صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۹ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
گفت‌وگوی آنا با برگزیره جشنواره مخترعین دانشگاه آزاد اسلامی

این اختراع می‌تواند به آموزش کودکان نابینا و آشنایی آنان با خط بریل کمک کند

دانشجوی دکتری روانشناسی کودکان استثنایی واحد تهران مرکزی و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند موفق به اختراع وسایل کودک آموزشی برای کودکان نابینا شده‌اند. این اختراع می‌تواند به آموزش کودکان نابینا و آشنایی آنان با خط بریل کمک کند.
کد خبر : 177928

محمد طحان دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند است که با همکاری معصومه کلانتری دانشجوی دکتری روانشناسی کودکان استثنایی واحد تهران مرکزی به عرصه اختراع و تولید محصولات دانش‌بنیان و وسایل کمک آموزشی برای یادگیری کودکان نابینا وارد شده‌اند.


طحان دوره کارشناسی خود را در رشته مهندسی کامپیوتر واحد قائن گذرانده است به دلیل علاقه به رشته روانشناسی، دوره کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی را انتخاب و با کمک همکار خود توانست وسایل کمک آموزشی برای کودکان نابینا اختراع و با این اختراع در ششمین جشنواره مخترعین دانشگاه آزاد اسلامی و هشتمین جشنواره رویش بنیاد نخبگان پهنه دماوند شرکت کنند.


وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره این اختراع می‌گوید: تاکنون درخصوص آموزش کودکان نابینا قبل از سن ورود به مدرسه کار چندانی صورت نگرفته و این کودکان بدون آموزش آنچنانی در سنین رشدی حساس رها می شوند و کودکان نابینا در سن کودکی و دوران قبل دبستان توانایی بیشتری برای یادگیری خط بریل دارند. نداشتن آگاهی خانواده‌ها و مربیان از اهمیت آموزش‌های قبل از دوران مدرسه، می‌تواند باعث اختلال‌هایی همچون کند ذهنی، فراموشی و عدم تمرکز کودکان نابینا و عزت نفس پایین می شود.



طحان ادامه می‌دهد: خانواده‌ها با وسایل کمک آموزشی می‌توانند مفاهیم آمادگی برای کودکان نابینا همچون شناخت مفاهیم ریاضی، شناخت جایگاه لغات، شناخت حروف و کلمه‌سازی و ... را به کودکان خود آموزش دهند.


این محصول با روش بازی و سرگرمی نه تنها کودکان را با خط بریل آشنا می‌کند بلکه به خانواده‌هایی که فرزند نابینا دارند، کمک فراوانی می کند و در آموزش آنها گام بزرگی برداشته می شود و در این‌صورت است که آنان را با کودکان معمولی در یک سطح توانمندی و خلاقیت قرار می‌دهد

به گفته طحان، این محصول با روش بازی و سرگرمی نه تنها کودکان را با خط بریل آشنا می‌کند بلکه به خانواده‌هایی که فرزند نابینا دارند، کمک فراوانی می کند و در آموزش آنها گام بزرگی برداشته می شود و در این‌صورت است که آنان را با کودکان معمولی در یک سطح توانمندی و خلاقیت قرار می‌دهد.


طحان می‌افزاید: این وسیله کمک آموزشی برای کودکان نابینا را با هدف آموزش و یادگیری کودکان زیر 7 سال، شناخت و آشنایی با خط بریل، آشنایی با مفاهیم آموزشی و بالابردن خلاقیت، اعتماد به نفس و پرورش استعدادهای کودکان نابینا ثبت و نمونه اولیه آن را تولید کردیم.


وی ادامه می‌دهد: ساخت وسایل کمک آموزشی برای کودکان نابینا نوعی فعالیت میان رشته‌ای محسوب می‌شود که نیازمند حمایت بنیاد ملی نخبگان است و ما برای اینکه در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد مستقر شویم و بتوانیم شرکت دانش‌بنیان در این زمینه راه‌اندازی کنیم، نیازمند حمایت و توجه مسئولان هستیم. دکتر موسی‌خانی معاون پژوهش و فناوری و دکتر ثمری مدیرکل دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در ششمین جشنواره مخترعین این دانشگاه قول حمایت و همکاری با این طرح را داده‌اند.


وی خاطرنشان کرد: اکنون در مرکز رشد واحدهای فناور خراسان جنوبی مستقر هستیم و تلاش داریم پس از کسب سطح 3 بنیاد ملی نخبگان، در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مستقر شویم و با کمک اعضای هیات علمی واحد تهران مرکزی شرکت دانش‌بنیان در زمینه تولید وسایل کمک آموزشی نابینایان راه‌اندازی کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر