صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۹ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
دو خبر/

برگزاری آزمون کارگاه تفسیر سوره حمد در واحد تهران مرکزی

به همت حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی آزمون کارگاه تفسیر سوره حمد برگزار شد.
کد خبر : 200270

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، آزمون کارگاه تفسیر سوره حمد ویژه استادان و کارکنان به صورت کتبی (تستی و تشریحی) بطور همزمان در واحد تهران مرکزی با حضور جمع کثیری از کارکنان در ساختمان ستادی و دانشکده‌های این واحد برگزار شد.


در این آزمون ۵۲۰ نفر از همکاران و اعضای هیأت علمی واحد شرکت داشته و به برگزیدگان این آزمون هدایایی اهدا خواهد شد.


برگزاری تفسیر «سوره نبأ» در دانشکده حقوق واحد تهران مرکزی


به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی تفسیر سوره نبأ برگزار شد.


استاد دروس عمومی واحد تهران مرکزی با بررسی حقوق زن و مرد از دیدگاه اسلام و قوانین ارث و با توجه به نخستین آیه سوره نبأ تصریح کرد: «خداوند در این آیه به عنوان یک استفهام آمیخته با تعجب می‏فرماید: آنها از چه چیز از یکدیگر سؤال می‌کنند؟ (عم یتساءلون). سپس بدون آنکه در انتظار پاسخ آنها باشد خود به پاسخگوئى پرداخته می‌‏افزاید: آنها از خبر بزرگ و پر اهمیت سؤال می‌‏کنند (عن النبا العظیم).‌‌ همان خبرى که پیوسته در آن اختلاف دارند (الذى هم فیه مختلفون) و در پاسخ به این سوال که منظور از خبر بزرگ (نبا عظیم) چیست؟ گفت: مفسران پاسخ‌هاى متعددى گفته‌‏اند: گروهى آن را به روز رستاخیز، بعضى به نزول قرآن مجید و بعضى به همه اصول دین از توحید تا معاد و در روایاتى نیز تفسیر به مساله ولایت و امامت نیز شده است. دقت در مجموع آیات این سوره مخصوصا تعبیراتى که در آیات بعد آمده است و جمله «ان یوم الفصل کان میقاتا» که بعد از ذکر نشانه‌‏هاى قدرت خداوند در زمین و آسمان آمده و توجه به این حقیقت که شدید‌ترین مخالفت مشرکان در مساله معاد بود، تفسیر اول یعنى معاد و رستاخیز را تایید می‌کند. نبا عظیم به چند معنى قیامت، قرآن، تمام اصول عقائد دینى اعم از مبدا و معاد تفسیر شده است ولى قرائن موجود در مجموعه آیات این سوره نشان می‌دهد که تفسیر آن به معاد از همه برترى دارد.»


کاظم فروزنده به تفسیر دیگر آیات این سوره پرداخت و گفت: «در روایات زیادى که از طریق اهل بیت (ع)‏ و بعضى از طریق اهل سنت نقل شده است، نبا عظیم (خبر بزرگ) به مساله ولایت و امامت امیر مؤمنان على (ع) که مورد اختلاف و گفتگو از سوى جمعى بود یا به مساله ولایت به طور اعم تفسیر شده است.


فروزنده افزود: «در روایتى از امام صادق (ع‏) آمده است که فرمود: «النبا العظیم الولایة»: نبا عظیم‌‌ همان مساله ولایت است و خاطر نشان ساخت جمع میان محتواى این روایات و آنچه در مورد تفسیر آیه به مساله معاد ذکر کردیم از دو راه ممکن است: نخست اینکه نبا عظیم مفهوم وسیع و گسترده‏‌اى دارد که همه این‌ها را شامل می‌شود هر چند به هنگام نزول این آیات تکیه قرآن بیش از همه در بیان این جمله روى مساله معاد بود، ولى این مانع نمی‌شود که آیه مصداق‌هاى دیگرى نیز داشته باشد دیگر اینکه قرآن داراى بطن‌های مختلفى است، یعنى یک آیه ممکن است معانى متعددى داشته باشد که از میان آنها یک معنى ظاهر است و معانى دیگر بطون قرآن است که به کمک قرائن مختلفى از آن استفاده می‌شود و یا به تعبیر دیگر نوعى دلالت التزاعی است که براى همه کس جز خاصان روشن نیست. تنها این آیه نیست که داراى ظاهر و باطنى است، آیات زیاد دیگرى در قرآن کریم داریم که در روایات اسلامى تفسیرهاى گوناگونى براى آن آمده که بعضى هماهنگ با ظاهر است و بعضى معنى باطن را بیان می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر