صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۵ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی:

اصلاح رویه‌های غلط گذشته در وزارت علوم زمان‌بر است

یک فعال نشریات دانشجویی اظهار داشت: بازبینی و اصلاح مشکلات انباشت‌شده در حوزه نشریات دانشجویی به زمانی طولانی و عزمی جدی از جانب دانشجویان و مسئولان نیازمند است.
کد خبر : 18270

کمال رضوی، مدیرمسئول نشریه دانشجویی صبح دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به انباشت مشکلات نشریات دانشجویی در سال‌های گذشته اظهار داشت: تداوم رویه‌های غلط در طول زمان سبب می‌شود که اصلاح آن رویه‌ها نیز به همان نسبت زمان‌بر و دشوار باشد.


وی افزود: طی سال‌های گذشته در اثر سوءتدبیرها و گاه غرض‌ورزی برخی مدیران میانی که به نشریات دانشجویی به جای فرصت به چشم تهدید می نگرند، وضعیت دشواری در خصوص نشریات دانشجویی پدید آمده که زمینه‌ساز تضییع حقوق دانشجویان بوده است.


وی به عنوان نمونه به مسئله ممیزی پیش از چاپ اشاره کرد و گفت: در سیزدهمین نشست نمایندگان مدیران مسئولان نشریات دانشجویی سراسر کشور که حدود دو هفته پیش برگزار شد، شمار زیادی از حاضران به تداوم ممیزی قبل از چاپ در دو سال اخیر به رغم تذکرات مکرر مسئولان فرهنگی وزارت علوم در خصوص این مسئله، اعتراض داشتند. این امر نشان می‌دهد که تذکرات کافی نبوده و باید اقدامات نظارتی و ضمانت‌های اجرایی موثرتر به کار گرفته شود.


عضو علی‌البدل شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم افزود: نمونه دیگر از این مشکلات انباشت‌شده برخوردهای سلیقه‌ای و خارج از کادر ضوابط ناظر و دستورالعمل اجرایی با تخلفات انتسابی به نشریات است؛ به گونه‌ای که در برخی دانشگاه‌ها حق اولیه مدیران مسئول نشریات دانشجویی برای شرکت در جلسه رسیدگی به اتهام انتسابی و دفاع از خود نیز نادیده گرفته می‌شود و کمیته ناظر دانشگاه بدون استماع دفاعیات دانشجو اقدام به صدور رای می‌کند.


او بی‌ضابطه بودن مراحل شکایت و رسیدگی به تخلفات انتسابی به نشریات دانشجویی را از دیگر مسائل مرتبط با این امر عنوان کرد و افزود: گاه دیده شده است شاکی به صورت شفاهی و از طریق اعمال فشار، بدون اینکه هیچ گونه شکایت مکتوب و رسمی‌ای تنظیم کند و به دبیرخانه نشریات ارائه دهد، خواستار برخورد با نشریه شده و متاسفانه در مواردی گزارش شده که کمیته ناظر دانشگاه نیز طبق همین روال غیرقانونی عمل کرده است.








دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر نشریات دانشگاهی که در سال 1386 و پس از التهابات مربوط به غائله نشریات دانشگاه پلی‌تکنیک وضع شده، محدودیت‌های حیرت‌انگیزی در خصوص نشریات دانشجویی در نظر گرفته است که حتی در قانون مطبوعات کشوری نیز نظیر ندارد

رضوی در ادامه با اشاره به رفتار سلیقه‌ای برخی مدیران دانشگاه‌ها در تخصیص حمایت مالی به نشریات گفت: مطابق ماده 28 دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر، حمایت مالی از نشریات «در چارچوب قوانین» وظیفه معاونت فرهنگی و اجتماعی هر دانشگاه است و قید «در چارچوب قوانین» در این ماده صراحتاً نافی برخورد سلیقه‌ای در تخصیص کمک‌هزینه مالی به نشریات است.


وی ادامه داد: ضوابط مربوط به چگونگی تخصیص کمک هزینه مالی بر اساس «آیین‌نامه نحوه پرداخت یارانه در حوزه نشر و مطبوعات» مشخص شده است که در این آیین‌نامه ملاک تخصیص کمک‌هزینه، پارامترهایی نظیر دوره انتشار، قطع کاغذ نشریات، گرماژ کاغذ و تعداد صفحات است، نه سلیقه مدیران دانشگاه. اما متاسفانه فقدان ضوابط مشخص و دقیق برای ارائه کمک‌هزینه مادی سبب نارضایتی اکثر قریب به اتفاق مدیران مسئول حاضر در نشست از وضع تخصیص کمک‌هزینه‌ها شده است.


عضو دانشجویی کمیته‌ی ناظر بر نشریات دانشگاه شهید بهشتی به مشکلات عدیده در دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر نشریات اشاره کرد و گفت: متاسفانه در این دستورالعمل که در سال 1386 و پس از التهابات مربوط به غائله نشریات دانشگاه پلی‌تکنیک وضع شده، محدودیت‌های حیرت‌انگیزی در خصوص نشریات دانشجویی در نظر گرفته شده است که حتی در قانون مطبوعات کشوری نیز نظیر ندارد؛ به عنوان مثال می‌توان به لزوم تعیین سردبیر برای نشریه دانشجویی، اعطای اختیار جلوگیری از انتشار نشریه به رئیس کمیته‌ ناظر دانشگاه، توزیع نشریات در مکان‌های خاص و تعیین‌شده توسط دانشگاه و ... اشاره کرد که نظیری در قانون مطبوعات کشوری ندارد.


رضوی افزود: وجود چنین موانع و مسائل خلاف موازین حقوقی، بازبینی در دستورالعمل اجرایی را ضروری می‌سازد.


این فعال مطبوعاتی افزود: اگر نارسایی‌ها و تناقض‌های حقوقی دستورالعمل را در کنار این واقعیت قرار دهیم که همین دستورالعمل مشکل‌دار نیز گاه از سوی برخی مدیران دانشگاهی دور زده می‌شود و موازین آن عملی نمی‌شود، به عمق مشکلات فعالان نشریاتی در دانشگاه‌ها پی می‌بریم.


وی افزود: گریز از قانون از جانب مسئولان دولتی در دوره‌های قبل متاسفانه به سطح مدیران میانی آن دولت نیز تسری یافته و طی گذشت حدود هشت سال نهادینه شده است. بنابر این برای بازگرداندن امور به ریل قانون و کنار گذاشتن روحیه قانون‌گریزی و قانون‌ستیزی راه دشوار و طولانی‌ای در پیش است که عزم جدی تمام فعالان نشریاتی و مدیران فرهنگی همسو با گفتمان تغییر را می‌طلبد.


رضوی در پایان تصریح کرد: ارتباط متقابل و مستمر فعالان نشریاتی با یکدیگر و گزارش موارد نقض قانون و تخلف به نمایندگان دانشجویی شورای مرکزی ناظر بر نشریات و مسئولان امر در وزارت علوم، پیش‌نیاز طی مسیر طولانی فوق است.


انتهای پیام/

ارسال نظر