صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۲ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۶

اختصاص 7.5 میلیارد دلار اعتبار ازمحل صرفه جویی سوخت به بخش ریلی

معاون برنامه ریزی واقتصاد حمل ونقل راه آهن با اشاره به راهبردهای راه آهن در توسعه شبکه ریلی گفت: براساس برنامه ریزی و تعامل با وزارت نفت 5. 7 میلیارد دلار اعتبار از محل صرفه‌ جویی در مصرف سوخت برای باز پرداخت سرمایه گذاری‌های صنعت حمل و نقل ریلی در مدت پنج سال اختصاص می‌یابد.
کد خبر : 206086

به گزارش گروه اقتصادی آنا از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، نورالله بیرانوند با اشاره به حمایت‌های فنی و اعتباری راه آهن از بخش خصوصی، گفت: راه آهن بسترهای مورد نیاز را برای کمک‌های فنی و اعتباری در سال‌های گذشته فراهم کرده است تا فضای مقرراتی و تامین مالی عمومی کشور را برای سرمایه گذاران بهبود دهد.


وی تصریح کرد: در همین راستا اولین قرارداد مربوط به صرفه جویی‌های مصرف سوخت در پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته سال جاری( اردیبشت ماه 96 ) به امضا رسید و راه آهن درصدد است در مدت پنج سال آینده بتواند 5. 7 میلیارد دلار را برای شرکت‌های ریلی اختصاص دهد.


بیرانوند افزود: با مالکیت هایی که در اختیار بخش خصوصی قرار داده‌ایم، تلاش می‌کنیم تا نظام مدیریت و بهره برداری را با همکاری بخش خصوصی به شکلی اصلاح کنیم که نقش‌آفرینی این بخش در راه‌آهن بیشتر شود.


وی با بیان این که مساله تخصیص تسهیلات ارزی و ریالی به سرمایه گذاران از اقداماتی است که راه آهن آن را در دست اجرا دارد، گفت: تسهیلات ارزی و ریالی با دوره بازپرداخت 10 ساله و نرخ سود 4 درصد از سوی صندوق توسعه ملی از دیگر اقداماتی است که سرمایه گذاران با 10 درصد آورده می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.


معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن گفت: تصویب تشکیل شرکت قطارهای حومه‌ای و تخصیص یک درصد از فروش نفت و گاز برای توسعه حمل و نقل ریلی از دیگر اقدامات اساسی است که با تلاش راه آهن بستر قانونی آن فراهم شده است.


وی اضافه کرد: به طور کلی راه‌آهن برای استفاده از منابع مالی بازار سرمایه و اقتصادی‌تر کردن حوزه ریلی تلاش و برنامه‌ریزی کرده است که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد سرمایه‌گذاری و درآمدزایی در این بخش باشیم.


وی در ادامه بیان کرد: در ارتباط با مشارکت و همکاری با کشورهای مختلف، تعامل گسترده‌ای با کشورهای اروپایی و موسسات بین المللی در زمینه انتقال دانش فنی و تامین مالی و سرمایه گذاری و تامین تجهیزات شده است.


معاون راه آهن اظهارداشت: در ارتباط با افزایش سهم ترانزیت ریلی با همراهی کشورهای همجوار و سایر کشورهای واقع در مسیر کریدورهای بین المللی سعی در ارتقاء میزان ترانزیت ریلی از کریدورهای بین المللی داریم.


وی افزود: محور همه مذاکرات استفاده دانش فنی و تامین تجهیزات همراه با تامین مالی (فاینانس) و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولیدی و مهندسی داخلی است و راه آهن در زمینه قطارهای حومه‌ای علاقه‌ مند است تا هر یک از خطوط حومه‌ای را به عنوان یک پروژه کامل به صورت (EPCF) واگذار کند و برای این موضوع در حال مذاکره با کشورهای مختلف است.


بیرانوند به راهبردهای راه آهن در توسعه شبکه ریلی اشاره کرد و افزود: یکی از راهبردهای ما در زمینه توسعه شبکه حمل و نقل ریلی بحث فعال سازی کریدورهای ترانزیتی است که ما در این زمینه پروژه رشت - آستارا و آستارا - آستارا را با همکاری کشور جمهوری آذربایجان دنبال می‌کنیم و اتصال شبکه ریلی به مراکز تجاری و صنعتی از دیگر برنامه‌ها و سیاست‌های راه آهن است.


طبق برنامه ششم توسعه قرار است در پایان این برنامه سهم حمل و نقل ریلی کشور در جابجایی بار در کشور به 30 درصد و حمل مسافربه 20 درصد افزایش یابد.


انتهای پیام/

ارسال نظر