صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۲ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴

روند نگران‌کننده مصرف گاز در کشور

معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران گفت: متاسفانه میزان مصرف انرژی در کشور ما 3.3 برابر جهان است.
کد خبر : 17983

عبدالحسین هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با اشاره به تکمیل تمامی فازهای پارس جنوبی تا دو سال آینده اظهار کرد: با این اوصاف پارس جنوبی 75 درصد گاز کشور را تامین خواهد کرد و ظرفیت تولید گاز کشور به یک میلیارد مترمکعب در روز می‌رسد.


وی با انتقاد از مصرف بی‌رویه و ناصحیح گاز در کشور گفت: متاسفانه مردم با شنیدن خبرهایی همچون افزایش ظرفیت تولید یا افزایش توان صادراتی، احساس بی‌نیازی می‌کنند و با افزایش بی‌رویه مصرف، این سوخت استراتژیک کشور را هدر می‌دهند.


معاون عملیات شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه مصرف انرژی در کشور ما 4 برابر ترکیه و 7 برابر ژاپن است، تصریح کرد: همین میزان مصرف در مقایسه با شاخص‌های جهانی 3.3 برابر بیشتر است و این آمار نشان از مصرف نادرست گاز در کشور ماست.


هاشمی افزود: باید به جای اصرار بر هدر رفت گاز، با مدیریت مصرف انرژی راه‌های صادرات این محصول را هموار کنیم.


او با بیان این که اگر شدت مصرف گاز مطابق با الگوی جهانی نباشد در آینده گاز تولیدی حتی برای بخش‌های تجاری و خانگی کافی نخواهد بود، گفت: می‌توان با مدیریت مصرف انرژی و توسعه صادرات گاز آن را به اهرم چانه‌زنی تبدیل کرد.


این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه 70 درصد انرژی کشور از طریق گاز تامین می‌شود، اظهار کرد: نه تنها بخش خانگی و صنایع، بلکه بخشی از حمل و نقل کشور نیز از طریق انرژی گاز سوخت مورد نیاز خود را تامین می‌کند و این روند مصرف انرژی، آینده کشور را با مشکل مواجه می‌کند.


معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر لزوم یکپارچه‌سازی روند تولید گاز در کشور افزود: با این کار هزینه‌های بهره‌برداری از پالایشگاه‌ها و فراورش این محصول کم شده و امکان رونق صادرات گاز نیز تسهیل می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر