اهالی رسانه «شهرزاد» را چگونه دیدند؟
به گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط عمومی سریال «شهرزاد»، آنچه در پی میخوانید چکیده نظرات 30 نفر از اهالی رسانه درباره آغاز فصل دوم «شهرزاد» است.
فرانک آرتا، مسئول سینمایی روزنامه شرق با استقبال از آغاز فصل دوم سریال شهرزاد عنوان کرد: فصل دوم «شهرزاد» آمد؛ خبری خوشحال کننده. البته این خوشحالی به دلیل جذابیت فصل اول آن است و پایان غافلگیرکنندهاش که قلابِ کنجکاوی تماشاگران را در دست گرفت تا مشتاقانه به انتظار فصل دوم آن بنشینند و زندگی به هم گره خوردهی قباد و فرهاد و شهرزاد را دنبال کنند.
آرتا با اشاره به قسمت اول فصل دوم نیز گفت: حضور رویا نونهالی در قسمت اول این مجموعه با چهرهی جذاب و بازی تاثیرگذار از نقطه قوت این قسمت است. آمدن غافلگیر کننده عمه بلقیس به تهران و بسط این شخصیت فرعی ِفصل اول در فصل دوم انتخاب هوشمندانهای بود همچون داستانهای «هزار و یک شب شهرزاد» و حالا همه منتظریم تا ادامه داستان را ببینیم.
فائزه آقابابایی، دبیر هنری باشگاه خبرنگاران جوان هم قسمت اول از فصل دوم سریال را پرکشش دانست و گفت: با شروع فصل دوم شهرزاد به نظر میرسد که همه چشم انتظار این فصل بودند و کشش و پرداخت مناسب و بجا در فصل اول باعث شد این اتفاق برای فصل جدید رخ دهد.
وی افزود: با دیدن قسمت اول زود است که بخواهیم درباره آن حرفی بزنیم اما سابقه حسن فتحی نشان میدهد که باز هم شاهد غافلگیری دیگری از این کارگردان هستیم؛ همانطور که در فصل اول هم با انتخاب بازیگران و قصه مخاطب پسند مردم را جذب خود کرد. البته با آن چیزی که از قسمت اول فصل دوم دیدیم ای کاش بخش عاشقانه داستان مقداری کمتر میشد و قصه به سمت روایت داستانی خود جلو میرفت اما با این حال با ورود شخصیتهای جدید پیش بینی میشود اتفاقهای غافلگیر کنندهای برای بیننده تدارک دیده باشند.
امیرحسین اشرفی دبیر فرهنگی خبرگزاری پانا درباره قسمت جدید سریال شهرزاد گفت: سریال شهرزاد فارغ از هر نوع نگرش و علت معلولی که در ساخت فیلم و سریال در دنیای معاصر وجود دارد، حکایت این موضوع است که ما همیشه شاهد این موضوع هستیم که قسمت های دوم یک تریلوژی یا سریال همیشه مانند قسمت نخست آن با اقبال مخاطبان همراه نیست اما نگاه حسن فتحی و نگرش او باعث می شود ما به آینده سریال شهرزاد امیدوار باشیم.
وی ادامه داد: حال باید منتظر ماند و ماجرا را به سبک حسن فتحی دید. او که درام را می شناسد و تاکنون نشان داده تاریخ معاصر را نیز به خوبی می شناسد و فیلم هایی که او تا کنون ساخته نوید همین موضوع را می دهد از ازدواج به سبک ایرانی ، مدار صفر درجه، پهلوان ها نمی میرند تا ....
فتحی در فصل نخست شهرزاد به درستی توانست مخاطب را هر هفته مجاب کند که قسمت بعدی سریال را ببیند و همین نگاه باعث شد که شهرزاد یکی از پرفروش ترین سریالهای اجتماعی در شبکه خانگی باشد.اما ما در فصل دوم به اصطلاح ورزشی ها با یک قهرمان روبرو هستیم که باید از قهرمانی اش دفاع کند و همین نگاه شاید ضربه ای شدید به سریال بزند.
مسعود احمدی دبیر فرهنگی خبرگزاری برنا درباره فصل دوم شهرزاد گفت: استارت درست داستان برای ساخت آثاری که فصل دوم پیدا میکند ازاوجب واجبات است که ازاین حیث قسمت نخست «شهرزاد» دراین زمینه نمره قبولی دریافت می کند، زیرا تعلیق برآمده و کشش درام داستانکهای آن همچنان خبراز دلربایی آن نزد مخاطب مانند فصل یک میدهد.
وی ادامه داد: اتصال سازی خرده داستانهای فرعی به داستان مرکزی مثل معرفی بی نظیر کاراکتراصلی ومحوری فصل دوم «شهرزاد» عمه بلقیس و ورود او به کاخ بزرگ آقا برای رسیدگی به امورات تجاری واقتصادی خاندان دیوان سالار پس ازدرگذشت او و نشاندن قباد برجای مرحوم تازه از دنیا رفته و ادامه تلاشهای قباد برای تصاحب مجدد شهرزاد به همراه بستری تنها یادگار بزرگ آقا «شیرین» در تیمارستان...حاکی از ایجاد ظرفیت لازم برای تماشای قسمت های بعدی است.
مهدی احمدی، سردبیر و مدیرمسئول روزنامه هنرمند درباره قسمت اول فصل دوم سریال اظهار کرد: حسن فتحی همیشه سعی کرده در کارهای خود فرهنگ، آداب و رسوم ایرانی بهخصوص تهران قدیم را به بهترین شکل برای مخاطب به تصویر بکشد. بهنظرم معماری بادوامترین بیان از یک فرهنگ اصیل است. در قسمت اول فصل دوم شهرزاد نشان دادن بناهای تاریخی اصفهان بسیار جذاب و میتواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی هم موثر باشد.
علیرضا بهرامی مدیرکل فرهنگی ایسنا با بیان اینکه مجموعهی «شهرزاد» موفق بوده است گفت: اینرا قسمت اول بخش دومش اصلا نمیگوید، که اصلا قسمت اول بخش دوم هر مجموعهی موفقی، معمولا به دلیلهای فنی، نه قابل اعتنا است و نه ملاک قابلی برای ارزیابی. رقمها البته میگویند مجموعهی «شهرزاد» موفق بوده است؛ اما رقمها نهتنها خیلی وقتها قابل اعتماد و ملاک قابلی برای ارزیابی نیستند، که بسیاری وقتها، اتفاقا ملاک و معیار ارزیابی معکوس هستند.
وی ادامه داد: با این حال، پس چرا مجموعهی شهرزاد را موفق میدانیم؟ و چرا خیلی از مردم به این مجموعه اعتماد کردهاند و به آن دل سپردهاند؟ دلیلهای فنی زیادی دارد که دربارهی آنها مفصل میتوان صحبت کرد و البته مجالش اینجا نیست. حتا دربارهی خیلی چیزها هم میتوان صحبت کرد که اگر رعایت میشدند، این مجموعه موفقتر هم میتوانست بشود. از همهی این بحثها بگذریم. من دوست دارم فقط به این نکته اشاره کنم؛ مجموعهی «شهرزاد»، حتا شاید برخلاف باور اولیهی سازندگانش، موفق شد؛ چون با «عشق» رفتار محترمانهای داشت؛ یک احترام دلانگیز، باوقار و واقعیتپذیر.
بهرامی همچنین گفت: وقتی «شهرزاد» میبینیم، برخلاف برخی مجموعههای این روزهای تلویزیون - با محور «عشق» - مجبور نیستیم گستاخیها و لرزاندن پرههای دماغها و ورقلمبیده کردن چشمها را بهنام «عشق» تحمل کنیم و عذاب بکشیم! اینرا از یک شاعر بپذیرید؛ «عشق» مفهوم سهل و ممتنعی است؛ یعنی خیلی آشنا و به نظر ساده است اما روایت کردنش کار بسیار دشواری است. آقای فتحی در مواجهه با این مفهوم بسیار متضاد انتزاعی، خیلی خوب عنان قصه را در اختیار باورپذیری و دلانگیزی گرفته است.
فهیمه پناه آذر خبرنگار سینمایی روزنامه همشهری نیز گفت: تنها با دیدن قسمت اول سریال نمیتوان در ادامه رویه داستانی شهرزاد که جز پرمخاطبترین سریالهای شبکه نمایش خانگی است، نقد و نظری نوشت و از الان قضاوت کرد که آیا این سریال مانند فصل اول در اوج میماند یا خیر؟ با این حال شهرزاد با ادامه پایان فصل قبل، آغاز شد. آغازی که حسن فتحی در لوکیشنها و فضاسازی پا را فراتر گذاشته و این بار به سراغ اصفهان رفته است. فتحی نشان داده که از عهده این کار به خوبی بر میآید، این بار نیز فضاسازی، دکور و طراحی لباسش باز هم به مذاق تماشاگر خوش آمده است.
وی ادامه داد: حضور شخصیتهای جدید در شهرزاد 2 و ورود آنها از ابتدا نیز شکل خاصی به سریال بخشیده هر چند جای خالی بزرگ آقا به سبب نقشی که داشت و توانایی بازیگر در بازی و ماندگاریاش در ذهن تماشاگر دیده میشود. باید دید ادامه داستان چگونه پیش خواهد رفت و شخصیتهای اضافه شده تا چه اندازه در ادامه داستان نقش دارند و تا چه اندازه میتوانند جذابیتی که در فصل اول ایجاد شده بود را ادامه دهند؟ اما نمیتوان این موضوع را منکر شد که داستان شهرزاد کماکان در میان سریالهای شبکه نمایش خانگی و حتی تلویزیون که این روزها کار چشمگیری در سریالسازی انجام نداده، در میان علاقمندانش در اوج قرار دارد.
محمدصالح حجتالاسلامی، دبیر سینما در خبرگزاری شبستان ابتدا با منسجم خواندن خلاصه فصل اول سریال که با نام «قصههای شهرزاد» عرضه شده بود، گفت: قسمت اول فصل دوم سریال، داستانی ملتهب و پر ماجرا و احتمالا پیچیده را نوید میدهد.
وی در عین حال یادآور شد: به نظر میرسد که در برخی موارد با یک افت نسبی روبرو باشیم. این مسئله از تیتراژ متفاوت این فصل خودنمایی میکند تا قدرت و کشش بازیها و کارگردانی که به نظر میرسد دست کم در این قسمت کاسته شده که امیدوارم در قسمتهای بعدی این افت جبران شده و پروژه با همان جذابیت گذشته پیش برود. شاید یکی از دلایل عمده این حس خلاء حضور و نقشآفرینی بینظیر علی نصیریان در نقش بزرگ آقا باشد که به فراخور داستان از گردونه خارج شد.
حجت الاسلامی یاداور شد: برخی از اشکالات میتوانست وجود نداشته باشد به عنوان مثال حرکت دورانی فرهاد و شهرزاد در فضای مسجد شیخ لطفالله خیلی مصنوعی و دور از امضای حسن فتحی بود. یا مثلا به رغم اجرای با کیفیت جلوههای ویژه کامپیوتری در حرکت خودروها ضعفهایی وجود دارد که یکی از واضح ترینش در آخرین سکانس و زمانی که شهرزاد در ماشین منتظر فرهاد نشسته به نظر میآید که عابرینی که از پشت ماشین در حرکتاند دارای فاصله و پرسپکتیو مناسبی نیستند و در نتیجه کولاژ انجام شده وصلهای به نظر میآید.
مهدیار حسن پور دبیر فرهنگی خبرگزاری میزان، سریال شهرزاد کاملا در ابتداى راه دانست و گفت: حالى که سرى اول این سریال پرمخاطب با استقبال بىسابقه مواجه شد، ابتداى سرى دوم این مجموعه مىتوانست با انرژى و روایت جذابترى آغاز شده و مخاطب را با خاطرات سرى قبل دوباره به وجد بیاورد.بازى بازیگران اصلى این مجموعه از جمله ترانه علیدوستى و مصطفى زمانى بسیار سرد و تصنعى به نظر مىرسد و این حس به مخاطب منتقل مىشود که براى سرى دوم این مجموعه، دست گرمى مىکنند.
وی ادامه داد: اما نقطه اوج شهرزاد ٢ بازى بینظیر شهاب حسینى است که مخاطب را غرق در نقش قباد و ماجراى عشق او در سرى اول مىکند! با این تفاسیر، بعد از بزرگ آقا، تنها نجات دهنده شهرزاد ٢ را مىتوان شهاب حسینى خواند.
الهام درفشی دبیر روزنامه مردمسالاری نیز گفت: فصل دوم شهرزاد با مجموعهای از بهترین بازیگران سینما و تلویزیون دوشنبههای هر هفته میزبان خانههایمان شده است. حسن فتحی این بار در فصل دوم با به تصویر کشیدن اصفهان دهه 40 و 50 در قسمت اول، بیننده را به بهترین نحو به آن زمان و اصفهان زیبا و زاینده رود پرآب سوق داد.به نظر میرسد آرامش قبل از طوفان و شروع اتفاقات برای شهرزاد در قسمت های آینده به خوبی به تصویر کشیده شده است.
هادی داداشی، دبیر سینمایی روزنامه بانی فیلم با اشاره به اینکه چندان از قسمت اول فصل دوم شهرزاد راضی نبودم، گفت: سری جدید شهرزاد بالاخره آمد.از آن خوشم آمد،نه.اما حسن فتحی کارگردانی نیست که بتوانم با جرأت و اطمینان بگویم در ادامه هم نظرم همین خواهد بود یا خیر!فتحی هرچند مثل «میوه ممنوعه» فوق العاده اش این بار علیرضا نادری را با آن اعجازش در دیالوگ نویسی همراه ندشت،اما در سری اول شهرزاد ثابت کرد متکی به شخص نیست و در کنار نغمه ثمینی هم میتواند همان طور با قدرت بنویسد و به تصویرش بکشد.
وی ادامه داد: قسمت اول سری جدید شهرزاد،آنتاگونیست خوفناکش،بزرگ آقا را ناگزیر از دست داده و به ضرب فلش بک هم نمیتواند علی نصیریان را به یاری بطلبد.این نقطه ضعف در قسمت اول حسابی به چشم آمد.از سوی دیگر خود شهرزاد هم به واسطه رویگردانی اش از قباد و ازدواج با فرهاد،یک اشتباه تاکتیکی نزد تماشاگر داشت.خبطی که تماشاگران دوستدار شهاب حسینی_که تعدادشان هم اندک نیست_ آنرا حتی با توجه به ضروریات شکل گیری درام برنمی تابند.شهاب با همان کاریزمایی که مشابهش را در «سوپراستار» تهمینه میلانی یا «رخساره» امیر قویدل،به عنوان دو فیلم به شدت عامه پسند و به یادماندنی دیده ایم،در قالب قباد سمپات و جذاب است;حتی اگر سیاه مست باشد و توطئه بچیند.این خصوصیت که در شهرزاد به خوبی در راستای درام پرداخته و به قامت شهاب حسینی دوخته شده،اینجا حالا او را در موضع یک قهرمان نشانده است.جایگاهی که تا پیش از این در اختیار کاراکترهای شهرزاد یا تا حدودی فرهاد بود.
داداشی افزود: آیا عمه نورسیده می تواند خلأ غیبت بزرگ آقا و سیاستها و قلدری های تمامیت خواهانه نفسگیرش را پر کند?این سوال را با دیدن رویا نونهالی از خودم پرسیدم.در قسمت اول که فرصت نداشت یا زمینه اش فراهم نبود.این بازیگر بگیر نگیر دارد و نباید هم فراموش کرد نصیریان چنان درخشان بوده که آلترناتیو تراشیدن برایش نه محال،که دشوار است.قسمت اول با تمرکز بیش از حد روی رابطه عاشقانه نچسب شده فرهاد و شهرزاد هم وقت زیادی هدر داد.گافهای تروکاژ در بخشهای اصفهان و بویژه حرکت اتومبیلها نیز همانقدر غیرقابل تحمل بودند که سکانسهای چهلستون و پل خواجو،عالی.
وی همچنین گفت: در قسمت دوم کار سازندگان سخت تر است.اگر رویاروییها و گره افکنی های درگیرکننده شان را رو نکنند و آنها را فدای تداوم معارفه و تکرار دانسته ها کنند،دوباره حوصله مان سر می رود!
داداشی در ادامه اظهار کرد: با دیدن رویا نونهالی از خودم پرسیدم که آیا عمه نورسیده میتواند خلأ غیبت بزرگ آقا و سیاستها و قلدریهای تمامیتخواهانه نفسگیر او را پر کند، که در پاسخ باید بگویم حداقل در قسمت اول که این فرصت را نداشت.
نغمه دانش، دبیرهنری خبرگزاری مهر در یادداشت خود درباره قسمت اول فصل دوم نوشت: سری اول شهرزاد با موفقیت کم نظیری از سوی مخاطبان روبرو شد و همین موضوع منجر شد تا دنبال کنندگان این اثر تشنه دیدن سری دوم باقی بمانند.سری دوم خیلی سریع و بدون حاشیه و نقب به گذشته آغاز شد تا نشان بدهد هنوز هم میخواهد حرف اول را در شبکه نمایش خانگی بزند. اما نکته قابل تأمل در این میان تعللی بود که در روایت صحنه ها بخصوص صحنه های مربوط به ماه عسل شهرزاد و فرهاد مخاطب با آن مواجه بود. در کنار آن یکسری ایرادات فنی هم مشهود بود که از نگاه مخاطب دور نماند.
وی ادامه داد: البته نمیتوان از طراحی صحنه خوب مربوط به اصفهان گذشت. ورود رویا نونهالی در نقش خواهر بزرگ اقا نیز اتفاق قابل توجهی در این سریال بود که با بازی خوب و محکم این بازیگر نشان داد که احتمالا در قسمت های بعدی با اتفاقات مهمی روبرو خواهیم بود.
علی زادمهر، خبرنگار هنری خبرگزاری ایلنا، برآن است که اگر شخصیت اصلی سریال شهرزاد در فصل اول مردان بودند و در راس آنها بزرگ آقا قرار داشت که برای زنان تعیین تکلیف میکرد، در فصل دوم قدرت در دست زنان افتاده است و اینبار آنها هستند که میدانداری میکنند. او با تاکید بر اینکه فتحی به خوبی داستان شهرزاد را مانند یک سیب چرخانده است و در ادامه به بیننده آن سوی ماجرا را نشان میدهد، اظهار کرد: با این نوع روایت و داستانپردازی که فتحی و ثمینی برای فصل دوم انتخاب کردهاند، باید شاهد شگفتیهای جذاب بیشتری باشیم.
رامین سفری، دبیر فرهنگی سایت مشرق، حسن فتحی را بهخاطر آغازی هیجانانگیز در فصل دوم شهرزاد، در بازگرداندن مخاطب به سمت تماشای بخشی دیگر از این مجموعه موفق خواند و ادامه داد: اما در ادامه که بهدنبال معرفی شخصیتهای جدید داستان بودیم به نظر میرسد که کمی به بیراهه رفت و روایت ماجرا شکل دیگری به خود گرفت، به این معنا که در قسمت اول فصل دوم شهرزاد، شاهد قوام اولیه روایت نیستیم تا جایی که به نوعی جذابیت اولیه خود را از دست داده است.
این خبرنگار درباره دلایل این اتفاق گفت: دلیل آن را میتوان در طرح روایت جدید و معرفی شخصیتها عنوان کرد.
امید سهرابی، خبرنگار خبرگزاری تسنیم نیز با ابراز امیدواری از اینکه فصل دوم نیز مانند فصل اول با اقبال مواجه شود، اظهار کرد: با توجه به موضوعی که در فصل اول دیدم، قسمت اولش باید کمی گیراتر میبود چرا که مدت زیادی از پایان فصل اول آن میگذرد.
وی افزود: بار عشقی این سریال یکی از کلیدهای موفقیت آن در فصل اول بود که این موضوع باید در قسمتهای بعدی فصل دوم کاملا تقویت شود.
محمدصادق عابدینی خبرنگار روزنامه جوان هم درباره فصل اول نوشت: فیلم گوزنها مثل اکثر فیلمهای مسعود کیمیایی پر از دیالوگهایی است که تا سالها در ذهن میماند و میشود مانند ضربالمثل آن را به کار برد. یکی از دیالوگهای فیلم که ما بین دو رفیق قدیمی رد و بدل میشود، این است: «وقتی رفتی نفهمیدم کی داره میره. حالا که اومدی فهمیدم کی اومده». قصه آغاز پخش سری دوم سریال شهرزاد هم مثل همین دیالوگ است. سریالی که وقتی نخستین قسمت از سری اولش پخش شد، کسی نمیدانست قرار است چه تحولی در صنعت سینمای ایران و بخصوص بخش نمایش خانگی ایجاد کند، اما اکنون همه میدانند که سری دوم چه چیزی به سینمای ایران عرضه شده است. حالا همه علاقمندان «شهرزاد» با یک تصویر ذهنی از سریالی قوی و پرکشش به تماشای سری دوم خواهند نشست. قطعا این موضوع از یک سو باعث مسرت دستاندرکاران شهرزاد خواهد بود که مجموعهشان از پیش مشتریهای ثابت دارد و از سوی دیگر نگرانی از آنچه در آینده رخ خواهد داد وجود دارد.
وی ادامه داد: شهرزاد در قسمت اول سری جدید به یادآوری آنچه گذشت و معرفی چهرههای جدید گذشت، قضاوت برای آینده این سریال نیازمند پخش چند قسمت از مجموعه و دریافت نظرات مخاطبان است. پس چه موافقان و چه منتقدان مجموعه باید چند هفتهای را صبر کنند و درگیر قضاوتهای احساسی نشوند.
زهرا غفاری، خبرنگار روزنامه جام جم، با اشاره به اینکه شبکه نمایش خانگی بعد از چندین تجربه در عرضه محصولات دنبالهدار نمایشی، یک سالی هست که اقدام به پخش مجموعهای تازه کرده است؛ شهرزاد را به مدد داشتن کارگردانی کاربلد و شناخته شده و شماری از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون، نمونه موفق محصول شبکه خانگی عنوان کرد و افزود: فتحی، کارگردان این مجموعه پیش از این هم با ساخت مجموعههایی چون «شب دهم» و «مدار صفر درجه» ثابت کرده بود که هم تاریخ و روایت آن را میشناسد و هم چگونگی جذب مخاطبانش را، که حالا شهرزاد هم اثباتی بر این مدعاست. این خبرنگار ادامه داد: شهرزاد، مجموعهای است که به نوعی خلأیی که تا پیش از این به لحاظ کیفیت ساخت در مجموعههای شبکه نمایش خانگی وجود داشت را پر کرده است و به لحاظ داستان، بازی بازیگران و حتی طراحیهای چشمنواز و بدیع صحنه و لباس، قدمی رو به جلو برای این رسانه برداشته است.
شیما غفاری دبیر بخش هنر خبرگزاری ایسنا نیز درباره شروع فصل دوم این سریال آورده است: قسمت اول شهرزاد را میتوان شروع خوبی برای بخش دوم این مجموعه دانست. برخلاف فیلمها و سریالهایی که قسمتها و فصلهای 2 و 3 آنها موفقیت کمتری داشتهاند، قسمت اول شهرزاد نشان داد که با این شروع میتوان به فصل دوم امیدوار بود.
آرزو فیروزفر، دبیر رادیو تلویزیون خبرگزاری فارس نیز با اشاره به موفقیت قابل توجه فصل اول شهرزاد بیان کرد: فصل دوم خیلی سریع و بدون حاشیه و نقب به گذشته آغاز شد تا نشان بدهد هنوز هم میخواهد حرف اول را در شبکه نمایش خانگی بزند. اما نکته قابل تأمل در این میان تعللی بود که در روایت صحنهها بخصوص صحنههای مربوط به ماه عسل شهرزاد و فرهاد مخاطب با آن مواجه بود. در کنار آن یکسری ایرادات فنی هم مشهود بود که از نگاه مخاطب دور نماند.
وی تاکید کرد: نمیتوان از طراحی صحنه خوب مربوط به اصفهان گذشت. ورود رویا نونهالی در نقش خواهر بزرگ آقا نیز اتفاق قابل توجهی در این سریال بود که با بازی خوب و محکم این بازیگر نشان داد که احتمالا در قسمتهای بعدی با اتفاقات مهمی روبرو خواهیم بود.
فرانک قنبری از اصحاب فعال رسانه در حوزه سینما و تلویزیون، ارزیابی سریال پرمخاطبی مانند شهرزاد بر اساس یک قسمت را زود دانست و گفت: قسمت اول فصل دوم تا حدودی روایت حرفها و سخنهایی بود که در روزهای پایانی فصل اول زده شد.
وی با اشاره به روند قسمت اول فصل دوم یادآور شد: چند نکته در فصل اول مشهود بود؛ اینکه رقبای فعلی در فصل دوم از کجا پیدا شدند؟ در صورتی که همیشه در فصل اول، قباد، جانشین بیچون و چرای بزرگ آقا بود یا اینکه به شخصه فکر میکردم که خبر مرگ بزرگ آقا در قسمت اول میتوانست ابعاد گستردهتری پیدا کند.
قنبری در پایان با ابراز امیدواری از تکرار موفقیت فصل اول سریال در فصل دوم، بیان کرد: منتظر هستم اتفاقات خوبی در ساختار، فیلمنامه (دیالوگهای شیرین و دوست داشتنی) و وجه تصویری این سریال رخ دهد.
پیوند مرزوقی دبیر رسانه خبرگزاری ایسنا نیز گفت: شهرزاد؛ روایتی شیرین از عشقهای خاص حسن فتحی که انسان امروز فقدان آن را به شدت در زندگیاش حس میکند و با دنبال کردن زندگی شخصیتهای خلق شده در این سریال، به نوعی گمشده خود را مییابد.
وی ادامه داد: شهرزاد؛ تصویری از ایران دههی 40 که همانند امروز روز این سرزمین، داستان مردمانش با سیاست درهم آمیخته و در آن زندگی را از سیاست گریزی نیست. شهرزاد؛ مجموعهای تاریخی که به مدد بهرهگیری از بازیگران توانمند و البته کارگردانی در خور تحسین حسن فتحی، توانسته یک سر و گردن از تراز سریالهای سالهای اخیر تلویزیون بالاتر قرار گیرد. اما چند خط بالا که در توصیف مجموعه شهرزاد نوشتم، بیشتر به سری اول این مجموعه مربوط است. ساخته حسن فتحی هنوز در ابتدای مسیر برای ادامه راه است؛ امید است که این نظرات تا پخش آخرین قسمتها باقی بماند.
عطیه موذن خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری مهر نیز گفت:«شهرزاد» توانست از نظر مخاطب رکورد همه سریالهای قبلی را در شبکه نمایش خانگی بشکند و طبیعتا با تولید فصل دوم این مجموعه، مخاطب با یک ذهنیت قبلی به تماشای آن مینشیند. اگرچه با اولین قسمت از فصل دوم نمیتوان ارزیابی درستی برای آن داشت، ولی شاید انتظار مخاطب آنقدر بالا رفته باشد که قسمت اول رضایتش را جلب نکند. در این قسمت، مخاطب دو داستان را پیگیری میکند. از طرفی شهرزاد و فرهاد به ماه عسل میروند و از طرف دیگر بیننده با خواهر بزرگ آقا آشنا میشود و چون پیش از این ورود او برای مخاطب آشناست، نحوه این ورود و حتی ارتباطگیریاش با کسانی که احتمالا بر جایگاه بزرگ آقا بعد از فوتش طمع دارند، غافلگیری چندانی ندارد. حتی کشمکش و چالشی هم این میان دیده نمیشود و همه اتفاقات به صورت یک دست جلو میرود. البته با اولین قسمت از یک سریال نمیتوان ارزیابی کلی از آن داشت کما اینکه در فصل اول «شهرزاد» علی رغم وجود کشمکشها و فراز و فرودها در همان قسمتهای اول اما فضای دراماتیک و جذاب داستان بعد از چند قسمت مخاطب را درگیر خود کرد.
علیرضا مرادی دبیر فرهنگی خبرگزاری ایرنا با بیان اینکه فصل دوم شهرزاد در واقع ادامه فصل اول است گفت: شخصیتهای قصه همگی پیشتر معرفی شدهاند و از آنجا که سطح توقع مردم نسبت به این سریال بسیار بالا رفته است، بنابراین برای بالا نگاه داشتن سریال قطعا نیاز به یک آغاز و حُسن مطلع خوب وجود داشت که به نظر میرسد کارگردان در این زمینه خوب عمل کرده و در واقع خواب قباد در آغاز داستان، ببینده را با یک شوک روبه جلو و جذاب در داستان همراه میکند.
وی ادامه داد: فرو ریختن شیرین (دختر بزرگ آقا) در سکانسی که در تیمارستان، پرستار قصد قرص دادن به او را دارد و شیرین امتناع میکند، از بخشهای جذاب قسمت اول است. در این سکانس بعد از سیلی که پرستار به صورت شیرین به خاطر نخوردن قرص میزند و دوربین از بالا به پایین حرکت میکند، در واقع به نوعی فروریختن دختر بزرگ آقا بعد از مرگ او را به شکلی بسیار تاثیرگذار نمایش میدهد.در عین حال، نکته قابل توجه بازی نچندان دلچسب ترانه علیدوستی در قسمت اول است. به نظر میرسد شهرزاد در فصل اول به اوج بازی در نقش خود رسیده است بنابراین صحنههای عاشقانه که کارگردان تلاش کرده در اصفهان از وصال این دو عاشق به نمایش بگذارد، چندان موثر تولید نشده است.
آزاده مختاری، دبیر سرویس هنری روزنامه صبا با تاکید بر اینکه با تولد سریال شهرزاد آبرو شبکه خانگی خریده شد، افزود: به نوعی میتوان این اثر را پلی ارتباطی بین این عرصه پردازش هنری، با جمعیت گسترده مردم در اقشار مختلف جامعه دانست.
او با بیان اینکه همواره فصل دوم همه آثار جهان به دلایلی با نقدهایی روبهرو میشوند و ضعفهایی در خود دارند، ادامه داد: آغاز فصل دوم شهرزاد ما را شگفتزده کرد، چرا که در بخشهایی از وجود ضعف، دچار بهت میشدیم، ضعفهایی که از کارگردانی به نام حسن فتحی بعید به نظر میرسید. برای مثال لزوما وقتی یک سریال میخواهد از گذشته بگوید، نباید مثلا در تکنیک فیلمبرداری نیز مانند گذشته پیش برود؛ بهویژه در سکانسهای داخل خودرو که این برگشت به عقب، برجسته به چشم میخورد.
این فعال رسانهای، بخشهایی از بازیگری، بهویژه آنجا که شهاب حسینی حالت مستی به خود میگیرد را هم دارای ضعفهایی خواند و افزود: به نظر من، مشاعره شهرزاد و فرهاد در مسجد شاه که دور هم میچرخند هم بسیار مصنوعی بود.
او اذعان کرد: البته این را هم بگویم که نتیجهگیری از قوی یا ضعیف بودن یک اثر آن هم در قسمت اول فصل دوم آن منطقی نیست و به قول دیالوگ شهرزاد در همین قسمت خطاب به فرهاد: «زمان میبرد تا آدم به ریخت و قیافه جدید تو عادت کند.»
مختاری ادامه داد: اما نکته درخشان و مهم قسمت اول فصل دوم این بود که در قسمت آخر فصل اول وقتی علی نصیریان در نقش بزرگآقا فوت کرد، نبود او در فصل دوم به نظر میرسید که میتواند یک نقطه ضعف باشد، اما با حضور و نقشآفرینی رویا نهالی در مرکزیت قدرت، این احتمال بسیار کمرنگ شده است.
دبیر سرویس هنری روزنامه صبا در پایان تاکید کرد: قصه خوب و پردازش مناسب مجموعه شهرزاد، پیشبرنده این سریال و ضامن پیگیری مخاطب برای دنبال کردن این سریال است.
مهرداد معظمی،دبیر سینمایی سینماپرس درباره قسمت اول فصل دوم نوشت: همیشه تغییر فصلها در سریالسازی نگران کننده بوده است اما حسن فتحی در شهرزاد ٢ نشان داد که رگ خواب مخاطب در دستانش است.
وی ادامه داد: ریتم سریال در قسمت اول به خوبی پیش میرود و کارگردان قصد دارد در همان ابتدا تماشاگر را آماده وقوع اتفاقات غافلگیرکننده و جذاب در قسمتهای بعدی سریال کند. موسیقی متن در قسمت اول بینظیر است و حس خوبی به مخاطب القا میکند. در هر صورت برای قضاوت بهتر و منصفانهتر باید تا هفتههای آینده صبر کرد و دید آیا حسن فتحی میتواند موفقیت فصل اول سریال شهرزاد را دوباره تکرار کند؟
امیرحسین مکاریانی، دبیر سرویس هنری تسنیم، نظرات خود درباره فصل دوم شهرزاد را اینچنین، آغاز کرد: فاصله زمانی پخش سریالهای چند فصلی، محدودیت زمانی مشخص دارد تا مخاطب در تعلیق و اشتیاق بتواند انتظار مشخصی از آینده یک سریال داشته باشد، اما مجموعه شهرزاد کمی از این فاصله زمانی که بررسیهای مخاطبشناسی این زمان را تعیین میکند فاصله گرفت. انتشاری که کمی با بازیهای مصنوعی قسمت اول به بی تفاوتی مخاطب بیشتر دامن زد. او با بیان اینکه گستره داستانی سریال فضای پرداخت زیادی دارد، دورخیز قصهگستری مجموعه در مقدمات قسمت اول را زیاد خواند و گفت: این اتفاق میتواند پیش بینیهای متفاوتی را رقم بزند.
این فعال رسانهای، پرشهای نامتناسب قصه از درون خانواده دیوانسالار به اصفهان و سفر ماه عسل فرهاد و شهرزاد و همچنین فقدان تناسب در ریتم رفت و برگشتهای دو محور قصه با فصل اول را از نقاط منفی این قسمت خواند و گفت: اما با این حال انتخاب درست رویا نونهالی برای پیشرفت قصه در فقدان بزرگ آقا را میتوان قابل ستایش عنوان کرد.
رضا میر محرابی دبیر فرهنگی سایت عصر ایران نیز درباره سریال شهرزاد گفت: شبکه نمایش خانگی در روزگاری که وضعیت خوبی نداشت و مخاطبان بسیاری را از دست داده بود با ظهور فصل اول سریال شهرزاد یک تحول اساسی به خود دید، سریالی که با حضور هنرمندی کاربلد به نام حسن فتحی و با تکیه بر قصه و روایت جذاب و درخشش بازیگران توانست به سرعت مخاطبان بیشماری را با خود همراه کند.
او در اینباره ادامه داد: فصل اول این سریال با استقبال کمنظیر مخاطبانی مواجه شد که هم از سریالهای ضعیف و قصههای تکراری تلویزیون خسته شده بودند و هم سینمای مطلوبی را مقابل خود مشاهده نمیکردند.
این فعال رسانهای در ادامه با بیان اینکه شاید اکنون برای بررسی فصل دوم این سریال زود باشد، افزود: این امیدواری وجود دارد که با حضور نویسندگان باهوشی مانند حسن فتحی و نغمه ثمینی، شهرزاد به این زودیها از رمق نیفتد و تا انتها بتواند مخاطبان علاقهمند را با خود همراه کند و ما نیز با این امیدواری قسمت های بعدی را با اشتیاق به تماشا خواهیم نشست.
محسن محمدی دبیر رادیو و تلویزیون روزنامه جام جم با بیان اینکه با دیدن فقط یک قسمت از سری جدید سریال شهرزاد شاید نتوان قضاوت درستی داشت، گفت: قسمت اول که چندان امیدوار کننده نبود و جای خالی شخصیت بزرگ آقا و صد البته بازی مقتدرانه علی نصیریان کاملا مشهود بود. ساخت ادامه ای بر یک اثر نمایشی موفق در ایران همواره با چالش همراه بوده و امیدواریم حسن فتحی به خوبی از پس این چالش برآید.
حامد نیکومرام، خبرنگار سایت سوره سینما هم درباره آغاز فصل دوم سریال نوشت: «با این که برای نظر دادن راجع به کلیت فصل دوم سریال شهرزاد زود است اما در قسمت اول این فصل همچنان فیلمنامه و دیالوگهای خوب، بازیهای روان بازیگران مخصوصا شهاب حسینی، ترانه علیدوستی و پریناز ایزدیار و کارگردانی خوب حسن فتحی نقاط قوت این سریال به شمار میآید؛ هر چند برای قضاوت در نحوه حضور بازیگران جدید مثل رویا نونهالی، امیرجعفری و رضا کیانیان باید کمی صبر کرد. آنچه مسلم است این سریال همچنان ما را با خود همراه خواهد کرد.
قسمت دوم فصل دوم شهرزاد دوشنبه 12 تیر عرضه می شود.
انتهای پیام/