صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۷ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
روی خط شصت‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن- 1

شکاف در میان داوران جشنواره فیلم کن از نخستین روز/ سایه کاترین دونوو «سر بلند» بر افتتاحیه

شصت‌و‌هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن چهارشنبه شب با نمایش فیلم «سربلند» به کارگردانی امانوئل برکو از فرانسه افتتاح شد.
کد خبر : 18033

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، شب افتتاحیه جشنواره بین‌المللی فیلم کن 2015 با درخشش بازیگر برجسته و کهنه‌کار فرانسویی، کاترین دونوو در فیلم «سربلند» (به فرانسه: La tête haute، به انگلیسی: Standing Tall) همراه بود. این فیلم فرانسوی را خانم امانوئل برکو نوشته و کارگردانی کرده است.


تعدادی از سینمایی‌نویس‌های جشنواره، نمایش این فیلم فرانسوی به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره کن امسال را واکنشی به نمایش ناموفق فیلم هالیوودی «گریس از موناکو» به کارگردانی الیویه دان فرانسوی و با بازی نیکول کیدمن در افتتاحیه جشنواره سال گذشته می‌دانند که منتقدان روی خوشی به آن نشان ندادند.


الیویر لیتلتن، منتقد ایندی‌وایر در مورد علت انتخاب «سربلند» فرانسوی برای افتتاحیه شصت‌و‌هشتمین جشنواره فیلم کن نوشته است که جشنواره کن البته به نمایش فیلم‌های افتتاحیه آمریکایی مانند «قلمرو ماه تابان»، «بالا»، «رمز داوینچی» یا «کوری» در شب افتتاحیه عادت دارد، «اما «گریس از موناکو» چیز دیگری بود: زندگینامه‌ای نخ نما و زنگار گرفته و درست فهمیده نشده از گریس کلی که نتوانست از اکران آمریکا جان به در ببرد.»


در مقابل، منتقدان فیلم افتتاحیه امسال را کمابیش پسندیدند و به ویژه بازی کاترین دونوو را در آن ستودند. تعداد زیادی از نویسندگان حاضر در مراسم افتتاحیه نیز حضور کاترین دونوو سالخورده روی فرش قرمز را درخشان‌تر از بسیاری از ستارگان حاضر در این مراسم دانستند. فیلم «سربلند» به خلافکار جوانی می‌پردازد که پا به دوران بزرگسالی می‌گذارد و کاترین دونوو در این فیلم نقش قاضی دادگاه بزهکاران کم‌سن‌و‌سال را بر عهده دارد.


تعداد زیادی از سینمایی نویسان، نمایش فیلم «سربلند» امانوئل برکو را در افتتاحیه دوره‌ای که تصویر اینگرید برگمن را بر پوستر خود دارد و در آن قرار است از این بازیگر فقید سوئدی تجلیل شود و همچنین مراسم گرامیداشت خانم آنیس واردا، فیلم‌ساز بلژیکی/فرانسوی ملقب به «مادر موج نوی سینمای فرانسه» در آن برگزار خواهد شد، نشانه‌ای از تلاش دست‌اندرکاران جشنواره کن برای بها دادن به فیلم‌سازان زن دانسته‌اند.


از سوی دیگر، وجود دو داور به عنوان رئیس هیأت داوران بخش مسابقه اصلی این دوره جشنواره ظاهراً از لحظه آغاز به عنوان یک مسأله بروز کرده است. با آنکه برادران کوئن معمولاً در عرف محافل سینمایی به عنوان شخصیتی واحد شناخته می‌شوند، اما در افتتاحیه جشنواره کن و کنفرانس خبری هیأت داوران مشخص شد که جوئل و ایتن کوئن سلایق چندان مشابهی ندارند و این مسأله نوعی شکاف و انشعاب در میان هیأت داوران بخش مسابقه اصلی پدید آورده است.








ما به دو گروه تقسیم شده‌ایم، گروه ایتن و گروه جوئل. اجازه نداریم بگوییم کدام یکی در کدام گروه هستیم

به گزارش یو‌‌اس‌ای تودی، در کنفرانس چهارشنبه جوئل کوئن 60 ساله در اشاره به برادرش ایتن 57 ساله که مانند خود او برای اولین بار در مقام ریاست هیأت داوران جشنواره‌ای قرار گرفته است، گفت: «من واقعاً از فیلم‌هایی که او تماشا می‌کند، خوشم نمی‌آید. ما در مورد (فیلمی که او می‌بیند) صحبتی نمی‌کنیم. واقعاً برای من موضوع روشنگری نیست.»


این دو به عنوان نویسنده و کارگردان آثار سینمایی متعدد همراه با هم نامزد و برنده بسیاری از جوایز سینمایی از جمله نخل طلای کن بوده‌اند.


جیک جیلنهال بازیگر آمریکایی از اعضای هیأت داوران بخش مسابقه اصلی این دوره جشنواره نیز در کنفرانس خبری به شوخی اعلام کرد: «ما به دو گروه تقسیم شده‌ایم، گروه ایتن و گروه جوئل. اجازه نداریم بگوییم کدام یکی در کدام گروه هستیم. این یکی کاملاً به شخصیت خودمان بستگی دارد. چاره‌ای هم نداشتیم.»


شصت‌و‌هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن در فاصله روزهای 13 تا 24 ماه مه (23 اردیبهشت تا 3 خرداد) در این شهر ساحلی جنوب فرانسه برگزار می‌شود.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر