صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مازیار ملکی: در نمایش هیچ چیز روی زمین بند نیست

مازیار ملکی که نمایش «همشهری» را از 29 خردادماه در تالار مولوی روی صحنه برده است گفت: «این اثر هم نقد اجتماعی و هم نقدی به انسانیت از دست‌رفته و رنگ باخته امروزی دارد.»
کد خبر : 190205

مازیار ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا خصوص ایده نگارش نمایشنامه «همشهری» گفت: «شرایطی که برای پیدا کردن کار امروزه در جامعه وجود دارد و همچنین مسائل اقتصادی و کمبود امکانات ایده اولیه این متن بود. من در این اثر به کاراکتری پرداخته‌ام که کاری که سابقه ندارد را انجام می‌دهد تا ببیند در نهایت چه جوابی می‌گیرد.»


وی در ادامه به این نکته تاکید کرد که نمایش «همشهری» هم نقدی اجتماعی است و هم به نوعی به انسانیت از دست رفته و رنگ‌باخته امروزی اشاره دارد.


کارگردان «همشهری» درباره حال و هوای اثر و شیوه اجرای نمایش نیز عنوان کرد: «سبک نمایشنامه کاملا رئال و واقع‌گرایانه است البته در بخش‌هایی از کار از این شکل فاصله می‌گیرد و به فضای ذهنی نزدیک می‌شود و در ادامه باز به فضای رئال نزدیک می‌شود و دوباره در پایان‌بندی اثر بیشتر غیررئال می‌شود.»


وی همچنین تصریح کرد: «شیوه اجرایی اثر با توجه به فرم و محتوا کاملا رئال است، اگرچه برای پذیرش و احساس‌شدن اندیشه‌هایی که در پس متن وجود دارد و احساس سمپاتیکی که می‌خواهیم بوجود آوریم از شکل واقع‌گرایانه فاصله می‌گیرد.»


ملکی در خصوص دلایل شیوه اجرای نمایش خود که در برخی صحنه‌ها غیررئالیستی است گفت: «دلیل این امر تاکید بیشتر بر روی نقطه نظراتی است که محتوای نمایش دارد.»


وی درباره ویژگی‌های صحنه و دکود نمایش نیز تشریح کرد: «ما در صحنه تمام اشیایی که در خانه شخصیت داستان وجود دارد را مشاهده می‌کنیم که هر یک مجازی جزء به کل است برای مثال در صحنه رختخوابی در حمام وجود دارد که معلق است و می‌تواند به عنوان بخشی از اتاق خواب تلقی شود. تمامی وسایلی که در صحنه «همشهری» وجود دارد در هوا معلق هستند و روی زمین بند نیستند بنابراین همین معلق بودن از تصور رئایستی بودن اثر می‌کاهد. این شکل از طراحی می‌تواند بی‌ثبات بودن زندگی شخصیت اصلی داستان تعبیر شود.»


ملکی همچنین درباره طراحی لباس بازیگران به این نکته اشاره کرد که لباس شخصیت‌ها برای باورپذیر بودن از سوی تماشاگر کاملا رئال است.»


کارگردان نمایش «همشهری» در خصوص معیارهایش در انتخاب بازیگران و همچنین همکاری فریده سپاه منصور گفت: «تمامی افراد در انتخاب نقش‌آفرینان به سمت کسانی می‌روند که نزدیک‌ به وضعیت تشریح شده در نمایشنامه باشند. یکی از کاراکترهای این اثر پیرزنی 90 ساله است، بنابراین تصمیم گرفتم با وجود این‌که سن فریده سپاه منصور 90 سال نیست، وی را به عنوان فردی که نزدیک به این کاراکتر است برای همکاری دعوت کنم.»


وی با تاکید بر این‌که نزدیکی به نقش به مثابه پیمودن بخش مهمی از کار است، بیان کرد: «در چنین شرایط نیاز نیست در بازیگر تغییرات زیادی ایجاد کنیم و یا برای رسیدن به نقش تمرینات سخت داشته باشیم. «همشهری» نمایشی تک بازیگر است اما مونولوگ نیست چراکه در این اثر ما صدای افرادی که تماس تلفنی برقرار می‌کنند را می‌شنویم و بازیگر مدام در حال گفتگو با کسانی است که تماس گرفته‌اند.»


وی در ادامه اظهار کرد: «همکاری با سپاه منصور با این همه تجربه، به ما در اجرای هرچه بهتر نمایش کمک کرد. حرفه‌ای بودن وی برای ما تجربه لذت‌بخشی را رقم زد و همچنین روحیه خستگی‌ناپذیری وی برای بهترشدن نقش و تلاشش برای ضبط صدا که در هنگام اجرا پخش می‌شود واقعا عالی و مثال‌زدنی است. وی این نمایشنامه را بسیار دوست دارد و ما آنچه را که لازم می‌دید به کار اضافه کردیم.»


ملکی درباره تئاتر مولوی و محدودیت‌هایی که در اجرای این اثر در این مجموعه متحمل شده است تصریح کرد: «مولوی تالاری برای اجراهای دانشجویی و کسانی است که می‌خواهند اولین نمایششان را روی صحنه ببرند. من می‌دانستم که پروسه تایید اجرا در این مجموعه از متن، باخوانی و بازبینی و اجرا است که چیزی حدود 8ماه به طول انجامید. در تالار مولوی به لحاظ خیلی از امکانات از جمله صحنه‌پردازی با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو هستیم که از جمله آن چسباندن چیزهای بر روی کف یا دیوار بود. البته از آنجا که همیشه محدودیت خلاقیت به دنبال دارد سعی کردیم مشکلات را جبران کنیم برای مثال به جای نصب تابلو روی دیوار، تابلو را با سیم آویزان کردیم.»


وی درباره برنامه‌هایش برای اجرای این اثر در سالنی دیگر نیز گفت: «اجرا در تالار مولوی شامل 17 اجرا است و با توجه به این‌که برای تولید و آماده‌سازی این اثر هزینه و زمان زیادی صرف شده است تمایل به اجرای آن در سالنی دیگر هستم. البته سالن‌های خصوصی زیادی وجود دارند ولی به دلیل این‌که این سالن‌ها به دنبال درآوردن خرج و هزینه‌هایشان هستند قطعا همه چیز به مذاکرات اصلی بستگی دارد. در سالن‌های دولتی نیز صف‌های طولانی برای اجرای آثار وجود دارد که همین امر زمان تخصیص نوبت اجرا را افزایش می‌دهد. در حال حاضر بیشتر بر روی اجرای با کیفیت در مولوی متمرکز هستم.»



«همشهری» به زندگی مرد جوانی به نام فرشاد اشاره دارد. فرشاد از پیدا کردن شغلی مناسب ناامید شده و بحران اقتصادی تا حدی بر او مسلط گشته که او را ناچار می کند حتی به رابطه‌ای عاشقانه که روزی رویاهای زیبایی برایش می‌دید پایان دهد، اما در نقطه پایان کیمیا نامزد او راهی نرفته را پیش پای فرشاد می گذارد، از او می خواهد یک آگهی به خصوص در روزنامه همشهری منتشر کند.


در این اجرا سید پویا بیکی، فرانک کلانتر، حمید نقره دوست، مسعود رهنما، علی فرجام فر، علی رضا کربلایی، سعیده آجرلی، فریده سپاه منصور، بهنام شرفی و وحید نفر با حضور صوتی خود به کارگردان یاری می‌رسانند. همچنین از دیگر عوامل نمایش می‌توان به دستیار کارگردان و برنامه ریز: مسعود جورسرا، منشی صحنه: مهلا معصومی نژاد، طراح لباس: آلما گشتاسپ، طراح گریم: نسیم بیک زاده، طراح پوستر و بروشور: علی اکبری، سرپرست دکور و ساخت آکساسوار: مصطفی سالم، ساخت تیزر: گروه هنری سینه راما، عکاس: محمد محمدپور، تبلیغات، گروه تئاتر مارکت و روابط عمومی: امیر پارسائیان مهر اشاره کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر