صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بیست و چهارمین نشست پلک تهران در خانه هنرمندان

بیست و چهارمین نشست پلک تهران با عنوان سینما - تئاتر، روز چهارشنبه، ششم خرداد نود و چهار، ساعت 18:30 در سالن ناصری، خانه هنرمندان تهران برگزار می‌شود. این جلسه اختصاص دارد به نمایش فیلم - تئاتر «سالومه و دکتر کالیگاری» به طراحی و کارگردانی امین اصلانی، که با حضور بازیگران و عوامل فیلم خواهد بود.
کد خبر : 19527

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی برنامه پلک تهران، در این نشست احمد الستی، استاد سینما در دانشگاه تهران، در باره‌ فیلم «سالومه و دکتر کالیگاری» و مباحث بینارشته‌ای سینما و تئاتر و الگوهای آن سخن خواهد گفت.


امین اصلانی که دانش‌آموخته‌ فلسفه‌ فیلم در دانشگاه کنت انگلیس است در این باره می‌گوید: «سینما و تئاتر، رابطه‌ای زیبایی‌شناختی، دراماتیک و روایت‌پردازانه دارند، و به زعم برخی فیلم‌پژوهان، سینما جهشی است از تئاتر به سوی روایت تصویری و اکنون کسانی مثل پیتر گرینوی، سینما را به صحنه‌پردازی‌های تئاتری نزدیک کرده‌اند و در کار شکل دادن درامای مدرن تصویری‌اند. فیلم - تئاتر «سالومه و دکتر کالیگاری» روایت جدیدی از فیلم مطب دکتر کالیگاری ساخته‌ی روبرت وینه است، که در سال‌های بین دو جنگ جهانی در آلمان آشوبزده ساخته شد، و در زمان خود همچون یک آینه‌ محدب، روایت کژدیسه‌ی روان‌پریشی دوران خود بود. در واقع این فیلم نوعی روایت نقاشانه‌ و سبک یافته از تئاتر اکسپرسیونیستی آلمان آن دوران بود، مانند مکتب‌های تئاتری ماکس راینهارت و پیسکاتور.»


این کارگردان، با نگاهی به فیلم «مطب دکتر کالیگاری» و ترکیب آن با بخش‌هایی از «سالومه‌» اسکار وایلد و «فاوست» گوته، روایت چند وجهی جدیدی را عرضه می‌کند، که تجربه‌‌ای دیگری است از ترکیب سینما - تئاتر، ادبیات و موسیقی، و راهی است نو در تداوم هنر سینمای مدرن جهان.


الستی که سخت وظیفه‌مند آموزش علمی دانشجویان و علاقمندان سینما است و صاحب مقالات علمی فراوان درباره‌ سینمای پیشرو، اخیراً کتاب تئوریکی از او به نام «به دقت» منتشر شده است. الستی که کمتر در مجامع سخنرانی می‌کند، در باب ساختار و ارزش‌های سینمای اکسپرسیونیستی و رویکردهای جدید سینما و نیز در باره‌ی فیلم - تئاتر سالومه و کالیگاری سخن خواهد گفت.


این فیلم - تئاتر در قالب یک دی‌وی‌دی توسط موسسه‌ فرهنگی - هنری رها فیلم منتشر شده به همراه کتاب کالیگاریسم، به همت نشر شورآفرین چاپ شده است. این کتاب رساله‌ای است از امین اصلانی در باب سینمای جمهوری وایمار و مباحث مربوط به آن، به ضمیمه‌ ترجمه‌‌ چند مقاله‌ تئوریک در این مورد، به علاوه‌ ترجمه‌ فیلمنامه‌ مطب دکتر کالیگاری نوشته‌ کارل مایر.


انتهای پیام/

ارسال نظر