افزایش پوشش بیمهای خطوط دریایی به یک میلیارد دلار/ پایان محدودیت تردد ناوگان کشتیرانی ایران در بنادر جهان
به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، محمد سعیدی امروز (یکشنبه) در نشستی خبری، با بیان اینکه تحریمها یکی از گلوگاههای اصلی اقتصاد ایران یعنی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را هدف گرفته بود، گفت: علیرغم فشارهایی که تحریمها به این شرکت، نفرات و شرکتهای تابعه آن وارد میکرد، همکاران ما با تلاشهایی که صورت دادند توانستند بخشی از این خسارتها را جبران کنند اما با حصول برجام نیز تقریبا تمام محدودیتهای این شرکت و حملونقل دریایی ایران برداشته شد.
وی تصریح کرد :شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در اولین اقدام پس از برجام به سراغ دریافت پوشش بیمه های بین المللی رفت، زیرا بیشک یکی از مهمترین مواردی که برای دریافت سفارشات و برقراری ارتباط با خطوط دیگر دریایی جهان لازم و ضروری به نظر می رسید، زنده کردن تضمینهای بینالمللی بود.
سعیدی افزود: در گام اول با مذاکراتی که انجام شد موفق شدیم ۷۵ میلیون دلار پوشش بیمهای برای شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به دست بیاوریم که این رقم در گام دوم به ۴۵۰ میلیون دلار و در نهایت امروز به یک میلیارد دلار ارتقاء پیدا کرده است و همکاری بیمهای ما با کشور نروژ و انگلستان ادامه دارد.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین، با اشاره به برطرف شدن محدودیت تردد ناوگان کشتیرانی ایران به بنادر جهان ،گفت: پیش از لغو تحریم ها، کشتیهای ایرانی تنها با پرچم سایر کشور ها می توانستند در آبهای بین المللی تردد کنند.
سعیدی گفت: هم اکنون 90 درصد کشتی های ما با پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران به بنادر جهان تردد می کنند و تمام مشکلات مربوط به موسسات رده بندی برای کشتی های ایرانی نیز برطرف شده است.
وی در ادامه با اشاره به قرارداد این شرکت برای ساخت 10 فروند کشتی بزرگ کانتینری و فلهبر گفت: این قرارداد در سال 2008 بین کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و هیوندای کره جنوبی برای ساخت 17 فروند کشتی با پرداخت 158 میلیون دلار پیش پرداخت منعقد شد که متاسفانه به علت تحریم ها پس از مدتی توسط کره ای ها به حالت تعلیق درآمد و این شرکت کرهای حتی ادعای دریافت خسارت 178 میلیون دلاری نیز داشتند.
سعیدی افزود: با لغو تحریم ها و اجرایی شدن برجام مذاکرات ما با کره آغاز شد و در نهایت شرکت کرهای موافقت کرد با پیش پرداختی که قبلا انجام شده بود، 10 فروند کشتی به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحویل دهد که 4 فروند آن کانتینربر با 14 هزار و 400 کانتینر و 6 فروند آن برای حمل محصولات پتروشیمی و مواد شیمیایی خواهد بود.
وی با بیان این که اولین فروند این سفارش در فروردین ماه سال 97 تحویل کشتیرانی جمهوری سالامی ایران می شود گفت: با تحویل این کشتی مقرر شده کرهای ها هر ماه یک فروند آن را در طول 10 ماه تحویل ایران دهند و پیش بینی می کنیم در این صورت رده کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در جهان از 19 فعلی به 17 ارتقا می یابد.
انتهای پیام/