندان در داخل آن اتمسفر و زمینه فکر کنند و ایده پردازی کنند و ممکن است انتقادهایی هم مطرح باشد. ما چیزی حدود 50 جلسه داشتیم تا بتوانیم با ایجاد یک اتمسفر کار را آغاز کنیم. این اولین بار است که تم دوسالانه در کشور بر اساس نظریات یک اندیشمند مطرح می شود، در بی ینال ونیز چند دوره قبل کیوریتور به آرای سهروردی اشاره کرد و این نیاز رویدادها و بی ینال های هنری امروز است که یک فضای روشنگرانه برای هنرمندان ایجاد کنند و هنرمندان هم پاسخ دهند. تلاش کردیم دست کم این رویه شروع شود و البته این تم تفسیر یک زمینه بود و تحمیل نبود.



دبیر هفتمین دوسالانه مجسمه سازی در ادامه گفت: پنجمین دوسالانه مجسمه سازی در سال 1386 و ششمین دوسالانه در سال 1390 برگزار شده است و در این دوسالانه ها مستند سازی جدی گرفته نشده بود و ما تلاش کردیم تا کاتالوگ دوسالانه های پنجم، ششم و هفتم در این دوره تهیه شود چون این حداقل سندی است که بی ینال را برای تاریخیت محفوظ می دارد و همین اسناد و کاتالوگ است که امکان بررسی و مطالعه درباره دوسالانه ها را فراهم می کند.


گلناری در پایان گفت: دوسالانه هفتم در دو بخش مسابقه و مدعوین برگزار شده است که در بخش مدعو هنرمندان طراز اول دعوت ما را پذیرفتند و ما از طرفی آثاری را از خارج از کشور دریافت کردیم و آثاری از هنرمندان ما از هلند و اتریش به دست ما رسید که این بسیار خوشحال کننده بود. انتظار داریم منتقدان منصفانه دوسالانه را نقد کنند و راهگشا باشند و امیدوارم دوسالانه با یک شکل منظم و مدون بدون وقفه هر دو سال یکبار برگزار شود.


مجید ملانوروزی؛ مدیر کل هنرهای تجسمی دراین مراسم گفت:برگزاری دوسالانه باید اتفاق می افتاد، بی ینال ها مهم ترین و تخصصی ترین رویدادهای هنرهای تجسمی هستند و ما از ابتدا اعتقاد داشتیم که این اتفاق باید توسط خود انجمن ها صورت بگیرد.متاسفانه در این سال ها بی اعتمادی بسیار است و این خود بخشی از وضعیت معاصر است که تِم این دوسالانه نیز هست.ما در چند دوسالانه ای که در این سال ها برگزار شد از جمله دوسالانه عکس، نگارگری و حالا مجسمه سازی این فرصت را ایجاد کردیم تا انجمن ها خودشان تصمیم بگیرند ، تدبیر کنند و برگزار کننده باشند و ما نیز به عنوان یک حمایت کننده و سیاستگذاری کلان قدم ها را به سوی آینده رهنمون کنیم. امیدواریم که برنامه ریزی برای دوسالانه نقاشی و سفال نیز انجام شود. اما مهم ترین مساله آن است که از همین امروز هشتمین دوسالانه را به انجمن بسپاریم و برای آن برنامه ریزی شود.


مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی گفت: تمی که دوستان برای این دوره انتخاب کرده اند حاصل نوعی نگاه فلسفی است.وقتی به گذشته نگاه می کنیم شاید چندان اندیشه در هنر این مرز و بوم تجلی نکرده است، ما مکاتب فلسفی بسیاری داشتیم اما هیچ کدام از آن ها مانیفستی نداشتند که نقاشان و هنرمندان ما بخواهند بر اساس آن اثری خلق کنند.امروز باید این فرصت ایجاد شود که همه کارگزاران هنر و فرهنگ با تکیه بر فلسفه، کلام و دیگر مسائل حکمت و هنر خود را به جهان فلسفه گره بزنند.



ملانوروزی گفت:این اتفاق آن گونه که همه میدانیم در غرب به درستی رخ داده است و می بینیم که هر مکتب هنری مثلا سورئالیسم به یک مانیفست یا مکتب فکری و فلسفی گره خورده است.اندیشه دکتر شایگان که اساس این دوسالانه را تشکیل داده از این جهت اهمیت دارد که او هم با سنت و هم با فرهنگ معاصر آشناست و ایدئولوژیک نیست، از شرق تا غرب را در می نوردد ولی ایدئولوژی صادر نمی کند.


مدیرکل هنرهای تجسمی افزود: امروز هنرمند نمی تواند در دهکده جهانی مک لوهان حضور داشته باشد و از فرهنگ خود جدا شود همانطور که نمی تواند در سنت ها بماند. معاصریت بخشی و یا جزئی از زندگی هر فرد است، با این تفسیر ما امروز می توانیم آثاری در سطح اول فضای هنر جهانی را ببینیم، آثاری که جان مایه آن ایرانی است و پشتوانه ای شرقی دارد اما از هنر معاصر جهانی جدا نیست و به واقع سخت است که هنرمند بتواند خود را با اندیشه فیلسوفی چون شایگان تطبیق بدهد.


ملانوروزی گفت: حتما مشکلاتی در دوسالانه هست که بخشی از آن به کالبد موزه هنرهای معاصر تهران بر می گردد، این موزه برای آثار نقاشی ساخته شده و مناسب چیدمان و آثار معاصر نیست. از این که این نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر برگزار می شود بسیار خوشحالیم اما دیوارهای موزه به شدت به یکدیگر نزدیک است و ممکن است آثاری به دلیل فضا و یا اینکه به شان و جایگاه موزه آسیب نرسد به نمایشگاه راه نیافته باشند. ما نیاز به فضای بزرگ و خاصی برای نمایش این آثار داریم و امیدوارم برای دوره بعد در فضایی خاص و در مکان دیگری اتفاق بیافتد.


مدیرکل هنرهای تجسمی در پایان گفت: امیدواریم تمامی انجمن ها با نظر و توان خود و خردجمعی دوسالانه های خود را برنامه ریزی و برگزار کنند.


در ادامه مراسم با حضور هنرمندان، هنردوستان و مسئولان نمایشگاه آثار هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران گشایش یافت.


هنرمندانی از جمله عباس مشهدی زاده، بابک اطمینانی، معصومه مظفری، محمد حسین عماد، علی فرامرزی، منصور آذری، حمید سوری، نگار نادری پور، کامبیز صبری، بهداد لاهوتی، محمود محرومیسید مجتبی موسوی؛ معاون سازمان زیباسازی شهرداری تهران و ... در افتتاحیه دوسالانه حضور داشتند.


در هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران 78 اثر در بخش مسابقه و 18 اثر در بخش مدعوین به نمایش در آمده است.


نمایشگاه آثار هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران با تِم "وضعیت" تا 22 مهر ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برقرار است.




انتهای پیام/

برچسب ها: مجید ملانوروزی
ارسال نظر