صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کربلایی‌زاده: مردم، دیگر به شوخی‌های ۲۰ سال پیش نمی‌خندند

امیرکربلایی‌زاده بازیگر تئاتر و تلویزیون گفت: «اُ مثبت» نمایشی مفرح و خوب، همراه با بازی روان بازیگران است که می‌تواند مخاطبان را جذب کند.
کد خبر : 189993

به گزارش گروه فرهنگی آنا از پایگاه خبری حوزه هنری، امیرکربلایی‌زاده، بازیگر تئاتر و تلویزیون، پس ازتماشای نمایش اُ مثبت به کارگردانی سیدعلی موسویان گفت: «اُ مثبت» نمایشی مفرح و خوب، همراه با بازی روان بازیگران است که می‌تواند مخاطبان را جذب کند. سیدعلی موسویان معمولا در نمایش‌هایش یکی از معضلات اجتماعی را به گونه‌ای به نقد می‌کشد که می‌تواند تماشاگر را درگیر ‌کند.


وی با بیان این‌که باید بین طنز و هجو و کمدی تفاوت‌هایی قائل شد اظهار داشت: آنچه در به اصطلاح «تئاتر آزاد» به عنوان کمدی اجرا می‌شود، اجرای نمایش‌هایی است که صرفا قصد خنده‌ گرفتن از تماشاگر را بدون توجه به محتوای آن دارد. در این نمایش‌ها اصلا قرار نیست برای تماشاگر، چالشی ایجاد شود و هدف فقط سرگرم‌کردن مخاطبان است. ولی در تئاتر حرفه‌ای و رسمی کشور این انتظار هست که نمایش‌های طنز، خنده‌ی همراه با اندیشه برای تماشاگرانش بی‌آفرینند. تماشاگر نیز حق انتخاب دارد که مخاطب کدام یکی از این نمایش‌ها باشد.


کربلایی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا خندان تماشاگران تئاتر کار سختی است یا نه؛ توضیح داد: برخی معتقد هستند که خنداندن تماشاگر سخت است اما به نظر من اگر ابزار و توانمندی‌اش مهیا باشد خنداندن تماشاگر سخت نیست. خندیدن تماشاگر به فرهنگ و شرایط و تابو‌های اجتماعی او وابسته است. هنرمند باید تماشاگرش را بشناسد تا بتواند با او در فضای کمدی ارتباط برقرار کند.


وی اضافه کرد: در حال حاضر مخاطبان نمایش‌های طنز و کمدی سلیقه‌ی به مراتب ارتقاء یافته‌تری نسبت به 20 یا 15 سال گذشته دارند. الان ببینید آیتم‌های جُنگ‌‌های تلویزیونی 20 سال پیش برای مردم ما خنده‌دار است یا نه؟ مردم دیگر به شوخی‌های آن سال‌ها نمی‌خندند چرا که فضا عوض شده، شرایط اجتماعی تغییر کرده و سلیقه‌ی مردم نیز ارتقاء یافته است. بنابراین هنرمند باید برای تولید نمایش طنز و کمدی، نسبت مخاطبش شناخت کافی داشته باشد.


کربلایی‌زاده در پایان ضمن تقدیر از مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برای توجه به تولید نمایش‌های طنز و کمدی گفت: خیلی خوب است که حوزه هنری نسبت به اجرای نمایش‌های کمدی، وسعت نظر دارد. حوزه هنری همانطور که از اسمش برمی‌آید باید حوزه‌ای باشد برای فعالیت‌های هنری در ژانرها و گونه‌های مختلف. این‌که فقط یکسری کارها و آثار مورد حمایت و توجه این نهاد باشد قطعا مخاطبانش را محدود می‌کند و معتقدم باید با همراهی و همکاری طیف گسترده‌تری از هنرمندان، گونه‌ها و ژانرهای متعددی را مورد حمایت قرار دهد.


انتهای پیام/

برچسب ها: حوزه هنری
ارسال نظر