صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۱ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۶

عرضه بین‌المللی فیلم‌های ایرانی از سوی بنیاد سینمایی فارابی در دولت یازدهم

علیرضا تابش از فروش حقوق ۶۴ عنوان فیلم سینمایی به کشورهای مختلف توسط بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی خبر داد.
کد خبر : 208306

به گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد گفت: «در طی دولت یازدهم، در نتیجه مذاکرات به عمل آمده، با هدف گسترش دیپلماسی هنری و تعاملات سینمایی در عرصه بین‌المللی، معاونت بین‌الملل بنیاد فارابی طبق قراردادهایی حقوق برخی فیلم‌های ایرانی را در قالب حقوق سینمایی، تلویزیونی، اینترنتی، ویدئویی و پخش درون پروازیِ خطوط هواپیمایی به فروش رسانده است.»


علیرضا تابش گفت: «طبق قرادادهای منعقد شده، ۱۷ عنوان فیلم سینمایی به خطوط هواپیمایی کشورهای امارات، ترکیه، عمان، قطر، هند و... فروخته شده است که این فیلم‌ها عبارتند از: «امکان مینا»، «آذر شهدخت پرویز و دیگران»، «پدر»، «تجریش ناتمام»، «تراژدی»، «جزیره رنگین»، «حورا»، «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم»، «خداحافظی طولانی»، «خواب آب»، «خیلی دور خیلی نزدیک»، «دربند»، «ربوده شده»، «سینما نیمکت»، «شیفت شب»، «طبقه حساس» و «قشنگ و فرنگ».


همچنین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای اکران محدود ۸ عنوان فیلم شامل «استرداد»، «تراژدی»، «حکایت عاشقی»، «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم»، «ربوده شده»، «سیانور»، «سینما نیمکت» و «شیفت شب» در ۵ کشور استرالیا، ایتالیا، آلمان، آمریکا و کانادا به عمل آمده که در نتیجه، این برنامه‌ها – در برخی موارد، با حضور عوامل – به انجام رسیده است.


علیرضا تابش درباره حضور سینمای ایران در هفته‌های فیلم جهانی گفت: قرارداد واگذاری حقوق نمایش فیلم‌های «راه آبی ابریشم»، «کفشهایم کو؟» و «ملک سلیمان» در هفته‌های فیلم در کشورهای خارجی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منعقد شده که از این رخدادهای فرهنگی هم استقبال شایان توجهی به عمل آمده است.


وی افزود: همچنین بنیاد سینمایی فارابی حقوق تلویزیونی ۲۵ عنوان فیلم در ۱۴ کشور اسلواکی، آلبانی، برزیل، بوسنی، ترکیه، تونس، رومانی، کرواسی، لبنان، مالزی، مکزیک، ویتنام، هند، یوگسلاوی و بنگلادش را نیز به فروش رسانده است که از میان این فیلم‌ها می‌توان به «آتش بس»، «بادکنک سفید»، «بایسیکل‌ران»، «پدر»، «پرنده باز کوچک»، «پرواز مرغابی‌ها»، «تو آزادی»، «جزیره رنگین»، «چوری»، «رقص در غبار»، «روز کارنامه»، «زمانی برای دوست داشتن»، «سوپر استار»، «شهر زیبا»، «عصر روز دهم»، «قبیله من» و... اشاره کرد.


تابش با توجه به راه اندازی سایت فروش اینترنتی توسط بنیاد سینمایی فارابی در این دوره گفت: ۲۱ عنوان فیلم سینمایی نیز برای پخش اینترنتی، به شکل غیر انحصاری، برای بهره‌برداری کاربران در چین و خاور دور واگذار شده است که این عناوین عبارتند از «آتش بس»، «بادکنک سفید»، «پل چوبی»، «چک»، «چهل سالگی»، «خرس»، «خواب‌های دنباله‌دار»، «رویای سینما»، «روییدن در باد»، «زمانی برای دوست داشتن»، «سوپر استار»، «شب واقعه»، «شیر تو شیر»، «صدای پای من»، «طبقه سوم»، «عصر روز دهم»، «فرزند خوانده»، «قبیله من»، «گلوگاه»، «مامان بهروز منو زد» و «ملکه».


علیرضا تابش در ادامه گفت: فروش کلیه حقوق سینمایی/ ویدئویی/ تلویزیونی فیلم‌های «رقص در غبار» و «شهر زیبا» به کشور فرانسه، حقوق ویدیویی ۵ عنوان فیلم «بادکنک سفید»، «بایسیکل‌ران»، «پدر»، «کلوزآپ» و «گاو» به کشورهای آمریکا، برزیل، ترکیه، فرانسه و کانادا، و نیز واگذاری حقوق آرشیوی فیلم‌های «شهر زیبا» و «رقص در غبار» نیز به کشور ژاپن صورت پذیرفته است».


علیرضا تابش درباره تاثیر بازار فیلم بر حضور پر رنگ‌تر بنیاد سینمایی فارابی و شرکت‌های ایرانی توزیع فیلم در سینمای جهان گفت: «طی این سال‌ها چه در بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر و چه در بازارهای جهانی، بنیاد فارابی حضور داشته است و در دل همین مراودات نیز قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده است، بده بستان‌هایی صورت گرفته که ما در طول سال نتیجه‌اش را دیده‌ایم و اخبار توفیقات بین‌المللی سینمای ایران – در زمینه‌های عرضه تجاری و عرضه فرهنگی - به مرور منتشر شده است. این حضورها و تلاش‌ها را حرکت رو به جلو می‌بینم، نه تنها برای فارابی بلکه برای سایر موسسات وابسته به سازمان سینمایی و حتی بخش خصوصی توانمند و با انگیزه در حوزه پخش و توزیع جهانی فیلم‌ها و آثار سینمای نوین ایران. مدیرعامل بنیاد سینمایى فارابى درباره چرایى پخش آثار سینماى ایران توسط بازرگانی بین المللى بنیاد گفت: به هر حال این فعالیت‌ها هم مثل کلیه فعالیت‌های بنیاد فارابى در جهت حمایت از بخش‌های خصوصی طراحی شده است. در واقع، به دلیل نبود زیر ساخت‌های تثبیت شده کافی در بخش خصوصی برای توزیع و فروش بین‌المللی که پاسخگوی محصولات قابل بحث سینمای ایران نیست، بنیاد در حال حاضر، پخش بین‌المللی فیلم‌های قابل توجهی را که به هر دلیلی – از جمله محدودیت ظرفیت‌های موجود – که با سایر پخش‌کنندگان فیلم قرارداد منعقد نمی‌کنند، در دستور کار قرار می‌دهد. تابش با تاکید بر تقویت حضور سینماى ایران در فضاى مجازى و استفاده از ظرفیت فناورى اطلاعات و ارتباطات در بازاریابى بین المللى سینما اضافه کرد: البته باید اشاره‌ای هم کرد که در کنار این اقدامات، برای بهره‌گیری از امکانات فن‌آوری‌های جدید و تسهیل ارتباطات، افزایش سرعت کار و کاهش هزینه‌ها، از دو سال پیش ، وب سایتی برای بازاریابی فیلم‌های طرف قرارداد بنیاد به راه افتاده و در راستای سیاست‌های حمایتی، اطلاعاتی مجمل در خصوص سایر فیلم‌ها با ذکر مشخصات تهیه کننده و یا پخش کننده هم در آن درج شده است.»


تابش با اشاره به اهمیت بازاریابى در صنعت سینما اضافه کرد: «در کشورهایی که صنعت سینمای قوی و پر رونق دارند، ضمن برخورداری از گردش قابل توجه و سودآور سرمایه در بخش سینما، صنایع فرهنگی، آموزشی، به خصوص در بخش سمعی و بصری از پیشرفت‌ها و رونق قابل توجهی برخوردار بوده و حجم تولید و اشتغال در این بخش‌ها نیز با رشد زیادی رو به رو بوده است. اما در کشور ما در سایر صنایع و فعالیت‌های جانبی سینما رشد و رونق قابل ملاحظه‌ای مشاهده نمی‌شود. این درحالی است که ارتقا کیفیت و افزایش ظرفیت تولید فیلم، ساخت و ساز سینما و تجهیزات و تاسیسات مربوطه، توسعه خدمات فنی و تکنیکی مرتبط با فیلم و سینما و فعالیت‌های گوناگون مربوط به بازاریابی و عرضه تولیدات در اشکال سینمایی و غیرسینمایی در داخل و خارج از کشور قابلیت این را دارد که ضمن ایجاد اشتغال مولد و سالم از نظر اقتصادی، منافع زیادی را برای مردم و کشور به همراه آورد.»


مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابى در پایان با اشاره به برنامه‌هاى سازمان سینمایى در تقویت حوزه بین‌الملل گفت: «در صورت اجراى طرح جامع سینما و توسعه همه جانبه صنعت سینمای ایران امید می‌رود تا کشور ما بتواند در زمینه گسترش بازار فیلم و ویدیو، تکنیک ساخت سالن و تجهیزات اصلی و جانبی آن، ارایه خدمات فنی و تکنیکی مربوط به سینما، خدمات فنی صوت و تصویر، بازاریابی و بازرگانی عرصه‌های سمعی و بصری و سایر زمینه‌های تابعه حداقل در منطقه خاورمیانه و در سطح کشورهای اسلامی و آسیایی نقش موثری بر عهده گیرد و ضمن ایجاد زمینه توسعه فرهنگی و هنری مبتنی بر ارزش‌های دینى و ملی، از مزایای اقتصادی صنعت سینما نیز بهره‌مند شود. البته لازمه این توسعه همه جانبه، گشایش در کلیه فعالیت‌های بین‌المللی در چارچوب‌های مصوب است که به تدریج هم شاهد آن هستیم. برای نمونه، برخی مشکلات بانکی در سالهاى اخیر سبب شده که در بعضی موارد، هنوز مبلغ قرارداد به حساب بنیاد واریز نشده و در حیطه مطالبات معوقه بنیاد از طرف های خارجی باقی مانده است و امیدواریم روند حل مشکلات به مانند ماه‌های اخیر، موضوع وصول مطالبات را تسریع و تسهیل کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر