صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

گلایه‌های بهرام توکلی و نوروزبیگی از اکران ناعادلانه

دور جدید باشگاه فیلم فرهنگسرای اندیشه عصر روز گذشته (سه‌شنبه پنجم خرداد ماه) با نقد و بررسی فیلم سینمایی «من دیه‌گو مارادونا هستم» و با حضور محمدرضا لطفی منتقد بهرام توکلی کارگردان، جواد نوروز بیگی تهیه کننده، محسن دارسنج طراح گریم، سهی‌بانو ذوالقدر و مهسا علافر بازیگران فیلم آغاز شد.
کد خبر : 20451

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در ابتدای این جلسه که اجرای آن را مژده لواسانی بر عهده داشت، جواد نوروزبیگی در مورد حواشی که پیرامون اکران این فیلم رخ داده، گفت: «ما در ابتدا قصد داشتیم فیلم «من دیه‌گو مارادونا هستم» را در ایام عید نوروز اکران کنیم، اما از من خواسته شد اکران این فیلم را به تعویق بیندازم و من هم به نوعی مجبور شدم این موضوع را بپذیرم.»


وی افزود: «زمانی که دور جدید فیلم‌های فصل بهار اکران شد، سرگروه‌ها تغییر کرد و با یک کار غیرکار‌شناسی شده سرگروهی که تعیین شده بود باید هفته‌ای سیزده میلیون فروش می‌کرد، در حالی که این میزان از فروش حتی برای فیلم‌های پرفروش هم زیاد است؛ به همین خاطر در دور جدید تصمیم گرفتند کف فروش را به نه میلیون برسانند، اما این کار غیر کار‌شناسی باعث شد که فیلم «من دیه‌گو مارادونا هستم» آسیب ببیند.»


در ادامه نوروز بیگی در پاسخ به محمدرضا لطفی به که گفت فیلم شما بی‌تردید قربانی این شد که خودتان مسئولیت پخش آن را بر عهده گرفتید، تصریح کرد: «من قصد نداشتم که این کار را انجام دهم، اما در شرایطی که برای اکران این فیلم وجود داشت چاره‌ای جز این کار نداشتم. بعد از اینکه ما اکران بهار را از دست دادیم، برای دور دوم با حبیب اسماعیلی برای پخش وارد مذاکره شدیم، اما او نسبت به پخش فیلم دیگری تعهد داشت و اگر ما می‌خواستیم باز هم صبر کنیم باید منتظر اکران ماه رمضان می‌ماندیم. همزمانی پخش این فیلم و اکران فیلم‌های نظیر «حضرت محمد» و «رستاخیر» را در آن مقطع چندان به صلاح نمی‌دانستم، به همین دلیل تصمیم گرفتم که مسئولیت پخش فیلم را خودم بر عهده بگیرم.»


وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه شد تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده گرفت، گفت: «طی سال‌های اخیر جامعه ما به شدت ملتهب شده و بعضی از موضوعات ساده گاهی مردم را به بن بست می‌رساند، به همین خاطر وقتی طرح اولیه این فیلم را سال گذشته خواندم از آن خوشم آمد و حس کردم که قصه آن با ذهنیت من سازگاری دارد. حدود شش ماه روی فیلمنامه این اثر کار شد و بعد به همت دوستانی که در این پروژه ما را یاری کردند، فیلم جلوی دوربین رفت.»


نوروزبیگی در مورد نام فیلم خاطرنشان کرد: «در مورد اسم فیلم باید بگویم ما چندین اسم را برای این فیلم در نظر گرفتم که در پایان این اسم برای فیلم انتخاب شد، چرا که از مارادونا در ماجرای گل جنجالی که با دست زد به جای اینکه عملش را کار بدی یداند آن را دست خدا دانست و از این جهت حس کردیم این نام با فضای فیلم همخوانی دارد.»



محسن دارسنج: در این فیلم از گریم اغراق شده پرهیز کردم


در بخشی دیگر از نشست محسن دار‌سنج طراح گریم فیلم در پاسخ لواسانی که گفت وقتی حرف از گریم فیلم کمدی به میان می‌آید، ذهن مخاطب ناخودآگاه به سمت گریم‌های اغراق شده می‌رود، اما چرا در «من دیه‌گو مارادونا هستم» گریم‌ها کاملا رئال بود، اظهار داشت: «طنزی که ما در این فیلم دنبال می‌کردیم اغراق شده نبود و طنز موقعیت قلمداد می‌شد، به همین خاطر نیازی وجود نداشت که برای اضافه کردن بار طنز از گریم بهره ببریم. بنابراین در صحبت‌هایی که با بهرام توکلی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که گریم‌ها ساده و باورپذیر باشند و اگر تفاوتی هم حس می‌شود محسوس نباشد. به همین دلیل اگر گلاب آدینه در این فیلم در دو نقش بازی می‌کند، ما شاهد آن هستیم که تفاوت چهره او صرفا به جنس زندگی‌اش باز می‌گردد، مثلا زمانی که نقش خواهر بالا شهری را بازی می‌کند، مو‌هایش صاف است و در زمانی که پایین شهری است، چهره خسته‌تر دارد و مو‌هایش هم فر است. به هر حال همواره سعی کردم در کار‌هایم از اعراق بپرهیزم و گریمی رئال را به تصویر بکشم.»


مهسا علافر: کار کردن با توکلی مانند حضور در یک ورک شاپ است


مهسا علافر در ادامه نشست در پاسخ به پرسش لواسانی که چطور به این فیلم اضافه شده و کار کردن با بهرام توکلی برای او چطور بود، گفت: ««من دیه‌گو مارادونا هستم» دومین تجربه بازیگری من به شمار می‌رود. پیش‌تر در فیلم «گس» ساخته کیارش اسدی‌زاده که این روز‌ها در گروه هنر و تجربه در حال اکران است بازی کردم.»


وی ضمن بیان اینکه قبل از حضور در سینما بیشتر در فیلم‌های کوتاه ایفای نقش می‌کرده، گفت: «سال گذشته که بهرام توکلی داوری جشنواره فیلم نهال را بر عهده داشت، بازی من را در یکی از فیلم‌ها دیده بود و برای حضور در این اثر از من دعوت کرد. همکاری با توکلی برای من مانند حضور در یک ورک شاپ بود چرا که او تسلط زیادی به حوزه کارگردانی دارد و از این جهت برای هر بازیگری کار کردن با او شیرین و جذاب است.»



سهی‌بانو ذوالقدر: «من دیه‌گو مارادونا هستم» برگرفته از جامعه ماست


سهی‌بانو ذوالقدر در مورد چگونگی حضور در این فیلم با اشاره به این موضوع که بعد از فیلم «جدایی نادر از سیمین» فیلمنامه جذابی به دستش نرسیده بود، گفت: «بعد از «جدایی نادر از سیمین» مدت‌ها در کاری حضور نداشتم، تا اینکه برای فیلم «تمشک» از من دعوت به کار شد، اما این فیلم هم وقتی جلوی دوربین رفت نسبت به فیلمنامه تغیییرات زیادی داشت.»


وی ادامه داد: «برای بازی در فیلم «من دیه‌گو مارادونا هستم» انگیزه زیادی داشتم، چرا که این فیلم از جذابیت بالایی برخوردار بود و کار سختی هم بود و از آنجایی که کار سخت برای من همیشه جذاب است، از حضور در آن لذت بردم.»


وی افزود: «برخی از افراد نسبت به پر دیالوگ بودن فیلم نقد دارند، واقعیت این است که این موضوع برگرفته از دل جامعه ما است، زیرا ما بیشتر از آنکه عمل کنیم درگیر حرف زدن و ایجاد سر و صدا هستم. »



محمدرضا لطفی: «من دیه‌گو مارادونا هستم» بهترین فیلم بهرام توکلی است


در ادامه محمدرضا لطفی اظهار کرد: «سال گذشته وقتی از من پرسیدند بهترین فیلم جشنواره فجر کدام است پاسخ دادم «من دیه‌گو مارادونا هستم». هنوز هم با گذشت ماه‌ها این فیلم را بهترین اثر بهرام توکلی می‌دانم و معتقدم او این فیلم را با تیزهوشی و توانایی خاصی ساخته است.»


وی افزود: «فراموش نکنید فیلم‌های موفق در دنیا معمولا دو دسته مخاطب دارند؛ کسانی که فیلم را بسیار دوست دارند و درگیر دنیای آن می‌شوند و افرادی که فیلم را دوست ندارند. از آنجایی که این فیلم در دسته‌بندی آثار موفق قرار دارد، ممکن است مخاطبانی در سالن وجود داشته باشند که فیلم را چندان دوست نداشته باشند و با آن ارتباط برقرار نکرده باشند.»


وی ادامه داد: «این فیلم چند کلیدواژه دارد که اگر مخاطب این کلیدواژه‌ها را بگیرد، وارد دنیای آن می‌شود و می‌تواند از تماشای آن لذت ببرد. این فیلم از جامعه کنونی ما الگو گرفته است. همانطور که از اسم فیلم و ابتدای آن هم بر می‌‌آید خبر از یک فرافکنی می‌دهد. این اثر به شدت چند لایه است و کاراکترهایی که در عقب قاب دوربین قرار دارند به مراتب بیشتر از آنهایی که جلوی قاب هستند تاثیرگذارند.»


لطفی بیان کرد: «این فیلم نمونه جامعه‌ای است که همه در آن در حال حرف زدن هستند، اما هیچ کس به حرف دیگری گوش نمی‌دهد. برخلاف صحبت‌هایی که برخی مطرح می‌کنند و معتقدند این فیلم مختص به قشر خاص است، من بر این باورم که این فیلم برای مخاطب عام ساخته شده است.»


وی ابراز کرد: «متاسفانه طی سال‌های اخیر ما سطح سلیقه مخاطب را پایین آورده‌ایم. تردید نکنید در شرایط کنونی اگر فیلم‌هایی نظیر «هامون» یا «سگ‌کشی» قصد داشتند اکران شوند، ما این اجازه را نمی‌دادیم و می‌گفتیم این فیلم‌ها مخاطب خاص دارند، در حالی که این آثار در زمان خودشان اکران و اتفاقا به فیلم‌های پر فروشی در زمان ساختشان هم بدل شدند. »



نوروزبیگی: این فیلم می‌توانست پر فروش شود به شرطی که...


نوروز بیگی بعد از پایان صحبت‌های منتقد برنامه گفت: «خوشحالم که محمدرضا لطفی در بخشی از صحبت‌هایش به موضوع مخاطب عام فیلم اشاره کرد، زیرا ما واقعا این فیلم را برای مخاطب عام تدارک دیده بودیم و بی‌تردید اگر شرایط اکران برایمان به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد و مثلا فیلم در ایام نوروز یا عید فطر اکران می‌شد، به فروش بسیار بالایی دست پیدا می‌کرد. این اثر بدون سر و صدا و با کمترین حاشیه و تبلیغات در زمانی کوتاهی روی پرده رفت و طبیعی است که به آن فروشی که باید دست پیدا نکرد.»



بهرام توکلی: شرایط اکران «من دیه‌گو مارادونا هستم» عادلانه نبود


توکلی در پاسخ به این پرسش لواسانی که چرا فیلم «من دیه‌گو مارادونا هستم» را ساخت، اظهار داشت: «مدت‌ها بود که دوست داشتم فیلمی با ویژگی این اثر را بسازم، اما شرایطش برایم فراهم نبود. لحن فیلم «من دیه‌گو مارادونا هستم» همواره مورد علاقه من بوده و دلم می‌خواست خودم را در این فضا محک بزنم و خوشحالم که بالاخره این فرصت در اختیارم قرار گرفت تا فیلمی با ویژگی «من دیه‌گو مارادونا هستم» را بسازم.»


وی افزود: «خوشبختانه عواملی که در این فیلم حضور داشتند همگی حرفه‌ای بودند و کلیت کار را دوست داشتند، همین موضوع باعث شده بود با خیال راحت‌تری روی صندلی کارگردانی بنشینیم. فراموش نکنید در ایران کارگردان به شدت به سایر عوامل وابسته است و اگر آن‌ها کارشان را به درستی انجام ندهند هر چقدر هم که کارگردان تلاش کند باز هم نمی‌تواند ثمره کارش را ببیند.»


وی ادامه داد: « از آنجایی که شرایط کار در این فیلم برایم فراهم بود، بیشتر از آنکه سختی بکشم از حضور در این اثر لذت بردم.»


توکلی در مورد انتخاب بازیگران فیلمش توضیح داد: «در مورد انتخاب بازیگرهای فیلم باید بگویم خوشبختانه اکثر بازیگر‌ها‌‌ همان گزینه اول ما بودند و توانستند توقعات ما را تا حد زیادی بر آورده کنند. در کارهای پر پرسوناژ هماهنگی بین بازیگران تا حدی سخت است، ولی اگر بازیگر باهوش باشد می‌تواند از این فرصت به بهترین شکل استفاده کند؛ خوشبختانه بازیگران ما در فیلم این هوش و توانایی را داشتند.»


وی در ادامه در مورد شرایط اکران فیلم گفت: «من در این زمینه تخصصی ندارم و این موضوع بیشتر در حوزه تخصصی آقای نوروز بیگی است، اما ‌ای کاش نسبت به فیلم‌های روی پرده نگاه منصفانه‌تری وجود داشته باشد، نه اینکه رئیس شورای صنفی که به طور اتفاقی فیلمی را هم در نوروز روی پرده دارد، امکان شرایط اکران مناسب فیلم «من دیه‌گو مارادونا هستم» را فراهم نکند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر