صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نگاهی به حملات مسلحانه به مجلس و حرم امام (ره)

سعید الهی‌: صدا و سیما در رقابت خبری با رسانه‌های مجازی بازنده میدان است

سعید الهی‌، کارشناس رسانه در خصوص کم‌کاری صدا و سیما در اتفاق مسلحانه امروز که در مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) رخ داد بیان کرد: در حالی که رسانه‌های مجازی به شدت گوی رقابت را از همه رسانه‌های سنتی ربوده‌اند وظیفه رسانه ملی در این است که با پالایش و رفع نقاط ضعف خود در سیاست‌ها و استراتژی های کلان خبری خود تجدیدنظر کند تا در این عرصه حداقل بازنده میدان نباشد.
کد خبر : 185417

سعید الهی‌، کارشناس رسانه در گفت‌وگو با آنا و در خصوص کوتاهی صدا و سیما در پوشش اخبار تیراندازی در مجلس و انفجار یک انتحاری در حرم امام خمینی (ره) توضیح داد: صدا و سیما و به طور خاص شبکه خبر که وظیفه پوشش همه اخبار در حوزه‌های مختلف را دارد متاسفانه در بسیاری از اتفاقات و حوادث مهم که بی‌شک برای آحاد مخاطبان رسانه در جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است، برخورد غیرحرفه‌ای و برخلاف قواعد مرسوم و حتی استاندارد رسانه‌های بین‌المللی داشته است. نمونه آن را می‌توان همین دو حادثه تروریستی در حرم حضرت امام و مجلس شورای اسلامی دانست.


این مدرس دانشگاه ادامه داد: این مایه تاسف است در حالی که رویترز، گاردین، الجزیره، بی‌بی سی، سی‌ان‌ان، ایندی‌پندنت، یو اِس‌ اِی تودی، دیلی اکسپرس، راشا تودی و واشنگتن پُست از جمله رسانه‌ها و شبکه‌های خبری مطرح دنیا به پوشش لحظه به لحظه از آخرین تحولات این حادثه در ایران می‌پردازند شبکه‌های ما همچنان مشغول پخش برنامه‌های عادی خود هستند.


یکی از کارکردهای اصلی رسانه‌های جمعی؛ اطلاع‌رسانی سریع، دقیق و صحیح است. لذا اگر رسانه‌ای در این بخش ضعف داشته باشد می‌توان گفت از مهمترین وظایف خود در قبال مخاطب غفلت و کوتاهی کرده و قطعا این موضوع برای آن رسانه تبعات منفی خواهد داشت

وی اضافه کرد: در حالیکه رسانه‌های مجازی به شدت گوی رقابت را از همه رسانه‌های سنتی ربوده‌اند وظیفه رسانه ملی در این است که با پالایش و رفع نقاط ضعف خود در سیاست‌ها و استراتژی های کلان خبری خود تجدیدنظر کند تا در این عرصه حداقل بازنده میدان نباشد.


الهی یادآور شد: یکی از کارکردهای اصلی رسانه‌های جمعی؛ اطلاع‌رسانی سریع، دقیق و صحیح است، لذا اگر رسانه‌ای در این بخش ضعف داشته باشد می‌توان گفت از مهمترین وظایف خود در قبال مخاطب غفلت و کوتاهی کرده و قطعا این موضوع برای آن رسانه تبعات منفی خواهد داشت.


این کارشناس رسانه با اشاره به تک‌رسانه‌ای بودن صدا و سیما بیان کرد: البته صدا و سیمای ما به جهت تک‌رسانه‌ای بودن در حوزه رسانه‌های دیداری و شنیداری کشور و نبود تلویزیون‌های خصوصی احتمالا برای انتشار چنین اخباری موظف به رعایت همه مسائل و ملاحظات امنیتی و حاکمیتی از جمله عدم القای ترس و وحشت در بین مردم جامعه هست و از این منظر نیز باید مسئولان امر تدبیر قابل قبول‌تری برای رسانه ملی بیاندیشند.


سعید الهی‌ در پایان اظهار داشت: آزادی در نشر یک خبر و پرداختن سریع به آن به گونه‌ای که هم‌طراز با رسانه‌های مجازی، اطلاعات درست به مردم ارائه شود از جمله شاخص‌های یک رسانه مفید و موثر است که می‌تواند اعتماد عمومی را نسبت به خود جلب کند. این اعتماد قطعا در سایر موارد کاربردهای بسیاری برای بخش‌های مختلف حاکمیت خواهد داشت.


انتهای پیام/

برچسب ها: رسانه
ارسال نظر