تهران 170 کیلومتر مترو دارد نه 300 کیلومتر
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از ایسنا، محمد میرزایی در همایش صدای تهران که با هدف بررسی معضلات شهری تهران از سوی انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه دانشگاه امیرکبیر برگزار شد درباره عملکرد چهار دوره شوراهای قبل گفت: قرار بود شوراها راهبردی هدایت و نظارت بر شهرداریها را بر عهده داشته باشند اما آنچه که رخ داده بدنهای نیم بند از تمام اینهاست و هیچ کدام نیست. معتقدم کارآمدترین شورای شهر تهران در چهار دوره گذشته دوره اول بود و ای کاش اسیر دعواهای سیاسی نمیشد چرا که در این شورا نظارت زیادی بر عملکرد شهرداری وجود داشت.
وی با انتقاد از عملکرد شوراهای دوم و سوم شهر تهران اظهار کرد: متاسفانه بعضی گمان میکنند یک روز اتوبان صدر را دو طبقه کنیم و فردا اتوبان را سه طبقه کنیم و تونلی هم از کنارش عبور دهیم. بعضی فکر میکنند جوازهای آنچنانی برای برجها، توسعه است. برخی هم میگویند با این کارها فاصله شمال تا جنوب را کم کردیم. 18 هزار میلیارد تومان اعتبار شهرداری تهران است که اتفاقا نه از پول نفت که از جیب من و شما و از محل عوارض و درآمدهای فروش تراکم و تغییر کاربری و ... به دست میآید.
درآمد 8000 میلیاردی شهرداری تهران از شهر فروشی
این نامزد پنجمین دوره از انتخابات شورای شهر تهران در ادامه به آمارهای درآمد شهرداری از فروش تراکم مازاد و تغییر کاربری اشاره کرد و گفت: در سال 94 شهرداری تهران 3400 میلیارد عوارض مازاد تراکم دریافت کرده که این درآمد در سال 95 به 3900 میلیارد رسید. شهرداری در سال 94، 3900 میلیارد نیز از تغییر کاربریها درآمد کسب کرد و این درآمد در سال 95 به 4000 میلیارد رسید. اگر درآمد مازاد تراکم و تغییر کاربری در سال 95 با هم جمع کنیم به حدود 8000 میلیارد ریال درآمدی میرسیم که از شهرفروشی به دست آمده و این آمار قابل کتمان نیست.
میرزایی با بیان اینکه اگر با همین روند ادامه دهیم طی پنج یا شش سال آینده تهران جای زندگی نخواهد بود گفت: امروز سرانههای شهر به فروش میرود. جالب است که اگر از شهردار تهران هم بپرسید پاسخ میدهد که شورای شهر این مجوز را به من داده است.
میرزایی با بیان اینکه شورای چهارم شهر تهران حساسیتهای اجتماعی در جامعه را برانگیخت و به نظرم این تنها دستاورد این شورا بود گفت: همین حساسیتها باعث شد امروز ضرورت افرادی همچون لیلا ارشد در شورای شهر احساس شود.
این کارشناس شهری با اشاره به هزینه سالانه شهر تهران در حوزه حمل و نقل عمومی اظهار کرد: دروغهای شهرداری درباره 300 کیلومتر مترو در پایتخت را باور نکنید. متروی تهران امروز به 200 کیلومتر هم نرسیده و حدود 170 کیلومتر از آن بهره برداری شده در حالیکه طبق برنامه ریزیها این جمعیت تهران میبایست 750 کیلومتر مترو داشته باشد.
در شهری که کارتن خواب دارد با هزینه میلیاردی گاردریلها را عوض میکنیم
میرزایی با بیان اینکه به نظر میرسد که مردم در این شهر تعلق خاطر ندارند، تصریح کرد: سالانه میلیاردها تومان صرف تعویض گاردریلهای بزرگراههایی میشود که در میانه آن کارتن خوابها شب را به صبح میرسانند. لابد این کارتن خوابها جزو آن چهار درصد معروف هستند که برایشان کاری نمیشود.
وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه امروز باید برای سلامت خودمان و فرزندانمان در آینده هزینه کنیم، درباره ادعای تولید برق از زبالههای شهر تهران نیز اظهار کرد: در تمام دنیا از زباله درآمدزایی میشود اما در تهران امروز 110 میلیارد از زباله درآمد داریم و 500 میلیارد تومان برایش هزینه میکنیم که این اصلا به صرفه نیست.
او در مورد تولید برق از زبالهها نیز گفت: حدود هشت سال پیش بود که بحث تولید برق از زبالهها مطرح شد و قرار شد کارشناسانی از ژاپن این تولید را بر عهده بگیرند اما در نهایت طی تصمیم شهرداری این موضوع به چینیها سپرده شد اما تا کنون حتی یک وات، از زبالهها برق تولید نشده در حالیکه طبق برنامه ریزیها باید با استفاده از زبالهها برق سایت کهریزک و اطراف آن تامین میشد.
این نامزد پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران اضافه کرد: البته سازمان محیط زیست نیز با توجه به بحث شیرابههای ناشی از زباله و همچنین آلایندگی دستگاههای زباله سوز به این موضوع انتقاداتی را وارد کرده بود.
میرزایی در پاسخ به سوال دیگر درباره وضعیت شمال و جنوب تهران نیز گفت: منابع درآمدی باید در تمام شهر توزیع شود. خوشبختانه گویا خداوند به ساکنان جنوب شهر لطف کرده و با توجه به اینکه زمینشان ارزش ریالی کمتری دارد سرانههای عمومیشان سالمتر مانده، متاسفانه ما در شمال تهران شاهد این هستیم که در کوچهای شش متری برج و ساختمانهای 10 طبقه و بیشتر از آن احداث شده است.
انتهای پیام/