صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۳ - ۰۳ تير ۱۳۹۶

نسل پنجم اینترنت اروپا از فضا می‌آید

توافق‌نامه تازه‌ای که در حاشیه نمایشگاه پاریس به امضا رسیده است، ماهواره‌ها را منبع انتشار اینترنت نسل پنجم اروپا معرفی می‌کند.
کد خبر : 189761

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از ESA، دسترسی به شبکه جهانی وب با سرعت بالا، یکی از لازمه‌های زندگی روزمره و تجارت و حکومت در دهه‌های آینده است و اروپا به‌ دنبال راهی برای ارائه خدمات بهتر در این زمینه است. تا امروز بالاترین سرعت و بیشترین پوشش اینترنت پرسرعت در جهان به کشور کره جنوبی تعلق داشته است و در واقع نسل‌های مختلف اینترنت بی‌سیم و شبکه‌های ارتباطی از این کشور به نقاط دیگر دنیا ارائه شده‌اند اما اروپا به‌دنبال پیشی‌گرفتن از سئول در این حوزه است.


سازمان همکاری‌های فضایی و ستاره‌شناسی اروپا، ESA، در حاشیه نمایشگاه هوانوردی پاریس که هفته گذشته برگزار شد، قراردادی را با 16 کشور و سازمان عضو خود منعقد کرد که در آن اینترنت 5G از مدار زمین و توسط مجموعه ماهواره‌ای به اروپا منتقل شود.


در این طرح ماهواره‌ها جایگزین دکل‌های زمینی انتقال دیتا می‌شوند و به‌ این ترتیب سرعت اینترنتی که روی قله کوه‌ها، جزایر دورافتاده و شهرهای بزرگ اروپا به‌ وسیله گوشی موبایل به‌دست می‌آید برابر خواهد شد.


طرح اینترنت فضایی اروپا با بودجه‌ای نامشخص و دستاوردهای نامشخص به امضا رسیده و هنوز اعلامیه‌ای درباره چگونگی اجرا یا آزمایش‌ها و نتایج نخستین آن منتشر نشده است اما یکی از دستور بحث‌ها در اجلاس «حمل و نقل و ارتباطات سیار اروپا» که قرار است از سه روز دیگر (5 تیرماه 96) برگزار شود، بررسی و تصویب همین طرح است.


اروپا تصمیم دارد کاربرد صنایع فضایی خود را گسترش دهد و خدمات شهروندی را به فهرست توانایی‌های خود بیفزاید. در صورتی‌ که این طرح با موافقت اعضا و موفقیت اجراکننده‌ها همراه شود، این نخستین‌ باری خواهد بود که یک سازمان فضایی دولتی و چند ملیتی، خدمات عمومی ارائه می‌کند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر