صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

لطفا «ویلایی‌ها» را حمایت کنید

شب گذشته سخنگوی شورای صنفی نمایش از ادامه اکران «ویلایی‌ها» تا شب‌های قدر در سینمای سرگروه با موافقت تهیه‌کننده فیلم سینمایی «رگ خواب» خبر داد. خبری که نشان از تعامل حمید نعمت‌الله در جایگاه تهیه کننده و علی سرتیپی به عنوان پخش‌‌کننده فیلم سینمایی «رگ خواب» با  فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» داشت. از سوی دیگر بنیاد سینمایی فارابی نیز اعلام کرد که اکران این فیلم ادامه خواهد داشت.
کد خبر : 184839

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، عملکرد بنیاد سینمایی فارابی قابل تقدیر است که در بیانیه‌ای درباره ادامه اکران فیلم «ویلایی‌ها» اعلام کرد: «اکران این فیلم همچنان ادامه دارد: ماجرای "ویلایی‌ها" و اکران آن، اتفاق تلخ این روزهای سینمای ایران است. پیش از هر چیز باید این نکته را یادآور شویم که در بین مدیران و همکاران سازمان سینمایی کسی تردید ندارد که احترام اصناف سینمایی و توانمندى بخش خصوصى در صدر اولویت‌هاست، اما ضرورى است نکاتى را در این باب تصریح کرد؛ برقراری تعادل بین "فرهنگ" و "اقتصاد" در سینمای ملی و متعالی ایران همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران سینمایى محسوب می‌شود.


تعالی، ارتقا و باورمندی به ارزش‌ها و فضایل انسانی، بی‌گمان یکی از اصیل‌ترین و حساس‌ترین وظایف متولیان امور فرهنگی در عرصه هنرهای نمایشی است. تمام افتخار جمهوری اسلامی توجه ویژه به کرامت انسانی است که تحت هیچ شرایطی در این عرصه، گامی پس نخواهد کشید، چرا که باور داریم کوچکترین سهل‌انگاری، خطایی نابخشودنی در پیشگاه خداوند متعال و شهدای گرانقدر این مرز و بوم خواهد بود.


توجه ویژه به فیلم‌های فرهنگی، خصوصا آثاری که مخاطبان را متوجه وجوه پایداری و مقاومت می‌سازد و ادای دینى به نسلی از ایثارگران را در بر دارد، از اولویت‌های اساسی ما محسوب می‌شود و بر اساس همین اولویت‌ها بنیاد سینمایى فارابى در کنار حمایت از سایر فیلم‌ها، در تولید فیلم ارزشمند "ویلایى‌ها" مشارکت هفتاد درصدى داشته است.


همچنین با باور به وظایف صنوف و شوراهایی که تاسیس شده‌اند تا گره از کارها بگشایند، معتقدیم در گذرگاه‌ها و تنگناهایی این چنین ضوابط شوراى صنفى نمایش و نقش این شورا بسیار مهم و گره گشا است، نه اینکه سینماگران خود با رایزنی و تعامل میان خود، راهی برای برون رفت از مشکلات بیابند.


خوشبختانه در پی اعلام قبلی پخش کننده فیلم "رگ خواب"، امروز با هماهنگی انجام شده با تهیه کننده و پخش کننده این فیلم سینمایى، مجددا انصراف از آغاز اکران فیلم مذکور اعلام شد، لذا اکران فیلم "ویلایی‌ها" تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت و فرصت بیشترى براى علاقمندان به این فیلم فراهم گردید که جا دارد از پخش کننده فیلم "رگ خواب" که این فرصت را فراهم کرد قدردانی کنیم.


سینمای نجیب ایران امروز بیش از هر چیزی نیازمند دیده شدن آثار در سالن‌های سینما است و توجه نهادها و سازمان‌ها و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی در حمایت از آثار ارزشمند سینمایی فقط نباید به انتشار بیانیه منتهی شود. مجددا با تاکید بر جایگاه اصناف سینمایى امیدواریم در شورای صنفى نمایش نگاه حمایت حداکثرى از آثار فرهنگى و ارزشى در سینما تقویت شود.»


از زمانی که فیلم سینمایی «ویلایی ها» مجوز نمایش گرفت قرار شورای پروانه نمایش بر این بود که اکران فیلم تا پایان ماه مبارک رمضان با احتساب سر گروه ادامه داشته باشد. متاسفانه در چند روز گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر پایین کشیده شدن این فیلم به بهانه رد نکردن کف فروش به گوش رسید.


در همین خصوص احد آزادی‌خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگویی در حمایت با این فیلم عنوان کرده بود: «به نظرم یکی از فیلم‌هایی که به خوبی توانست با نگاهی نو به دفاع مقدس بپردازد فیلم سینمایی ویلایی‌ها بود. به این فیلم باید به نوعی مانند یک میراث به جا ماندنی از سینما و جشنواره فیلم فجر نگاه شود. درست است که مقوله اقتصادی مهم است؛ اما پیش از آن که سینما را اقتصادی بدانیم باید آن را با نگاهی فرهنگی ببنیم. اگر با این نگاه به سینما نگریستیم می‌توانیم از جنبه‌ها اقتصادی نیز بهره ببریم. به بهانه فروش کم، یک فیلم دفاع مقدس را به پایین کشیدن به نوعی بی‌مهری به سینمای جمهوری اسلامی است. پیش‌بینی من این است که رئیس سازمان سینمایی اجازه چنین کاری را نخواهد داد و از «ویلایی‌‌ها» به عنوان یک اثر فاخر دفاع مقدس حمایت خواهد کرد.»


با تمام حمایت‌ها و وعده‌هایی که به این فیلم داده شده بود اما شوراى صنفى نمایش طى اطلاعیه‌اى ادامه اکران این فیلم را منوط به موافقت صاحبان فیلم بعدى یعنى «رگ خواب» اعلام کرد و این اطلاعیه در شرایطی صادر شد که اکثر سینماها با موافقت شوراى صنفى پیش فروش بلیت‌هاى «رگ خواب» را آغاز کرده بودند. در واقع این عملکرد نشان از تصمیم قطعی شورای صنفی نمایش جهت پایان بخشیدن به اکران فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» دارد که تهیه‌کننده و پخش کننده این فیلم را وادار کرد تا در واکنشی برای اعلام اعتراضشان تصمیم به پایین کشیدن فیلم قبل از پایان زمان اکران داشته باشند.


بر اساس این گزارش، غلامرضا فرجى سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتگو با ایسنا از ادامه اکران «ویلایی‌ها» تا شب‌های قدر در سینمای سرگروه با موافقت تهیه‌کننده فیلم سینمایی «رگ خواب» خبر داد و گفت: با موافقت حمید نعمت‌الله، تهیه کننده و علی سرتیپی، پخش‌‌کننده فیلم سینمایی «رگ خواب»، فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» تا شب‌های قدر در سینمای سرگروه یعنی استقلال ادامه می‌یابد و بعد از شب‌های قدر «رگ خواب» در سینمای سرگروه جایگزین این فیلم می‌شود.


وی افزود: طبق قانون هر فیلم می‌تواند تا سقف 10 هفته به اکران خود در سینماها ادامه دهد و پس از شب‌های قدر اکران «ویلایی‌ها» در سینماهای زیر گروه، مجتمع‌های سینمایی و سینماهای آزاد تا سقف ده هفته ادامه می‌یابد.


سینمای دفاع مقدس سینمای جذابی است به خصوص اینکه این کارگردان و نویسندگان این حوزه هر بار به سمت موضوعی تازه و بکر از ایام رفته‌اند. ویلایی‌ها هم یکی از فیلم‌هاست. منیر قیدی به عنوان کارگردان اثر به خانواده‌های فرماندهان سپاه و ارتش در سال ۱۳۶۵ می‌پردازد. عزیز زن ۵۰ ساله‌ای است که همراه نوه‌هایش وارد مجموعه ویلاها می‌شود. الیاس نیز راننده بسیجی است که هر وقت وارد مجموعه می‌شود همه نگران این می‌شوند که شاید خبر شهادت یکی از فرماندهان را بدهد. پس از مدتی سیما که عروس عزیز است از تهران می‌آید تا بچه‌های خود را به خارج از کشور ببرد.


این فیلم برای نخستین بار در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و موفق شد تا جوایزی را کسب کند. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل (ثریا قاسمی)، برنده سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه بصری (محمد قاسمی) از جمله جوایز این فیلم است. اما این فیلم در بخش‌های مختلفی نامزد شده، نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن (گیتی قاسمی)، نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه (منیر قیدی و ارسلان امیری)، نامزد سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن (ستار اورکی)، نامزد سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه میدانی (ایمان کرمیان)، نامزده سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس مه لقا ناقد (طراحی صحنه).


اما مهم‌ترین جایزه این فیلم را باید سیمرغ بلورین استعداد درخشان بهترین فیلم اولی دانست که این جایزه به منیر قیدی اهداء شد. به نظر می‌رسد که سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر کار را خود را با اهدا جوایز مشخص انجام داده است. حال نیاز به حمایت معنوی و حمایت در زمان اکران است. گاهی فیلم‌ها دیر مخاطبان خود را پیدا می‌کنند و به همین دلیل نیاز به زمان بیشتری برای معرفی خود دارند. این زمان را باید به فیلم ارزشمند ویلایی‌ها داد که خوشبختانه این امر محقق شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر