صلحجو: محدودیتها باعث خودسانسوری فیلمنامهنویس میشود
به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی برنامه «هفت»، در برنامه شب کذشته (۱ خردادماه) محمود گبرلو، سردبیر و مجری برنامه «هفت» در ابتدای صحبتهای خود، ضمن تبریک «ایام اعیاد شعبانیه» گفت: «امیدوارم زندگی مردم ایران از وجود ائمه معصومین و توسل جستن به آنها، پربرکت باشد.»
وی افزود: «هفته گذشته، سفری به کن داشتیم تا با شرکت در جشنواره بتوانیم از نزدیک شاهد چگونگی حضور و وضعیت سینمای ایران باشیم، اما قبل از توجه به عرصههای بینالمللی باید به عرصههای داخلی توجه کنیم.»
گبرلو افزود: «فیلمهای متفاوتی در سینماها در حال نمایش بوده، هست و خواهد بود، اما از فروش مناسبی برخوردار نیستند، دلیل فروش نکردن فیلمها و عدم استقبال مردم مشخص نیست.»
وی در ادامه گفت: «امیدوارم مسئولین سینمایی با پیگیریها و برنامهریزیهای جدی، پاسخگوی مردم باشند، البته فیلمسازان هم باید وضعیت سینما را مورد بررسی قرار دهند. اگر با این شرایط پیش برویم، وضعیت مطلوبی برای سینمای ایران ایجاد نخواهد شد.»
گبرلو افزود: «بهتر است تلاش زیادی از طرف مسئولین و فیلمسازان صورت گیرد و فیلمهای خوبی با استفاده از راهکارهای مناسب با وضعیت امروز ساخته شود.»
در بخشی از برنامه، سردبیر برنامه هفت به علت درگذشت «مصطفی عبداللهی» (بازیگر و کارگردان تئاتر) و محمدرضا مقدسیان (مستندساز) به خانوادههایشان و اهالی تئاتر و سینما تسلیت گفت.
گبرلو ضمن تبریک سوم خرداد (روز آزاد سازی خرمشهر) گفت: «همه هنرمندان و اهالی سینما، مدیون خون شهدا و دلاوریهایشان هستند. به همه قهرمانان دفاع مقدس، به خصوص کسانی که در آزادسازی خرمشهر شرکت داشتند، درود میفرستم. »
وی در خصوص فیلمهای دفاع مقدس گفت: «فیلمی که به آرمانها و اعتقادات و ارزشهای یک جامعه بپردازد، مورد توجه قرار میگیرد؛ مانند فیلمهای دفاع مقدسی که در سالهای گذشته ساخته شده است.»
در ابتدای برنامه تصاویری از پشت صحنه فیلم «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش و گزارش تصویری از جشنواره «کن» و حضور فیلم «ناهید» ساخته آیدا پناهنده پخش شد و در بخش دیگر، اصغر نقیزاده (بازیگر سینما) مهمان ویژه برنامه «هفت» بود.
اصغر نقیزاده: ۴ سال است بیکارم
نقیزاده در خصوص حضورش در فیلمهای دفاع مقدس گفت: «خوشحالم که در اینگونه فیلمها بازی کردم و مردم با دیدنم در کوچه و خیابان به یاد رزمندهها و جنگ میافتند.»
نقیزاده در مورد شروع کار هنری خود و همچنین کار در سینما گفت: «کار هنری را از تئاتر در آموزش و پرورش و اولین کار در سینما را در سال ۶۱ با فیلم «توبه نصوح» با همکاری در پشت صحنه، شروع کردم و اولین بار با فیلم «مهاجر» جلو دوربین رفتم.»
نقیزاده در پاسخ به این سئوال که چگونه به این موقعیت و مرحله رسیده گفت: «مدیون اساتید بزرگی چون؛ خسرو شکیبایی، پرویز پرستویی، رضا کیانیان و... هستم.»
«اصغر نقیزاده» درباره دلایل باورپذیر بودنش در بازیها بیان کرد: «یکی از این دلایل این است که نقشها بر اساس شخصیت واقعی خودم نوشته میشود، دلیل دیگر حس و حالی است که من در کارها و بازیها دارم.»
وی در پاسخ به این سئوال که آیا کار با کارگردان خاصی را میپذیرد یا خیر گفت: «با هر نوع کارگردانی کار میکنم و در این مورد مشکلی ندارم.»
نقیزاده در مورد وضعیت امروز سینمای ایران گفت: «سینمای ایران تابع سیاستهای کلان فرهنگی است، اگر سیاست در مرحلهای در جهت دفاع مقدس باشد، به اصغر نقیزادهها کار داده میشود و اگر سمت فیلمهای اجتماعی و پرفروش حرکت کند افرادی مثل ما بیکار میشوند.»
وی افزود: «به مدت چهار سال است که بیکارم، آخرین فیلمی که کار کردم «سلام بر فرشتگان» در سال ۹۰ بود.»
نقیزاده درباره دلایل ماندن در سینما گفت: «دلایل لازم در این زمینه نادیده گرفتن شهرت، پول، داشتن رفتار حرفهای و همواره آموختن است.»
وی گفت: «بهترین درس برای کارگردان و بازیگر دیدن فیلم است.»
نقیزاده در مورد فیلمهای جشنواره گفت: «فیلمها را ندیدم، چند سالی است که برای جشنواره دعوت نشدم، عضو نبودنم در خانه سینما شاید دلیل این امر باشد.»
در بخش دیگری از برنامه «هفت» گزارشی از جشن عکاسان سینمای ایران بر روی آنتن رفت و بخشی نیز به گزارشهای تصویری از دوربین «هفت تا هفت» اختصاص داشت که گزارشهایی از افتتاحیه اکران فیلم «من دیه گو مارادونا هستم»، مراسم رونمایی از فیلم سینمایی «هاری»، نشست بررسی سینمای دهه ۶۰ ایران، همایش «داکیو منتری» به روایت ایرانی، عیادت رئیس سازمان سینمایی از رضا داودنژاد و عیادت اصحاب رسانه از رضا ایرانمنش، پخش شد.
سیاوش حقیقی: هیچ جشنوارهای نباید خودش را با فجر مقایسه کند
سیاوش حقیقی (دبیر پنجمین جشنواره فیلم شهر)، مهمان بخش دیگری از برنامه «هفت» بود.
حقیقی در خصوص جشنواره شهر گفت: «در جشنواره شهر قرار است سبک زندگی ایرانی و هویت اسلامی به نمایش در آید.»
وی در ادامه گفت: «یکی از وظایف شهرداریها ایجاد فرهنگسازی در جامعه است و الحمدلله شهرداری تهران در چند سال گذشته این کار را انجام داده و با این کار از سینماگران حمایت میکند.»
گبرلو در ادامه گفت: «بعضیها معتقدند که جشنوارهها یعنی هیاهو و هیچ سودی ندارند حتی جشنواره فجر.»
حقیقی در ادامه صحبتهای گبرلو گفت: «قضیه فجر جداست چون فجر پیشانی جشنوارههای جمهوری اسلامی ایران است و هیچ جشنوارهای نباید خودش را با فجر مقایسه کند، ولی در جشنواره فیلم شهر به دنبال آنیم که در سالهای آینده بر طبق سیاستهای تعیین شده فیلمهایی را از طریق شهرداری یا مراکز فرهنگی تولید کنیم.»
حقیقی در مورد زمان شروع جشنواره گفت: «از سوم خرداد (روز آزادسازی خرمشهر) بخش «محله» جشنواره آغاز میشود، در ششم خرداد، بخش بینالملل و سینمای ملی با حضور پنجاه مهمان خارجی در تهران برگزار میشود و اختتامیه جشنواره روز نیمه شعبان خواهد بود.»
وی درباره بخش «محله» گفت: «به دلیل فرهنگسازی، از مردم بیست و دو منطقه تهران خواستیم تا به صورت رایگان آموزش فیلمسازی ببینند، بعد از مدتی امکاناتی را در اختیار آنها قرار دادیم و فیلمهای ۱۳۷ ثانیهای ساختند. با این کار مردم نسبت به سینما و فیلمسازی آگاهتر میشوند.»
حقیقی در مورد فیلمهای ایرانی انتخاب شده در جشنواره گفت: «سی فیلم انتخاب شده که پانزده فیلم از فیلمهای سالهای گذشته و پانزده فیلم هم از فیلمهای اکران نشده است. فیلمهای «امروز» میرکریمی، «دربند» شهبازی و «دوران عاشقی» رئیسیان برای بخش بینالملل انتخاب شدهاند.»
وی در مورد هزینه جشنواره گفت: «بودجه زیادی را هزینه نکردیم و امیدواریم شاخصههای جشنواره که بر اساس محورهای مورد نظر مقام معظم رهبری انتخاب شده بود، رعایت شود. محورها عبارت بودند از: سبک زندگی ایرانی اسلامی، اشاعه فرهنگ مهربانی، تقویت روحیه صبر میان شهروندان، گسترش نشانههای فرهنگ اسلامی _ ایرانی و...»
حقیقی در مورد دستاورد جشنواره امسال گفت: «از سیاستهای برگزارکنندگان جشنواره، ایجاد تعامل با کشورهای دیگر در حوزه نمایش است.»
وی در ادامه گفت: «از سوابق دبیران جشنواره فجر (آقایان عباسیان، حیدری و خزاعی) استفاده میکنم و آنها در این راه به من کمک میکنند، امیدوارم با اتخاذ سیاستهای درست فیلمهای خوبی برای دورههای بعد تولید شود.»
حقیقی در مورد داوران جشنواره گفت: «داوران بخش سینمای ایران آقایان احمدرضا معتمدی، محمد خزاعی، محمدحسین حقیقی، رسول صدرعاملی، مجید رضابالا، عزیزالله حمیدنژاد و امین تارخ هستند.»
دبیر جشنواره فیلم شهر درباره گرایش تلخ فیلمهای اجتماعی گفت: «معتقد به تلخی جامعه نیستم ولی گاهی اوقات باید تلنگرهایی به اجتماع زده شود که این مسئله فرق میکند.»
وی افزود: «باید فرهنگسازی درستی انجام شود و با کسانی که علیه ایران کار میکنند و هزینههایی را در این مورد صرف میکنند، با استفاده از فرهنگ غنی برخورد کنیم. ساختن کارهایی در مورد شهدا (کار شهید حسن باقری) در فیلم «آخرین روزهای زمستان» میتواند یکی از این راهها باشد.»
در بخشی از برنامه گفتوگوی محسن سرافراز با محمد مهدی عسگرپور (مدیر عامل سابق خانه سینما) و سیدرضا میرکریمی (مدیر عامل خانه سینما) بر روی آنتن رفت.
صلح جو: با این نظر مخالفم که فیلمهایی که فاقد قصه هستند فیلمنامه خوبی ندارند
بخش پایانی برنامه «هفت» اختصاص داشت به میزگردی در خصوص «بررسی وضعیت فیلمنامه در سینمای ایران» با حضور همایون اسعدیان، شادمهر راستین، طهماسب صلح جو و محمدتقی فهیم.
طهماسب صلح جو در مورد وضعیت نامناسب فیلمنامه در سینمای ایران گفت: «معمولأ از روی فیلمها در مورد فیلمنامه قضاوت میکنیم که این کار صحیح نیست، وضعیت فیلمنامه در سینمای ایران همواره به همین شکل بوده است.»
وی ادامه داد: «با این نظر مخالفم که فیلمهایی که فاقد قصه هستند فیلمنامه خوبی ندارند، به باور من فیلمنامه قصه نیست بلکه اصل قضیه در فیلمنامه روایت است.»
صلح جو افزود: «چیزی که فیلمنامهها را متفاوت میکند، توانایی نویسنده در روایت ماجراهاست. به نظرم فیلمنامه یکی از شاخههای ادبیات سینمایی و ادبیات دراماتیک است.»
فهیم: تعدادی از فیلمنامهنویسان در کشور بیشترین فیلمنامهها را مینویسند
محمد تقی فهیم در این باره گفت: «هالیوود دارای دوازده هزار فیلمنامهنویس است و سالانه کمتر از هزار فیلم تولید میشود، اما کشور ایران صدو پنجاه عضو دارد و کمتر از صد فیلم در سال ساخته میشود، تعدادی از فیلمنامه نویسان در کشور بیشترین فیلمنامهها را مینویسند.»
وی افزود: «همیشه فیلمنامهنویسهای مشخصی از طرف مدیران برای نوشتن انتخاب میشوند و به خلاقیتها و استعدادهای دیگران توجهی نمیشود، در این حالت با بحرانی روبهرو میشویم که اندیشهای وجود ندارد.»
فهیم در ادامه گفت: «وقتی میگوییم هر اثر هنری شامل دو فاکتور اندیشه و تکنیک است، چگونه فیلمسازان در مدت کوتاهی میتوانند فیلمنامه بنویسند، به نظر من اساسأ فضای سیستم بیمار است و عادلانه عمل نمیکند.»
اسعدیان: ادبیات نمایشی باید پابه پای فیلمنامه نویسی رشد کند
همایون اسعدیان در این زمینه گفت: «سینمای غرب متکی به یک سنت ادبی دوهزار و پانصد ساله است. ادبیات نمایشی در ایران مانند غرب نبوده و ادبیات ما بر اساس نظم است و همه به نوعی طبع شعر دارند.»
وی ادامه داد: «ادبیات نمایشی باید پابه پای فیلمنامهنویسی رشد کند. فیلمنامهنویسی یک مسئله اموزشی نیست، تا زمانی که در ادبیات نمایشی مشکل داشته باشیم در فیلمنامهها هم دچار مشکل خواهیم شد.»
راستین: محدودیت در ایده، اجرا و نظارت دلیل ضعف فیلمنامهنویسی است
راستین درباره آمار فهیم گفت: «این آمار در مورد کارگردانهایی است که فیلمنامه نویس شدهاند، کانون دویست و چهار عضو دارد و در پنج سال گذشته تنها بین پنج تا هشت فیلم نوشته شده است.»
شادمهر راستین افزود: «ما سینماگر حرفهای هستیم بر اساس سفارش و ایدهها کار میکنیم و مهمترین اصل ما ایجاد جذابیت برای مخاطب است.»
وی در مورد علت ضعف فیلمنامه گفت: «محدودیت در ایدهها، محدودیت در اجرا و نظارت در این کار از دلایل ضعف فیلمنامه است.»
راستین ادامه داد: «ما دارای ادبیات نمایشی غنی هستیم و ضعفی در این مورد نداریم و تنها امتیاز این سینما داشتن ادبیات نمایشی غنی به شکل دیگری است که از قران و فردوسی و... گرفته شده است که جهان سه پردهای و پایان قطعی را نمیپذیرد و نباید با هالیوود مقایسه شود.»
وی افزود: «باید براساس فرهنگ و انسانیت خودمان در ایران شرایطی را بپذیریم که چرا در سینمای ما کارگردانها مینویسند، چه تألیفی به این اندازه با اهمیت است و چرا مدیران با کارگردانها رابطه سازندهای پیدا میکنند، این بحران شاید به عنوان حسن سینمای ایران باشد.»
اسعدیان در ادامه صحبتهای راستین گفت: «نکاتی که اشاره کردید در مورد نوعی از سینماست اما کلان سینما بحث دیگری است. بعضی از ممنوعیتها باعث شکست فیلمنامهها شدهاند چون مدیران بر اساس سلایق خود، خط قرمزهایی را تعبیه کردند.»
وی ادامه داد: «نقد اجتماعی نقد نظام نیست بلکه قوت نظام است، تا زمانیکه این موضوع حل نشود خودبه خود به سوی فیلمنامههای خنثی پیش میرویم.»
اسعدیان افزود: «هیچ فرصت و امکاناتی برای باز تولید فیلم در اختیار فیلمنامه نویس قرار نمیگیرد.»
صلح جو با اشاره به نیاز ایران به داشتن سینمای حرفهای گفت: «برای این کار مدیریت لازم است، سینما بیش از هنرهای دیگر به مدیریت اقتصادی نیاز دارد.»
وی افزود: «محدودیتهای اخلاقی و شرعی باعث خودسانسوری فیلمنامهنویس میشود.»
فهیم در پایان گفت: «تا زمانیکه صنف فیلمنامهنویسان، صنف قدرتمندی نشود و تا زمانی که عملکرد آنها بر اساس دفاع از حقوق، بیمه، عدالت اعضای آن نباشد، همچنان دچار این مشکل خواهیم بود.»
راستین در این زمینه گفت: «فیلمنامهنویسی به عنوان مجموعه شغل است که فقط به شکل فیلمنامه دیده میشود، اگر به سینما و سینماگران تجاری و حرفهای شخصیت لازم داده شود، دیگر همه آنها به دنبال تألیف نمیروند.»
وی افزود: «سینمای حرفهای نیازمند تجرب و تکرار موفقیتهاست. تکنیسین و حرفهای بودن در سینمای ایران جمله بدی است و همه علاقهمندند که هنرمند و مؤلف باشند، در صورت جدا کردن آنها میتوانیم، صنف حرفهای داشته باشیم که با مخاطب کار کند.»
انتهای پیام/