صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد:

سینمای جنگ هنوز نتوانسته شکل واقعی از دوران دفاع مقدس را نشان دهد

حمید بهمنی گفت: « متاسفانه در سینمای ما، از نظر مفاهیم جنگ خیلی کم‌کاری شده و این جایگاه واقعی سینما دوران جنگ نیست.»
کد خبر : 195987

فاطمه زاهد، گروه فرهنگی- حمید بهمنی کارگردان و نویسنده سینما با اشاره به اینکه «ویلایی‌ها» یکی از بهترین فیلمی‌هایی است که در طول این سال‌ها در مورد سینمای جنگ ساخته شده است، گفت: «من از بچه‌های جنگ هستم و از نزدیک شاهد حضور و تاثیر بانوان بوده‌ام. خانم‌هایی را دیدم که هم کار می‌کردند و هم در کارهای مربوط به جنگ، کمک قابل توجهی می‌کردند اما متاسفانه در سینمای ما، از نظر مفاهیم جنگ خیلی کم‌کاری شده است. البته فیلم‌های خوب هم زیاد داریم مثل سریال کیمیا و فیلم ویلایی‌ها که به حضور زنان در جنگ اشاره دارد ولی آثار تولید شده در این عرصه جایگاه واقعی سینما دوران جنگ نیست.»


سینمای جنگ هنوز نتوانسته شکل واقعی از دوران دفاع مقدس را نشان دهد


کارگردان «آن مرد آمد» در ادامه با توجه به وجود کتاب‌های زیاد درباره دوران جنگ افزود: «ما در حوزه کتاب آثار خیلی خوبی داریم ولی همه این‌ها یک قطره از دریا در قبال دوران جنگ و اتفاقات مربوط به آن هستند‌‌، اما همین تعداد آثار هنری هم می‌تواند تاثیر‌گذار باشد. سینمای جنگ هنوز نتوانسته شکل واقعی از دوران دفاع مقدس را نشان دهد؛ تاثیرگذار بوده‌اند ولی به شکل واقعی نشان به نمایش در نیامده است.»


وی اظهار کرد: «اگر کتاب «دا» نوشته سیده زهرا حسینی ساخته شود مطمئنا جز بهترین فیلم‌ها در این زمینه خواهد بود یا خانم معصومه آباد که نزدیک به 10 سال اسیر بودند کتابی در این زمینه نوشته‌اند که فوق‌العاده است ولی هنوز هیچ فیلمی در این مورد نساخته‌ایم.»


کارگردان «گلوگاه شیطان» تاکید کرد: «فیلم شیار 143 هم از جمله فیلم‌های خوبی بود که توانست در زمان اکران خود کولاک کند. این فیلم توانسته هم مخاطبان زیادی را جذب کند و هم واکنش‌های خیلی خوبی دریافت کند اما متاسفانه زنان سینما ما در حال حاضر بیشتر شخصیت‌های خنثی هستند و فیلم‌هایی مثل شیار143 می‌توانند الگو مناسبی برای سینما باشند.»


ما جایگاه زن را در حداقل‌ترین شکل هم نشان نداده‌ایم


بهمنی در مورد پرداختن به ابعاد و زوایای نقش زنان در فیلم‌های سینمایی گفت: «خیلی از بزرگان دین ما مثل شهدا به طور ویژه از همسران خود یاد کرده‌اند ولی متاسفانه الان اگر کسی می‌رود سراغ سینما جنگ در حداقل ممکن به آن نگاه می‌کند.بعد از شیار 143 که در خصوص نقش زن در دوران جنگ است، نزدیک به چهار سال می‌گذرد و فقط یک فیلم ویلایی‌ها ساخته شده است.»


وی عنوان کرد: «به کسانی که نقش حمایت کننده در سینما دارند، مثل بنیاد سینمایی فارابی یا انجمن سینما دفاع مقدس پیشنهاد می‌کنم که بین 10 فیلمی که ساخته می‌شود حداقل سه فیلم در حوزه دفاع مقدس باشد. اطلاعات در این زمینه هم بسیار زیاد است ولی ما زنان را در سینما خیلی ناقص معرفی می‌کنیم و فقط زیبایی ظاهری زن را به نمایش می‌گذاریم.»


کارگردان «گام‌های شیدایی» گفت: «حضرت امام (ره) جمله خیلی خوبی در وصف زنان دارند: «از دامن زن، مرد به معراج می‌رسد» این جمله بسیار بزرگی است که نشان می‌دهد چقدر جایگاه زن بالاست. به نظرم ما جایگاه زن را در حداقل‌ترین شکل هم نشان نداده‌ایم.


از صد فیلمی که ساخته می شود شاید یک یا دو نمونه فیلم با موضوع دفاع مقدس داشته باشیم

نمی‌توانیم حقیقت جنگ را پنهان کنیم


وی در ادامه افزود: ما اطلاعات خیلی خوبی در حوزه‌های مختلف داریم که می‌شود از فیلمنامه نویسان دعوت کنند تا از این اطلاعات یا کتاب‌هایی که در این زمینه نوشته‌اند استفاده کنند. در حال حاضر در جشنواره از صد فیلمی که ساخته می شود شاید یک یا دو نمونه فیلم با موضوع دفاع مقدس داشته باشیم. ما در این حوزه خیلی کم کار کردیم و امیدوارم این اوضاع زودتر درست شود.»


بهمنی در پاسخ به این سوال که نگاه به نقش زنان و جسارت پرداخت به نقش آنان از چه زمانب به بعد در سینما قوت گرفته است پاسخ داد: «ما نمی‌توانیم حقیقت جنگ را پنهان کنیم. ممطمئنا پشت هر شخصیتی در جنگ زنی وجود دارد؛ زنی که یا مادر یا خواهر و یا همسر است.»


وی اظهار کرد: «هر کدام از شخصیت‌های بزرگ شهدا را اگر بررسی کنید محال است متوجه حضور زنان نشوید مثلا وقتی خاطرات شهید غلامحسین برونسی را می‌خواندم متوجه شدم که اگر این خانم همسرشون نمی‌شد امکان نداشت کسی مثل غلامحسین برونسی را داشته باشیم. در حقیقت همسرانی بودند که توانستند این قدرت را در مردان به مرحله بروز برسانند.»


فیلم‌های سیاه‌نمایی از زنان زیاد شده است


کارگردان «گام‌های شیدایی» گفت: «ما هنوز نتوانسته‌ایم در سینما تعریفی از جایگاه زن داشته باشیم. متاسفانه در طول این سال‌ها فیلم‌های سیاه‌نمایی از زنان زیاد شده است طوری که بعضی از فیلم‌ها را وقتی می‌بینم به این فکر می‌کنم که چطور می‌شود یک زن را تا این حد به غلط نشان داد. بهتر است بازنگری کلی به جایگاه زن در سینما داشته باشیم.»


بهمنی در مورد پرداختن کارگردان‌های زن به نقش زنان گفت: «مردان تحقیق ویژه‌ای در این خصوص ندارند و بیشتر ترجیح می‌دهند کار خودشان را سریع‌تر به پایان برسانند و یا شاید نگران باشند که نتوانند کار را خوب انجام بدهند ولی مردانی هم بوده‌اند که به خوبی به جایگاه زنان اشاره کرده‌اند مثلا مرحوم ملاقلی‌پور در فیلم مزرعه پدری یا فیلم بادیگارد و یا دیده‌بان حاتمی‌کیا، این‌ها به خوبی طراحی شده‌اند.»


وی با توجه به وضعیت سینما جنگ و دفاع مقدس در حال حاضر گفت: «به نظرم مطالبات رهبری روی زمین مانده است.»


او افزود: «فیلم‌های زیادی ساخته می‌شود ولی آن چیزی که با ارزش باشد ساخته نمی‌شود. بعد از جنگ اتفاقات زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم ولی از آن‌ها فیلم نساخته‌ایم، حماسه‌های بزرگی همچون آزادی خرمشهر، حصر آبادان، عملیات‌های بزرگ و... . جایگاه سینمای دفاع مقدس خیلی بالاتر از این‌هاست و اگر روزی در این زمینه مسئولیتی قبول کنم کاری می‌کنم که سینمای دفاع مقدس جایگاه بالاتری نسبت به قبل در جشنواره فجر داشته باشد.»



انتهای پیام/

برچسب ها: دفاع مقدس
ارسال نظر