صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۳۳ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۶
در پاسخ به سوال آنا مطرح شد؛

تورج منصوری: خانه سینما هزینه‌های جشن نوزدهم سینما را پرداخت می‌کند

تورج منصوری در نشست خبری نوزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران در خصوص تامین هزینه‌های جشن نوزدهم عنوان کرد: هنوز اسپانسری نداریم، شاید نگاهمان را از سال آینده تغییر بدهیم و انجمن بتواند محل هایی برای تامین بودجه پیدا کند و بودجه ای را از جایی برای موارد مالی بگیرد اما امسال خانه سینما بودجه را می دهد.
کد خبر : 207880

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست رسانه‌ای نوزدهمین جشن خانه سینما با حضور تورج منصوری؛ دبیر انجمن عالى هنرها و فنون سینمایى ایران و هارون یشایایى؛ رئیس جشن در خانه سینما برگزار شد.


در ابتداى این نشست هارون یشایایى در خصوص اینکه چگونه رئیس جشن نوزدهم شده است، توضیح داد: یک روزی منوچهر شهسواری من را به خانه سینما دعوت کرد و از من خواست که رئیس جشن نوزدهم شوم و از آنجا که من هم ریاست را دوست دارم این پیشنهاد را قبول کردم. به هر حال خوشحالم که موقعیتی پیش آمده که بتوانم در کاری که شروع شده، برای سینمای ایران موثر باشم و قدمی بردارم که آنچه که موجب آبروی سینمای ایران است و آنچه که در توان دارم را پاى این هدف بگذارم. همه ما در زمینه های مختلف سینما تلاش می کنیم اما این تلاش ها جدا است و نیاز به یک مسیر مشخص در سینمای ایران داریم و باید یک اتاق فکر داشته باشیم که مسیر درستی را برای سینما فراهم کند و اگر همه تلاش ها در یک مسیر صورت گیرد نتیجه بهتری خواهیم داشت.


وی با انتقاد از اینکه در طول سال فیلم هایی ساخته می شوند که امکان نمایش ندارند، عنوان کرد: بهتر است از همان ابتدا برنامه ای بچینیم که این همه سرمایه از دست نرود و فیلم هایی که قرارست به هر دلیلی اکران نشوند اصلا ساخته نشوند و این موضوع نیاز به تشکیل یک اتاق فکر دارد. انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران می تواند محلی باشد که فکر کند و راه و برنامه درستی ارایه دهد.


وی افزود: سینمای ایران این قدرت را دارد که سهم خود را از بازار جهانی بگیرد مانند سینمای کره که سهم خوبی در بازار جهانی دارد ولی حضور یک گروه کارشناس برای رسیدن به این حق الزامی است و فکر می کنم این انجمن می تواند موفق باشد. البته شک نیست فارابی بعد از انقلاب خدمات زیادی به سینما داده است اما اتاق فکر نیست و تنها به سینماگران با توجه به امکاناتی که دولت در اختیار آن می گذارد در ارتقای سینما کمک می کند. ما نیاز داریم درباره تداوم حضور سینمای ایران در فرهنگ ملی و سهم این سینما از بازار جهانی فکر کنیم.


در ادامه این نشست تورج منصوری به عنوان دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران گفت: قبل از تعطیلی خانه سینما یعنی چهار سال قبل از آن اتفاق، گروهی از سوی هیات مدیره وقت مامور شدند تا درباره کیفیت جشن خانه سینما بحث کنند. این گروه هفت نفر بودند که من هم در آن حضور داشتم.


وی با اشاره به اینکه این گروه هر هفته جلسه برگزار می‌کرد، ادامه داد: در این جلسات قرار شد کار را به سه نفر بسپارند و به همین ترتیب ما سه سال تلاش کردیم حاصل آن جلسات اساسنامه ای به نام آکادمی شد که من هم به نمایندگی از آن جمع اساسنامه را به هیات مدیره وقت تقدیم کردم ولی هیات مدیره در آن زمان مشغول مسایلی مثل تعطیلی خانه سینما شد به همین دلیل اساسنامه تصویب نشد سپس وقتی جشن سال گذشته برگزار شد فکر کردیم چه کنیم که ساز و کار دایمی شود و دبیرخانه دایمی داشته باشیم و کیفیت سینمای ایران را رصد کنیم و خانه سینما به مسایل کمی توجه کند و به مسایل صنفی بپردازد و امر کیفی به بخش آکادمی داده شود.


این فیلمبردار افزود: بعد از جشن سال گذشته جمعی در ۱۵ شاخه مختلف شکل گرفت و نماینده تام الاختیار به مدت سه سال انتخاب و قرار شد در اولین ماموریت خود آیین نامه جشن نوزدهم را بنویسد و دورنمای سه ساله داشته باشند. در حال حاضر ماموریت اول این گروه تمام شده است. شاخه های سینمایی به معنای صنف در سینما نیستند و به معنای حرفه هستند و در جشن هم ۱۵ شاخه داوری می شود که علاوه بر آن هیات مرکزی آکادمی، مدیرعامل خانه سینما و مرتضی رزاق کریمی به همراه رییس های شاخه های داوری اعضای آکادمی را تشکیل می دهند.


منصوری اضافه کرد: امسال برای بازیگری ۴ تندیس مانند دوره های قبل در نظر گرفته شده است. در شاخه فیلمنامه نویسی ۲ جایزه در بخش های فیلمنامه اوریجینال و اقتباسی داده می شود ولی امسال فیلمنامه اقتباسی نداریم. در بخش صدا ۲ تندیس داده می شود که یکی برای صداگذاری و دیگری برای صدابرداری است. یک جایزه بهترین فیلم هم خواهیم داشت که این مجموعه تندیس هایی است که اهدا می شود.


در بخش پرسش و پاسخ این جلسه، تورج منصوری در پاسخ به سوال خبرنگار آنا در خصوص حمایت مالی جشنواره و اینکه آیا اسپانسری پیش قدم شده یا خود خانه سینما هزینه های جشن را متقبل میشود، عنوان کرد: ما هنوز اسپانسری نداریم، شاید نگاهمان را از سال آینده تغییر بدهیم و انجمن بتواند محل هایی برای تامین بودجه پیدا کند و بودجه ای را از جایی برای موارد مالی بگیرد اما امسال خانه سینما بودجه را می دهد.


بعد از جشن سال گذشته جمعی در ۱۵ شاخه مختلف شکل گرفت و نماینده تام الاختیار به مدت سه سال انتخاب و قرار شد در اولین ماموریت خود آیین نامه جشن نوزدهم را بنویسد منصوری با اشاره به اینکه هارون یشایایی پذیرفت که به عنوان رییس جشن در این دوره حضور داشته باشد، عنوان کرد: هدف گذاری جشن همان چیزی است که او به عنوان دبیر گفته است و ما هم در انجمن تلاش می کنیم به سمت بازار جهانی برویم چون بازار ایران جوابگوی نیروی جدید نیست. بازار جدید باید کیفیت ما را تایید کند و ما بتوانیم در آن فعالیت کنیم. تقاضای من این است همدیگر را رصد کرده و انتقاد کنیم ولی در کنار هم داشته باشیم و نگاه حذفی نداشته باشیم.


وی درباره تندیس خانه سینما گفت: اوایل دهه ۷۰ از عبدالله اسکندری خواستیم یک طرح برای یادبود سینما پیشنهاد دهد که وی آقای محمدی مجسمه ساز را پیشنهاد داد که این تندیس بعد از ۱۲ اتود ساخته شد که شامل سرستون های تخت جمشید و یک فیلمساز که بال های آن فیلم است و خود نیز در حال آب شدن است، است. من هم شکل قبلی تندیس را بیشتر دوست داشتم اما خود تندیس تغییر نکرده و تنها پرداخت به آن کمی تغییر کرده است. در دوره ای هیات مدیره وقت تصمیم گرفت پوسته روی تندیس را تغییر دهد.


منصوری در پاسخ به اینکه مکان جشن کجا است، گفت: چند جا را در نظر گرفتیم ولی قطعی نشده است اما جایی که انتخاب می کنیم باید خدمات جانبی داشته باشد و طی یکی دوروز آینده مکان را اعلام می کنیم.


وی درباره داوری ها نیز عنوان کرد: در بخش دوم داوری ۶۰ نفر به آن سیصد نفر اضافه می شوند و به جز آن ۱۵ شاخه که گفتم شاخه های دیگری هم هستند ولی فقط آن ۱۵ شاخه تندیس دارند. ۲۱ شهریور جشن برگزار می شود و در نظر داریم روز ملی سینما را گرامی بداریم.


منصوری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آثار به صورت پکیج در اختیار داوران قرار گرفت و چرا برنامه ریزی که سال پیش در نظر گرفته شده بود اجرا نشد و داوران با حضور مردم فیلم ها را ندیدند؟ گفت: امسال خیزمان را برداشتیم که این کار را بکنیم اما توانمان نرسید زیرا سالی که انتخابات هست همه چیز مشکل می شود. قصد داشتیم این اتفاق بیفتد ولی عملا نشد زیرا کار را دیر شروع کردیم. ما به دنبال یک سیستم هستیم زیرا در حال حاضر در بیشتر امور مهارت های فردی کارها را جلو می برد نه یک سیستم. من قول می دهم از سال آینده دوستان حتما بروند و با مردم فیلم ها را ببینند.


وی با اشاره به اینکه چون تا به حال یک شورای سیاستگذاری وجود نداشت هر سال تغییراتی در جشن یا تندیس رخ می داد، توضیح داد: درباره جوایز باید بگویم ما محدودیت در جایزه داریم و قرار است بزرگداشت هایی درباره کسانی که برای سینما کار کرده اند برگزار می شود. طبیعتا شهدای مدافع حرم برای ما عزیز هستند اما با دادن یک تندیس به یک شهید نمی توان از وی تجلیل کرد چراکه تندیس برای مقام یک شهید خیلی کوچک است. معتقدم همه تلاش ما باید این باشد که وظایف خود را مانند شهدای مدافع حرم دنبال کنیم و از این عزیزان برای توجیه خود و کسب قدرت از کسان دیگر قدردانی نکنیم. این جشن یک جشن تخصصی است و امسال ۴ جایزه بزرگداشت داریم که سال آینده یک جایزه دیگر هم اهدا می شود.


وی افزود: بزرگداشت های جشن از قبل از سوی هیات مدیره خانه سینما اعلام شده است و یک تقدیر نیز خواهیم داشت.


منصوری در ادامه در پاسخ به این نقد که جشن سینما برگزیده ها را با لابی گری انتخاب می کند، اظهار کرد: شیوه رای گیری باید به شکلی باشد که ایرادهای آن را بگیریم تا بدون اعمال نفوذ انجام شود. تا الان هم اعمال نفوذی نبوده اما شیوه داوری به گونه ای بوده است که برخی اثر خود را بیشتر تبلیغ می کردند.


وی افزود: رای دادن ما به این صورت است که داورهای هر شاخه از سوی آن شاخه معرفی و سپس تایید و به عنوان داوران تخصصی به کاندیداهای شاخه خود رای می دهند و سپس همه داوران به همه شاخه ها رای می دهند، بر همین اساس چون تعداد آرا بالا می رود و داوری در دو مرحله انجام می شود شائبه اعمال نفوذ از بین می رود. درباره بزرگداشت هم باید بگویم بزرگداشت حق کسانی است که به دنبال ایده می روند ولی در سال آینده شیوه آن هم تغییر می کند. در پایان امسال هم عملکردها مورد مطالعه قرار می گیرند تا عیب ها رفع شود.


منصوری در ادامه گفت: ما در جشن ۱۵ شاخه داریم که برخی از شاخه ها خودشان جشن سالانه دارند و برگزیدگان خود را انتخاب می کنند و ما در تلاش هستیم تا این جشن ها نزدیک به جشن اصلی باشند. مساله بعد این است که ما نمی توانیم به شاخه ها برای انتخاب هایشان دستورالعمل ارائه دهیم. البته جشن تخصصی تنها جشن خانه سینما است و دیگر جشن ها برای تقدیر است.


دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران درباره شیوه رای گیری گفت: ما فرضی داریم مبنی بر اینکه سینماگران باید از ابتدای سال پیگیری سینما باشند و آثار مختلف را طی سال ببینند. اگر این اصل را قبول کنیم پس مبنا این است که داوران فیلم ها را دیده اند و اگر کسی ندیده است مشکل اساسی دارد و باید این موضوع را اصلاح کنیم تا ذره ذره چنین افرادی که فیلم ها را در طول سال نمی بینند در اقلیت قرار بگیرند. اینکه افراد در جاهای مختلف فیلم های مختلف را می بینند امکان بده بستان و رای به هم دادن را از بین می برد.


وی درباره روند دریافت آرا توضیح داد: رای افراد به صورت مهر شده در اختیار دبیرخانه قرار می گیرد و کمیسیون صیانت از آرا شب گذشته رای ها را گرفته و فقط چهار نفر آن را دیده اند و سپس این پاکت در خدمت یشایایی قرار گرفته که این مربوط به دور اول است. در نهایت ۳۶۰ نفر به آثار رای می دهند و آن رای ها قابل دستکاری نیست و سلیقه باندی و گروهی در آن جایی ندارد امسال این روش را انجام دادیم تا خطاهایمان در بیاید و عیب گیری کنیم.


منصوری در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: در حال حاضر ۱۵ نفر هیات موسس هستند که در طول سه سال به ۴۵ نفر می رسند. این یک الگوی کوچک است که ضمن جلو رفتن کامل می شود. این ۱۵ داور از طریق پیشنهاد صنف به ما معرفی شده اند یعنی صنوف گزینه های خود را به ما داده اند و دبیرخانه جشن گزینه ها را دعوت کرده تا در داوری حضور داشته باشند. کسانی که این امر را قبول کردند برای آنها حکمی صادر شده است که حکمشان به همراه پکیج فیلم های اکران شده و برنامه نمایش فیلم در خانه سینما به آنها ارایه شده است.


وی در پایان تاکید کرد: به نظر شما داریوش عیاری فیلمبردار خوبی نیست، وی عضو خانه سینما نیست اما می توان داوری وی را نداشته باشیم. باز هم تاکید می کنم شاخه به معنای صنف نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر