صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

این ترافیک به سینما می‌رسد

با وجود ساخت و ساز پردیس‌هایی که سالانه به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود اما موضوع پارکینگ و موقعیت مناسب مکانی برای آن‌ها به درستی درنظر گرفته نمی‌شود، ترافیک‌هایی که در بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها برای رفتن به این پردیس‌ها تشکیل می‌شود موجب شد تا به این سوال برسیم که اساسا معیار ساخت پردیس‌های شهری چیست؟
کد خبر : 197081

هدیه‌ حدادی‌اصل، گروه فرهنگی- چند سالی است که ساخت پردیس‌های تجاری-فرهنگی یکی از گزینه‌های ساخت‌و‌ساز در شهرداری و شهرسازی تهران شده است. وارد پردیس‌ها که می‌شویم با شهربازی، فوت‌کورت و بوتیک‌های رنگارنگی مواجه می‌شویم که بیش از هر مرکز خرید دیگری جلب توجه می‌کنند. حالا به همه این مراکز رفاهی که یک‌جا جمع شده‌اند سالن‌های سینمایی را نیز اضافه کنیم که سینما و فیلم را به عنوان یک کالا به سبد کالای فرهنگی خانواده‌ها اضافه کرده است.


همه این مزایا با هم کافی است تا خانواده‌ها با انگیزه تفریح وارد این پردیس‌ها شوند، از امکانات آن استفاده کنند، خرید کنند، فرزندان خود را به شهربازی آنجا ببرند و در نهایت به تماشای یک فیلم بنشینند. این‌ها همه جزو اتفاقات خوبی است که در عرصه فرهنگ ایجاد شده است اما این همه اتفاقات خوب باید حداقل با کمترین کاستی انجام شود.


در همین زمینه موضوعی که خیلی وقت است به یک معضل شهری تبدیل شده، احداث پردیس‌های سینمایی در کنار و یا وسط اتوبان‌های پرتردد است. پردیس‌هایی مانند پردیس سینمایی ملت و یا پردیس سینمایی کوروش در همین دسته قرار گرفته‌اند که البته پردیس‌های دیگری هم وجود دارند که درست وسط اتوبان واقع شده‌اند اما چون هنوز به اندازه این دو شناخته شده نیستند مخاطب زیادی ندارند.


موضوعی که اما در این شرایط در بُعد شهری نگران‌کننده شده است معضلی به اسم پارکینگ و ترافیکی است که برای ماشین‌هایی که می‌خواهند از این اتوبان‌ها تردد کنند ایجاد می‌شود و این ماجرا در ساعات اوج ترافیک شدت غیرقابل تحملی می‌گیرد که اعتراض مردم را برانگیخته است.


این ماجرا سبب شد تا در گفت‌وگو با یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در خصوص چگونگی گرفتن مجوز برای ساخت این پردیس‌ها در بزرگراه‌ها علت را جویا شویم.



مشکل ترافیکی پردیس‌ها به هیچ وجه قابل حل نیست


محمدمهدی تندگویان، عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی آنا در این خصوص عنوان کرد: این ماجرا یک موضوع کلی است و بحث هنری آن جدا است. اما در مساله آسیب‌شناسی آن باید اذعان کرد که مشکل اصلی این اتفاق به زمانی برمی‌گردد که طرح اولیه این پردیس‌ها به شهرداری واگذار شد و بر اساس کمیسیون ماده 5 مصوب گرفت و اجرا شد، فارغ از اینکه هیچکدام از این طرح‌ها پیوست ترافیکی نداشتند.


وی ادامه داد: به غیر از محل‌های قدیمی برخی از سینماها که البته تعدادی از آن‌ها در دست بازسازی قرار گرفتند اما مابقی پردیس‌ها و سینماها براساس مصوبات کمیسیون ماده 5 احداث شدند و مشکلی هم که در همه آن‌ها به صورت مشترک وجود داشت نبود پیوست ترافیکی و موقعیت پارکینگی بود که با همین مشکل بزرگ که طرح جامع ترافیکی شهری در آن ندیده گرفته شد، مجوز ساخت گرفتند و اجرا شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.


تندگویان با اشاره به موقعیت جغرافیایی پردیس سینمایی کوروش بیان کرد: مشکل ترافیکی و وضعیت پارکینگ پردیس‌های سینمایی کوروش و ملت به هیچ وجه قابل حل نیست و اینقدر جانمایی و مدل پارکینگ و دسترسی به آن بد است که به هیچ وجه قابل اصلاح نیست. مشکل این است؛ روزی که طرح هر کدام از این‌ها به کمیسیون ماده 5 رفته، کسانی که در کمیسیون بوده‌اند و طرح را مصوب کردند متاسفانه درخواست پیوست ترافیکی نکرده‌اند و اکنون این موضوع به یک معضل شهری تبدیل شده است.



با وجود دسترسی مستقیم به شبکه مترو یا حمل و نقل عمومی بخشی از مشکلات برطرف می‌شد


این عضو شورای اسلامی شهر تهران در این زمینه به حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: با تمام این شرایط اما اگر موقعیت این مکان‌ها طوری بود که دسترسی مستقیم به شبکه مترو یا حمل و نقل عمومی وجود داشت ما این نگرانی را نداشتیم. ضمن اینکه در خیلی از کشورهای دیگر سینماها مستقیما ایستگاه مترو دارند، یعنی یک خروجی مستقیم مترو به هر مجتمعی وصل است. در این شرایط هم اگر کسی شکایتی به پارکینگ داشته باشد به خاطر وجود مترو امکان شکایت برایش وجود ندارد.


وی افزود: در حالیکه در کشور ما این امکان از ابتدا وجود نداشته است که از اول شبکه معابر، شبکه مترو و طرح پیوست ترافیکی منطقه را چک کنند و بعد مجوز احداث صادر کنند.


مشکل ترافیکی و وضعیت پارکینگ پردیس‌های سینمایی کوروش و ملت به هیچ وجه قابل حل نیست و اینقدر جانمایی و مدل پارکینگ و دسترسی به آن بد است که به هیچ وجه قابل اصلاح نیست

محمدمهدی تندگویان در خصوص علت احداث پردیس‌ها در کنار اتوبان‌ها نیز توضیح داد: مسئولین در توضیح این موضوع عنوان کردند که قصدشان دسترسی مناسب و راحت بوده که به شبکه‌های بزرگراهی هم نزدیک باشد. این امر به منظور بهره‌برداری آتی صورت گرفت. به این معنا که کسی که از چنین مجتمع‌هایی بهره برداری می‌کند ترجیح می‌دهد که نزدیک به بزرگراه باشد اما موضوع این است که این امر یک ادعا است و تدبیری برای آن اندیشیده نشد که حالا که شبکه بزرگراهی نزدیک است خروجی‌ها و میزان پارکینگ‌های آن هم مناسب باشد.


وی با بیان مثالی افزود: مجتمعی که با عنوان هایپرمارکت در اتوبان باکری احداث شده تقریبا با یک طرح مناسب، خروجی و پارکینگ‌های مناسب را ایجاد کرده و این خوب است اما در پردیس‌های سینمایی برای کندگذر خروجی، مدل و نحوه دسترسی مناسب آن‌ها پیش‌بینی نشده بود.


تندگویان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر در کمیسیون ماده 5 این اتفاق افتاده که تا برای این ضعف‌ها تدبیری اندیشیده نشود مجوز صادر نشود.



پردیس‌هایی که پارکینگ ندارند یا ورود و خروج‌هایی که ترافیک ایجاد می‌کنند


در همین شرایط پردیسی چون پردیس سینمایی ملت تقریبا از مسئله‌ای به اسم پارکینگ محروم است و این ماجرا باعث شده که مشکلات زیادی برای ماشین‌هایی که از اتوبان نیایش رفت و آمد می‌کنند ایجاد شود. چندی پیش مریم جلالی‌دهکردی؛ مدیر پردیس سینمایی ملت در گفت وگو با خبرنگار آنا هم به این مشکل اشاره کرده بود و وضعیت پارکینگ این پردیس را وحشتناک تلقی کرد و گفت: قبول دارم که وضعیت پارکینگ‌مان خیلی بد است، به همین خاطر و در چیدمان کنداکتور نمایش فیلم‌ها سعی می‌کنیم تخلیه و ورود و خروج سالن‌ها را مدیریت کنیم که تداخل در آن‌ها ایجاد نشود.


وی در خصوص معماری این ساختمان نیز توضیح داده بود: زمانی که این سینما ساخته شد نقشه پارکینگ داشت؛ اما بعدا نقشه شهری تغییر کرد و پل کردستان و بزرگراه نیایش که بعدا ساخته شد به این ترافیک دامن زد.


جلالی افزود: البته فضایی در زمین کناری پردیس ملت وجود دارد که در حال ساخت و طراحی برای پارکینگ است اما در حال حاضر مراحل ساخت این پارکینگ هم مزید بر علت ترافیک شده است به دلیل که ماشین‌های سنگین ساخت و ساز که به این زمین رفت و آمد می‌کنند و در حال گودبرداری هستند حجم را ترافیک را بالا می‌برند. زمانی که این پارکینگ افتتاح شود مشکلات تا حدی حل خواهد شد.


پردیس‌ها خوبند اما اگر بدون ایراد ساخته شوند


با همه توضیحات ذکر شده اما نباید از این موضوع چشم‌پوشی کرد که وجود پردیس‌های سینمایی و با درنظر گرفتن چنین امکانات رفاهی آن‌ها که می‌تواند یک روز کامل خانواده‌ها را برای تفریح و سرگزمی به خوبی پوشش دهد، امر درستی است و نه تنها شهرهای بزرگ بلکه دیگر شهرهای کشور هم به وجود چنین پردیس‌هایی نیاز دارند و بهتر است که این موقعیت‌ها برای همه شهرها در نظر گرفته شود البته ضمن اینکه باید برای معضل پارکینگ و کم کردن ترافیک در مسیر بزرگراه‌ها برای تردد به این پردیس‌ها هم فکر اساسی شود و یا موقعیت جغرافیایی بهتری برای احداث آن‌ها درنظر گرفته شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر