«ضرب اصولی»ها سخت پیگیر برنامهشان هستند
فاطمه زاهد، گروه فرهنگی- مهدوی در خصوص خلاء برنامههای با محور نقد در فضای موسیقی به خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «ما جمع دوستانهای هستیم که در عرصه رسانه و موسیقی تجربه داریم و همگی این دغدغه را داریم که بخشی از پرسشهایی که جامعه موسیقی به هر دلیلی نمیتواند به آن دسترسی پیدا کند ما به صورت خودجوش و به عنوان نمایندهای از جامعه موسیقی که مطالبات بر حقی دارد این پرسشها را فصلبندی و طرح موضوع کنیم و از مسئولان و هنرمندان دعوت کنیم رو در رو قرار گرفته و در فضایی مسالمت آمیز گفتمان صورت بگیرد.»
وی در ادامه افزود: « اسم گفتمان «ضرب اصول» بخاطر همین محوریت گفتمانی است. ما در موسیقی گوشهای داریم به اسم ضرب اصول؛ ضرب، «ریتم» است و اصول هم «اصول و قاعده» است که هم معنای محتوایی دارد و هم به لحاظ فنی جایگاه ویژهای دارد و اینکه بین ضرب و اصول گفتمانی صورت بگیرد به این معنی است که مسئولان دولتی در کنار هنرمندان میتوانند حرفهای خود را بزنند و یک جامعه پویا و و در حال توسعه نیازمند این موضوع است.»
وی با توجه به اینکه خوب نیست جامعه موسیقی ساکت بنشیند و هرچه به سرش میآید بپذیرد، گفت: «ما از دوسال پیش به طور جدی علیرغم محدودیتها و فشارهایی که از سوی نهادها، سازمانها و حتی برخی هنرمندان دولتی که منتفع هستند، تلاش کردیم و تا امروز 9 برنامه را توانستیم به اجرا بگذاریم.»
این نوازنده سنتور در مورد بازتابها برنامه «ضرب اصول» گفت: «تاکنون بازتابها خیلی خوب بوده، هم رسانه و هم دوستان مطبوعاتی به طور جدی پیگیر هستند و حتی از ما هم بیشتر پیگیری میکنند. من همینجا تشکر میکنم چون اگر مطبوعات و رسانههای فضای مجازی نبودند حرف ما از همان سالن هم بیرون نمیرفت.»
مهدوی در ادامه توضیح داد: «پوشش خبری ما قبل از برنامه قوی نیست، امروزه بایداز فضای مجازی استفاده کرد، ما تلگرام و اینستاگرام نداریم و بسنده کردیم به پیشخبری که در خبرگزاریها هست ولی مطبوعات انعکاس نمیدهند به همین خاطر با سالن خالی مواجه هستیم و تنها دلخوشی ما این است که پس از برنامه هرچه گفتیم بدون حاشیه در خبرگزاری و رسانهها انعکاس داده شود.»
ما نمیخواهیم به هر قیمتی و با هر موضوعی برنامه داشته باشیم
او با تاکید بر مهم بودن آخرین جلسه برنامه اظهار کرد: «معمولا با ما تماس میگیرند و تشویق میکنند و یا به نوعی ما را از برگزاری نشست و بعضی از مباحث برحذر میکنند. به عنوان نمونه برنامه اخیرمان که درباره «مطالبات اهالی موسیقی از دولت یازدهم» بود، برگزاری این نشست بر ما خیلی سخت گذشت ولی تصمیم گرفتیم که به هر شکل این برنامه را اجرا کنیم و اتفاقا نهمین جلسه ضرب اصول یکی از پربارترین جلسه ما با محوریت مطالبات اهالی موسیقی از ریاست جمهوری بود.»
مهدوی در پاسخ به این سوال که این نشستها دوسال است برگزار میشود و اما در طول 24 ماه فقط 9 نشست برگزار شده و فاصله زمانی زیادی که بین نشستها هست، گفت: «ما نمیخواهیم به هر قیمتی و با هر موضوعی برنامه داشته باشیم و معمولا موضوعاتی را انتخاب میکنیم که خاص و حساس و دغدغه روز جامعه برای موسیقی و موسیقیدانان است. ما باید موضوعی انتخاب کنیم که قابل بحث باشد و افرادی را پیدا کنیم که بتوانند موضوع را تحلیل کنند. پس به صرف هرماه برنامه داشتن برنامهریزی نمیکنیم.»
این مدرس موسیقی در ادامه اذعان کرد: «این برنامه مطالبات ریاست جمهوری قرار بود بلافاصله بعد از انتخابات برگزار شود، اما محافظه کاری و سنگ اندازیهای انجام شد و این محافظهکاریها باعث میشود که مهمانانی ابتدا دعوت را بپذیرند اما در نهایت جواب رد دادند. زمانی که کار به شکل میشود مقداری کار ما را عقب میاندازد ولی این موضوع ما را از رسالتمان باز نمیدارد. کیفیت برنامه بر کمیت میچربد.»
این پژوهشگر با توجه به برخورد مسئولان در این باره گفت: «متاسفانه برخوردها تا به امروز خوب نبوده. برای اولین برنامه، از سوی وزارت ارشاد و خانه موسیقی، از شهرداری خواستند به ما سالن ندهند و حتی ما را تهدید کردند. در دومین برنامه ما سالن خصوصی گرفتیم ولی باز مسئولان از آنها هم خواستند به ما سالن ندهند. از خیلی از مسئولان مثل نیرو انتظامی، اماکن، مسئولین صدا سیما و ارشاد دعوت کردیم ولی نیامدند فقط آقای طالبی از مدیران موسیقی و آقای مرادخانی از معاونت هنری به دعوت ما پاسخ دادند. آخرین بار هم از آقای ایوبی دعوت کردیم، با توجه به اینکه قبلا سه باز از ایشان دعوت کرده بودیم و دعوت اینبار ما را پذیرفتند، اما باز بدعهدی کردند نیامدند. عجیب اینکه با مهر مصاحبه کردند که اصلا ما را نمیشناسند.»
متاسفانه یکی از اشکالات این است که بخشهای نظارتی ضعیف عمل میکنند
این منتقد و برنامهساز حوزه موسیقی در رادیو و تلویزیون با اشاره به سنگ اندازیها و راهگشا بودن این برنامه گفت: «ما جمع ضرب و اصول خیلی حرفها داریم ولی کنترل میکنیم و حرف نمیزنیم چون میخواهیم کارشناسان و کسانی که میآیند و در سالن حضور دارند اظهار نظر کنند. مسئولان دوست ندارند که بخش خصوصی جدی شود. ما یک گروه کاملا خودجوشی هستیم که بدون هیچگونه امکانات و سرمایههای دولتی و خصوصی صرفا میخواهیم برنامه اجرا کنیم تا این موضوعات انعکاس پیدا کند که نظارت و چشم بینا وجود دارد.»
او در ادامه بیان کرد: «یکی از اشکالات این است که بخشهای نظارتی ضعیف عمل میکنند. ما به عنوان ناظری خودجوش تلاش درایم که این خلاء را پوشش دهیم، به همین دلیل طبیعی است که برنامههای ضرب اصول را زود قضاوت کنند.»
مهدوی درباره نحوه تدریس در دانشگاههای موسیقی و اینکه دانشجویان فقط درس میخوانند و صرفا نوازندهای بدون هدف میشوند گفت: « در توصیههای مقام معظم رهبری داریم که هرساله به دانشجوها تذکر میدهند که وظیفه شما فقط درس خواندن نیست و شما باید میتینگ و مناظره داشته باشید و باید پویا و فعال باشید. در چنین شرایطی به طبع مسئولان نگرانند چون پرسشهایی در رابطه با نحوه مدیریت، ریل گذاری جدی، مفید یا مضرر بودن سند موسیقی و اینکه این سند چقدر میتواند به ضرر موسیقی باشد چرا شورای انقلاب دنبال نوشتن این سند است مطرح میشود، این نگرانی وجود دارد که این نشستها میخواهد معضلات موسیقی را بیشتر کند چرا کارشناسیها ضعیف است شعارهایی که داده میشود،سیاست گذاری شفاف نیست. متاسفانه مسئولان توضیح نمیدهند. این کارها در اصل کار ما نیست ولی چون نهادهای دیگر این کار را نمیکنند ما پیگیر هستیم.»
داریم به این باور میرسیم که آدمهای بزرگی هستیم
وی ادامه داد: «الان وزارت ارشاد جلوی موسیقی رپ را میگیرد و مجوز نمیدهد در صورتی که باید استدلال علمی کنند، رپ فینفسه چیز بدی نیست و میتوانیم رپ فارسی داشته باشیم؛ ما میتوانیم این موضوع را در گفتمان ضرب اصول به چالش بکشانیم اما مسئولان دولتی عموما میخواهند از کنار این موضوعها رد شوند و به کاغذبازیهای خود بپردازند. هرچند که در ظاهر به ما خیلی احترام میگذارند و میگویند شما از ما هستید و ما شما را حمایت میکنیم ولی در باطن با هنرمند محبوب مردم تماس میگیرند و میگویند شما به این نشست نرو ، اگربه این برنامه بروید دیگر از ما نیستید. این کارها مایه شرم است.»
او مطرح کرد: «با این کارها به این نتیجه میرسیم که آدمهای بزرگی هستیم که برخی نهادها از ما هراس دارند. مسئولان ما را میشناسند و حساسیت آنها برای موضوعات ما است مثلا مطالبات ریاست جمهوری یک بحث چالش برانگیزی است، برای همین مورد استقبال قرار نگرفته، پس طبیعی است که دوست ندارند این مباحث مطرح شود چون عیوب خودشان عیان میشود.»
مهدوی اضافه کرد: «در بحث ممیزی باید بیایند و توضیح دهند، نوازندهی سهتار را چگونه میخواهند ممیزی کنند؟ این مسئله میتواند در بخش شعر قوت پیدا کند ولی آنها جوابی برای این موضوع ندارند. موسیقی کشور سلیقهای اداره میشود.»
خوشحالیم که از این طریق میتوانیم مخالفان و موافقان را بشناسیم
مهدوی درباره نقد و سیستم اداری گفت: «اشکال از نبود سیاستگذاری درست و از سیستم پوسیده اداری است. افرادی که صلاحیت لازم را دارند در مسئولیتها نیستند. ما به افراد شجاعی نیاز داریم که پای امضایشان بایستند. متاسفانه این بیبرنامگی و از هم گسیختگی در مجموعه هنریمان به نوعی نهادینه شده است. ما الان در جشنواره بیالمللی دنیا جایگاهی نداریم اینکه بعضی از دوستان با هزینههای خودشان میروند و افتخارآفرینی میکنند هیچ ربطی به سازمانهای دولتی ندارد.»
مهدوی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر منتقد علمی موسیقی نداریم، کارشناسان برای نشست ضرب وصول به چه صورت انتخاب میشوند گفت: «ما هر دوهفته یکبار باهم جمع میشویم و موضوعات نشستها را بررسی میکنیم و به یک اجماعی میرسیم. شاید ما افرادی را انتخاب کنیم که تمایل ندارد در برنامه حضور داشته باشند اینجاست که با مشکلات عدیدهای روبرو میشویم. سرانجام از بین دهها اسم مطرح شده به یک نفر میرسیم که باید دعوت کنیم. حقیقتا این کار طاقتفرسایی است و وقت زیادی میگیرد ولی ما خشنودیم که این موضوعات را مطرح میکنیم و مخالفان و موافقان را میشناسیم.»
در پایان با توجه به چگونگی انتخاب سوژهها گفت: «موضوعاتی که بحث روز جامعه است را پیگیری میکنیم و شاید برنامه بعدیمان مربوط به موسیقی نواحی و جشنوارههایی که وجود دارد باشد. ما بحث کپیرایت را داریم و موضوعات این مدلی که مطرح هستند و بسیار است.»
انتهای پیام/