صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معتمدآریا: مسائل حقوقی هنر و تجربه مربوط به خانه سینما نیست

فاطمه معتمدآریا در نشست رسانه‌ای مدیران اصناف خانه سینما در خصوص واکنش خانه سینما به اظهارات اخیر امیرحسین علم الهدی بیان کرد: مسائل حقوقی هنر و تجربه مربوط به خانه سینما نیست.
کد خبر : 194080

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست رسانه‌ای مدیران اصناف خانه سینما، امروز سه‌شنبه 20 تیرماه با حضور همایون استعدیان رئیس هیات مدیره، فاطمه معتمد‌آریا عضو هیات مدیره و سید علی قائم مقامی؛ سخنگوی هیات مدیره خانه سینما برگزار شد.


همایون اسعدیان در این نشست و در پاسخ به سوال خبرگزاری آنا مبنی بر واکنش خانه سینما در خصوص اظهارات اخیر امیرحسین علم‌الهدی؛ مدیر گروه سینمایی هنر و تجربه، گفت: بحث هنر و تجربه اختلافی در شورا صنفی اکران است در حالیکه ما این جا جمع شده‌ایم که در مورد خانه سینما و برنامه‌های آن صحبت کنیم لذا از این زاویه جای گفت و گویی وجود ندارد.


اما در ادامه فاطمه معتمدآریا در جواب به سوال این رسانه در این خصوص با اشاره به اینکه هر اتفاق سینمایی به خانه سینما مربوط است، توضیح داد: هر اتفاق سینمایی در مورد سینما در داخل کشور و یا خارج از کشور بیافتد، خانه سینما نسبت به آن بی­‌تفاوت نیست. در مورد «هنر و تجربه» در خانه سینما دید منفی وجود ندارد بلکه موضع خانه سینما نسبت به آن مثبت است، اما در این میان یک سری مسایل حقوقی وجود دارد که ربطی به خانه سینما ندارد.


اسعدیان در ادامه با اشاره به رابطه خوب خانه سینما با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: ما در یکی از مقاطع خوب قرارداریم که خانه سینما ارتباط بسیار خوبی با وزارت ارشاد دارد به این صورت که نگاه مسئولان وزارت ارشاد به آن مثبت است و وظایف زیادی را به دوش خانه سینما می‌گذارند. من در این ۲۰ سالی که فعالیت صنفی داشته‌ام تاکنون ندیده‌ام که این میزان از همراهی از سوی وزارت ارشاد با خانه سینما صورت گیرد. حتی گاهی فکر می‌کنم که آیا آمادگی پذیرش این حجم از مسئولیت ها را داریم یا خیر؟


خانه سینما در همه امور سینمایی باید کرسی داشته باشد


وی در مورد با اخبار و حواشی که این روزها در رسانه‌ها برای او مطرح شده است، بیان کرد: در ابتدا از طرف رسانه‌ها شیطنتی شد که لقب مرد دوشغله را به من داده بودند! هر فعالیتی که در سینما رخ می‌دهد به خانه سینما مربوط است و می‌خواهیم که خانه سینما در همه صنوف کرسی داشته باشد. امیدواریم بتوانیم که کرسی‌های ثابتی را برای اصناف خانه سینما داشته باشیم و از این حرکت دفاع و حمایت خواهیم کرد و می‌خواهیم طی سال‌های آینده جایگاه خانه سینما را ارتقا دهیم.


اسعدیان در مورد طرح امنیت شغلی گفت: این طرح را در سینما ایران نمی‌توان با چند قرارداد حل کرد، ما با بررسی نواقص تلاش می‌کنیم که این مسئله را حل کنیم اما قول نمی‌دهیم که تا شش ماه آینده این مسئله حل شود و نمی‌توانیم تهیه‌کننده را ملزم کنیم که فقط از اعضا خانه سینما استفاده کند چرا که امنیت شغلی به رونق سینما و مسائل دیگر مربوط می‌شود.


وی افزود: تنظیم قرارداد تیم از جمله مسائلی است که در گذشته مطرح شده بود چرا که هر تهیه‌کننده‌ای به شیوه خود قرارداد منعقد می‌کند اما قصد ما این است که یک شیوه ای واحد داشته باشیم.



تکلیف بیمه اصناف مشخص شد


اسعدیان در خصوص بودجه خانه سینما اظهار داشت: بودجه خانه سینما در سال گذشته پنج میلیارد و نیم بوده که نیمی از آن برای بیمه تکمیلی صرف شده است. تمام تلاش هیات مدیره صنوف این است که خانه سینما به اعضا کمک کند و از حداقل امکان رفاهی موجود برای اعضا استفاده کند. خانه سینما از ابتدا که تاسیس شد به وزارت ارشاد وصل بود و دولت‌ها هم براساس حسن ظن یا سوءظن بودجه ما را بالا یا پایین می‌برند. متاسفانه همیشه تلاش این بوده که بیشترین بودجه از دولت دریافت شود ولی ما اکنون در نظر داریم خود را از دولت بی‌نیاز کنیم و به تدریج مستقل شویم.


اسعدیان ادامه داد: در حال حاضر سهمی که بابت از کارافتادگان و یا خانواده‌های بازماندگان اعضای خانه سینما می‌دهیم در حد بضاعت ما است اما سعی می‌کنیم رگ حیاتی خود را به بودجه‌های دولت محدود نکنیم و تامین اقتصادی باشیم تا بتوانیم کمک خوبی به خانواده همکاران از دست رفته و یا از کار افتاده داشته باشیم. ماجرای طرح بیمه بیکاری پروسه‌‌های سنگینی دارد و واقعیت این است که صنوف هنوز به شکل مستقل و براساس تعریف درست آنها فعالیت ندارند که باید این اتفاق بیافتد.


وی با اشاره به بیمه اعضای خانه سینما عنوان کرد: سرویسی که بیمه کننده به ما می‌دهد نسبت به سال گذشته تا سقف ۱۰۰ میلیون افزایش پیدا کرده است اما درمورد ویزیت‌های پزشکی من حضور ذهن ندارم. به هر ترتیب دوستان در تلاش هستند امکانات بیشتری در بیمه تکمیلی برای اعضای خانه سینما فراهم کنند. اتفاق دیگر این است که درباره بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند، خانه سینما اولین مجموعه‌ای است که وارد عمل می‌شود اما خبر و عکسی از آن منتشر می‌شود زیرا به نظر ما چنین کاری درست نیست.


فاطمه معتمدآریا از اعضای هیات مدیره خانه سینما در تکمیل سخنان وی عنوان کرد: هر بیمه‌ای برای خود تعرفه مشخصی دارد و فکر می‌کنم بیمه رازی اگر تعرفه‌هایش در بخش‌هایی بالا است در حوزه‌های دیگری پایین است.


وی ادامه داد: اختلافاتی که درباره تأمین بودجه یا بیمه شونده‌های تکمیلی وجود دارد درباره این است که هیات مدیره می‌خواهد این بیمه صرف کسانی شود که عضو اصلی خانه سینما هستند و حقوق بگیر و بیمه شده جای دیگر نیستند.


سید علی قائم مقامی؛ سخنگوی هیات مدیره خانه سینما در همین رابطه افزود: افرادی تحت پوشش بیمه تکمیلی خانه سینما هستند که بیمه پایه آنها بیمه خانه سینما باشد، زیرا صنوف باید واقعی شوند و نباید هزینه‌های خانه سینما را صرف مسائلی کنیم که ربطی به آن ندارد.



شکل‌گیری صندوق حمایت از هنرمندان


رئیس هیات مدیره خانه سینما سپس درباره شکل‌گیری صندوقی برای حمایت از هنرمندان گفت: ما به حمایت از دولت احتیاج داریم. البته تا وقتی پایه گذار آن صندوق، اعضای خانه سینما نباشند و منتظر بودجه از سوی دولت باشیم این صندوق عمر کوتاهی خواهد داشت. اگر یک صنفی ادعا می‌کند که یک عده از اعضایش در وزارت کار ثبت شده و یک عده می خواهند انجمن فرهنگی شوند اشکالی ندارد اما نمی‌تواند در خانه سینما فعالیت کند زیرا خانه سینما جامعه اصناف سینمایی است.


اسعدیان سپس درباره مسائلی که چندی پیش درباره مستندسازان و چند صنف تشکیل شده پیش آمد، تصریح کرد: خانه سینما در یک مقطعی راه‌های مختلفی را بررسی کرد و با توجه به نواقصی که داشتیم متوجه شدیم ما انجمن فرهنگی نیستیم زیرا انجمن فرهنگی معضلات زیادی دارد. دوستان ما در مجمع عمومی خانه سینما به این نتیجه رسیدند که ما صنوفی هستیم که ذات صنفی ما فعالیت فرهنگی است. کار ما فعالیتی است که به وزارت کار مربوط می‌شود و به این نتیجه رسیدیم که در وزارت کار ثبت شویم.


وی اضافه کرد: وقتی صنوف در وزارت کار ثبت می‌شوند، قانونی می‌شوند به هر حال اگر یک صنفی ادعا می‌کند که یک عده از اعضایش در وزارت کار ثبت شده و یک عده می‌خواهند انجمن فرهنگی شوند اشکالی ندارد اما نمی‌تواند در خانه سینما فعالیت کند زیرا خانه سینما جامعه اصناف سینمایی است. ما نمی خواهیم با خانه سینمایی مواجه شدیم که به جای ۳۱ صنف، ۶۲ تشکل داشته باشد.


این کارگردان اظهار کرد: ممکن است یک صنف معتقد باشد تمام مسیر خانه سینما اشتباه است. نظر آن صنف محترم است اما نمی تواند برای صنفی دیگر تصمیم بگیرد. اگر یک گروهی فکر می کنند که خانه سینما به کجراه می رود و باید آن را به راه راست هدایت کنند درست نیست و باید اجازه دهند که ما وارد بازی خلاف صنف نشویم.


فاطمه معتمدآریا در همین زمینه گفت: تمام اتفاقات در حوزه مشکلاتی که بیان شد چیزهایی است که به ما ارث رسیده است. در واقع ما به انتهای مشکلات صنف مستندسازان رسیده‌ایم و در این دوره اتفاق جدیدی رخ نداده است. فکر می‌کنم حدود ۲ سال است که درباره این مسائل جلسه گذاشته شده که جلسات پی در پی بوده است و همانطور که گفتم ما به انتهای این مباحث رسیدیم و بنابراین هیات مدیره جدید معجزه‌ای نمی‌تواند داشته باشد جز اینکه به قانون صنوف احترام بگذارد و ادامه مسایل را پیگیری کند.



واکنش خانه سینما به رفع توقیف فیلم‌ها


در پاسخ به خبرنگاری درباره توقیف فیلم‌ها و واکنش خانه سینما اظهار کرد: دوستان در هیات مدیره قبلی و هم در هیات مدیره فعلی تلاش می‌کنند تا مشکلات فیلمسازان از قاچاق فیلم تا توقیف آنها حل شود و ما با شکایت و نامه نگاری این مسایل را پیگیری می‌کنیم.


وی ادامه داد: اینگونه نیست که بگوییم به ما ارتباطی ندارد. ما حتی به مشکلاتی که برای مستندسازان هم پیش آمد پرداختیم، اما اینکه در نهایت چقدر این تلاش های ما به ثمر می رسد مساله ثانویه است.


معتمدآریا گفت: چیزی که هیات مدیره فعلی بر آن اصرار دارد، این است که ما آغازکننده چیز جدیدی نباشیم بلکه ادامه دهنده مواردی باشیم که هیات مدیره قبلی شروع کرده است. درباره بودجه ۴ میلیاردی بیمه هم باید بگویم که مقداری از آن را وزارت ارشاد به ما داد و ما حتی یک میلیارد کم آوردیم و خانه سینما از طریق اسپانسرهای مختلف شروع به تأمین این بودجه کرد. البته تمام هزینه بیمه از طریق دولت تأمین نمی شود.


وی در خصوص موضع اصناف خانه سینما بیان کرد: چیزی که هیات مدیره فعلی بر آن اصرار دارد، این است که ما آغاز کننده چیز جدیدی نباشیم بلکه ادامه دهنده مواردی باشیم که هیات مدیره قبلی شروع کرده است. درباره آن بودجه ۴ میلیاردی هم باید بگویم که مقداری از آن را وزارت ارشاد به ما داد و ما حتی یک میلیارد کم آوردیم و خانه سینما از طریق اسپانسرهای مختلف شروع به تأمین این بودجه کرد. بر این اساس می توانم بگویم تمام بیمه از طریق دولت تأمین نمی شود. اتفاق دیگر این است که درباره بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند، خانه سینما اولین مجموعه ای است که وارد عمل می شود اما خبر و عکسی از آن منتشر نمی شود زیرا به نظر ما چنین کاری درست نیست.



اسعدیان: قرار نیست فعالیت‌ها را در بوق و کرنا کنیم


در ادامه اسعدیان در پاسخ به پرسشی درباره اعتراف‌ها به نبود اطلاع رسانی درست در خانه سینما و همچنین توضیح ندادن درباره مشکلاتی مثل قاچاق فیلم سعید سهیلی بیان کرد: قطعا ما فعالیت‌ها را به اطلاع می‌رسانیم اما همانطور که گفته شد از همان ابتدا آنها را در بوق و کرنا نمی‌کنیم. درباره قاچاق فیلم سهیلی نیز اعلام کردیم که فعالیت هایی داشته‌ایم.


وی افزود: قبل از دوره شمقدری و تعطیلی خانه سینما، این خانه فعالیت‌های خود را داشت اما حرکت شمقدری به یک باره خانه سینما را به صفحه اول مطبوعات آورد و ما آنقدر بزرگ شدیم که حتی نامزدهای ریاست جمهوری باز کردن خانه سینما را به عنوان وعده‌های خود مطرح می‌کردند در حالی که جای خانه سینما اصلا روی جلد نیست بلکه داخل مطبوعات است. ممکن است عده‌ای دوست داشته باشند ما را در انتخابات سیاسی کرده و از فعالیت‌های صنفی دور کنند و خود من هم در دوره‌ای که ضرورتش وجود داشت، حرف‌هایم را به عنوان روی جلد عنوان می‌کردم اما ما نباید تبدیل به افرادی شویم که فقط بخواهیم بجنگیم بلکه باید به اصل صلح معتقد باشیم.


رییس هیات مدیره خانه سینما تصریح کرد: اجازه ندهیم ما را در هر مقطعی با یک بیانیه یا سخنرانی وارد جریانات سیاسی کنند. سیاست‌مداران نباید ما را وارد زمین خود کنند چرا که عرصه فرهنگ جای این مسائل سیاسی نیست. با این حال ما حتما فعالیت های خود را بیان می کنیم اما ممکن است با کمی تأمل و تأخیر بیان شود.


معتمد آریا نیز خاطرنشان کرد: نکته ای که خانه سینما و هیات مدیره های قبلی بر آن اصرار داشتند و ما هم آن تفکر را ادامه می دهیم این است که بیشتر اعضای خانه سینما فعال شوند. ما انتظار داریم همه انجمن ها فعال شوند و خودشان مسائل را به ما بیان کنند بنابراین هدف اصلی ما فعال کردن انجمن های خانه سینماست.



کارهای نکرده‌ای که بیشتر از کارهای کرده است!


همایون اسعدیان همچنین با اشاره به پرسش دیگری درباره بسیاری از مسائلی که در خانه سینما نسبت به آنها اقدامی صورت نگرفته است، اظهار کرد: کارهای نکرده ما خیلی بیشتر از کارهای انجام شده است برای همین است که می‌خواهیم صنوف را وارد کار کنیم. پیش از این نیز بار بسیاری از کارها روی دوش کامران ملکی بود که می بایست پاسخگوی همه باشد و از این رو می خواهیم کمیته ارتباطات و اطلاع رسانی را راه‌اندازی کنیم تا کارها به صورت یک نفره نباشد.


اسعدیان ادامه داد: با این حال مسئله این است که ما همیشه وقتی وارد مشکلی می شویم سراغ صنف می رویم. منظور من اینجا سعید سهیلی نیست اما اکثر ما فعالیت و کمکی به صنف نمی کنیم و بعد هنگام مشکل انتظار کمک داریم. صنف اینگونه شکل نمی گیرد. نباید بگوییم اول صنف به ما کمک کند و بعد ما به آن کمک کنیم.


اسعدیان تصریح کرد: این محدودیت از نظر ما هم عقلانی نیست و فقط وزارت ارشاد است که می تواند محدودیت ایجاد کند و هیچ ارگان و نهاد دیگری نمی تواند مجوزهای اکران را زیر سوال ببرد وگرنه به این ترتیب سنگ روی سنگ بند نمی شود و هر کسی می تواند مجوزها را زیر سوال ببرد بنابراین مقرر شد در شورای صنفی، اکران فیلمی که فروش بالایی داشته باشد و حوزه هنری برایش محدودیت ایجاد کرده است دو هفته بیشتر باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر