صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۹ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴

ماجرای بمب‌گذاری حرم امام رضا (ع) روی صحنه نمایش رفت

نمایش «دونه کفترام نذریه» نوشته و کاری از کاوه مهدوی، اثری است که در جشنواره خمسه اجرا شده و با حمایت رحمت امینی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی حوزه هنری این روزها در تماشاخانه ماه حوزه هنری به اجرای عمومی در آمده است.
کد خبر : 17766

کاوه مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «جذابیت این اثر قصه آن است و این‌که روایت را از زبان چه کسی می‌شنویم. شکل اجرایی نمایش «دونه کفترام نذریه» وام گرفته از نمایش‌های ایرانی است. در طول اجرا گفتمانی بین بازیگر و عوامل نمایش و موسیقی و تماشاگر آن ایجاد می‌شود که هم جنبه طنز و هم نشانه‌هایی از نمایش‌های ایرانی (از جمله نقالی) دارد.»


وی تاکید کرد: « در شکل کلی، این اثر نمایش ایرانی نیست. یعنی نه تعزیه است و نه نقالی و یا روحوضی، اگرچه برای مثال در فضاسازی نمایش از المان‌های تعزیه بهره گرفته شده اما کار اصلا شبیه به تعزیه نیست. در این کار نگاهم به عناصر هنرهای تجسمی، خط و رنگ و اساساً گرافیک بوده است و در اجرا با توجه به وجوه زیبایی‌شناسانه، از نشانه‌های نمایش ایرانی که دو سال پژوهش و تحقیق من در دوره کارشناسی ارشدم بوده، استفاده کرده‌ام.»


مهدوی در خصوص دلایل تاکیدش در این اثر بر المان‌های نمایش‌های ایرانی تشریح کرد: «معتقدم ما ایرانی‌‌ها در فرهنگ و گذشته‌مان چیزهای ارزشمندی داریم که باید تمرین و تاکید بیشتری برای حفظ‌شان داشته باشیم.»


وی درباره بداهه‌پردازی‌ها در این اجرا عنوان کرد: «بداهه‌پردازی‌ها در حد دیالوگ است و در دیگر موارد از جمله میزانسن‌ها تغییراتی در اجرا ایجاد نشده است. همچنین نسبت به اجرایی که در جشنواره خمسه داشتیم نیز آنچنان کار دگرگون نشده است، بلکه تنها روی چیزهایی که فکر می‌کردیم کمتر در نمایش‌های ایرانی به آنها توجه شده، تمرکز کرده‌ایم.»


وی ضمن اظهار رضایت از اجرای این نمایش عنوان کرد: «به اعتقاد خودم کاری را که باید به لحاظ تکنیکی انجام می‌دادم، کرده‌ام. در این اجرا نیز همچون اجرای گذشته‌ام استقبال از نمایش خوب بوده و به جز دو شب آغازین هر شب تمامی صندلی‌های سالن از مخاطب پر شده است اگرچه هدف از اجرا صرف پرکردن سالن و درآمدزایی نیست. به گفته امیردژاکام در مراسم افتتاحیه نمایش، اگر به فکر پرکردن سالن هستیم بهتر است به کبابی و کباب فروشی رو آوریم.»


نمایش «دونه کفترام نذریه» ماجرای بمب‌گذاری حرم امام رضا (ع) است که از زاویه دید تازه‌ای بیان می‌شود. این اثر با نقش‌آفرینی فرامرز قلیچ خانی، سینا نصرالهی، رستا رضوی، مهدی داوودی، علیرضا شریفی هرشب ساعت 18:30 در تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه می‌رود.


این نمایش برنده جایزه اول کارگردانی، بازیگری زن . موسیقی . طراحی صحنه، برنده دو جایزه دوم بازیگری مرد، برنده جایزه سوم نویسندگی از نخستین جشنواره تئاتر خمسه بوده است.



انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر کاوه مهدوی
ارسال نظر